reklama reklama reklama reklama
Jiří Šteg - eWRC.cz
22. 8. 2018 21:48 − 15125× − 9 0

Tichý úspěch Vančík Motorsport

Vančík Motorsport s.r.o. se stala tak trochu nenápadně významnou motorářskou firmou s celosvětovou působností.

Před „barumkou“ jsme si povídali s jednatelem společnosti Jaroslavem Vančíkem.

V roce 2010 jste založil Vančík Motorsport s.r.o. Jaké cíle jste si stavěl při jejím zakládání?

„Repasemi, stavbou a úpravami motorů jsem se zabýval již v éře Favoritů. Postupem času se počet zakázek tak nějak sám rozrostl. Vyvstala potřeba kvalitního zázemí jak pro stavbu motorů, tak především pro vývoj a testování. Potřebovali jsme solidní výrobní a vývojovou základnu. To byl vlastně hlavní impuls pro založení firmy. Firma také usnadňuje jednání s partnery a pro zahraniční spolupráci je to prakticky nezbytné. Vlastně jsem neměl žádné velké cíle, které bych si stavěl, chtěl jsem jen dělat dobré motory. Od samého začátku mého podnikání jsem sázel na kvalitu, vlastní zkušenosti a zkušenosti spolupracovníků. Jako vyučený automechanik jsem hledal a nacházel optimální řešení při sestavování a ladění motorů. Chtěl jsem, aby tak fungovala i firma. Základem je u nás vývoj postavený na rozsáhlém testování a především, jak jsem již řekl, důrazu na co možná nejvyšší kvalitu.“

Jak těžká byla cesta zpoza volantu do managerského křesla?

„Nejsem někdo, kdo sedí v managerském křesle. Pracuji na dílně a dělám tuhle práci, protože ji mám rád. Měl jsem velké štěstí, že ve firmě mám kolem sebe kolegy, se kterými si rozumím a kteří jsou podobného založení. Nejsme tradiční firma s nějakou pevnou vnitřní organizací, se šéfem atd. Jsme hlavně partou lidí, která se vzájemně posunuje dopředu v práci, která se nám líbí. Pokud už bych se měl někdy věnovat organizaci a řízení, tak bych se chtěl věnovat něčemu, co by bylo užitečné pro rozvoj mladých talentů v motorsportu, tahle oblast je u nás nejen z hlediska organizačního podceněna.“

Na čem stojí úspěch firmy?

„Jsou to lidé. Je to jenom a jenom o lidech. A o důsledném dodržování nároků na nejvyšší kvalitu motorů i všech služeb, které poskytujeme. Pro nás je také hodně důležité, že v týmu je opravdu rodinná atmosféra. Nejsem ten typ, který vydává příkazy. Nechci po lidech, aby dělali něco, čemu bych sám nerozuměl nebo na co bych si sám netroufl. U nás je to o to jednodušší, že všichni sice mají pracovní smlouvy, ale jsou to především nadšenci, kteří svojí prací žijí a všichni se vzájemně posunujeme dopředu.“

Jak se stal Vančík Motorsport firmou úspěšnou po celém světě?

„Soustřeďujeme se nejen na výkon našich motorů, ale i na jejich spolehlivost. A zákaznici se mohou opřít i o naše nasazení, nepracujeme od-do, pracujeme podle potřeb zákazníků. Chceme si naše peníze zasloužit. Mohu jen opakovat – základem je sázka na kvalitu. Kvalitu vývoje, kvalitu testování, kvalitu dílů, kvalitu práce. Nepatříme mezi nejlevnější úpravce a také se nesnažíme prosadit cenou. Chceme zákazníkům dodávat za solidní cenu vynikající motory. Jsme si také vědomi toho, že bez vývoje si nemůžeme požadovanou kvalitu udržet, značnou část tržeb proto investujeme do vývoje a jsme tak i vývojovým a inovačním centrem pro mechanickou stránku motorů.“

Jak široká je síť Vašich klientů?

„Dnes už celosvětová. Máme zákazníky i v Číně a Jižní Americe, ale nejvíce zákazníků je přirozeně v Evropě. Jsou to jak jednotliví jezdci, resp. menší stáje, tak velké poloprofesionální a profesionální týmy v Itálii, Belgii, Francii, Španělsku, Maďarsku, Švýcarsku a na Slovensku. Velice si ceníme dlouhodobé a úspěšné spolupráce s Baumschlager Rally Racing, Toni Gardemeister Services a Kresta Racing. Úspěchy, které jejich vozy dosahují se nám vracejí i v zájmu dalších zákazníků. V České republice děláme motory s výjimkou továrních téměř do všech Fabií R5, ale pracujeme i pro jezdce s Fiestami R5, například Václava Pecha, Jana Černého a tým Orsák Rally Sport. Připravujeme motory na závody do vrchu a rallycross, podíleli jsme se také na znovuzrození okruhového Octavia cupu. Taková šíře záběru je samozřejmě náročná, ale zároveň nám umožňuje kombinovat a využívat poznatky z odlišných disciplín k celkovému zdokonalení úrovně našich motorů.“

Jakého dosavadního úspěchu si nejvíc ceníte?

„Těžko bych mohl vypíchnout něco jednotlivého. Největší radostí je, že můžeme pracovat pro naprosto špičkové týmy. To, že jsou v jejich vozech naše motory, to mi dělá radost. Ne vždy se musí a může vyhrát, ale dlouhodobou spolupráci se špičkami v oboru považuji za velký úspěch a hodně si toho vážím. Náš motor například dovezl letos k vítězství ve WRC 2 na NESTE RALLY Eerika Pietarinena. Samozřejmě to potěší, ale větší uspokojení mám z celkové úrovně a rozsahu spolupráce s Toni Gardemeister Services a LMP Racing Michala Lanka jako dlouhodobými zákazníky či spíše partnery.“

Jaké jsou plány Vančík Motorsport do budoucna?

„Příprava motorů zůstane nepochybně naší hlavní činností. Pro nás je nejdůležitější udržet nebo raději ještě zlepšit dosaženou úroveň i při očekávaném rozšiřování zákazníků. Už delší čas se také zabýváme celkovou přípravou vozů a jejich nasazování v rally. I tady chceme poskytovat ty nejkvalitnější služby a těžit z charakteru naší firmy. V minulosti jsme připravovali Fabii S2000 pro posádku Miroslav Jakeš/Petr Machů. Ta bude na barumce poprvé startovat s Fabií R5, kterou pořídil Petr Machů. Na barumce budeme mít společné zázemí s další Fabií R5 posádky Martina Březík/Marek Omelka, kterou bude servisovat Locar Rallysport. Společné zázemí budeme mít proto, že se nám podařilo doplnit vlastní sponzory obou posádek o podporu společnosti MOL Česká republika, jejíž závodní palivo vykázalo v průběhu našeho testování mimořádně dobré výsledky. I zde platilo, že bez potvrzení špičkové kvality bychom do takové spolupráce nešli. Věříme, že tato prozatím jednorázová spolupráce bude pokračovat i do budoucna.“

Jak vidíte jako bývalý jezdec budoucnost rally v ČR?

„Máme sice mladé jezdce, kteří ukazují talent – Erik Cais, Petr Semerád, Jan Talaš, ale ti vesměs pocházejí ze závodnických rodin, nejsou produktem nějaké systematické práce s mladými od prvních krůčků. U nás velmi chybí jakési první podhoubí, které by mohlo přilákat za relativně příznivých podmínek závodnický „potěr“ už v raném věku okolo pěti let. Tam vidím největší slabinu. Nejde při tom jen o vyhledávání talentů. Příprava motokáry a pěstování manuální zručnosti, učení se novým poznatkům, nutnost věnovat se soustavně nějaké činnosti, dodržování pravidel, koneckonců i řidičské návyky, to všechno jsou věci, které se mladým budou hodit pro jejich budoucí život i mimo závodní dráhu. Ti, kteří uspějí pak mohou přejít do dalších disciplín. A ti, kteří nebudou pokračovat v motorsportu si odnesou nejen pěkné vzpomínky, ale i určitou výbavu pro život. Autoklub se tomuto potěru na té základní úrovni prakticky nevěnuje. Jsem přesvědčen, že tam je nutno napnout síly a právě tam směřovat nejen více prostředků, ale věnovat se i vybudování patřičné organizace i odpovídající propagaci. Poznal jsem to se svými dětmi. Netušil jsem, jak obtížné je vůbec nalézt cestu a zapojit se do nějaké organizované mládežnické činnosti, jak těžké je získat základní informace nebo jak opotřebovaná je například motokárová infrastruktura. Právě na této základní úrovni by měla začínat každá cesta k motorsportu a pouze ze zmiňovaného potěru mohou vyrůstat budoucí mistři a reprezentanti. V této oblasti máme v České republice velké rezervy, které ještě vyniknou ve srovnání s mnoha evropskými státy, kde je tato péče na mnohem vyšší úrovni."

Vaše firma podpořila letošní Rallysprint Kopná. Co Vás vedlo k takovému rozhodnutí?

„Jsem přesvědčený, že Vančík Motorsport ke Kopné tak trochu patří a chtěl jsem tímto krokem vrátit i to, co jsem v rally a kolem rally prožil. Když jsme schopni vydělat nějaké peníze, musíme je vracet tam, odkud jsme vyšli. Pokud se nám bude nadále dařit, chci podobně postupovat i v budoucnu, ať už přímou podporou různých aktivit nebo podporou organizační. Chci prostě rally a motorsportu vrátit to, co mi dal, především směrem k mládeži.“

Uvidíme Vás ještě někdy za volantem?

„Určitě, musím si jen najít alespoň chvilku času… To bude stále těžší, musím se taky věnovat našim dětem, které – jak se zdá – zdědily hlavně po mamince (pozn. redakce: bývalá úspěšná rally pilotka Kateřina Trojanová) slušnou porci závodnických genů.“

Děkuji Vám za rozhovor a jistě i jménem všech čtenářů eWRC přeji hodně úspěchů nejen na barumce, ale ve všech Vašich dalších plánech.

„Také Vám děkuji. Chtěl bych pozvat příznivce posádek Jakeš/Machů a Březík/Omelka na jejich prezentaci před Barum rally. Ta proběhne ve čtvrtek od sedmnácti do devatenácti hodin na čerpací stanici MOL ve Zlíně-Prštném. Všechny příznivce rally pak zvu o víkendu na barumku, bude to velký sport!“

Komentářů celkem: 9
22. 8. 2018 21:58
40
Důkaz, že když se něco dělá s láskou, pokorou a pořádně, tak to může fungovat! Jen více takových podnikatelů smajlík smajlík
22. 8. 2018 22:30
10
No jestli Vanu uvidime za volantem,tak budu jenom rad. Pro me je to jezdec, ktery neodjel se svym talentem to co mel (divacke zazitky s feldou nekdy i prekonaly Emila) .Jednou mi slibil ze dalsi star rally pri barumce pojede... snad se aspon s VFTS dockame.Jinak preji uspech v podnikani. smajlíksmajlík
23. 8. 2018 03:47
00
Super rozhovorsmajlík
23. 8. 2018 07:44
01
Ja teda nejsem v tomto uplne znaly, ale on Vancik Motorsport vyvinul a homologoval nejaky svuj motor? Ze se tam pise ze Pietarinen vyhral s jejich motorem.
23. 8. 2018 08:04
00
tak zaprvé, skvěle napsané, Jiří díky moc a gratuluju smajlík
zadruhý, klobouk dolů před chlapem, kterej to skvěle uměl s volantem a jak je vidět, ty šikovný ruce toho uměj ještě mnohem víc smajlík
zatřetí, nejen ruce, ale i srdce je na správným místě, jen víc takovejch, který jsou ochotni dávat do rallye své tvrdě vydělaný peníze, kdysi se říkalo, že byl podobnej talent jako Roman Kresta (a fakt byl skvělej), jen neměl tolik peněz, takže asi ví, proč to teď dělá smajlík
začtvrtý, Jára mě rozesmál, když řekl, že závodnický geny mají děti po Kačce a ne i po něm, asi je skromnej smajlík
23. 8. 2018 08:32
Upraveno 08:40
00
2Ralliex - možná tam mohly být uvozovky u toho "našeho" motoru. Na druhou stranu z celého kontextu článku vyplývá, co se tím míní. Chytrému napověz smajlík. Nemohu nepřipojit i osobní komentář. Mlhavě jsem věděl, kdo je JV. Mlhavě jsem věděl, že dělá dobře motory. Ale to osobní setkání s ním pro mě byl hluboký zážitek. Pracuji v prostředí, které je neprůhledné, komplikované a přecpané vykalkulovanými "profesionály", z nichž je člověku často až stydno. Najednou jsem potkal člověka, který si vůbec na nic nehraje, nešroubuje vzletné větičky a slovíčka, nekalkuluje. Pracuje. Pracuje s úspěchem, o němž se různým vystylovaným "profíkům" ani nesní. To jsem já, tohle je moje práce, jsem rád, že se nám daří a budu se snažit pomoct mladým. V dnešní době vyvrácené z kloubů to byl doušek živé vody. Děkuji pane Vančíku!
23. 8. 2018 09:30
00
Trochu závidím a mrzí mě, že nežiji ve Zlínském kraji - rally zaslíbeném a že nemohu být blíž lidem a firmám, jako je zrovna "Vana" nebo "Malina"...., ale i tak mám v plánu vzít brzy svého 5-ti letého syna, velkého rallyového fanouška, na exkurzi a věřím, že nebudu odmítnut!
23. 8. 2018 09:31
10
.......a myslím, že slovo RESPEKT je to správné!
23. 8. 2018 19:30
00
Opravdu klobouk dolů a nejen ten před Jardou...vždy s usměvavou náladou a zatím jsem nepostřehl žeby používal často výrazy jako ne,nevím,nemužu,nechci,nejden to,nepujde to atd...opravdu člověk s nohama na zemi...Jsem rád že ho mužu vždy min.každý den aspon pozdravit a je čest ho sledovat při jeho práci....jinak aby jsme mi jeho fandové nadále hltaly jeho umění i za volantem přislíbil velkolepou šou formou návratu mezi legendama či háčkama.Sice jen ojedinělý start ale máme se prý na co těšit....a kdy?Prý je to překvapení....smajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama