25. 9. 2018 16:27 − 3093× − 1

Polsko s neskutečnou zápletkou

Průběh sezóny polského mistrovství ničím nenaznačoval, že by se diváci dočkali tak dramatického závěru.

Úvod roku rozjel parádně Grzegorz Grzyb a stal se prvním lídrem. Po dvou absolvovaných podnicích však dvakrát absentoval a už to vypadalo, že mu bude letošní boj o titul lhostejný. V pátém Rajdu Rzeszowski se však pilot Škody Fabia R5 domů vrátil a hned slavil druhý letošní triumf. Vzhledem k bodovému koeficientu 2 se i přes předchozí absenci vrátil do hry. Předposlední soutěž na litevské půdě sice někdejší slovenský šampión úplně nejlépe nezvládnul, ale i body za páté místo mu stačily k udržení reálných mistrovských nadějí. Jakub Brzeziński v první pětici soutěží střídal první a druhá místa, vytvořil si obrovský bodový náskok a nikdo by tou dobou netipoval, že může o skoro jistý titul přijít. Do Litvy se lídr šampionátu dost překvapivě vůbec nevydal a v Rajdu Polském jej čekal start s náhradní technikou. Místo obvyklé Fabie R5 usednul kvůli odchodu hlavního sponzora za volant Fiesty R5.

Mladý Mikolaj Marczyk byl pro letošek Škodou Polska zvolen do role jejich oficiálního pilota. S Fabií R5 si dobře rozuměl od samého začátku roku a hned na úvodním Rajdu Swidnickém skončil třetí. V následující rally se dokonce zapojil do hry o vítězství, ale havaroval. Své první vítězství v polském šampionátu tak získal Marczyk až na litevské šotolině a v samém závěru roku se dost překvapivě zapojil do trojhry o titul. Ta nemohla mít zajímavější kulisy než pěkné šotolinové úseky v okolí Mikolajek. Ze začátku se na pozici nejrychlejšího Poláka držel Lukasz Pieniažek, ale už ve třetím testu svou Fabii R5 poslal do stromu. Vedení se pak ujmul Grzyb, ovšem pořadí se neustále přelévalo a vítězem první etapy se v polské klasifikaci nakonec stal Marczyk. Brzeziński celou situaci sledoval zpovzdálí, dobře věděl, že body za páté místo by mu měly stačit. Štěstěna se skoro jistému mistrovi na konci roku začala točit zády. Nejprve na poli finančním a v šesté zkoušce Rajdu Polského i sportovním. S poškozeným kolem musel Brzeziński svou Fiestu R5 odstavit a v neděli se vracel v rámci Rally2.

Grzyb vstupoval do nedělní etapy ze druhé příčky a musel odolávat útokům ze strany Lukasze Habaje s identickou technikou v podobě Fabie R5. Habaj se na druhé místo nakonec přeci jen posunul a už si jej nenechal až do cíle vzít. Grzyb se sice propadnul na třetí příčku, ale i ta mu mohla k zisku titulu dostačovat. Musel však podat kvalitní výkon v závěrečné Power Stage a připsat si zbylé body. Marczyk pokračoval v parádní jízdě a o senzační vítězství v polské klasifikaci soutěže se už nenechal připravit. V bodované závěrečné zkoušce se Marczyk rovněž předvedl v dobrém světle a Grzyba porazil i tam. Bohužel pro mladého Poláka, jeho zkušenější soupeř zajel třetí nejrychlejší čas hned za ním a to mu k porážce o pouhý bod nakonec stačilo. Ve hře však i nadále zůstával Brzeziński, který ještě mohl titul zachránit. Potřeboval k tomu jediné, stát se v Power Stage nejrychlejším Polákem. Pilot Fiesty R5 to ale nakonec nezvládnul, za vítězem zaostal kvůli poruše posilovače o více než tři sekundy na kilometr a hořký kalich si vypil až do dna. Novým polským šampiónem se v historicky nejtěsnějším finále stal Grzyb a navázal tím na svůj stejně úspěšný rok 2016.

Konečný stav šampionátu: 1. Grzyb 151, 2. Marczyk 150, 3. Brzeziński 146

Komentářů celkem: 1
25. 9. 2018 20:35
0 0
Zápletka pěkná, to nevymyslíš... Jen bych to přál komukoliv jinému...
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!