reklama reklama reklama reklama
Jiří Šteg - eWRC.cz
10. 10. 2018 20:00 − 4774× − 4 0

Nejen o minulosti s posádkou Jakeš/Machů – 2. díl

Druhá část rozhovoru s posádkou, která může s novým vozem výrazně promluvit do mistrovského klání 2019.

První část rozhovoru si můžete přečíst od neděle.

Letos nově sestavená posádka teamu Vančík Motorsport Miroslav Jakeš – Petr Machů začínala sezonu ve voze S2000. Přes výkonový handicap byly výsledky velmi slušné. Od Barumky přezbrojila na Fabii R5 a předvedla divákům nádherný boj o podium. Výkon, který předvedli nutně vyvolává úvahy, na jaké umístění mohou v příštím roce pomýšlet v celkovém hodnocení mistrovství. Oba jezdci dospěli do kokpitu vrcholové R5ky různými cestami. V rozhovoru se zeptáme nejen na jejich začátky, ale dotkneme se i jiných informací o posádce samé a jejích plánech.

eWRC: Jak rychle jste se spolu sehráli?

MJ: Myslím, že velmi rychle. Nikdy jsem neměl problém se sehrát se spolujezdci a s Petrem si vyhovujeme. Nemám moc složitý rozpis, takže to bylo snadnější. A nesnažím se do něj napsat všechno, protože jak se potom jede rychle, je potom i těžké pobrat velký objem informací. Z vrchů jsem navíc naučený si hodně z trati pamatovat a mám v tom určitou výhodu. Ale nedá se říci, že jedu na oči, bez rozpisu bych byl určitě pomalejší.

PM: Valašská rally byla taková sehrávací, ale všechno si pěkně sedlo. Nemuseli jsme ani zásadně předělávat rozpis, jenom jsme ho dolaďovali, přece jenom máme rozdílné zkušenosti, ale ty nám taky pomohly rychle najít soulad. Vidím svojí úlohu jako navigátora taky ve vytváření dobré atmosféry v kokpitu a tu tam, myslím, máme.

eWRC: Jako jedna z mála posádek jezdíte pneumatiky HANKOOK. Proč jste je zvolili?

MJ: Jejich dealer je můj soused a už delší dobu do mě hučel, ať je vyzkoušíme. Protože s Fabií S2000 bylo jasné, že nebudeme bojovat o místa na bedně, tak jsme zohlednili i jejich nižší cenu začali je používat. Měli jsme pocit, že se osvědčily a zafungovaly i na R5. Při testu před Barumkou jsme si půjčili od Martina Březíka na jednu rundu trochu ojeté Micheliny. Měl jsem pocit, že jsme jeli na Michelinech rychleji, ale čas byl ve skutečnosti lepší na Hankooku. Srovnání to samozřejmě není úplně objektivní. Přece jen jsem už Michelinům odvykl a měl trochu jiný jízdní styl.

PM: Ty pneumatiky jsme zkoušeli už v loňské sezoně na testech s mirou Tarabusem. Před dvěma lety, kdy se u nás objevily, ještě neměly tu kvalitu, ale všechno jde dopředu a teď už mají velmi slušnou kvalitu. Po nějakém jednání v týmu jsme do nich šli, protože to má i nákladovou stránku věci i když to nebylo to nejhlavnější hledisko. Letošní guma zafungovala a proto jsme na ní zůstali. Člověk musí stále zkoušet něco nového, jen tak může jít dopředu. Navíc mýtus Pirelli a Michelin už je podle mého názoru pryč.

eWRC: Jak připravujete svoje auto?

MJ: O auto se mezi závody i na závodech kompletně starají kluci z Vančík Motorsport. Jsem v dílně hodně často, ale sám se na technických pracích nepodílím.

PM: Na této úrovni a v této situaci už není možné, aby si člověk připravoval auto sám. U Jardy Vančíka je parta výborných kluků se zkušenostmi a ti se nám o auto perfektně starají.

eWRC: Používáte nějaké moderní metody přípravy, modelace a rozborů?

MJ: Během závodů se dívám na data z auta, ale před závody ne. Před závodem si oživím je-li to možné trať z on boardů a prostuduji trať. Natáčíme si najíždění, ale popravdě se na to moc nedívám. Slouží to jen jako záloha pro případ, že se musíme vrátit k nějakému složitějšímu místu. Letos nám také celou sezonu pomáhají špioni Igor Norek a Láďa Tarabus. Rozpis si obvykle píšu hned napoprvé a při druhém průjezdu jsou korekce jen minimální. Kdybychom jeli ven, tak by byla nutná důkladnější příprava, ale v Čechách to nutné není. Myslím si, že rally je natolik mnohotvárná, že nějaká velké modelace a simulátory nepřicházejí v úvahu.

eWRC: Na co kladete v přípravě na rally největší důraz?

MJ: V posledním roce se hodně věnuji fyzické přípravě, pravidelně chodím do fitka. Bezprostředně před závodem je nejdůležitější mít klid na přípravu, mít čistou hlavu a plně se soustředit na závod. Hlavní je samozřejmě rozpis. Teď na Barumce jsme měli dost propagačních akcí pro našeho partnera MOL, ale to mě neruší, koneckonců to pomáhá popularitě sportu.

PM: V první řadě na špičkovou přípravu techniky. Skoro stejně důležitá je příprava psychická, jakési přepnutí do závodního modu. Člověk musí přehodit výhybku na jinou kolej a umět zapomenout na práci a denní starosti s podnikáním. Není to úplně jednoduché, ale je to mimořádně důležité. V rámci fyzičky se věnuji především jízdě na kole.

eWRC: Jak se díváte na budoucnost rally?

MJ: V Čechách je situace poměrně složitá. Rally je finančně hodně náročná a jezdci přicházejí často začínají až po dvacátém roku a to je pozdě. Více prostředků by se mělo směřovat do třeba menší podpory více mladých jezdců, kteří ukazují talent. V ČR tady máme velké rezervy, není to jako například ve Francii, kde je podpora směřována k hodně široké plejádě hodně mladých jezdců, kteří mají už závodní návyky třeba z motokár. Úplně nám chybí například nějaké levné sportovní náčiní a příslušný pohár s levnými jednotnými pneumatikami, benzínem a potřebnou mediální podporou.

PM: Ve světě určitě ohrožená není, továrny se angažují a má určitou sledovanost. Moc bych si přál, aby úroveň mistrovství České republiky zůstala zachována a nedošlo k poklesu celkové úrovně, kterou vidíme v některých okolních státech. K tomu je třeba spojit úsilí zainteresovaných a hodně zapálených lidí a dělat to tak, jak se to dělat má.

eWRC: Příbram. Vítězství jako cíl?

MJ: No nevím, Honza Kopecký nepojede a na Barumce před námi nikdo další z Čechů nebyl :). Ale vážně. Hodně silný bude Vašek Pechů, který Barumku nedojel a musí zabojovat. Honzovi Dohnalovi Příbram vždycky šla a Honza Černý bude doma. Příbram jsem několik let nejel, ale to by neměl být tak velký problém. Bednu budeme určitě chtít, čím výše, tím lépe. Do počtu tam nebudeme.

eWRC: Plány na rok 2019?

MJ: Zatím to vypadá tak, že pojedeme celé mistrovství ČR. Asi zkusíme požádat o reprezentaci a uvidíme, jak to dopadne. Jednáme také o spolupráci s dalšími potencionálními partnery. Rád bych se svezl venku. Líbilo by se mi jet mistrovství ČR a protože nemáme šotolinový podvozek, přidat k tomu vybrané závody na asfaltu v Evropském mistrovství.

PM: Náš prvotní a hlavní zájem je prezentovat nás i naše partnery v České republice, na to se absolutně soustředíme. Letos jsme zkoušeli nejen nové pneumatiky, ale i nový benzín MOL Racing Fuel. Výsledky s ním jsou vynikající a překvapily nás i konkurenci, to jsme viděli na Barumce. Partnerství s MOLem je pro nás důležité a věříme, že se promění v dlouhodobější spolupráci.

eWRC: Děkujeme vám za rozhovor. Co byste závěrem vzkázali našim čtenářům?

MJ: Ať se vám rally i nadále líbí. Mějte se hezky a držte nám palce.

PM: Chtěl bych všem fanouškům také poděkovat za přízeň.

Komentářů celkem: 4
10. 10. 2018 20:30
00
Míra Janiš, mistr next year! Věřím v to.
10. 10. 2018 20:30
00
Míra Janiš, mistr next year! Věřím v to.
10. 10. 2018 22:18
00
Určitě Janiš? smajlíksmajlík
10. 10. 2018 23:47
00
Toš oprava,člověk na něco myslí a píše něco jiného, Míra Jakeš, mistr next year. Věřím v to.

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama