reklama reklama reklama reklama
Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
15. 10. 2018 18:18 − 2188× − 3 0

Chilská cesta do světa

Zbrusu novou destinací, kam se v příštím roce vydá světový šampionát, je Chile, které rozšíří paletu soutěží v Jižní Americe.

Kalendář mistrovství světa známe pár dnů a jak jeho zveřejnění potvrdilo, do MS se chystá zbrusu nová země, kde se ještě šampionát nikdy nejel. Chile se v sezóně 2019 stane 32. státem, kam se světový šampionát od svého založení v roce 1973 vydal a na kontinentu se tak stane teprve třetím státem, který MS hostil. Zatím to byly Brazílie a Argentina. Zatímco druhá jmenovaná země je již stálicí v kalendáři, kde se s dvěma výjimkami jezdí od roku 1980, Brazílie se objevila v kalendáři jen 2x, a to konkrétně v sezónách 1981 a 1982. Kterou z dvojice zemí bude Chile následovat je otázka, avšak podle dostupných informací by Chile mělo mít kontrakt na více let, záměr organizátorů počítal s ročníky 2019, 2020 a 2021, takže co do počtu se v Chile pojede minimálně o jeden ročník víc, než v Brazílii.

Chilská rally se příští rok pojede v rozmezí 9. – 12. května a bude následovat dva týdny po Argentinské rally, takže týmy nebudou muset veškeré vybavení dopravovat zpět do Evropy, ale budou moci využít toho, že díky druhé jihoamerické soutěži budou mít vše potřebné na místě. Z Villa Carlos Paz, kde má v posledních letech centrum Argentinská rally, to bude, řečí čísel, "jenom" nějakých 1 300 kilometrů do Concepción, které si zvolila za centrum Chilská rally. Ta se letos v oblasti okolo Concepción odjela jako kandidátský podnik, což dalo nahlédnout, jak bude tamní podnik vypadat. Jisté je, že se pojede na šotolinách, které jsou spíše pevnějšího charakteru s jemným substrátem na povrchu. Ochutnat dal letošní ročník, přičemž v tomto roce se jely dvě etapy, které nabídly celkem 140 ostrých kilometrů, což je číslo, které budou muset organizátoři zhruba zdvojnásobit, aby dosáhli na obvyklou délku soutěží MS okolo 300 km.

Jak se ukázalo po zasedání Světové rady motorsportu, osud dalšího jihoamerického podniku byl do poslední chvíle nejistý, protože poté, co zájem o svůj podnik MS projevilo i Japonsko se nějakou dobu řešilo, která ze stávajících soutěží bude muset z kola ven, aby se oba dva nové podniky dostaly do kalendáře. Dlouho indicie naznačovaly, že to bude buď Tour de Corse nebo Německá rally, avšak v podstatě v hodině dvanácté se vše zase zamotalo, Francouzi zalobbovali, aby Korsika v MS zůstala a výsledkem jednání bylo, že všech letošních 13 soutěží pokračuje i v sezóně 2019 a kalendář se rozšířil jen o Chile. Černého Petra tak mělo Japonsko. Toto rozhodování pak pro chilský deník Emol komentuje zástupce promotéra Oliver Ciesla.

"Víme, že Jižní Amerika patří mezi jeden z nejdynamičtěji se rozvíjejících regionů z hlediska zájmu motoristického světa. Jedná se o atraktivní lokalitu, kam šampionát směřovat, protože zde panuje velký zájem o rallysport, takže jsme nechtěli přijít o možnost ukázat auta a šampionát novým divákům," říká Oliver Ciesla k rozhodování mezi Japonskem a Chile a dodává "ale nebylo to jenom o tom, vybrat si, zda Chile nebo Japonsko. Prostě situace byla taková, že jsme nemohli kalendář rozšířit na 15 soutěží. Smlouva s Chilskou rally platí na tři roky, aby se velké investice do organizování rally vyplatily."

Zároveň však Oliver Ciesla dodává, že dveře nejsou zavřené tomu, aby se k Chile jako další, tentokrát staronová, země, připojilo i Japonsko. Letos však situace s tamním podnikem byla složitější v tom, že se kandidátská soutěž teprve pojede. "Když soutěž dlouho nebo vůbec nebyla v kalendáři MS, rádi bychom ji nejprve viděli, abychom dali FIA možnost soutěž a její podmínky zhodnotit na národní úrovni. To je i případ Japonska, kde proběhne kandidátský podnik v listopadu. Ale od FIA máme informace, že pokud bude kandidátský podnik úspěšný, tak se soutěž objeví v MS v roce 2020," dodává Oliver Ciesla pro server Emol.

Ze strany organizačního týmu je pak jasné, že zařazení do šampionátu spustilo lavinu nadšení, což ostatně nejlépe ilustruje komentář Felipeho Horty, který zastupuje celý tým za chilským kolem MS a tamním šampionátem RallyMobil. "Oliver Ciesla nám přišel oznámit, že FIA určila pro Chile datum v kalendáři MS. V 15:05 jsme se všichni objali, šťastní a spokojení. Každý, ať už se účastní RallyMobil jako divák či závodník, je součástí procesu, součástí tohoto projektu. Mistrovství světa je rozsahem možno brát za svého způsobu sociální fenomén, zajímá se o něj spousta lidí napříč zeměmi a mnozí jednotlivé rally navštěvují. Jedná se o otevřený svět, kdy lidé soutěž prožívají u rychlostních zkoušek, v servise, kde mají jezdce a týmy na dosah. Jde o obrovský svátek sportu a je bez debat, že Concepción splňuje všechny požadavky na to, aby se tam MS odehrálo naprosto bez chybičky. Víme, že teď se všichni musíme oddat tvrdé práci, abychom v květnu 2019 zorganizovali skvělou rally," uzavírá nadšeně Felipe Horta.

Nám tedy nezbývá než počkat do necelé půlky května, kdy se ukáže, jak moc organizátoři dokáží své nadšení přetavit v podnik mistrovství světa a co tato historicky třetí jihoamerická destinace nabídne šampionátu.

Komentářů celkem: 3
15. 10. 2018 18:28
00
Nevypadá to úplně špatně smajlík rozhodně lepší než Turecko
16. 10. 2018 08:13
00
Rád bych znal zhmotnění toho lobbingu v $, kolika měšci museli zacinkat na Korsice a kolika v Chile. Resp. zda se na to složila vláda/region nebo se složili soukromí sponzoři.
16. 10. 2018 08:28
00
No, nevím konkrétně jak tady, ale veřejné rozpočty organizaci těchto akcí nějakou formou podporujou skoro všude. A u Chile a zejména snah o návrat Safari na to šlo docela dost peněz.

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama