Thierry Neuville na vítězné vlně
Renties Ypres Rally je natolik silným a svébytným podnikem, že si před dvěma roky jeho organizátoři mohli dovolit takovou rozmařilost, jakou je dobrovolné vystoupení z evropského šampionátu. Na kvalitě následujících dvou ročníků se tento krok nikterak nepodepsal, atraktivní soutěž svou startovní listinu bohatě naplnila účastí domácích jezdců, Britů bojujících zde o body do svého národního mistrovství a několika účastníků seriálu TER. Letos se na start postavilo 112 dvojic v čele s 31 posádkami špičkových speciálů kategorie R5. Ole Christian Veiby se Škodou Fabia R5 a zejména Thierry Neuville s Hyundaiem i20 R5 oděným do charitativních barev dali soutěži světový nádech.
Velké ambice na vítězství si jistě dělali u belgického zastoupení značky Citroën. Jejich jezdci v minulých letech pokaždé patřili k největším favoritům, ale do vítězného konce to nikdy nedotáhli. Koncernu PSA tak triumf v Ypres až vloni zajistila druhá značka Peugeot, v jejíchž barvách tehdy jezdil Kevin Abbring. Letos se mladý Holanďan posadil za volant zbrusu nového Citroënu C3 R5 a soutěž rozjel druhým nejrychlejším časem. Bohužel hned ve třetí zkoušce chyboval, u Citroënu vylomil kolo a o veškeré naděje na obhajobu vítězství přišel. Do rally se vrátil v sobotu díky Rally2 a poměrně překvapivě nedokázal ani jeden test zajet nejrychleji. Druhou C3 na start přivezl Kevin Demaerschalk a první etapu zakončil se skoro půlminutovou ztrátou jako čtvrtý. Druhý den pro něho nezačal vůbec slavně, když se mu v prvním testu otevřela uvolněná kapota a minutová ztráta jej katapultovala na osmé místo. Francouzská značka o druhé želízko v ohni definitivně přišla v patnácté zkoušce, kde Demaerschalk havaroval. V soutěži se objevil i vítězný vůz z loňska, 208 T16 R5 stáje Peugeot BeLux. Guillaume de Mevius se s ním dlouho nedokázal vůbec dostat do top ten. Když se mu to v průběhu soboty povedlo, ve stylu ostatních letošních soutěží jízdu zakončil havárií.
V rally soutěžili o body do národního mistrovství vedle domácích jezdců i Britové. V kvalifikaci se z nich jako nejrychlejší ukázal Rhys Yates se Škodou Fabia R5. V první etapě ale dvakrát vymetl belgické příkopy a s odstupem přes devět minut šel spát mezi svými až jako šestnáctý. V sobotu celý zmar předčasně ukončily zdravotní potíže spolujezdce Elliotta Edmondsona. Na první příčce se v rámci britského mistrovství od začátku držel jeho lídr Matt Edwards s Fordem Fiesta R5. Problém s řízením a následná sedmdesátisekundová penalizace za pozdní příjezd do ČK jej v závěru první etapy srazily na třetí místo. Druhým nejrychlejším Britem se v pátek stal Martin McCormack. Pilot Škody Fabia R5 se bohužel cíle náročné rally nedočkal, ve dvacáté zkoušce skončil mimo trať. Druhou největší porci bodů si tak z Belgie nakonec odvezl jiný pilot Fabie R5 David Bogie. Za vítězstvím suverénně směřoval i přes minutový výlet mimo trať v RZ 15 Keith Cronin s Hyundaiem i20 R5. Úřadující britský mistr se v dobrém světle ukázal už v pátek, kdy sehrával s Edwardsem vyrovnanou partii a druhý byl jen díky desetisekundové penalizaci za ulitý start. A právě ta nakonec rozhodla i o jeho pádu v závěrečné zkoušce až na třetí místo. Croninův Hyundai poslední test dokončil na defektu, který v hodině dvanácté druhý letošní britský triumf doslova daroval Edwardsovi. Cronin skončil stejně jako před dvěma měsíci v Carlisle třetí.
V celkovém pořadí Renties Ypres Rally Britové velkou stopu nezanechali, nejrychlejší Edwards dojel do cíle až jako osmý. Sedmý skončil nejrychlejší Holanďan Hermen Kobus se Škodou Fabia R5 a všech šest nejlepších pozic obsadili domácí. Už v druhém testu se se soutěží rozloučil jeden z hlavních favoritů a lídr po RZ 1 Bryan Bouffier. Svou Škodu Fabia R5 poslal ve velké rychlosti mimo trať a skončil v nemocnici. Zatímco jeho spolujezdec Xavier Panseri žádná zranění nezaznamenal, Bouffier si z ošklivé nehody odnesl zranění obratlů a několik týdnů si od rally bude muset odpočnout. Tato situace mu výrazně komplikuje boj o francouzský titul. Nadcházející rally asi nestihne, ta další se naštěstí koná až v září. Další škodovák Veiby se držel v pátek na sedmém místě, ale v poslední zkoušce i on havaroval. Nejrychlejší Fabii do cíle první etapy dovezl na druhém místě Vincent Verschueren, který celý den sváděl úžasný souboj s Krisem Princenem. Oba jezdci Fabií R5 spolu bojují i o domácí titul a jejich vyrovnanost se přenesla i do výsledku v samotné rally. Princen ze začátku držel soupeře za zády, ale nakonec etapu zakončil i kvůli kamenu na trati tři sekundy za ním. V sobotu Verschueren během prvních dvou sekcí zvednul svůj náskok na čtvrt minuty a Princen i přes maximální snahu už nedokázal výsledek obrátit ve svůj prospěch. Jeho ztráta v průběžném hodnocení šampionátu se tak zvedla na osm bodů. Do konce roku zbývají ještě tři rally a o titulu však není ani při nejmenším rozhodnuto. Teď už se konečně podívejme na vítěze náročné soutěže s 278 ostrými kilometry. Tím se poměrně jednoznačně stal lídr světového šampionátu Neuville. Tovární pilot Hyundaie zde v roli favorita startoval už vloni, ale tehdy svou i20 R5 zahodil mimo trať. Letos naopak havárií skončily vystoupení jeho největších soupeřů a Neuville po první etapě vedl už skoro o čtvrt minuty. V sobotu mu uniklo vítězství pouze v šesti z celkem čtrnácti zkoušek a do cíle dorazil se svým Hyundaiem jako vítěz s náskokem čtyřiceti sekund.
Stav belgického šampionátu: 1. Verschueren 88, 2. Princen 80, 3. Snijers 51, 4. Bedoret 50, 5. Fernémont 38, 6. Boulat 33
doma to schytává Kopecký, že si honí triko na domácí konkurenci a když přijede vicemistr světa s továrním autem k sobě domů, tak se dvě etapy potí, aby vůbec vyhrál (za náskok 0,15 s/km by to Kopecký u nás pekelně schytal) a je za kinga? sakrafix, proč tomu nerozumím
ale, ale, ale
doma to schytává Kopecký, že si honí triko na domácí konkurenci a když přijede vicemistr světa s továrním autem k sobě domů, tak se dvě etapy potí, aby vůbec vyhrál (za náskok 0,15 s/km by to Kopecký u nás pekelně schytal) a je za kinga? sakrafix, proč tomu nerozumím
... no, že třeba Cherain na Barumce onehdá našim naděloval lepší srovnání nemám, moc dalších Beneluxanů tu poslední dobou nebylo. A kdybych vzal Kobuse, tak to taky žádné terno nebylo.
Pokud ano, tak je to špatná zpráva pro jeho soupeře.
Jarda-rs:jo jenže ti pánové měli obyčejně vozy min1,8l oproti 1,3l našich.Tak to srovnání asi nebude až tak směrodatné.