Estonská přípravka na finskou rally

Rally Estonia se v letech 2014 až 2016 jezdila jako součást mistrovství Evropy, pak si ale organizátoři dali na rok oddech.

Někdejší pilot Citroënu ze světového šampionátu Urmo Aava stojící za touto atraktivní soutěží však v setrvání v kontinentálním mistrovství přestal vidět její budoucnost. Vloni se tak rally vůbec neodjela a letos zaujala prominentní místo dva týdny před konáním světové Neste Rally Finland. Vzhledem k profilu estonských tratí ideální příležitost k testování. Na startu tak nemohla chybět největší estonská hvězda Ott Tänak, samozřejmě za volantem tovární Toyoty Yaris WRC. Na osmý díl světového seriálu se potřebuje pořádně připravit i smolař posledních dvou sezón Hayden Paddon, takže se estonští diváci mohli těšit i na tovární Hyundai i20 WRC. A do třetice ještě jeden tovární tým. Citroën, který přivezl C3 WRC pro Craiga Breena. Lepší restart své soutěže si Estonci ani nemohli přát.

Ve stejném termínu jako Rally Estonia se přímo ve Finsku odehrál jiný podnik, rovněž ideální na testování před největší tamní událostí. O vloni vítězný tovární tým Hyundaie Finové přišli, ale jezdci WRC2 tam odstartovali. Ole Christian Veiby se Škodou Fabia R5 ani japonská juniorka Toyoty s Fordem Fiesta R5 tam však nestačili na rychlého borce z finských lesů Emila Lindholma, který se svou Fabií R5 všechny vyškolil. Další velmi rychlý finský mladík školil i na estonské půdě. Eerik Pietarinen se na čele klasifikace vozů R5 usadil hned v první zkoušce a vyjma tří vyhrál všechny testy úvodní etapy. Jari Huttunen u svého Hyundaie i20 R5 stále hledal ideální setup a na konci prvního dne zaostával o čtvrt minuty. Změnám nastavení se junior korejské značky nevyhnul ani v neděli a musel se smířit jen s druhým místem. Pietarinen i na zahraniční půdě setrval ve svých kolejích a připsal si další triumf. Uvidíme, zda si za dva týdny dokáže poradit i se špičkou WRC2.

Na první příčce absolutně se hned v prvním testu usadil domácí Tänak a po čtyřech dílčích vítězstvích v řadě už měl na čele skoro čtvrtminutový náskok. Breen ráno nezvolil ideální gumy a k nejrychlejším časům se dostal až odpoledne. Estonskému jezdci Toyoty pak byl irský rival silnějším soupeřem, ale stejně si do druhé etapy odvážel dvacetivteřinové manko. Paddon maximálně využíval harmonogramu vstřícnému k testovacím účelům. Během první etapy bylo do programu zařazeno hned osm servisních přestávek a tovární týmy mohly co dvě zkoušky měnit nastavení svých vozů. Novozélandský pilot i20 WRC tak na soupeření se svými kolegy z MS moc nehleděl a testoval. V neděli hned ráno se však vyhoupnul na druhé místo. Breen ve vysoké rychlosti chyboval a přetočil se. Naštěstí vylétnul jen do pole a mohl pokračovat, ale pak ještě inkasoval penalizaci 130 vteřin za pozdní výjezd ze servisu. V závěrečné superspeciálce se ještě dopustil penalizované chyby menšího množství obkroužení, ale na konečném třetím místě to nic nezměnilo. Paddon předposlední test dojížděl na defektu, ale druhé místo si stejně udržel. Tänak na rozdíl od soupeřů moc změn nastavení neprováděl, s Yarisem WRC byl spokojený a navíc jej dopředu hnali domácí fanoušci. V závěrečné zkoušce jim vykroužil spoustu donutů a domácí rally s přehledem vyhrál.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!