Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
16. 9. 2018 14:30 − 6412× − 15

Tänak vládne druhé polovině šampionátu i v Turecku

Estonské duo Tänak – Järveoja pokračuje vítězně i v Turecku, přidává třetí triumf v řadě a výrazně promlouvá do boje o titul.

Desátým podnik světového šampionátu se o tomto víkendu stala Turecká rally, která se vrátila poprvé od roku 2008, kdy tehdy vyhrál Loeb následovaný Solbergem a Hirvonenem a jak asi každý fanoušek tuší, kromě "brigádníka" u Citroenu Loeba už oba zbylí jezdci z pódia v MS taktéž nepůsobí. Proto byly stupně vítězů otevřeny novým tvářím a jak ukázal seznam přihlášených, ani jeden tovární tým nedojel v menším počtu, než třech autech. Celkově však bylo vozů WRC 13, protože dorazil Al-Rajhi se svou Fiestou WRC starší specifikace. Včetně těchto vozů se v Marmarisu prezentovalo celkem 45 posádek v rámci klasifikace MS a na všechny čekalo celkem 312 měřených kilometrů rozdělených do 17 rychlostních zkoušek. Jak ukázal samotný průběh rally, organizátoři si na soutěžící připravili drsnou trať a pořádnou rozbíječku, která dala vzpomenou například na Kyperskou rally v nejlepších letech.

Na úvodní čtvrteční divácké speciálce začal nejlépe Mikkelsen před Breenem a Tanakem, zazářili i jezdci WRC2 Kajetanowicz a Kopecký, kteří brali 4. respektive 6. příčku. Po první páteční klasické vložce šel do čela Breen, jenž na 38 kilometrovém testu zajel nejrychleji a na druhého Mikkelsena si vypracoval necelých 5 sekund k dobru. Na třetí místo se pak posunul Ostberg, vzhůru šel i Paddon. Zbylé dvě vložky připadly Hyundai, když zajeli nejrychleji nejprve Neuville a následně Mikkelsen, což v případě Nora znamenalo, že se vrátil zpět do vedení.

Po servisní zastávce už nebylo tolik přáno Citroenu, jelikož Breen odjel dvě třetiny zkoušky s pomalým defektem a spadl na osmé místo, Ostberg se pak propadl o dvě příčky na místo páté. Ve vedení zůstal Mikkelsen za jehož záda se propracoval Ogier a třetí byl Neuville. Po RZ6 se pak pořadí na druhém a třetím místě prohodilo, když Belgičan šel o 11 desetin před Francouze. Na posledním testu dne pak přišla další změna, protože Mikkelsen hlásil před vložkou značně sjeté obutí, což znamenalo, že před něj posunuli Neuville s Ogierem, přičemž oba největší rivaly o titul dělily po první etapě tři desetiny. Třetí Mikkelsen zaostával 23 desetin, čtvrtý Latvala byl nejlépe umístěným reprezentantem Toyoty se ztrátou lehce přes čtvrt minuty na vedoucí duo. Pátou příčku pak v závěru dne získal Tanak na úkor Paddona.

V sobotu se smůla hned na úvodní vložce přilepila na kola Neuvillovy i20 WRC, jelikož Belgičana zradilo zavěšení, což znamenalo, že jezdec musel využít rally2. Tím pádem se první příčka uvolnila pro Ogiera, jenže i ten si jí užil jen po jednu vložky, když v RZ10 uzavírající sobotní úvodní sekci, musel opravovat na přední nápravě a taktak stihl časovku. To vše znamenalo, že se propadl na čtvrté místo a na čelo se naopak dostal Mikkelsen, jenž měl půlminutu k dobru na dvojicí pronásledovatelů s Yarisy WRC – Tänaka a Latvalu. Slušně rozjetá soutěž skončila na RZ10 pro Lappiho, jenž z šesté příčky havaroval a přidal se k řadě obětí náročné Turecké rally.

V servisní zastávce mezi sobotními sekcemi se stala zajímavá událost, když na opravu Ogierova vozu nastoupili u M-Sportu i mechanici určení na Evansovu Fiestu a Welšan tak musel částečně servisovat svépomocí. Avšak ani toto nasazení týmu nebylo Ogierovi nic platné, protože když vyrazil se zdravým autem na RZ11, nedokázal jej v jednom místě udržet na trati, skončil mimo ni a muset odstoupit. Tím byli ze hry oba dva jezdci čela klasifikace MS a jelikož ve stejné vložce ztratil čas i Mikkelsen, rázem se do čela Turecké rally dostal Tänak, který v celkovém pořadí MS stahuje náskok Neuvilla a Ogiera. Sobotní odpoledne bylo konečnou po RZ11 i pro Breena, jemuž na přejezdu kompletně shořela C3 WRC. Ve vedení se ve zbytku druhé etapy pomalu od druhého Latvaly odpoutával Tänak a byly to právě posádky Toyoty, které po sobotě držely čelo výsledkové listiny. Takřka minutu zpět byl na třetím místě Paddon, další dvě minuty ztrácel Suninen, pátý byl Mikkelsen, jehoč časové konto tížily 3 minuty 20 sekund penalizace za pozdní příjezd do ČK. Při svém teprve druhém startu s Fabií R5 pak šesté místo držel Solberg.

Neděle představovala posledních 35 ostrých kilometrů rozdělených do čtyř zkoušek a jak se nechalo již v sobotu večer slyšet vedení Toyoty, její jezdci spolu neměli bojovat, protože značce šlo o body do konstruktérů. V neděli začal nejlépe navrátilec Neuville a následně na RZ15 a RZ16 jel nejlépe Ogier, který se snažil dostat se do TOP 10 a vybojovat alespoň jeden bodík za celkovou klasifikaci. To se mu díky týmovému kolegovi Evansovi a jeho 5 minutové penalizaci povedlo po předposlední zkoušce. Jenže to co získal v celkovém pořadí zase pro změnu ztratil na PowerStage, kde zajel druhý čas za vítězným Neuvillem, takže rozestup mezi oběma jezdci v průběžném pořadí MS zůstal beze změny. Třetí čas zajel Tanak, čtvrtý byl Latvala a bod útěchy zbyl pro Evanse, jenž kolegiálně pustil penalizací Ogiera před sebe v celkovém pořadí Turecké rally.

A jak to tedy dopadlo? Vítězství si v posledním dnu rally pohlídal Tanak, který si tak připsal třetí výhru v řadě a čtvrtou letošní, což řečí čísel znamenalo, že si Estonec z Turecka odváží 28 bodů, které jej posunuly na druhou příčku v klasifikaci jezdců s odstupem 13 bodů na Neuvilla. Druhé místo v Turecké rally obsadil Latvala, na dobré výkony z posledních startů navázal třetí příčkou Paddon. Čtvrté místo připadlo Suninenovi, pátý dokončil Mikkelsen. Šestou příčku už v neděli dokázal udržet Solberg, pro nějž jde paradoxně o nejlepší umístění od Portugalska 2014, kde však startoval s vozem WRC a nikoliv speciálem třídy R5. No a byly to právě vozy třídy RC2, které se postaraly o obsazení druhé poloviny TOP 10, protože sedmý dokončil vítěz WRC2 Kopecký, osmý byl Tempestini, jenž na rozbité trati ukázal, že C3 R5 dokáže zajíždět dobré výsledky. Devátý byl Ingram a desítku uzavřel Ogier s Fiestou WRC.

Jak již vychází z předchozí odstavce, posádky WRC2 se dokázaly vyšplhat poměrně vysoko v celkových výsledcích a nyní si pojďme alespoň krátce zrekapitulovat dění v tomto šampionátu, jelikož zde probíhá těsná bitva o titul mezi posádkami Škody motorsport. Mladoboleslavský tým totiž Turecko vybral jako místo, kde mělo dojít k přímé konfrontaci obou adeptů na titul, tedy obhájce Tidemanda a jeho pronásledovatele Kopeckého. A byl to právě český jezdec, který ve čtvrtek večer začal z této dvojice lépe, ale pro obě škodovky byl nad jejich síly Kajetanowicz. V první páteční sekci pokračoval v poměru 2 ku 1 v nejrychlejších časech Kopecký, jenž si na Tidemanda najel pět sekund náskoku. Na třetím místě se pak pohyboval Tempestini a čtvrtý byl Ingram, jenž startoval s Fabií domácího Toksportu. Po servisní pauze musel dvakrát měnit kolo Kopecký, jenž spadl na třetí místo, ze stejného důvodu se na páté propadl Tempestini. Do čela se naopak dostal Ingram před Tidemandem, avšak Švéda defekt dohnal o zkoušku později a Kopecký se díky tomu posunul už na druhé místo. V poslední vložce dne se pak český reprezentant dostal zpět do čela, navíc kvůli defektům musel odstoupit Tidemand a jak ukázala kontrola vozu v servisu, Švédova Fabia R5 byla shledána neschopnou pokračovat v soutěži a tím se Kopeckému otevřela cesta k získání všech trumfů v boji o titul.

V sobotu zajel celou dopolední sekci nejlépe Kajetanowicz, ale na zlepšení čtvrté průběžné příčky to u Poláka nestačilo. Naopak problémy potkaly Kopeckého, naštěstí v poslední vložce před servisem, jelikož českého jezdce zradila poloosa a poslední zkoušku sekce jel jen s náhonem na zadní nápravu. To znamenalo, že se propadl minutu na Ingrama a odpoledne musel Kopecký nasadit stahovací tempo. To se mu postupně dařilo, ale nakonec mu v poslední vložce dne pomohl defekt Ingramovy Fabie a Čech byl zpět v čele s náskokem přes 40 sekund na Tempestiniho. Zmíněný Ingram se propadl na třetí příčku, čtvrtý byl Kajetanowicz a pátý jel Heller. Na tomto pořadí se již v neděli nic nezměnilo a Kopecký si dojel pro pátý triumf z pátého startu v MS a pokud se nezmění plán startů obou posádek Škody motorsport, je na dobré cestě k titulu mistra světa.

Komentářů celkem: 15
16. 9. 2018 15:33
0 0
Už dlouho jsme neviděli soutěž tak napínavou a s takovými zvraty. Sice tyhle rozbíječky úplně nemusím, ale z druhé strany to má něco do sebe.
16. 9. 2018 16:07
0 0
Souhlas s nacelnikem. Hodne hodne dlouho nepamatuji tak supr napinavy sampionat a boj 3 znacek o titul jezdce. Taky bych radsi polsko, ale ten vyvoj sezony je letos uzasne zajimavej a nevim komu to prat vic! smajlíksmajlíksmajlík
16. 9. 2018 16:30
0 0
Napínavá rally to určitě byla. Jen tam zařvalo víc techniky než je zdrávo.
16. 9. 2018 17:45
Upraveno 17:46
0 0
Podle jakého klíče ještě není Kopejda mistr ve WRC2? smajlík
16. 9. 2018 17:47
Upraveno 17:50
0 0
A jak je to teď teda s tou Škodou? Chápu, že Pontus má slíbenej Wales (a Škodě tam tu reklamu určo udělá dobrou, takže není třeba mu rušit start), ale proč prostě Škoda neřekne, že Honza je mistr? Škoda nemá po Walesu už s Pontusem smlouvu a tudíž nad jeho kroky nebude mít kontrolu? Je nějaká možnost, že Škoda dovolí, aby Pontus jel do Španělska za tým VW a sbíral s VW body do WRC2? Vždyť to by byl kolosální manažerský fail, kdyby Tidemand dokončil zisk titulu v cizí značce.
Standak: Podle klíče, že Pontus nepojede pouze Wales, ale ještě buď Španělsko anebo Austrálii, obojí vyhraje a Honza Kopecký pojede pouze 6 závodů a bude ve Španělsku třetí a horší. Toť ten klíč.
16. 9. 2018 17:48
0 0
Tak napínavá soutěž to byla, ale také pěkná rozbíječka... Myslím, že celkové škody bylo více, než za několik předchozích závodů dohromady...
Každopádně jsem ve svém fandění konzistentní a přeji tituly Sebovi a Honzovi, snad jim to vyjde. Otíkovi bych ten titul také přál, ale ten má ještě čas, třeba příští rok, protože pokud Seb ten titul letos udělá, tak myslím, že skončí, na vrcholu... Škoda toho sobotního výpadku, ale i to se může stát, i těm nejlepším.
A doufám, že Honza dokáže všem, že titul mu náleží právem, ať se to někomu líbí nebo ne.
Závěr sezony slibuje, že bude na co koukat a že to bude tento rok sakra napínavé. smajlík
16. 9. 2018 17:48
Upraveno 17:49
0 0
standa, jak víme, že se ještě Pontus kromě Walesu nemůže vydat třeba do AUS? smajlík Za předpokladu, že už oba odjedou jen jeden podnik WRC2 je to poměrně jasné, ale u ŠM jeden nikdy neví smajlík
16. 9. 2018 18:18
2 0
Já jsem zase pro, takových těžkych soutěží, kde jde o odolnost techniky a taktiku jezdců moc není a je to myslím koření rally. Navic Marmaris je moc hezký kout Turecka a má asi nejblíže k Evropě. Titul přesi samozřejmě Honzovi je to top pilot a divim se že MS značky to moc neregistrují a rovněž i Tanakovi za tu famózní formu, kterou má, jede s rozumem a nehledá vinu všude okolo.
16. 9. 2018 18:39
0 0
Je pravda, že varianta Pontus ve Španělsku za VW mě nenapadla. Nahrávalo by tomu i to, že sestava VW měla být oznámena právě po Turecku... Omlouvám se tedy za mystifikace smajlík
16. 9. 2018 18:46
0 0
Původně napsal spešl
Tak napínavá soutěž to byla, ale také pěkná rozbíječka... Myslím, že celkové škody bylo více, než za několik předchozích závodů dohromady...
Každopádně jsem ve svém fandění konzistentní a přeji tituly Sebovi a Honzovi, snad jim to vyjde. Otíkovi bych ten titul také přál, ale ten má ještě čas, třeba příští rok, protože pokud Seb ten titul letos udělá, tak myslím, že skončí, na vrcholu... Škoda toho sobotního výpadku, ale i to se může stát, i těm nejlepším.
A doufám, že Honza dokáže všem, že titul mu náleží právem, ať se to někomu líbí nebo ne.
Závěr sezony slibuje, že bude na co koukat a že to bude tento rok sakra napínavé. smajlík
Domnívám se, že Ogier v páteční reportáži, která byla na O2 TV už potvrdil, že příští rok pojede, jen se neví kde.
16. 9. 2018 18:47
0 0
Čistě matematicky by měl být ve hře (kromě Tidemanda v případě více než jednoho startu) i Greensmith. Kdyby všechny tři zbývající závody vyhrál a Kopecký nezískal ani bod, byl by Gus o bod lepší smajlík
16. 9. 2018 19:04
0 0
Máš to blbě. Greensmith nedosáhne ani na druhé místo. Jeden z dvojice Pontus- Honza to bude.
16. 9. 2018 19:17
0 0
V čem jsem se spletl? smajlík je to dost utopie, ale pokud by Greensmith bral třikrát první místo, měl by mít 126 bodů, ne? nebo je nějaký limit počtu startů či tak něco?
16. 9. 2018 19:20
0 0
Standy, pokud se nepletu, tak se počítá šest nejlepších výsledků ze sedmi prvních startů ve WRC2, takže jestliže přihlášený do Walesu, tak se mu ani případné výhry v Katalánsku a v AUS počítat nemohou.
16. 9. 2018 19:28
0 0
Tak v tom případě už jsou samozřejmě jenom dva kandidáti. Díky za vysvětlení smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!