29. 6. 2018 09:04 − 4234× − 0

Za legendárními Škodami 200 RS při Bohemce do Sosnové!

Rally Bohemia a Škoda 200 RS, zakladatelka tradice sportovních modelů Škoda s označením RS, mají společné výročí.

U příležitosti výročí prvního startu vozů Škoda 200 RS při Rallye Škoda 1974 a současně výročí 45 let od prvního ročníku Rallye Škoda/Bohemia se na Autodromu v Sosnové u České Lípy představí oba dva dochované originální kusy tohoto unikátního prototypu.

Rally Bohemia (do roku 1985 konaná pod názvem Rallye Škoda) a Škoda 200 RS, zakladatelka tradice sportovních modelů Škoda s označením RS, mají společné výročí. Není to náhoda, protože právě přípravy prvního ročníku Rallye Škoda tehdy stavbu prototypů Škoda 180/200 RS iniciovaly.

Z pouhých třech vyrobených kusů (2x 200 RS, 1x 180 RS) se do dnešních dnů dochovaly dva. Motorističtí fanoušci budou mít jedinečnou příležitost vidět obě dvě tyto originální Škody 200 RS v akci při Rally Bohemia v rámci exhibiční jízdy Rally Legend na RZ 8 Gladiator SS Sosnová na Autodromu Sosnová u České Lípy. Kromě toho se oba automobily představí také při slavnostním startu Rally Legend v sobotu ráno před ŠKODA Muzeem v Mladé Boleslavi. První vůz, se kterým soutěžila tovární posádka AZNP Škoda Mladá Boleslav Oldřich Horsák – Ing. Jiří Motal, představí posádka Kafka/Kafka. Druhý originální exemplář Škody 200 RS, se kterým soutěžila kvasinská posádka Ing. Jiří Šedivý – Jiří Janeček, předvede posádka ŠKODA Muzea Krupka/Müller.

Experimentální závodní prototypy Škoda 200 RS, postavené přímo pro rally, vycházely z oblíbeného elegantního sériového kupé Škoda 110 R. Jeho karoserie byla rozšířena, snížena a maximálně odlehčena. Díky použití motoru o objemu 1997 ccm z vývojových prototypů značky Škoda měl vůz výkon 163 k při váze pouhých 805 kg. To dávalo automobilu velmi zajímavý a na tehdejší dobu špičkový poměr váhy a výkonu a umožňovalo dosáhnout rychlosti až 210 km/h. Zajímavosti je i použití převodovky značky Porsche. Ocitujme z dobového tisku z roku 1974 (časopis Automobil), jaké byly stanoveny základní požadavky na vůz Škoda 180/200 RS:
1. Svým výkonem a jízdními vlastnostmi by měla Škoda RS zajistit úspěšnou reprezentaci značky v náročných soutěžích a umožnit boj o přední místa v absolutní klasifikaci.
2. Měly by se zachovat základní linie vyráběných modelů.
3. Jednotlivé součásti i celky by měly být v co nejvyšší míře z domácí produkce a v ostatních případech je třeba připravit řešení postupné náhrady dovážených součástí z domácích zdrojů.

Automobil Škoda 200 RS byl určen pro kategorii prototypů B5 bez nutnosti homologace. Na jeho krátkou kariéru v letech 1974-1975, ukončenou změnou sportovních řádů FIA, proto pak přímo navázala jeho následovnice Škoda 130 RS, která vydobyla v letech 1976-1983 bezpočet domácích titulů a úspěchů na mezinárodních kolbištích jak v rallye, tak i v okruhových disciplínách. Stala se tak sportovně nejúspěšnějším automobilem ze zemí tehdejšího socialistického bloku.

Pořadatelé Rally Bohemia tímto zvou všechny na diváky a milovníky automobilové sportovní historie na sobotní podvečer do Global Assistance Racing Arény v Sosnové u České lípy, kde bude možné pokochat se jízdou těchto unikátních automobilů na vlastní oči.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!