2. 8. 2018 22:12 − 4043× − 0

Nevídaný finiš Rallye Železné hory 2018

Dramatický průběh třetího závodu ČMPR 2018.

Rallye Železné hory byla třetím závodem pětidílného Českomoravského poháru rallye (ČMPR). Rally provázela velká vedra, nevyhnulo se jí několik nehod a zdržení harmonogramu. Zrušena byla ale jen jedna rychlostní zkouška z devíti, závod si uchoval dobrou sportovní hodnotu a ve svém závěru gradoval neuvěřitelným bojem o pozice na stupních vítězů.

Ze startovní rampy v Chrudimi sjelo rovných 80 posádek. O pořadí v závodě a body do poháru se utkaly v sobotu 28. července 2018. Pořadatelé připravili osvědčené tři sekce se třemi stejnými měřenými úseky. Oproti loňskému ročníku museli jednu erzetu zkrátit, další se jim naopak podařilo prodloužit. Rychlostní zkoušky Pohořalka – Petrkov a Nasavrky – Loučky patří k tomu nejlepšímu, co ČMPR 2018 nabízí.

Pomalý rozjezd favorita

První, zkrácená vložka byla spíše na rozjetí. Než se ale stačila pořádně rozběhnout druhá erzeta, přišla zpráva o nehodě předjezdce. Na trati již bylo prvních sedm posádek, později dostaly přidělené časy. Zbytek rychlostní zkoušky se po nutné prodlevě odjel, ale ta následující byla zrušena. Naštěstí se jednalo jedinou zrušenou rychlostní zkoušku za celou rally.

Po první sekci překvapivě nebyl v první pětici největší favorit Janusz Lelek, který se spolujezdcem Bolkem závodí s Mitsubishi Lancer Evo IX. Obhájci loňského triumfu a vedoucí posádka letošního ČMPR se na špici propracovali až na konci druhé sekce. Do té doby se ve vedení vystřídala trojice dalších posádek. První tři rychlostní zkoušky vedli Pavel Gajar s Petrem Vanickým na lanceru páté evoluce. Čtvrtou vložku vyhráli Milan Gregor s Vladimírem Štindlem se stejným vozem, jen o generaci novějším, a šli do čela. Triumf v páté erzetě a dočasný posun na první místo se povedl Aleksanderu Labedzovi a Andrzeji Cienkoszovi, kteří jeli rovněž s lancerem evo šest.

Pak už ale přišly chvíle Lelka s Bolkem. Vyhráli tři ze zbývajících čtyř rychlostních zkoušek, a své soupeře v pořadí závodu přespurtovali. Zvítězili tak v pátém pohárovém závodě v řadě. Poslední porážku utrpěli před rokem právě na Rallye Železné hory.

Boj do posledního metru

Za zády Lelka s Bolkem se odehrály věci. Rozhodla poslední rychlostní zkouška, na které ze hry vypadla hned trojice posádek peroucích se o pódium. Havarovali efektně pro diváky jedoucí Labedz s Cienkoszem. Nedaleko před cílem odstoupila i další polská posádka Stanislaw Lassak, Tomasz Koniarz startující také s mitsubishi.

Druhé místo tak vybojovali Gajar s Vanickým, kteří ale na vlastní žádost do poháru nebodují. V okolí Chrudimi si připsali dvě vítězné rychlostní zkoušky, ale závod dokončili s minutovou penalizací za předčasné odevzdání výkazu v časové kontrole. Nebýt jí, scházela by jim na absolutní vítězství necelá vteřina.

Vypadalo to, že po problémech polských posádek si pro třetí místo přijedou Gregor se Štindlem. Jenže ani potřetí jim letos nebylo přáno spatřit cíl závodu. Asi kilometr před startem do poslední RZ vytekla z chladiče jejich vozu všechna voda, a opět museli odstoupit.

Na stupně vítězů tak na poslední chvíli až ze šestého místa poskočila dvojice Mariusz Zielinski a Ryszard Chlebowski na Mitsubishi Lancer Evo IX. Těsně pod pódiem skončili Václav Liška a Lenka Kumbárová na lanceru šesté evoluce.

Do první desítky se ještě vměstnaly další dva vozy Mitsubishi a jedno Subaru, ovšem ne Impreza, ale Legacy. Jan Baldwin s Katarzynou Ciszewskou s ním dojeli na sedmém místě. Obě zbývající Mitsubishi Lancer Evo IX startovala ve specifikaci pro MMČR. Radim Vavřík s Michalem Hlavatým závodili na Železných horách v rámci testu na Barum rally, a domů si odvezli páté místo. Vedle nováčka Marka Vlčka se podruhé po Radouňské rally posadil velezkušený Tomáš Plachý, a společně vyválčili desátou příčku.

V top ten je místo i pro ostatní

Parádní podívanou vždy v závodech ČMPR předvádějí také jezdci s vozy s jednou poháněnou nápravou a takzvaní historici. Také při Rallye Železné hory se ti nejlepší dostali až do absolutně nejrychlejší desítky celého závodu. Zdeněk Němec s Michalem Petrželkou startující se vzácnou Škodou Fabií Kit Car se drželi úplně vepředu po celý závod, a po odstoupeních soupeřů v závěru rally z toho bylo velmi cenné šesté místo. A to prý rozhodně nejeli na limitu svého auta.

Zajímavý souboj se očekával mezi historiky. Všem vypálili rybník v cíli absolutně osmí Radek Škvára s Romanem Šedíkem. Skvěle to šlo jim i jejich Lancii Delta Integrale. Od začátku ujížděli Ondřeji Plechatému s Evou Ryšánkovou na Mazdě 323 GT-R i Pavlu Omelkovi s Vojtěchem Valným na Fordu Escort RS Cosworth, které později stejně zradila poloosa.

Němec s Petrželkou vyhráli třídu A3, Škvára se Šedíkem třídu H6. Hned za jejich zády na celkově devátém místě skončila posádka Karla a Lucie Zenklových s Toyotou Corolla, vítězové třídy A2. Jedenáctá pozice absolutně a první v A6, taková byla bilance Adama Wolfa a Nikoly Hauerové se Škodou Fabií TDi.

Boj až do konce i v dalších třídách

Nasazení v poslední rychlostní zkoušce se stalo osudným například posádce Škody Favorit ve složení Josef Janů a Jakub Šívr, která po nehodě vypadla z hodnocení A1. Naplno až do cíle se jelo ve většině kategorií. Třídu H4 vyhráli Wojciech Witkowski s Krzysztofem Kaniou na Opelu Kadett GSI po velkém boji s posádkou Marek Sum, Miroslav Ševčík na BMW 1800 TI, a to pouze o 0,7 vteřiny. Mezi H3 byli nejrychlejší Martin Kdér a Radek Sladkovský na Škodě 130 LR. Tibor Bartúnek se Zdeňkem Drmotou na Škodě Favorit si odvezli poháry za vítězství v H5. Jan Klinger a Zbyněk Popek jeli se Škodou Felicia a vyhráli třídu A1, když na poslední RZ odstoupili do té doby vedoucí Jan Nejezchleba s Lucií Kadlecovou na technickou závadu jejich Suzuki Swift GTi. Bořivoji Minářovi a Vladimíru Lukešovi se s Toyotou Celica 2000 GT podařilo uspět ve třídě A5. Wartburg 353 W dovezl k triumfu v H2 Stanislava Bláhu a Jakuba Glogara, a s Trabantem P601 vyhráli třídu H1 Jiří Dohnal a Luboš Brabec. Vítězství v Rally pravidelnosti získala posádka Miloslav Zavřel, Martin Vtípil na Škodě 130 GL.

Rallye Železné hory 2018 dokončilo 54 posádek z 80, tedy přibližně dvě třetiny.

Celkové pořadí ČMPR 2018 vedou Lelek s Bolkem před Liškou s Kumbárovou a Piotrem Grochockim a Maciejem Rajcou, kteří jezdí se Subaru Impreza STi, a na Rallye Železné hory nestartovali. Historiky vedou Plechatý s Ryšánkovou, dvoukolky David Kulička a Dan Matějka, kteří závodí s Citroënem C2 VTS.

Českomoravský pohár rallye bude pokračovat v sobotu 1. září 2018. Jeho čtvrtým letošním závodem bude Rallye Sudety.

Výsledky 17. Auto In Rallye Železné hory 2018:

1. Lelek Janusz – Bolek Sławomir Mitsubishi Lancer Evo IX 30:41,6
2. Gajar Pavel – Vanický Petr Mitsubishi Lancer Evo V +1:00,7
3. Zieliński Mariusz – Chlebowski Ryszard Mitsubishi Lancer Evo IX +1:46,0
4. Liška Václav – Kumbárová Lenka Mitsubishi Lancer Evo VI +1:48,5
5. Vavřík Radim – Hlavatý Martin Mitsubishi Lancer Evo IX +1:55,6
6. Němec Zdeněk – Petrželka Michal Škoda Fabia Kit Car +2:03,0
7. Baldwin Jan – Ciszewska Katarzyna Subaru Legacy +2:22,0
8. Škvára Radek – Šedík Roman Lancia Delta Integrale +3:11,6
9. Zenkl Karel – Zenklová Lucie Toyota Corolla +3:25,1
10. Vlček Marek – Plachý Tomáš Mitsubishi Lancer Evo IX +3:31,8

Vítězové tříd 17. Auto In Rallye Železné hory 2018:

A1: Klinger – Popek Škoda Felicia
A2: Zenkl – Zenklová Toyota Corolla
A3: Z. Němec – Petrželka Škoda Fabia Kit Car
A4: Lelek – Bolek Mitsubishi Evo IX
A5: Minář – Lukeš Toyota Celica 2000 GT
A6: Wolf – Hauerová Škoda Fabia TDi
H1: Dohnal – Brabec Trabant P601 H2: Bláha – Glogar Wartburg 353 W H3: Kdér – Sladkovský Škoda 130 LR H4: Witkowski – Kania Opel Kadett GSI H5: Tůma – Viktora Škoda Favorit H6: Škvára – Šedík Lancia Delta Integrale
P: Zavřel – Vtípil Škoda 130 GL

Průběžné pořadí Českomoravského poháru rally (3/5):

1. Lelek Janusz – Bolek Sławomir Mitsubishi Lancer Evo IX 1680 bodů,
2. Liška Václav – Kumbárová Lenka Mitsubishi Lancer Evo VI 836,
3. Grochocki Piotr – Rajca Maciej Piotr Subaru Impreza Sti 794,5,
4. Plechatý Ondřej – Ryšánková Eva Mazda 323 GT-R 765,
5. Šimek Ondřej – Vilímek Petr Mitsubishi Lancer Evo IX 750,
6. Kulička David – Matějka Dan Citroën C2 VTS 618,
7. Wolf Adam – Hauerová Nikola Škoda Fabia 616,
8. Němec Zdeněk – Petrželka Michal Škoda Fabia Kit Car 596,1,
9. Savruk Michal – Palivec Štěpán Subaru impreza Sti 572,5,
10. Škvára Radek – Bušek Michal Lancia Delta HF Integrale 571,2.

Kompletní výsledky najdete na serveru eWRC.cz.

Videa, fotogalerie, články a magazíny hledejte také na www.msrevue.cz. Máme rádi motorsport!

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!