Yaris WRC se v Turecku pouští na neprobádanou půdu
Desáté kolo letošního světového rallyového šampionátu FIA WRC je tuto sezónu novinkou závodního kalendáře. Vozy Toyota Yaris WRC a jezdci Jari-Matti Latvala, Ott Tänak a Esapekka Lappi se na šotolinové cesty vydají hned po vítězstvích ve Finsku a Německu.
První turecké kolo WRC od roku 2010 bude startovat z letoviska Marmaris na pobřeží Středozemního moře. Lze očekávat směsici hladkých cest kolem Marmarisu a kamenitějších horských úseků severněji u města Mugla.
Všechny rychlostní zkoušky budou pro posádky zbrusu nové, a tak si budou muset připravit čerstvé rozpisy během ohledávání trati před vlastním závodem. Jelikož jízdní zkoušky v Turecku před soutěží nebyly povoleny, jezdci testovali Yaris WRC minulý týden na šotolinových cestách v Portugalsku.
Vlastní rallye začne ve čtvrtek večer erzetou v ulicích Marmarisu a poté budou v pátek následovat dva průjezdy tří rychlostních zkoušek poblíž Mugly. V sobotu rallye zamíří západním směrem na tři erzety (všechny se dvěma průjezdy) a v neděli pak podnik zakončí čtyři rychlostní zkoušky, včetně Power Stage s cílem přímo u servisního parku.
Tommi Mäkinen, šéf týmu
„Poslední dvě rallye se nám skvěle vydařily a naším cílem je samozřejmě takto i pokračovat, ale Turecko je pro všechny týmy velkou neznámou, protože tato rallye je nová. V Turecku jsem však již závodil, když tam WRC poprvé zamířila v roce 2003: pamatuji si, že podmínky byly opravdu tvrdé a cesty dost drsné, ale tentokrát jedeme do jiného regionu a nevíme přesně, jaký budou mít erzety charakter. Připravovali jsme se, jak nejlépe to bylo možné, a minulý týden jsme absolvovali užitečné zkoušky na jihu Portugalska, kde se nám, doufejme, podařilo správně nasimulovat podmínky, kterým v Turecku budeme čelit, zejména pak vysoké teploty.“
Jari-Matti Latvala, jezdec, vůz č. 7
„Toto je poprvé po mnoha letech, co se připravuji na zbrusu nový podnik WRC. Je zde spousta neznámých: musíte si připravit nové poznámky v rozpisu, neznáte charakteristiku cest a také nevíte, jak se změní při druhém průjezdu. Z předchozího závodění v Turecku v roce 2008 u města Antalya si pamatuji, že bylo hodně horko. Dlouhé erzety byly velmi náročné a zároveň drsné z pohledu obutí. Z toho, co jsem měl možnost zatím vidět, to bude podobné tehdejším podmínkám a také podmínkám na Rallye Akropolis. Předstartovní zkoušky z mého pohledu probíhaly velmi dobře. S vozem jsem byl velice spokojený a podařilo se nám správně naladit zavěšení.“
Ott Tänak, jezdec, vůz č. 8
„V poslední době jsme dosáhli velmi dobrých výsledků, ale stále to beru závod od závodu. Je těžké před Tureckem cokoli konkrétního předpokládat, neboť s tímto podnikem nemáme moc zkušeností. Každý říká, že to bude drsný závod: musíme tedy vyčkat a uvidíme, jak to půjde při ohledávání trati. S jistotou víme, že bude horko. Myslím, že naše předstartovní zkoušky na jihu Portugalska byly v tomto směru dobrou přípravou a děláme vše pro to, abychom byli připraveni a konkurenceschopní. Nyní už toho změnit moc nemůžeme, dokud se nedostaneme na místo a neuvidíme trať na vlastní oči.“
Esapekka Lappi (jezdec, vůz č. 9)
„V Turecku musíme očekávat neočekávané. Máme informace, že to tam bude drsné se spoustou sypkého štěrku, a tak bude zásadní zvolit správné obutí. Z tohoto důvodu budou myslím klíčové dlouhé odpolední průjezdy. Při zkouškách jsme viděli, že na drsných cestách za teplot kolem 35 °C se obutí opotřebuje dost rychle. Zkoušky obecně probíhaly velmi dobře a myslím, že se nám podařilo vůz správně naladit. Na tuto výzvu se již těším: je to příležitost naučit se něčemu novému. Prozatím se mi moc nedařily jízdy na sypkém štěrku s nízkým startovním číslem, takže se to budu snažit zlepšit.“