Marek Felt - eWRC.cz
18. 9. 2018 18:39 − 4238× − 3

Ponďova smolná sezóna…

…aneb kdy chystá návrat na tratě RZ.

Poprvé se Lukáš Pondělíček představil s vozem Škoda Fabia S2000 na Rally Pačejov v loňském roce. Do konce sezóny zvládl ještě další čtyři závody, včetně Pražského Rallysprintu, kde startoval společně s manželkou Markétou Pondělíčkovou.

V Praze si smíšená dvojice užila zejména úvodní dvě klasické RZ v okolí Zbraslavi, kde zajeli při prvním průjezdu patnáctý a při druhém šestnáctý nejrychlejší čas. Za sebou nechali i několik speciálů R5. Ještě úspěšnější byl ale start na Rally Příbram. „Musím říct, že příbramská soutěž patří mezi nejlepší závody, které jsem kdy zajel. Samozřejmě kromě vítězství na ERC Jänner-Rallye 2014. A to nejen díky tomu, že se nám dařilo zajíždět časy kolem desátého místa a hned za vozy R5, což bylo naším cílem, ale také díky souboji se Zdeňkem Pokorným, který nás neuvěřitelně bavil až do posledních kilometrů,“ zavzpomínal Lukáš Pondělíček na loňskou sezónu.

Po pražském závodě měl Ponďa o plánech na letošní rok zcela jasno. Sezóna měla začít na Rally Šumava a dále pokračovat v Českém Krumlově, Hustopečích, Bohemce, Pačejově, Příbrami a Praze. Sprinty a Barumka totiž nepatří mezi jeho oblíbené závody. „Před sezónou jsme udělali revizi motoru, řízení a věnovali se nastavení diferenciálů. Na sezónu jsme měli vše po materiální stránce připraveno, nakoupili jsme pneumatiky, spotřební materiál a těšili se na letošní starty. Tři týdny před Šumavou jsem měl ale velkou nehodu se servisním vozem, který jsem velice vážně poškodil. Bylo téměř nemožné jej do šumavské soutěže opravit, a kromě toho připravit sám sebe a Fabii S2000 na závod. Museli jsme se hodně kousnout. Nakonec jsme ale vše do testu, který proběhl společně s Karlem Štochlem, stihli. Po několika najetých kilometrech jsem ale musel vůz odstavit. Důvodem bylo nefunkční řízení. Jelikož jsme neměli k dispozici náhradní řízení, rozhodli jsme se, že Šumavu odpískáme. Sice mi Věroslav Cvrček nabízel zapůjčení servořízení, jelikož se ale jedná o drahý díl, raději jsem odmítl. Jet s vypůjčeným dílem mi nepřišlo v danou chvíli jako dobré řešení,“ podotkl Ponďa. Jen pro představu, taková součástka na závodní S2000 vyjde zhruba na 140 tisíc korun. „Před zimní repasí jsme řízení rozebrali a musím říct, že technické řešení tohoto dílu není zrovna dvakrát šťastné. V továrním týmu jej měnili často jen z preventivních důvodů. V soukromých podmínkách mám k dispozici jedno na celou sezónu. Na druhou stranu mohu být rád, že se na závadu přišlo, když vůz stál. Kdyby k tomu došlo při vysoké rychlosti, mohly být následky daleko fatálnější,“ doplnil Pondělíček.

Jakmile dorazilo nové řízení, rozhodl se litoměřický jezdec, že se v rámci testování před českokrumlovskou soutěží zúčastní Rally Vyškov. Ta se ale na dlouho dobu stala jeho posledním závodem. Důvodem nebyla nehoda, ale technická závada, která zhatila veškeré letošní plány. Do závodu jezdec vstoupil nadějně. Na první RZ byly rychlejší pouze vozy kategorie R5. Dokonce Ponďa dokázal jednu R5 porazit a byl pouhé tři vteřiny za Igorem Drotárem. To jen potvrdilo výbornou zimní přípravu v nastavení vozu. Na druhé RZ ale došlo k vážné technické závadě na nově zrevidovaném motoru. Nejednalo se o ničí chybu, na vině byla vada materiálu. Vše bylo o to smutnější, že motor byl zcela na odpis. „S něčím takovým jsem nepočítal, ale i takové jsou závody,“ řekl zklamaně jezdec Škody Fabia S2000.

A dále pokračoval. „Bylo toho na mne vážně moc. Do startu s Fabií S2000 jsem dal veškeré úsilí na úkor mé firmy, a tak jsem se rozhodl, že když se fabii nechce závodit, dám si od rally na chvíli oddych.“ Stavba motoru do vozu specifikace S2000 není nejlevnější záležitostí. A dojet do ORECY, která motory do fabií dodává, není ve finančních možnostech privátního týmu. „Pokud si motor postavíme postupně sami, pak se s ním nejen naučíme pracovat, ale také to vyjde o dost levněji,“ doplnil jezdec. Pokud vezmeme v potaz, že si Lukáš prakticky vše dělá sám, dostáváme se do začarovaného kruhu shánění finančních prostředků od partnerů a shromažďování vydělaných peněz od zákazníků, kterým Ponďa připravuje závodní vozy. Lukáš Pondělíček kromě závodění připravuje Citroëny C2 S1600 pro zahraniční zákazníky. Dále servisuje množství vozů C2R2 Max a svou bývalou Škodu Felicii Kit Car. Kromě toho se rovněž zabývá renovací veteránů. Poté, co francouzský tovární tým přestal vyrábět a dodávat náhradní díly na rychlé CéDvojky S1600, stal se navíc Lukáš Pondělíček jedním z mála, kdo je schopen na C2 S1600 dodat prakticky jakýkoliv náhradní díl.

„Již samotné pořízení S2000 nebylo jednoduché. Pomohlo nám, že jsme mohli koupit bouraný vůz. Jinak by pořízení Fabie S2000 nebylo ani možné. I tak jsem musel prodat Škodu Felicii Kit Car, se kterou se mnou jezdil Pavel Dresler na místě spolujezdce. K tomu přišel ještě prodej C2 R2 MAX. I tak jsme museli s manželkou sáhnout hluboko do úspor. Markétka je totiž stejný blázen do závodních aut jako já a tímto bych jí chtěl i poděkovat, že mi takto vychází vstříc. Rally je nesmírně drahý sport, a pokud malý soukromý tým chce s takovým vozem závodit, musí se uskromnit jinde a zejména musí najít porozumění u rodiny, především u taťky a mamky, kteří mi ke Škodě Fabii S2000 také hodně pomohli,“ řekl s úsměvem Lukáš.

Původně se spekulovalo, že by se Lukáš představil na Rally Bohemia, kterou považuje takřka za domácí. Což se nepodařilo. “Momentálně s motorářem Jirkou Kafkou pilně pracujeme na novém motoru. Otázkou ale zůstává, zda se mi jej podaří poskládat a nabrzdit ještě před Příbramí. Pokud ne, rozhodně se z toho nesložím. Přeci jen si většinu prací dělám sám a toho času opravdu není mnoho. Den by musel mít minimálně 48 hodin, abych se mohl věnovat jak hlavní práci, tak své závodní Fabii S2000. Na druhou stranu jsem rád, že si díky získaným zkušenostem, a to nejen z dob, kdy jsem jezdil jako mechanik například u Pepíka Petáka nebo s Milošem Čihákem na WSBK, mohu zužitkovat při současné práci, a že si také zvládnu sám nastavit celé auto. Hodně mi s tím pomáhají také Petr Cibulka nebo Roman Kresta. Za celou dobu jsem si navíc vybudoval takovou tu chorobnou pečlivost. I to je jeden z důvodů, proč mi to asi i tak dlouho trvá. Ale chci, aby práce byla odvedená na maximum. Žádných 99% neznám, a nechci znát. Moje Fabia S2000 musí být nejen plně funkční, ale také nejhezčí,“ vyjádřil se k možnému výhledu Ponďa.

Ovšem to nejsou jediné důvody. Pokud se podíváme do kalendáře velkého šampionátu, zjistíme, že většina závodů se uskuteční během pár měsíců. Chybí rovnoměrné rozložení závodů během jara, léta a podzimu. „Kupříkladu hustopečská soutěž a Rally Bohemia. Kvůli nehodám se nemohla řada posádek v Mladé Boleslavi představit. Klidně by se Hustopeče mohly uspořádat na podzim a všem by se ulevilo,“ uzavřel ohlédnutí za dosavadním průběhem sezóny Lukáš Pondělíček.

Komentářů celkem: 3
18. 9. 2018 22:24
0 0
Hustopeče na podzim, ano to se dobře řekne těm co tento kraj neznají, jsou zde vinice a na podzim obvykle bývá vinobraní, chtěl bych vidět kolik povolení by se sešlo, na moc erzet asi ne.
19. 9. 2018 16:50
0 0
Původně napsal ecky
Hustopeče na podzim, ano to se dobře řekne těm co tento kraj neznají, jsou zde vinice a na podzim obvykle bývá vinobraní, chtěl bych vidět kolik povolení by se sešlo, na moc erzet asi ne.
Když se chce, všechno jde...stačí jen, aby hlava pomazaná popřemýšlela, počkalo se na kalendář ME (ale jsou i pracovní verze ) a začalo se to pěkně skládat. A nebo? Že by jezdcům vadilo jezdit na podzim a na jaře, ať si neušpiní auto a nedejbože nebylo mokro?smajlík
19. 9. 2018 23:56
0 0
Podzim končí 24.12., takže předvánoční Hustopeče.....?
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!