reklama reklama reklama reklama
1. 8. 2018 21:41 − 7003× − 12 0

FIA plánuje nové rozdělení soutěžních aut

Není tomu tak dávno, co mezinárodní automobilová federace otevřela otázku značení jednotlivých kategorií soutěžních vozů.

Na jednu stranu došlo ještě předtím k vytvoření jednoduchých kategorií R1 až R5, ale na druhou bylo třeba zohlednit i speciály jako Super 2000 nebo vozy skupiny N. Kompromisním řešením situace se ukázalo vytvoření tříd RC1 (WRC), RC2 (R4, R5 nebo Super 2000), RC3 (R3 nebo Super 1600), RC4 (R2 nebo Kit Car do 1600), RC5 (R1) a RGT. Několik let zůstávaly ambice ke změně u ledu, ale teď FIA toto téma opět začíná pomalu otevírat. V první řadě však musí vyřešit zapeklitý problém obrácených čísel, kdy druhá nejvyšší kategorie nese až nejvyšší použitou číslici 5.

V novém systému by označení R5 (v plném znění Rallye 5) získaly nejslabší a nejlevnější vozy, které mají sloužit jako vstupní kategorie pro mladé začínající jezdce. V současnosti za takovou techniku platí vozy R1, ale jejich technické parametry se zřejmě budou měnit. Nově definovaných parametrů se mají dočkat i současné „er-dvojky“ a dostanou nové označení R4. Bližší informace k technickým změnám zatím nejsou k dispozici, ale dá se očekávat, že hlavním tématem je upřednostnění buď atmosférických, nebo naopak přeplňovaných motorizací. Ještě nevyjel na tratě žádný speciál nové kategorie R4 a už přijdou o své označení. Podle všeho budou teď spadat do kategorie R3, která má být určena levným čtyřkolkám se spoustou standardizovaných dílů a odkazem k dřívějším produkčním autům. Pro současné speciály R3 v novém rozdělení očividně místo nezbylo, což může být i důsledek toho, že tato koncepce trpí nezájmem automobilek. To se naopak nedá říct o vrcholné kategorii národních šampionátů. Již brzy by se ale z vozů R5 měly stát R2. A konečně třída R1, ta bude rezervována pro královské speciály WRC.

Komentářů celkem: 12
1. 8. 2018 21:55
Upraveno 21:56
00
No ale to R1, R2, R5 je součástí prodejních názvů vozů. To se bude prodávat Škoda Fabia R2?
1. 8. 2018 22:15
00
Původně napsal Sob
No ale to R1, R2, R5 je součástí prodejních názvů vozů. To se bude prodávat Škoda Fabia R2?
Resp. R2 namísto R5? A současná R2 (i když moc nejezdi) bude R4? Toť věru skvělý rumrajch..
1. 8. 2018 22:52
00
Bravo FIA, tohle je přesně problém, který všechny trápí a je potřeba ho řešitsmajlík A jak jinak, než rozmetáním něčeho, co se sotva stihlo zaběhnout smajlíksmajlík
1. 8. 2018 23:49
00
smajlík svět se zbláznil smajlík
2. 8. 2018 05:17
00
Nechapu.
Jak kdyby se benzin po letech prejmenoval na diesel.
Driv byla kralovska trida A8, nejslsbsi vozy N1.
Proc to menit ze. Proste nekdo musi vykazat nejakou cinost.
Jeste by mohli zmenit bodovani. Vitez jeden bod, posledni bodu 150. Sampion bude ten kdo bude mit nejmin bodu..
V dnesnim svete uz me to ani neprekvapuje.
2. 8. 2018 07:33
00
ševci..smajlík
2. 8. 2018 08:52
10
Konečně! To je přesně to, na co všichni čekali, až z FIA vypadne... A za pět let bych to zase pro pořádek přejmenoval zpět. Co? To proboha každej, kdo do FIA přijde, musí vymyslet nějakou bezvýznamnou blbost, která všem okolo zkomplikuje život? Co za magora zase vymyslelo, že to "nejlepší" musí mít v názvu jedničku? Jako formule 1? Ale tady jsme v rally, tady nejsou fanoušci kteří by měli problém poznat, že to nejlepší se jmenuje WRC a něco jiného R5. Milá FIA, hlavně prosím nejlépe nic nevymýšlej. Nech to teď alespoň 10 let jak to je a jeď někam k vodě, či na nějaké zasedání s rautem!
2. 8. 2018 12:02
00
To je fajn, že FIA řeší takové nesmysly, zatímco zcela ignoruje fakt, že drtivá většina dnešních aut má přeplňovaný malolitrážní motor pohánějící přední kola. Stačí dělení na produkční auta (třeba P) a speciály mohou mít kategorii jednu (třeba R): P1 (do 1,4 l atm.), P2 (do 2.0 atm.) P3 (do 1.4 turbo), P4 (do 3.5 atm.), P5 (do 2.0 turbo) a R (do 1.6 turbo 4x4 jednoúčelové soutěžní speciály). Víc kategorií není třeba k ničemu. Péčka budou mít povolena větší kola, brzdy, tlumiče a pružiny, uložení náprav a motoru, samosvor, palivovou soustavu a interiér pryč + samozřejmě rám, otázkou jsou vačky(?), erka budou dnešní R5 a fertig. Všichni budou vědět kdo proti komu jede, ceny kategorie P budou přijatelné a přitom se člověk slušně sveze a spektrum použitelných aut bude poměrně velké (kategorie P3 může být zastoupená hromadou aut za přijatelný peníz). Homologace jen u kategorie R, u P bude jen výslovně povoleno, co může být odlišného od auta z prodejny (+ minimální počet vyrobených kusů, samozřejmě; otázku stáří bych primárně neřešil, jeď si s čím chceš, pokud dodržíš pravidla a seženeš předepsané oem díly). Takové soutěže budou mít i svůj smysl, protože divák očekává především souboj značek a modelů (třeba i proto, aby se mohl rozhodovat o koupi), což dnešní systém odtržený od reality dokonale likviduje.
3. 8. 2018 17:24
00
smajlíksmajlíksmajlíksmajlík huráááá teď si můžou říct že mají splněno. Tohle chybělo nejvíc! FIA se opravdu v pravidelných intervalech střílí do vlastní nohy smajlík
3. 8. 2018 18:17
00
Mezi podezřelé je potřeba vnést zmatek, Hlaváčku...
4. 8. 2018 17:59
00
Taky si myslím, že změna označení tříd je naprosto zbytečná. Co mi spíš vadí, je označení vozů WRC. Chápu že tohle spojení napohled vypadá hezky ale třeba současné vozy WRC jsou oproti těm předchozím o dost jiné a proto by měly nést i jiný název. Je to třeba i z toho důvodu, že občas váhám s jakým že to vozem ten WRCéčkem ten dotyčný pojede (Ford Fiesta WRC 2012, 2017?). Myslím si, že současné vozy WRC by si zasloužily své speciální označení, jako tomu bylo třeba u skupiny B, A8 atd. smajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama