Jiří Šteg - eWRC.cz
5. 10. 2018 19:55 − 5441× − 2 0

Březík s Omelkou přestoupili do nejvyšší kategorie – 2. díl

Druhá část rozhovoru s vícenásobnými mistry produkčních vozů o začátcích, úspěších i pocitech z R5.

Představovat fanouškům našich soutěží posádku Martin Březík – Marek Omelka by bylo pomalu zbytečností, protože zlínský pekař se po pauze vrátil ve velkém stylu, když v roce 2014 vyhrál třídu 3 ve sprintech a následně v letech 2015 a 2017 přidal titul ve stejné třídě i v MČR. Na letošní Barumce pak udělal krok dalším směrem, když svůj obvyklý Lancer Evo IX vyměnil za Fabii R5. Více už nebudeme psát, posádka se vám v následujícím rozhovoru představí sama a dozvíte se mimo jiné, co vedlo k přestupu do mladoboleslavské zbraně.

eWRC: Jak velký rozdíl je R5 proti Mitsubishi?

MB: No, zatím jsem odjel na testu a při Barumce necelých 400 km, takže nemám ještě úplnou představu. Samozřejmě je to něco úplně jiného. Podvozek, motor, brzdy, váha i celkové chování auta je na úplně jiné úrovni. Je to prostě nekompromisní závodní auto. Kdysi neměly R5ky ani vyšší výkon než „myšák“, teď už je to jiné. Možná největší rozdíl je v sekvenční převodovce. Určitě je také cítit rozdíl ve váze a v rozložení hmotnosti. Auto je celé takové kompaktnější a vyváženější. „Myšák“ byl těžký na předek, Fabia je daleko více neutrální. Sedíme také více vzadu, takže celkový pocit při jízdě je úplně jiný. Jízda s Fabií vypadá celkově jednodušší. Skoro to vypadá, že kam se člověk podívá, tam jede. U „myšáka“ se musel člověk s autem přetahovat, hodně točit volantem, Fabie reaguje mnohem snadněji a přesněji. Velký rozdíl je také v nárocích na nastavení. Nikdy jsem s nastavením nijak moc nelaboroval. Prostě tam bylo nějaké víceméně univerzální nastavení a s tím jsem jel. U Fabie je to jiné. Tam to bez testů půjde těžko. Musí se nastavovat na každou rally speciálně a asi bude nutné přenastavovat auto i během soutěže. Testování budu určitě potřebovat i já, abych se přizpůsobil. Přece jen s „myšákem“ jsem věděl co a jak. Na Barumce jsem cítil, že to ještě není úplně ono, spoustu zatáček šlo projet lépe. Fabia mnohem více umožňuje styl, kdy je to do zatáčky třeba nekompromisně „narvat“ a ona si s tím poradí :). K servisu toho ještě moc říci nemohu, ale je vidět, že auto je stavěné tak, aby se na soutěži snadno servisovalo. Rozdíl je nesporně v péči o vůz mezi závody. R5 musíte celé rozebrat, prohlédnout, zkontrolovat, vyčistit, znovu funkčně prověřit a nastavit. To jsme v takovém rozsahu u enka neznali. Nebylo to bezúdržbové auto, ale pozávodní servis byl o řád méně náročný. Nemuseli jsme po každém závodě rozdělávat nápravy a převodovku nebo detailně kontrolovat motor.

MO: Jezdil jsem v nejrůznějších autech. Byly mezi nimi Nka, klasická áčka i WRCa. S Martinem za sebou máme dokonce i start s Mitsubishi Lancer WRC. Bylo to dost různých aut. Samozřejmě nejvíc jsem odjel v Nkovém Mitsubishi, skoro devět plných sezón. Fabie R5, to je ovšem úplně jiný svět. Když to shrnu, jsem vlastně zase tak trochu na začátku kariéry. Je to úplně jiné auto, je to peklo. Nebo spíš rallyové nebe… S Mitsubishi se to vůbec nedá srovnat. To auto nepředstavitelně funguje. Nejde jenom o to, co dělá, ale i jak to dělá. Všechno se děje lehce, ale hlavně o velké poznání rychleji, než co jsem dosud zažil a to jsme ještě daleko od jeho mezí. To, jak se dá poslat do nějakého protahováku na pětku, nejde s Mitsubishi vůbec srovnat. To je proti Fabii jako taxík. Najeli jsme zatím celkem málo kilometrů, ale už teď je jasné, že budeme muset zapracovat i na rozpisu. Nejenom v psaní, ale i ve čtení. Ne zásadně, ale některé úseky se jedou úplně odlišně a musí se taky odlišně napsat a číst. S Fabií jsou úseky, které se jedou naplno „bez mrknutí oka“, ale ne bezhlavě a proto musí být jiný i rozpis. Kdybychom s Mitsubishi chtěli jet jako s Fabií, jsme ve třetí zatáčce někde venku, prostě proto, že to auto to není schopné jet takovým způsobem. Pro mě je Fabie auto z kosmu.

eWRC: Jak vypadá vaše soutěžní zázemí?

MB: Vlastní zázemí v tomto slova smyslu nemáme. O přípravu vozu, pravidelné revize a přípravu na závody se stará externí přípravce vozu LOCAR. Na soutěže se mnou jezdí mechanici LOCARu i naši vlastní mechanici a využíváme společné zázemí s Vančík Motorsport.

eWRC: Časy na Barumce byly velmi pěkné. Překvapilo vás to?

MB: Docela nás to překvapilo. Věřil jsem, že nepojedeme úplně špatně, ale protože jsme na mokru nenatestovali ani metr, přece jen to v sobotu za mokra vypadalo všelijak. Nakonec nám to ale docela šlo :). Pravdou je, že to auto je hrozně pohodové, že se s tím dá jet velmi pěkně. Člověk ho dobře cítí a na řízení reaguje hodně přesně. Pravda je bohužel, že nás jeden horizontek vyškolil. Možná je to tím, že když se jede po trati, kterou člověk zná, má sklon neposlouchat rozpis. Byla tam malá vlnka, která nás rozhodila a už jsme byli ve stromcích.

MO: Ty časy byly takové, že slovo pěkné je možná málo. Před závodem si nedáváme žádná předsevzetí, ale vždycky si povídáme, jak by to tak mohlo vypadat. Před Barumkou a s počasím, které se rýsovalo, jsme si říkali, jaké tak asi můžeme očekávat mít časy. Doufali jsme, že když půjde všechno dobře, trefíme se do gum a využijeme znalosti trati, mohli bychom být ideálně někde do dvacátého místa. Martin nikdy netipuje, to musím já. Martin mi vždycky říká, že přeháním, ale oba zároveň víme, že nic nemusíme a už vůbec ne dosáhnout tipovaného umístění. Jedeme jak nejlépe umíme, bavíme se tím a výsledky nejsou tím nejhlavnějším. Jasně, jsou-li dobré, tím lépe. Na Barumce jsme byli těmi časy sami překvapeni. Auto jsme nemohli ani nastavit na vodu, jen jsme ho nechali nějak instinktivně změkčit a fungovalo to. Chybka naneštěstí nastala na místě, kde nebyl prostor, kde nám stály v cestě stromky. Přitom jsme během celé rally neměli žádnou velkou krizovku. Ani tohle nebyla nějaká krizovka, jenom drobné přetočení zádě, kterých člověk zažije hodně. Bohužel tam byly stromky, o které se urvalo kolo. Někdy jsem si na vytočenou pětku říkal, že to auto musí vyletět a nestalo se. Nakonec jsme vypadli v pomalejším relativně nevinném úseku…

eWRC: Jak se dnes shánějí sponzoři?

MB: Myslím si, že dnes je to postavené především na osobních vztazích a spolupráci. Tak je to podle mě u většiny závodníků. Přijít do nějaké firmy a nabídnout reklamu na závodním voze při rally, to se málokdy setká s úspěchem, přestože je to reklama účinná a atraktivní. Pro sehnání sponzorů je proto nejdůležitější budovat dlouhodobé vztahy mezi partnery. Se všemi, kteří sponzorují naše auto, mám nějaký osobní vztah. Výjimkou je společnost MOL, se kterou nikdo z nás osobní vztahy neměl. Logo MOL Racing Fuel na našem voze je výsledkem spolupráce s Vančík Motorsport a toho, že benzín MOL v našich autech používáme. V mé kariéře je to vlastně první případ čistě profesionálně navázané spolupráce.

eWRC: Jaké máte plány na příští rok?

MB: Stále o tom jednáme a přemýšlíme, ale v téhle chvíli je brzo je nějak konkretizovat. Pokud se to podaří, chtěli bychom jet celé mistrovství ČR. Hrozně rád bych se také svezl na nějaké šotolině a to by znamenalo podívat se do zahraničí. Všechno je postavené na tom, kolik se podaří získat peněz. Ježdění s Fabií R5 je přece jen o poznání dražší, než bylo s „myšákem“.

MO: Já bych byl rád, kdybychom jezdili co nejvíce, ale uvidíme, co se podaří dojednat.

eWRC: Jaké máte plány na Příbram?

MB: Každý kilometr, který s Fabií ujedeme je pro nás nejenom potěšení, ale i zvykání si na nové. Musíme se pokoušet přibližovat tomu, co to auto umí. Zatím to vypadá na trochu delší cestu.

Možná až budeme mít najeto kolem dvou tisíc kilometrů, budeme moudřejší. Barumka byla v tomhle ohledu pro nás možná jednodušší, protože jsem tratě v zásadě znal a mohl se soustředit více na auto. Příbram jsem jel jenom jednou a už je to delší čas, takže to pro mě bude obnovená premiéra se vším, co k tomu patří.

MO: Nějaké velké plány si neděláme, to v rally ani nejde. A velké cíle jsme si nikdy nestavěli. Chceme jet dobře a tak, abychom z toho měli dobrý pocit. Přihlášku u jsem poslal, chtěli bychom hlavně, abychom s tím pekelným strojem najeli další kilometry a poznali ho o trochu lépe. Základ máme dobrý, ale musíme pilovat drobnosti.

eWRC: Co byste vzkázali našim čtenářům závěrem?

MB a MO: Zdravíme všechny příznivce rally. Držte nám palce, doufáme, že předvedeme pěkný sport. Ať se vám rally i nadále líbí a daří se vám ve všem, co děláte.

eWRC: Děkujeme za rozhovor a přejeme hodně úspěchů.

Komentářů celkem: 2
5. 10. 2018 23:01
1 0
super počtení...ja jim držim palce moc,pokora a zároven pohoda z nich jenom září,tak to má být a ty časy na barumce byli neskutečný smajlíksmajlíksmajlík
5. 10. 2018 23:12
0 0
“...ať se Vám daří ve všem, co děláte.” Dokonalá tečka za neuvěřitelnou pohodou, která z ogarů čiší. Úplná rallyová terapie.

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama