reklama reklama reklama reklama
Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
30. 9. 2018 19:19 − 14357× − 12 0

Nabroušené Swifty made in Denmark

Asi jen málokomu na Barumce v posledních letech unikly silné dvoulitrové Swifty, které přijely na start z Dánska.

Letos poprvé se ukázal na Bohemii a již potřetí ve Zlíně byl na startu přítomen dánský pilot Kenneth Madsen, jenž sedlá zajímavý speciál Suzuki Swift Maxi 2000. V tomto roce navíc dojel na Barum Czech Rally Zlín zatím nejlépe, když na deštěm zmáčené trati dokázal vybojovat 17. příčku celkově a současně být nejrychlejší dvoukolkou. Letos poprvé také nebyl na startu sám, kdy se pod hlavičkou Suzuki Motorsport Denmark ukázal i druhý Swift s Andersem Lysenem, kterému však nebylo přáno cíl podniku spatřit. No a jelikož o těchto speciálech, potažmo celém dánském týmu není povědomí úplně nejvyšší, připravili jsme pro vás po Barumce rozhovor s týmem, kde se dozvíte o jeho vzniku, fungování a hlavně o samotných autech, protože se bezesporu jedná o zajímavé velké dvoukolky.

Můžete nám pro začátek představit tým Suzuki Motorsport Denmark, kdo stál za jeho vznikem a od kdy vůbec funguje?

Tým byl založen v roce 2006 a jeho hlavním zakladatelem byl Anders Lysen. Od té doby prochází tým neustálým vývojem a za tu dobu jím prošli různí jezdci mezi nimiž nechyběly velké dánské talenty a techniku tvořily různé modely Suzuki. Suzuki Motorsport Denmark má svou základnu v malém městě Sorø ve firmě Lysen Biler, což je dealerství vozů Suzuki, jehož majiteli jsou Anders Lysen a jeho bratr.

Z posádek, co se ukázaly ve Zlíně je známější Kenneth Madsen, jenž už na Moravě startoval potřetí a vedle nějž usedla Mette Felthaus. Můžete nám posádku blíže představit?

Kenneth Madsen má 29 roků a rallysportu se věnuje celý svůj dosavadní život. V roce 2005 začínal v 16 letech jako spolujezdec, když četl rozpis svému otci v autě, které tehdy společně pořídili. Když v 18 Kenneth získal řidičský průkaz, tak přesedl na vedlejší sedačku a od té doby sedí za volantem. K Suzuki Motorsport Denmark se připojil v roce 2008, když startoval se Swiftem skupiny N, který si sám postavil. Hned v první sezóně poprvé vybojoval titul v dánském šampionátu a jelikož mu tehdy bylo 19, je dosud nejmladším vítězem. Do dnešních dnů dokázal přidat dalších 6 titulů a mimo to byl v roce 2008 vyhlášen talentem roku. Mimo soutěže se Kenneth živí jako automechanik.

Na pravou sedačku vedle Kennetha usedá Mette Felthaus , které je 36 let a na pravé sedačce sedí od roku 2012. Před tím, než začala navigovat Kennetha, četla noty dvěma jiným jezdcům, ale od roku 2016 jezdí společně.

Druhou posádku, která letos ve Zlíně debutovala, tvoří Anders Lysen a John Madsen. Ale obvykle čte Andersovi noty Henrik Dernoff. Jak už víme, jde o zakladatele týmu, ale jde prozradit více o jeho minulosti v rally?

Andersi Lysenovi je 42 roků a od samého počátku je šéfem týmu Suzuki Motorsport Denmark. Anders začal jezdit rally v roce 1995 a od té doby má na svém kontě starty v pěknou řádkou aut. V posledních letech se nejčastěji objevuje v dánském "Yokohama Championship", což je série rallysprintů. Už šestkrát se mu tento šampionát povedlo vyhrát, naposledy pak v roce 2016. Pokud se nevěnuje rally, tak Anders spolu se svým bratrem prodává vozy Suzuki v Lysen Biler, které společně vlastní.

Henrik Dernoff má 50 let a spolujezdcuje od roku 1986. Za ty roky startoval s řadou jezdců a mezi nimi navigoval i Kennetha Madsena. S ním dokázal čtyřikrát vyhrát v dánském šampionátu. Součástá týmu je od roku 2011 a jeho povolání je prodejce aut u místního dealera. Na Barum rally 2018 však nemohl startovat, takže vedle Anderse usedl na pravou sedačku John Madsen, Kennethův otec. Ten se rally věnuje od roku 1977 a jelikož už dříve Anderse navigoval, tak nad nabídkou startu ve Zlíně neváhal.

Jaký výsledek zatím považujete za nejlepší výkon v týmové historii? Loňský Kennethův titul v Dánsku?

Na mezinárodní scéně bereme jako nejlepší výsledek ten, který Kenneth s Mette vybojovali na nedávné Barum rally. Na Dánské úrovni pak za největší úspěch považujeme výhru na podniku dánského šampionátu v roce 2015, kdy Kenneth dokázal se svým Swiftem Maxi 2000 zvítězit před vozy R5 a WRC.

Předchozí otázka mě přivádí na tu následující, lze krátce popsat jak na Jutském poloostrově vypadá tamní motoristická scéna?

Dánský šampionát je nyní na vzestupu po několika komplikovanějších sezónách. Na startu se objevuje řada vozů tříd R2, R3, R4 a enek, avšak pouze 3 – 5 vozů R5. Soutěží se účastní hodně doma postavených aut jako jsou ta naše. Rychlostní zkoušky na soutěžích v Dánsku jsou rychlejší a ne tak uskákané jako ty na Barum Rally. Obvykle se šampionát sestává ze šesti rally, které jsou rozmístěny po celé zemi.

No a nyní asi k tomu, co bude čtenáře zajímat nejvíce, tedy technice. Podle týmového webu bylo jedním z prvních aut Suzuki Swift Kit Car 1600, postavil tým nějaký vůz už dříve nebo se jednalo o debut? Zároveň mě číslovka v názvu vozu vede k otázce, jak se liší přeci jen známější Swift S1600 a váš vůz?

Od roku 2006 jsme postavili hodně aut. Nyní máme tři vozy, které jsme si všechny postavili sami. Největším úspěchem jsou asi Swift 1600 Maxi a Maxi 2000. 1600 Maxi je replikou Swiftu S1600 a jeho technická specifikace je následující:

• Výkon: 200 koní
• Max rychlost: 180 km/h při 8500 otáčkách
• Motor: 4 válec
• Přední brzdy: 304 mm D2 4 pístky
• Zadní brzy: 265 mm Alcon 2 pístky
• 16″ kola
• Tlumiče: D2 / Rieger
• Převodovka: 6 stupňová sekvenční – Sadev

Silnějším vozem je pak Suzuki Swift Maxi 2000, které mohli diváci ve Zlíně vidět s Kennethem za volantem v letech 2016 a 2017 a letos s Andersem Lysenem. Oba jezdci disponují svými vozy, existují mezi nimi nějaké rozdíly? A co vás vůbec v první řadě vedlo ke stavbě dvoulitru předokolky?

Oba dva Swifty Maxi 2000 jsou identické a jeden exemplář je určen pro Kennetha a druhý pro Aderse. Oba dva s nimi závodili několik let a teprve letos jsme postavili nový Swift Maxi 2000 Evo pro Kennetha. Jeho starý Swift byl prodán, takže v týmu už zůstal jen Andersův vůz. Maxi 2000 byly postaveny pro sezónu 2012 a šlo o tu nejlepší volbu z vozů Suzuki a auta taktéž nejlépe zapadala do regulí pro dánskou třídu Gr. DK, do níš spadají. Technické specifikace auta jsou pak následující:

• Výkon: 270 HP
• Max rychlost: 183 km/h
• Přední brzdy: Alcon 355 mm
• Zadní brzdy: Alcon 280 mm
• 18” kola
• Tlumiče: Øhlins
• Převodovka: 6 stupňová sekvenční – Sadev
• Váha: 1080 kg
• Motor: 4 válec, suchá vana

Letos pak Kenneth startuje s evoluční verzí dvoulitrového Swiftu. Jaké jsou hlavní vylepšení a změny kromě karoserie odpovídající aktuální civilní verzi?

Motor a převodovka jsou mezi oběma verzemi Swiftů stejné. Nové je zavěšení a má vylepšené tlumiče. Karoserie auta je u evoluční verze širší a delší než u předchozího modelu, ale jinak jsou technické specifikace poměrně stejné, ostatně posuďte sami:

• Výkon: 270 HP
• Max rychlost: 183 km/h
• Přední brzdy: Alcon 355 mm
• Zadní brzdy: Alcon 280 mm
• 18” kola
• Tlumiče: Boss/Øhlins
• Převodovka: 6 stupňová sekvenční – Sadev
• Váha: 1080 kg
• Motor: 4 válec, suchá vana
Nový Swift Maxi 2000 Evo jsme postavili na základě požadavku dánského importéra značky Suzuki, který je naším skvělým partnerem. Ti chtěli, aby byl prezentován nový model Swiftu a proto nás podpořili při stavbě tohoto nového vozu.

Ačkoliv je ještě brzy cokoliv plánovat, lze nastínit, jaké plány spřádá tým do příštího roku? A bude šance vás opět vidět ve Zlíně? :)

Letošní rok bereme jako testovací s novým Swiftem Maxi 2000 Evo. Pro příští rok je v plánu účast v kompletním dánském mistráku a doufáme, že se nám povede zvítězit. Mimo to se bychom rádi zúčastnili několika mezinárodních soutěží, mezi nimiž by Barum Rally neměla chybět :)

Pokud by vás o týmu zajímalo více informací, lze odkázat na jejich: Facebook a oficiální web.

Komentářů celkem: 12
30. 9. 2018 20:57
00
Pěkný článek smajlík a představení týmu a činnosti. Dobrá práce, auta povedená, takové novodobé kit cars. Škoda, že takové techniky není více, ale to by muselo být pro to u nejvyšší vrchnosti zájem, nenechat to jen na dobrovolných aktivitách.
1. 10. 2018 10:42
00
Super, díky za nové info o těchto zajímavých a na oko velmi líbivých vozech. smajlík
1. 10. 2018 10:57
00
Sem zvědavý jestli do budoucna zůstanou tady u té národní třídě nebo jestli je třeba nebude zajímat nová R4. Přesně pro tyto týmy je to jak dělané. Bylo by to pěkné auto smajlík
1. 10. 2018 11:14
00
to vaca:
Ono to už pěkné auto je, doufejme že to vydrží jak to je a nebude do toho nikdo rvát přiblblý R4 kit. Ten je totiž dělaný proto, aby jeho výrobce vydělal, jinak je o ničem...
1. 10. 2018 11:22
00
fox, a protože je to "přiblblý R4 kit", tak si tým nikdy nezajede se čtyřkolkou, ani kdyby nakrásně chtěl smajlík ale přiznám se, že nevím jak je to s regulema v Dánsku a zda by tam mohly jet, dejme tomu, Dytkoviny.
1. 10. 2018 11:42
00
Pokud si tým bude chtít zajezdit se 4kolkou (i když netuším, proč by měl chtít, když se mu dobře vede tam, kde je), pořád jsou tu "hotové" vozy s pohonem obou náprav, vyzkoušené, osvědčené, bez nutnosti experimentovat s nějakým kitem, který ve finále nebude o moc levnější než existujíc čtyřkolky. Nehledě na to, že provoz a údržba dvoukolek je finančně někde jinde...
1. 10. 2018 13:00
00
Původně napsal Fox
Pokud si tým bude chtít zajezdit se 4kolkou (i když netuším, proč by měl chtít, když se mu dobře vede tam, kde je), pořád jsou tu "hotové" vozy s pohonem obou náprav, vyzkoušené, osvědčené, bez nutnosti experimentovat s nějakým kitem, který ve finále nebude o moc levnější než existujíc čtyřkolky. Nehledě na to, že provoz a údržba dvoukolek je finančně někde jinde...
Jsou tu jen drahé R5. Mitsubishi a Subaru jsou končící vozy bez budoucnosti.
1. 10. 2018 13:01
00
No právě...
1. 10. 2018 17:32
00
Původně napsal Fox
Pokud si tým bude chtít zajezdit se 4kolkou (i když netuším, proč by měl chtít, když se mu dobře vede tam, kde je), pořád jsou tu "hotové" vozy s pohonem obou náprav, vyzkoušené, osvědčené, bez nutnosti experimentovat s nějakým kitem, který ve finále nebude o moc levnější než existujíc čtyřkolky. Nehledě na to, že provoz a údržba dvoukolek je finančně někde jinde...
Ono se to jmenuje Suzuki Motorsport DK, auta staví dealer Suzuki a hlavní partner je importér Suzuki DK. Takže asi nepůjde (v případě zájmu o 4x4) šáhnout na kterékoliv hotové auto.
1. 10. 2018 18:31
00
Nebudu plevelit forum nekonečným kopírováním, takže pro vaca.p 1. 10. 2018 17:32:
S tím se nedá nesouhlasit. Jak píšeš, v případě zájmu... Jen jsem vyjádřil myšlenku, že z rozhovoru nijak nevyplývá, že by o 4x4 nějaký zájem byl a nastínil, proč asi.
Ono jde totiž o dva různé úhly pohledů - z pohledu diváka, fanouška je celkem pochopitelné, že by bylo nejlepší, kdyby se celé startovní pole skládalo z nabušených speciálů, řízených špičkovými piloty. Jenže tak to nefunguje. Špičkových pilotů se špičkovou technikou je jen pár, pak jsou špičkoví piloti bez špičkové techniky, bohatí piloti (nebo s bohatými sponzory), kteří nejsou zas až tak špičkoví jezdci atd...
Z pohedu aktéra jde o to, jezdit s tím, na co mám jak finančně (to především), tak jezdecky. Pokud mi dobře funguje tým 2WD, který jsem schopen ufinancovat a nemám mnoho milionů nazbyt, které bych potřeboval utratit, nemá význam jít do čtyřkolek, byť s kitem, jehož pořízení a následný provoz je o poznání náročnější na finance. Ano, Oreca by to jistě uvítala, ono žít z pár okruhových prototypů se nedá věčně, ale ta třída podle mě není nejšťastnějším výmyslem pánů z FIA.
1. 10. 2018 18:38
Upraveno 18:39
00
Jen ještě dodatek k těm čtyřkolkám - já osobně mám daleko lepší zážitek jak pro ucho tak pro oko z průjezdu třeba Rubena Zeltnera nebo Vaška Pechů s "dvoukolkou" Porsche než z jízdy nějakého neslaného nemastného majitele čtyřkolky smajlík
2. 10. 2018 22:48
00
Ta druhá fotka je úžasná, takhle to mám rád smajlík Pěkné autíčka, fandím různorodosti, zejména, když vidím kam ten dnešní rallysport směřuje (do řádnej pi...i). S tím celoplošným zavedením R tříd to úplně zabili, škoda, že to i skalním fandům rally mnohdy nedochází smajlíksmajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama