Jiří Šteg - eWRC.cz
27. 9. 2018 06:41 − 5240× − 0

Homologace VW Polo R5 má proběhnout příští pondělí

Gerard-Jan de Jongh, vedoucí projektu Polo R5, poskytl rozhovor portálu rallye-magazin.de.

Rallye-magazin.de: Kdy jste začali s vývojem POLO GTI R5?

Gerard-Jan de Jongh: Začali jsme v listopadu 2016, týden po Rally Australia, poslední rally našeho tehdejšího WRC týmu. Myšlenka přišla od Francoise-Xaviera Dmaisona, technického ředitele VW Motorsport.

RM: Demaison platí za perfekcionistu. Do jaké míry byl zapojen do Vaší práce?

GJJ: FX (přezdívka Demaisona) byl tehdy odpovědný za čtyři různé projekty. Přesto sesilně podílel na projektu POLO R5. Od počátku jsme měli týdenní schůzky, na nichž jsme jednali o dalším vývoji vozu. FX je jedním z nejzkušenějších inženýrů v rallysportu. Jeho podpora mně i celému vývojovému týmu velmi pomohla.

RM: Jak vypadaly první kroky ve vývoji POLO R5?

GJJ: V první fázi jsem se zamyslel nad základním konceptem POLO R5. Z toho vznikl takzvaný desing-briefing, tedy zadání pro konstruktéry. Poté šlo o to, najít pro jednotlivé komponenty, které nemohly být vyrobené ve VW MOTORSPORT ty správné dodavatele. V tom jsme mohli navázat na celou řadu osvědčených kontaktů, se kterými jsme spolupracovali již v éře POLO R WRC. Patří mezi ně Xtrac pro převodovky, Bosch pro elektroniku, ZF Sachs pro tlumiče a Alcon pro brzdy.

RM: Jak velký byl tým, který vyvíjel POLO R5?

GJJ: Ve VW MOTORSPORT máme vývojové týmy pro šasi, motor a zavěšení, každý se třemi až šesti členy. Práce byla rozdělena mezi tyto jednotlivé členy. Většinou jsem udržoval kontakty s vedoucími týmů, ale jednal jsem i přímo s jednotlivými konstruktéry. Moje zkušenost ukazuje, že osobní kontakty nelze nahradit.

RM: Jaké bylo základní zadání při vývoji POLO R5?

GJJ: Bylo jasné, že musí být vyvinut na bázi modelové generace 2017. Ale když jsem začali s vývojem rally vozu, nebylo nové Polo šesté generace ještě vůbec k dispozici. Proto jsme museli zpočátku pracovat výhradně s počítačovými daty. Díky počítačové simulaci jsme měli poměrně brzy hotovou karosérii, se kterou jsme pak mohli začít pracovat ve větrném tunelu. Kromě toho jsme při stanovování specifikací kladli velký důraz na to, aby byl pro soukromé týmy bez problémů zvládnutelný technický servis.

RM: Kolik komponentů jste mohli převzít z POLO R WRC?

GJJ: Téměř žádné, protože technické předpisy jsou úplně jiné a POLO R WRC bylo postaveno na bázi předchozího modelu. Ale adaptovali jsme konstrukční filozofii. Tak jsou například uložení tlumičů, zdvihy pérování, geometrie zavěšení nebo pozice jezdce podobné. Stejně jako u POLO R WRC jsme se snažili u všech komponentů dosáhnout nejnižší váhy, abychom dostali těžiště vozu co nejníže. Ale i v tomto ohledu jsou v technických předpisech hranice. Cenová omezení mnoha dílu jsou daná, často je předepsána minimální váha – například pro karosérii.

RM: FIA zavedla pro vozy R5 pevná cenová omezení…

GJJ: …jejichž dodržení v takovém voze jako POLO R5 představuje opravdu velkou výzvu. Samozřejmě lze v rámci technických předpisů zkonstruovat výkonnější vůz. Takový vůz by ale byl drahý a musel by být prodáván se ztrátou. To pro naši firmu nepřichází v úvahu, stejně jako by to nebylo ve smyslu tohoto sportu. Získali jsme již podobné zkušenosti s GOLF GTI TCR v zákaznickém závodění na okruzích. Na nich jsme mohli stavět s POLO R5. Kromě toho je předepsáno použití určitých sériových dílů, například dílů řízení, chladiče, hnacích hřídelí a motoru.

RM: Kde jste museli přistoupit na kompromisy?

GJJ: U každého závodního vozu je velké téma váha. Ale čím je příslušný díl lehčí, tím je zpravidla dražší. Musel jsem proto dodavatelům, se kterými jsme chtěli spolupracovat, dát jasně najevo, že musíme přistoupit na kompromis mezi výkonem a cenou. Vezměme za příklad určitý díl zavěšení. Tento díl, řeknu-li to zjednodušeně, jsme zkonstruovali z 90% my. Pak jsme s ním šli za dodavateli a ptali se: Za jakou cenu nám můžete dodat tento díl? Přitom bylo důležité i množství. Pro POLO R WRC jsme jich onehdy potřebovali jen pár. U POLO GTI R, které je koncipováno pro zákaznický sport ale hovoříme o padesáti, sto nebo i více kusech. To má samozřejmě velký vliv na cenu.

RM: Pro kategorii R5 se používají turbomotory o objemu 1,6 litru. Takový motor ovšem v sériovém Polu není…

GJJ: …V tomto bodě máme v předpisech větší volnost. Předpis říká, že motor musí pocházet z koncernového sériového vozu. Rozhodli jsme se pro motor s interním označením EA888, který bude v podobné formě s objemem dva litry používán také v novém Polo GTI. Pro nasazení v POLO R5 byl odpovídajícím způsobem modifikován.

RM: Odkdy probíhaly test POLO R5 a jací jezdci se jich zúčastnili?

GJJ: První testy proběhly v listopadu 2017 na testovací dráze ve francouzském Fontjocouse. Od té doby s ním jezdili testovací a vývojoví jezdec Volkswagenu Dieter Depping, Pontus Tidemand, bývalí mistři světa Petter Solberg a Marcus Grönholm, Raimund Baumschlager, Eric Camilli a Emil Lindholm. Program zahrnoval testy při teplotách od -16 do +40 stupňů, na úrovni moře i ve výškách kolem 2.800 metrů. Testovali jsme v takto rozdílných podmínkách, abychom zajistili, že naši zákazníci dostanou vůz, jenž bude vždy a za všech podmínek podávat spolehlivé výkony. Kromě toho jsme chtěli získat mínění pilotů s rozdílným jezdeckým stylem jak na asfaltu, tak na šotolině. POLO R5 musí být všestranné a ovladatelné pro co nejširší spektrum jezdců. Celkem jsme natestovali přibližně 10.000 km, z toho asi polovinu na šotolině a polovinu na asfaltu, něco také na sněhu a ledu.

RM: POLO R5 bude slavit soutěžní premiéru na Rally Španělsko koncem října. Jaká jsou Vaše očekávání?

GJJ: Nasadíme dva vozy POLO R5, abychom ukázali potenciál vozu. Cílem je ukázat jeho konkurenceschopnost na nejvyšší úrovni a na různých površích. To lze ve Španělsku nejlépe, protože se jako jediná rally ve WRC jede jak na asfaltu, tak na šotolině. Víme ovšem již z časů POLO R WRC, že zvláště v rally dobré plánování nemůže garantovat dobré výsledky. Přední místo v kategorii WRC2 by nás ovšem potěšilo.

RM: Ve Španělsku budou za volanty dva zkušení piloti Eric Camilli a Petter Solberg. Proč jste je zvolili?

GJJ: Eric Camilli a spolujezdec Benjamin Veillas hráli ve vývoji POLO R5 rozhodující roli. Oba mají v kategorii WRC2 velké zkušenosti z mistrovství světa, ve své kategorii byli v roce 2017 druzí. Že budou při premiéře POLO R5 přitom je logický další krok. Kromě toho si ceníme jejich detailních zpětných vazeb a analytického přístupu. Petter Solberg se rovněž zúčastnil vývoje. Patří mezi nejzkušenější rally jezdce na světě, jehož znalosti jsou pro každý tým přínosem. Krom toho je Volkswagen Motorsport prostřednictvím jeho týmu angažovaný v Mistrovství světa v rallykrossu. Je to výborná zpráva a velká čest, že bude ve Španělsku za volantem POLO R5.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!