reklama reklama reklama reklama
Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
6. 7. 2018 09:14 − 3400× − 8 0

FIA zvažuje v MS testování po vzoru F1

Světová automobilová federace hledá řešení, jak týmům snížit náklady na testování a přichází s idei společných testů jak v F1.

Loni byl zvýšen počet testovacích dnů pro týmy WRC z 42 na 55, aby týmy měly co nejvíc možností testovat a chystat novou generaci vozů WRC, která v sezóně 2017 zažívala debut. Avšak nyní většina týmů lobuje u FIA za to, aby se počet dnů snížil, čímž by se snížily náklady. Jak totiž vypočítává server autosport.com, například nynější pěti denní testy před Finskou rally v blízkosti centra soutěže přijdou týmy na nějakých 110 000 liber a to, aby se na místo dostal tým a materiál a do částky nejsou započítány náklady na samotný provoz vozů a jejich opravy. Z toho důvodu se objevuje návrh pořádat společné testy před každou soutěží, kde by se společně všechny čtyři továrny potkaly a jezdily ve stejné oblasti. Zatím je však tato myšlenka zvažována pouze stran asfaltových podniků, protože tam nedochází k tak rychlému opotřebení cesty jako na šotolině, kde obvykle stačí několik průjezdů a na podkladu jsou mnohem více vidět následky každého průjezdu.


Foto: M-Sport

Jelikož i zvýšením počtu povolených testovacích dnů náklady na tuto činnost narostly odhaduje se, že týmy ročně na testy vydají více jak milion liber, ozývají se hlasy o nutnosti řešení. To je například situace M-Sportu stanovisko britského týmu popisuje Rich Millener: "Potřebujeme, aby se na šotolině snížilo množství testovacích dnů, jezdcům se to sice asi líbit nebude, ale náklady na testy začínají být šílené. Na asfaltu je možnost následovat vzoru F1 a bylo by zajímavé dělat všechny týmy něco společně. Pro většinu asfaltových soutěží dokážeme najít čtyři reprezentativní cesty v oblasti a postupně se na nich všichni vystřídat,"nastiňuje zástupce M-Sportu svou vizi a pokračuje, "takovéhle řešení by nám umožnilo se podělit o náklady na tratě a současně bychom generovali výstup, ze kterého by byli nadšení jak fanoušci, tak promotér. Samotné testy by zřejmě vyvolaly podobný zájem jako soutěž samotná. Současně si myslím, že FIA by se měla podívat i na to, kolik testování dělají jednotlivé týmy ve WRC2. Tam množství testů odpovídá finančním možnostem týmů či jezdců a hrozí, že by to mohlo mít vliv na celý šampionát. Co by měla FIA udělat je, aby stanovila podobné podmínky testů pro WRC2 jako ve WRC, akorát v menší míře."

Zatímco zástupce M-Sportu je jasně pro omezení testů a řešení jejich podoby, například u Toyoty takové nadšení nepanuje a Tommi Mäkinen je spokojen se současným stavem. Za FIA, potažmo za ty, odpovědné za rally se nechal slyšet FIA Rally Director Yves Matton: "Téma testování často rozebíráme a společně s týmy chceme pracovat na potenciálních sníženích nákladů, což je něco, čemu jsme nakloněni. Obecně se při snižování nákladů chceme mimo jiné zaměřit na oblasti, ze kterých nemají nic fanoušci a diváci a které nepřinášejí žádný návrat investic z hlediska podívané pro fanoušky. Testy jsou proto jednou z možných oblastí," dodává Yves Matton.

Komentářů celkem: 8
6. 7. 2018 13:16
10
Miluju koncepční myšlení podle FIA. Zavedeme dvě nové zámořské soutěže a abychom ušetřili, tak omezíme testování. Genius smajlík
6. 7. 2018 14:59
00
Mají povoleno x testů ale nikdo je nenutí dodržovat celý čas.Dyť můžou testit jen dva dny a zbytek pošetřit.smajlík
6. 7. 2018 17:28
Upraveno 17:30
00
Tady půjde spíš o rozpočty resp. o to, že některé týmy oněch 55 dní ani využít nemohou, jelikož jim na to chybí prostředky (a proto by ty počty testů rády snížily). Ovšem "prodat" společné testování...? Nevím, nevím...
6. 7. 2018 23:18
10
Zrušte nesmyslně drahé speciály, začněte zase závodit s auty, které mají blízko k produkci a to bude najednou dost peněz na všechno okolo...
7. 7. 2018 15:45
Upraveno 15:46
01
Místo zrušení drahých speciálů, tak to by bylo lepší zrušit omezení testování …...
7. 7. 2018 16:08
10
a kolik by to zrušení omezení testování ušetřilo financí? smajlík
8. 7. 2018 23:05
00
Původně napsal Fox
Zrušte nesmyslně drahé speciály, začněte zase závodit s auty, které mají blízko k produkci a to bude najednou dost peněz na všechno okolo...
A co se takhle probudit? Jaký auta ale máte na mysli? Dnes už není doba rychlých kupéček nebo sedanů s velkými motory a pohonem 4x4. Dneska je to samej hatchback, kombi a crossover s pohonem na předek a motory jak do sekačky.smajlík
11. 7. 2018 00:32
00
Původně napsal Spik
Původně napsal Fox
Zrušte nesmyslně drahé speciály, začněte zase závodit s auty, které mají blízko k produkci a to bude najednou dost peněz na všechno okolo...
A co se takhle probudit? Jaký auta ale máte na mysli? Dnes už není doba rychlých kupéček nebo sedanů s velkými motory a pohonem 4x4. Dneska je to samej hatchback, kombi a crossover s pohonem na předek a motory jak do sekačky.smajlík
Jsem vzhůru, díky...
A na mysli mám právě ta auta, co se dneska vyrábějí. Máte nějaké logické vysvětlení, proč se automobilové soutěže provozují s vozy, které nemají s těmi dnes sériově vyráběnými vozy skoro nic společného ? Když tedy výrobci nabízejí sekačky, ať jejich opodstatnění a kvalitu dokáží na soutěžích, které právě pro tento účel vznikly...

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama