Vančík Motorsport: skvělý Jakeš, rychlý i Březík

Dosud nejlepší umístění Jakeše a Machů na Barum rally, v cíli pouhé tři desetiny za Dani Sordem.

Deset časů v top 5 z jednotlivých RZ, z toho tři vyhrané rychlostní zkoušky
Špičkově připravené vozy Škoda Fabia R5 týmem Vančík Motorsport
Velká stíhací jízda Březíka s Omelkou z 85. místa na sedmnácté ukončena havárií

Přestože se obě domácí dvojice, Jakeš – Machů a Březík – Omelka, připravovaly na svoji oblíbenou soutěž velmi důkladně, až samotná soutěž měla ukázat jejich konkurenceschopnost v porovnání s dalšími 29 vozy kategorie R5. Při nabité startovní listině v čele s Janem Kopeckým, Rusem Lukjaňukem, hvězdným Španělem Sordem a dalšími předními jezdci evropského šampionátu se mohlo zdát předstartovní prohlášení Mirka Jakeše, že chce bojovat o první pětku, možná až příliš sebevědomé. Samotný průběh soutěže však ukázal, že 28letý jezdec správně předvídal schopnosti posádky i vozu.

Něco málo už naznačil sedmý nejrychlejší čas na páteční dopolední kvalifikaci. „A to jsem si ještě ve zmatku před startem nevšimnul, že nemám zapnuté ALS na nejvyšší stupeň. Další drobnou chybu jsem udělal těsně před cílem, jinak by z toho byl čas někde mezi první trojkou,“ glosoval Mirek úvodní kvalifikaci.

Samotná soutěž začala tradičně městskou zkouškou před desetitisíci skvělých fanoušků a Jakeš s Březíkem se pak jako správná týmová dvojka hned na úvod seřadili za sebou na osmou a devátou pozici. Hned po druhé sobotní zkoušce (RZ3 Semetín) se však jejich pořadí v absolutní klasifikaci zásadně lišila. Zatímco Jakeš s Machů postoupili už na šestou příčku, Březíka s Omelkou čekal po defektu pravé přední pneumatiky pád na 85. místo. „Asi tuším, kde se to stalo, někde cca kilometr po startu. Být to zadní pneumatika, tak zkusím vložku dojet, ale předek jsme museli vyměnit a zaplatili za to čtyři a půl minutami. Jen škoda, že nám to trvalo tak dlouho. Jednak jsme jeli chvíli po defektu a hledali vhodné místo na výměnu, a pak také před soutěží ani nebyl čas na to víc potrénovat samotné přezouvání,“ litoval Martin Březík.

V polovině sobotního dne už šel Jakeš před Mareše na páté místo a po sekundách stahoval Sorda, aby mu po sobotě chybělo na továrního jezdce týmu Hyundai ještě 10,5 sekundy. I Březík zajížděl rychlé časy a sobotní etapu zakončil na 13. místě v rámci MČR (23. absolutně) s nadějí na první desítku české klasifikace.

Také neděle se nesla ve znamení proměnlivého počasí a správná volba pneumatik měla podstatný vliv na konečný výsledek. Bohužel, po posunu o dalších šest příček dopředu museli odstoupit Březík s Omelkou. „Že jsme udělali v sobotu gumu, to ještě beru, problémy měli ostatně i jiní. Ale chyba na domácí erzetě mě opravdu mrzí. Vždyť bydlím nedaleko v Lukově a tím místem ve sjezdu do Vlčkové jsem jel už minimálně stokrát. Je tam malá terénní vlna a ta nás hodila na strom. Odnesl to pravý zadek vozu a s ohnutým ramenem se nedalo pokračovat. Každopádně až do té doby byl pocit z jízdy opravdu výborný, Fabie R5 je úžasné auto. Také ze spolupráce s Jardou Vančíkem jsem maximálně spokojený,“ hledal zkušený 52letý jezdec pozitiva ze závodu.

V tu chvíli ale už vrcholil boj o pódiová umístění a napínavý souboj spolu sváděla právě trojice Gryazin, Sordo a Jakeš. Mirek s Petrem se sice po první nedělní sekci přiblížili ke Gryazinovi, naopak ale ztratili pár vteřin na Sorda, když důvodem byl druhý defekt v průběhu soutěže. „Stalo se nám to někde na výjezdu z diváckého místa pod malenovickým hradem. Pneumatika se naštěstí svlékla až těsně před cílem, i tak jsme ztratili minimálně 10-12 sekund,“ řekl později Mirek.

Ani v tu chvíli letos nově vytvořená posádka nezabalila souboj o třetí místo a do dramatické poslední RZ vstupovala s mankem rovných 9 sekund na Sorda. „Před startem poslední erzety jsme se s Mirkem vůbec nebavili o taktice, jestli útočit, nebo se spokojit s pátým místem. Jen jsme se na sebe podívali a bylo nám v tu chvíli oběma jasné, že se chceme porvat o bednu. V autě nastala ta správná konstelace a mám pocit, že v daný okamžik za daných podmínek a na daných pneumatikách se určitě nedalo zajet víc. Na jednu stranu nás samozřejmě pouhé tři desetiny sekundy na Sorda mrzí. Na stranu druhou se musíme podívat, kolik cenných skalpů jsme naopak získali. Před námi zůstala jen hvězdná trojka Kopecký, Lukjaňuk a Sordo, přitom v závěru jsme ze sebe vyždímali naprosté maximum. Vždyť nebýt defektu, vyhráli bychom absolutně celou druhou etapu! Věřím, že i fanoušci si naši jízdu užili a že onboard z poslední erzety stojí opravdu za podívání,“ těšil se z konečného výsledku Petr Machů.

A převažovala v cíli u Mirka Jakeše víc radost, nebo naopak zklamání z těsné prohry se Sordem? „Ani jedno, ani druhé. Na jednu stranu to beru tak, že pokud by se sečetly ztráty z obou defektů i vlastní chyby, tak by to dělalo nějakých 40 sekund a my se pohybovali ve výsledcích někde jinde. Jenže to bych zase mohl v tu chvíli bojovat někde o první či druhé místo a začít bláznit, no a to by taky nemuselo dobře dopadnout. Beru to tak, že se nám s Petrem podařil dobrý závod i výsledek. Jsem nadšený, jak špičkově fungovala technika, za což patří poděkování všem mechanikům Vančík Motorsport i Jardovi Vančíkovi samotnému. Jeli jsme první závod s Fabií R5, poprvé benzín MOL Racing Fuel, výborně fungovaly i pneumatiky Hankook. A že nám na Daniho v cíli něco málo chybělo? Nic se neděje, třeba přijede i za rok a my se mu pokusíme těsnou porážku vrátit,“ usmívá se Mirek.

Komentářů celkem: 14
31. 8. 2018 20:451
1 0
Pro mě předvedl Mira Jakeš největší nasazení i sportovní výkon ze všech posádek Barum rallye, všude nádherné průjezdy, klobouk dolů. Věřim, že pokud příští sezónu pojede se stejným autem a podobným nasazením nějaké podiové umístění i v konečném součtu mistráku určitě vyjde.
31. 8. 2018 21:052
0 0
Za me taky krasny, časy neskutečný, Jakeš divočák barumky 2018, to je bez debat smajlík
Proč maj ty jejich fabie tak úplně jinej zvuk než ostatní? Všiml si toho taky někdo?
31. 8. 2018 21:083
0 0
Výkon Mirka s Petrem byl nad moje chápání ty průjezdy byly fakt perfektní. Jestli zůstanou spolu a auto jim bude připravovat Vana tak příští rok bude hodně zajímavý a myslím že v jejich podání velice uspěšný
31. 8. 2018 21:124
0 0
Původně napsal ombre
Za me taky krasny, časy neskutečný, Jakeš divočák barumky 2018, to je bez debat smajlík
Proč maj ty jejich fabie tak úplně jinej zvuk než ostatní? Všiml si toho taky někdo?
Někde jsem četl že je na nových Fabiich novy tlumič výfuku ale fabrika ho s nějakého důvodu neměla ale nevím co je na tom pravdy
31. 8. 2018 22:035
0 0
Původně napsal ombre
Za me taky krasny, časy neskutečný, Jakeš divočák barumky 2018, to je bez debat smajlík
Proč maj ty jejich fabie tak úplně jinej zvuk než ostatní? Všiml si toho taky někdo?
Někde jsem četl že je na nových Fabiich novy tlumič výfuku ale fabrika ho s nějakého důvodu neměla ale nevím co je na tom pravdy
1. 9. 2018 07:346
0 0
Původně napsal ombre
Za me taky krasny, časy neskutečný, Jakeš divočák barumky 2018, to je bez debat smajlík
Proč maj ty jejich fabie tak úplně jinej zvuk než ostatní? Všiml si toho taky někdo?
jen teoreticky,že by jiné palivo (MOL).
1. 9. 2018 08:297
0 0
Psal jsem to uz po shaku s tim zvukem fabii od Vancik Motorsport. Rekl bych bud tlumic nebo mapy motoru?
1. 9. 2018 09:188
0 0
Palivo tohle udělat nemůže, nemohl by osvětlit někdo z týmu prosím?
1. 9. 2018 15:229
0 0
já si všiml,že Fordy od Orsaků mají jiný zvuk než třeba Černého.
1. 9. 2018 16:2410
0 0
Pro mě Míra hvězdou rally! Jen se malinko bojím, jestli to nasazení ve vztahu k podmínkám, nebylo příliš velké, resp. jestli to nebylo za hranicí rizika. Pravdou je, že co jsem na videích viděl, měl to pevně v ruce smajlíksmajlík
2. 9. 2018 10:3311
0 0
V sobotu na prvním Semetíně se taky v zatáčce přetočil a nechal tam tak deset sekund.......velká škoda-ale krásná podívaná
2. 9. 2018 15:2912
0 0
Krásná podívaná...Velký Dík
2. 9. 2018 19:5613
0 0
Vyfuky na R5 jsou vždycky jen roura bez tlumiče a katalizator až vzadu. Co vim, tak třeba Ford má vic variant podle hlučnosti, zřejmě dle požadavků konkrétního zákazníka.
4. 9. 2018 09:1514
0 0
Původně napsal kapec77
já si všiml,že Fordy od Orsaků mají jiný zvuk než třeba Černého.
Jj, Černého Fiesta má tak jalový zvuk, že to ještě umocňuje pocit, že to auto (řidič?) prostě nejede smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!