Blíží se konec Korsiky v MS?
Není žádnou novinkou, že se promotér mistrovství světa snaží do kalendáře zapojit větší množství mimoevropských destinací. S Čínou se jim to před dvěma lety nepovedlo a Turecko, které do hry zapojili letos, vzhledem ke svému umístění asi také není úplně vysněnou lokací. Už příští rok by se však mohl stát zlomovým a tovární stáje pomalu musí začít chystat peníze na jeden americký a jeden asijský přírůstek. Podle posledních neoficiálních informací by už nic nemělo bránit vstupu Chile mezi světovou elitu. Tamní šampionát prožívá velký boom a organizátorům z hlavního města Concepción se podařilo v dubnu úspěšně uspořádat kandidátský podnik. V návrhu kalendáře se tato soutěž objevila mezi mexickým a argentinským podnikem, což je uspořádání výhodné pro logistiku továrních stájí. Skutečnost tří amerických podniků v řadě na druhou stranu působí dosti nelogicky. Jaký význam má přidávat další podnik na tomto kontinentu, když se neodehrává ani v jedné ze dvou hlavních zemí, USA a Kanadě.
Druhý pravděpodobný přírůstek do šampionátu už logiku úplně nepostrádá. Jednak se totiž jedná o Japonsko, tedy domovskou zemi značky Toyota. V druhé řadě pak konečně zajistí návrat šampionátu na asijský kontinent. Naposledy tam šampionát zavítal v roce 2010, kdy se naposledy závodilo právě na japonské půdě. Tehdy se Rally Japan konala v okolí Sappora, zatímco první čtyři ročníky hostilo Obihiro. V obou případech se jednalo o podobné šotolinové soutěže. S tím vším je teď ale konec, Japonsko se do MS vrátí s asfaltovou rally v úplně nové lokalitě. Kandidátská Shinshiro Rally se sice odehraje až v listopadu, ale to samozřejmě promotérovi ani FIA nečiní vůbec žádné potíže. O zařazení podniku organizovaném v prefektuře Aiči, kde se nachází i centrála Toyoty, mají zástupci této tovární stáje očividně hodně velký zájem. Ve Finsku se vedle Akia Toyody objevili i sami organizátoři rally a jejich hlavním zájmem jistě nebyly oslavy vítězství Otta Tänaka.
Když do šampionátu přibydou dvě nové soutěže, znamená to velkou nepříjemnost pro jednoho ze současných organizátorů. Promotér se domluvil s továrními týmy, že počet dílů kalendáře zatím nepřesáhne čtrnáct. Někdo tedy bude muset z kola ven a podle všeho si černého Petra vytáhli Korzičané. Promotérovi se příliš nelíbí soutěže organizované na odlehlých ostrovech, Francie už jeden světový podnik v případě Monte-Carla hostí a navíc japonský přírůstek se stejně jako Tour de Corse má odjet na asfaltových úsecích. Na pozoru se musí mít ale i další. Do světového šampionátu 2020 se totiž dost vehementně tlačí i Safari Rally a podle velkolepého setkání tamních organizátorů se zástupci FIA a MS už to vypadá na ruku v rukávě. Pamětníci původní Safari Rally bohužel mohou na vrácení jedinečné atmosféry zapomenout. Nová soutěž se sice pojede v Keni, ale na uzavřených úsecích, jejichž délka nebude moc odlišná od ostatních světových soutěží. Tento až směšný hybrid sice MS vrátí do Afriky, ale možná přijdeme o Turecko a v horším případě o Německo. To se bohužel také objevilo dost vysoko na seznamu ohrožených soutěží. V kombinaci s tím, jak se zástupci továrních týmů vyjadřovali po letošním ročníku o Sardinii, aby se českému fanouškovi začaly ježit vlasy hrůzou. Naštěstí ve hře zůstává i možnost budoucího navýšení počtu světových soutěží na 16. Aby takový nárůst tovární týmy akceptovaly, bude muset dojít ke zkrácení jednotlivých podniků. Po původních nápadech na zrušení shakedownu a jedné etapy teď nejreálněji vypadá přesunutí shakedownu na páteční ráno a start soutěže v ten samý den, jen později. Přesnější informace ke kalendáři světového šampionátu se dají očekávat po setkání rallykomise po Deutschland Rallye.
Jako zbavit se Korsiky je jasné pohrdání historií. Pochopil bych Japonsko, nechápu Chile a hlavně vůbec ne Safari, v dnešní době a s dnešními pravidly je ta soutěž nesmysl, který nemá skoro nic společného s původním Safari
Z FIA přichází samé "pozitivní" zprávy. Na druhou stranu se WRC čím dál tím víc odklání od reality (většina vyrobených automobilů neopustí za celý svůj život asfaltový povrch, tak se soutěže budou jezdit výhradně na šotolině) a logicky i od Evropy, jejíž trhy už dávno nejsou "pupkem světa". Chápu, proč se chce FIA zbavit Korziky i Německa, tedy asfaltu obecně (o to víc mne překvapuje japonská soutěž na asfaltu, zřejmě v tom hraje prim nějaký komerční záměr Toyoty, která japonskému zákazníkovi chce asi prodávat normální auta?). Účast na podnicích "Che Guevara" chce ale neskutečně hroší kůži... WRC již se sériovou výrobou nemá stejně společného vůbec nic, a tak je úplně fuk, i když se to bude jezdit třeba na moři nebo v Antarktidě. I pokud Hyundai vyhraje titul ve WRC, nebude mě to nijak motivovat jej koupit jako rodinné auto, takže vlastně kde a na čem se to jezdí je fuk. Jsou to vlastně z marketingového hlediska už jen vyhozené peníze...
Takže kromě marketingu se i vydelava. Stěhují se kvůli daním. A to že tomu rozumíme my tady, neznamená že tomu rozumí strejda u tv. Většina mých kolegů v práci si myslí že fabie r5 je wrco a že vyhráli ms....po loňských reklamách oslavující titul wrc2....a v hlavě to po pár vánočních reklamách prostě mají. Nepodceňujte sílu marketingu