R4 kit od Orecy už může do soutěží
Poměrně dlouhou dobu bylo o projektu kitu R4 určeného pro konverzi civilního auta na soutěžní čtyřkolku ticho a nějaké novinky pustil přípravce kitu – francouzská Oreca, až nyní a z hlediska potenciálních stavitelů vozů této třídy šlo o novinku nejzásadnější, jelikož kit dostal už k 1. dubnu homologaci pod kódovým označením VR4K-17-01. Tato je platná pro nadcházejících sedm let a nic již týmům nebrání ve stavbě nových speciálů. Celý průběh homologace však probíhal od loňského prosince, kdy tým techniků FIA navštívil Orecu v jejím sídle v Signes, kde bylo všech 800 součástek kitu podrobeno podrobnému prozkoumání a hodnocení. Po této fázi byly některé díly přepracovány a k zmíněnému 1. dubnu bylo vše "oštemplováno" a schváleno. Nyní nic nebrání startu R4 v šampionátech a jak praví pravidla, na každém voze musí být aplikována kompletní konverze na R4 se všemi homologovanými díly.
Foto: Oreca
Po prvním oznámení kitu R4 se poměrně vášnivé debaty rozhořely ohledně jeho ceny, protože FIA nastavila horní hranici na 108 000 € za celý kit, avšak nakonec Oreca přišla s alespoň malou úlevou, když jej prodává za 85 000 €, což alespoň částečně pomůže ušetřit náklady. Tím by se měla nová kategorie ještě více přiblížit cílům deklarovaným při svém vzniku, tedy snaze umožnit jezdcům dostupnou cestou závodění se čtyřkolkou a najít náhradu za vymírající produkční vozy. Z hlediska financí je pak jistě pozitivní i fakt, že provoz vozu R4 by měl být o polovinu levnější, než provozování speciálu R5.
Nyní tedy nezbývá než čekat, zda se druhý pokus o zavedení kategorie R4 setká s větším úspěchem, než svého času zavedené R4, které dělaly z klasických vozů N4 "větší závoďáky" aplikací některých pokročilejších dílů, avšak kategorie poměrně rychle nabrala na úbytě a v mnoha zemích se Lancery a Imprezy R4 příliš neprosadily a postupně vymřely. Takže přejme vzkříšeným R4 o něco větší úspěch, než při prvním pokusu…