Je Mitsubishi na cestě zpět do MS?
Byly časy a není tomu úplně dávno, kdy světový šampionát v rally posloužil jako platforma pro popularizaci japonských značek. Ty se vydaly vstříc MS zejména s nástupem skupiny A, kdy právě rallysport byl spatřován jako nástroj, skrze který si automobilky mohou u potenciálních zákazníků vybudovat reputaci a jméno. Zatímco snahy Mazdy a Nissanu měly krátkého a v mistrovství světa nepříliš úspěšného trvání, Subaru, Mitsubishi a Toyota naopak dosáhly špičky a sbíraly tituly v průběhu 90. let. Zejména prvně jmenovaná značka se svými modely Impreza stala takřka synonymem pro rally a ve spojení s Colinem McRae patří právem mezi legendy tohoto sportu.
Velmi úspěšné bylo i Mitsubishi, které v éře klasických áček ve spojení s Tommi Mäkinenem vybojovalo čtyři jezdecké tituly. Po přechodu k vozům WRC už to taková sláva nebyla a tři diamanty se po sezóně 2005 vytratily. Jak však nyní píše rallye-magazin.de možná se dočkáme comebacku. Japonské značky nyní zastupuje Toyota, která se zve o špičku, aktuálně vede mezi konstruktéry a její jezdec Ott Tänak je stále v boji o titul mistra světa. Země vycházejícího slunce by, pokud nebude námitek ze strany Světové rady motorsportu schvalující kalendář, měla mít příští rok i svůj podnik MS a to vše opět zvyšuje zájem o MS v Japonsku.
Podle německého magazínu by se Mitsubishi mohlo vrátit v roce 2021 s modelem Mirage, který fanoušci soutěžního sportu znají nyní díky soukromému švédskému počinu v podobě Mirage R5. Ten však značka nikdy nevzala za svůj a vůz nedostal mezinárodní homologaci. Teď by však nová generace Mirage mohla dostat přídomek nejvyšší kategorie. Jak to však dopadne a zda je tato spekulace založená na skutečnosti, to napoví asi až další týdny či spíše měsíce. Možným náznakem by mohlo být, že zástupci aliance Renault-Nissan, pod níž Mitsubishi spadá, jsou zastoupení v v pracovních komisích FIA ohledně technických pravidel. Je však bez debat, že případný návrat tří diamantů by byl dalším posílením, již nyní zajímavého, šampionátu.
Postavit speciál za mnoho milionů, z dílů které dodává pár specializovaných firem, který se sériovým modelem má odhadem tak 5% shodných dílů a který ten model i vzhledem připomíná jen vzdáleně nemá pro automobilky v podstatě žádný smysl.
Jestli bude FIA i nadále trvat na nesmyslných kategoriích typu WRC a R5, tak se obávám, že automobilky budou spíš odcházet nez přicházet, obzvláště v době, kdy se prosazují nesmysly typu elektromobilita...