FIA zvažuje v MS testování po vzoru F1
Loni byl zvýšen počet testovacích dnů pro týmy WRC z 42 na 55, aby týmy měly co nejvíc možností testovat a chystat novou generaci vozů WRC, která v sezóně 2017 zažívala debut. Avšak nyní většina týmů lobuje u FIA za to, aby se počet dnů snížil, čímž by se snížily náklady. Jak totiž vypočítává server autosport.com, například nynější pěti denní testy před Finskou rally v blízkosti centra soutěže přijdou týmy na nějakých 110 000 liber a to, aby se na místo dostal tým a materiál a do částky nejsou započítány náklady na samotný provoz vozů a jejich opravy. Z toho důvodu se objevuje návrh pořádat společné testy před každou soutěží, kde by se společně všechny čtyři továrny potkaly a jezdily ve stejné oblasti. Zatím je však tato myšlenka zvažována pouze stran asfaltových podniků, protože tam nedochází k tak rychlému opotřebení cesty jako na šotolině, kde obvykle stačí několik průjezdů a na podkladu jsou mnohem více vidět následky každého průjezdu.
Foto: M-Sport
Jelikož i zvýšením počtu povolených testovacích dnů náklady na tuto činnost narostly odhaduje se, že týmy ročně na testy vydají více jak milion liber, ozývají se hlasy o nutnosti řešení. To je například situace M-Sportu stanovisko britského týmu popisuje Rich Millener: "Potřebujeme, aby se na šotolině snížilo množství testovacích dnů, jezdcům se to sice asi líbit nebude, ale náklady na testy začínají být šílené. Na asfaltu je možnost následovat vzoru F1 a bylo by zajímavé dělat všechny týmy něco společně. Pro většinu asfaltových soutěží dokážeme najít čtyři reprezentativní cesty v oblasti a postupně se na nich všichni vystřídat,"nastiňuje zástupce M-Sportu svou vizi a pokračuje, "takovéhle řešení by nám umožnilo se podělit o náklady na tratě a současně bychom generovali výstup, ze kterého by byli nadšení jak fanoušci, tak promotér. Samotné testy by zřejmě vyvolaly podobný zájem jako soutěž samotná. Současně si myslím, že FIA by se měla podívat i na to, kolik testování dělají jednotlivé týmy ve WRC2. Tam množství testů odpovídá finančním možnostem týmů či jezdců a hrozí, že by to mohlo mít vliv na celý šampionát. Co by měla FIA udělat je, aby stanovila podobné podmínky testů pro WRC2 jako ve WRC, akorát v menší míře."
Zatímco zástupce M-Sportu je jasně pro omezení testů a řešení jejich podoby, například u Toyoty takové nadšení nepanuje a Tommi Mäkinen je spokojen se současným stavem. Za FIA, potažmo za ty, odpovědné za rally se nechal slyšet FIA Rally Director Yves Matton: "Téma testování často rozebíráme a společně s týmy chceme pracovat na potenciálních sníženích nákladů, což je něco, čemu jsme nakloněni. Obecně se při snižování nákladů chceme mimo jiné zaměřit na oblasti, ze kterých nemají nic fanoušci a diváci a které nepřinášejí žádný návrat investic z hlediska podívané pro fanoušky. Testy jsou proto jednou z možných oblastí," dodává Yves Matton.
Zrušte nesmyslně drahé speciály, začněte zase závodit s auty, které mají blízko k produkci a to bude najednou dost peněz na všechno okolo...
Zrušte nesmyslně drahé speciály, začněte zase závodit s auty, které mají blízko k produkci a to bude najednou dost peněz na všechno okolo...
A na mysli mám právě ta auta, co se dneska vyrábějí. Máte nějaké logické vysvětlení, proč se automobilové soutěže provozují s vozy, které nemají s těmi dnes sériově vyráběnými vozy skoro nic společného ? Když tedy výrobci nabízejí sekačky, ať jejich opodstatnění a kvalitu dokáží na soutěžích, které právě pro tento účel vznikly...