Německé „one man show“ Davida Štefana

Poslední závod XTG ADAM Cupu 2018 zavedl posádky do bavorského Straubingu, který hostil 3-Städte-Rallye.

Tradiční finálový podnik ADAC Opel ADAM Cupu hostil počtvrté i české účastníky. Svých zahraničních zkušeností využil k vítězství David Štefan, kterého navigoval Josef Král. Na stupních vítězů je doplnili Patrik Brtníček s Tomášem Šmídem a letošní vítězové XTG ADAM Cupu Martin Vopatřil s Karlem Voltnerem.

Německá 3-Städte-Rallye (19. – 20. října 2018) prošla proti zvyklostem zásadní proměnou. Centrum se vrátilo do historického Straubingu. Do tohoto města zamířilo šest českých dvojic, které si to rozdaly o čelní příčky pohárové klasifikace. Čekalo na ně 126 kilometrů v rámci dvanácti rychlostních zkoušek. Nakonec ovšem české posádky kvůli haváriím tři testy neodjely, což trochu připomínalo červnové závodění v Hustopečích.

Německý závod byl posledním letošním kláním prestižního ADAC Opel ADAM Cupu, takže se na start postavilo téměř dvacet identických vozů německé značky. Z českého pohledu bylo jasné, že pouhé odstartovaní do soutěže (v souladu s regulemi poháru) bude stačit Martinovi Vopatřilovi k obhajobě pohárového prvenství. To se zlínskému jezdci podařilo, žádné překvapení se tedy nekonalo. Vopatřil s Voltnerem navíc i tentokrát soutěž dokončili, ze sedmi startů tak sedmkrát spatřili cíl, což vyzdvihuje práci mechaniků jejich týmu.

Na tratích rychlostních zkoušek začal nejlépe Štefan, před Baďourou a Brtníčkem. Vopatřil dal (po zrušení RZ2) o sobě vědět vítězstvím v divácké speciálce ve Straubingu (RZ3, shodně se Štefanem). Ale právě tento test ho také připravil o možnost se Štefanem bojovat o prvenství, když za kontakt s retardérem inkasoval třicetivteřinovou penalizaci. Tím se dokonce po RZ3 propadl na samé dno pohárového hodnocení. Naopak Štefan byl nadále v ráži, přidal dva nejrychlejší časy i za tmy a před druhým Baďurou vedl o čtvrt minuty. Třetí příčka patřila Brtníčkovi, Vopatřil postoupil alespoň na čtvrtou příčku před Arnošta a Laholu (zajel třetí čas v RZ3).

Druhý den soutěž pokračovala sedmi zkouškami, v dopolední sekci však české dvojice odjely proti chronometru jen úvodní RZ6. Další dvě zkoušky byly kvůli haváriím přerušeny a na posádky přidělené časy. Hned v úvodní zkoušce ovšem chyboval Baďura, ztratil více než čtyřicet vteřin a z druhého místa se propadl na čtvrté. Laholu na stejném testu zradila poloosa.

V závěrečné sekci se opět začínalo diváckou speciálkou ve Straubingu (RZ9), kde se dočkal letošního prvního nejrychlejšího pohárového času Tomáš Arnošt. A tak zatímco Baďura v závěru hledal sebevědomí, Arnoštovi vše vycházelo a nakonec se před olomouckého jezdce prodral. Na rychlé tratě si rychle zvykl Brtníček a RZ10 ovládl. Třetí Vopatřil ovšem na nejdelší zkoušce soutěže kontroval. Před poslední zkouškou tak měl na Brtníčka ztrátu 6,1 vteřiny. Jihomoravský jezdec si ovšem druhou příčku prvenstvím v posledním testu pohlídal. O celkovém vítězství Štefana s Králem nebylo pochyb, český tandem skončil ve společné klasifikaci vozů Opel ADAM Cup šestý. To pražského jezdce posunulo i na druhou příčku konečného hodnocení poháru za Vopatřila. Celkovou třetí příčku udržel Baďura, pod stupni vítězů XTG ADAM Cupu skončili Arnošt a Brtníček. Posledním klasifikovaným mezi deseti letošními účastníky byl Adam Lahola.

“Máme za sebou čtvrtý ročník Opel ADAM Cupu a musím říct, že byl z mého pohledu určitě úspěšný. Celý seriál postupně gradoval. Když už se zdálo, že Martin Vopatřil letos nebude pokořen, z čista jasna se v seriálu objevil Dominik Stříteský a ve dvou závodech, kde startoval, Martina porazil. A na posledním závodě sezony v Německu se to podařilo Davidovi Štefanovi. Toto je jistě ta nejlepší pozvánka na jubilejní 5. ročník ADAM Cupu 2019," věří promotér Zdeněk Pekárek.

Ohlasy z cíle 3-Städte-Rallye:

David Štefan: “Určitě mi nahrálo do karet, že jsem poslední tři sezony jezdil na neznámých tratích a dokázal upravit rozpis tak, abych podle něho mohl jezdit. Tady se to asi nejvíc projevilo. Soutěž se mi celkově líbila, mám rád rychlé tratě, konečně se tady i to malé auto pořádně rozjelo (smích). Celkově jsme si pěkně zazávodili, ale i přes výrazný náskok, ani my jsme to neměli úplně bez komplikací. První den jsme obuli tvrdší gumy, stejně na přední nápravu i ve druhé etapě, když nám zrušili dvě erzety. Cestu nám komplikoval i prach a ráno mlha, probrzdili jsme jedno odbočení, občas se ADAM někdy sklouzl. Na předposlední rychlostce jsme pak úplně uvařili brzdy. Proto jsme poslední test dojížděli opatrně, bál jsem se, abychom ještě něco nevyvedli.“

Patrik Brtníček: „Trénink na dva průjezdy nebyl zásadní problém, jako ty letecké tratě. Na každé zkoušce se jelo na omezovač, často i v lesích. Proto jsem řadu extrémně rychlých míst prodával, třeba i přechody na šotolinu. Nechtěl jsem to někde rozbít. V pátek jsem byl opravdu opatrný, možná až moc. To se v sobotu změnilo, a tak přišly i nějaké ´boky´ proti sloupu či stromu. Naštěstí se to vždy ´chytlo´. Se závěrečným závodem jsme s Tomášem určitě spokojeni.“

Martin Vopatřil: „I na dva průjezdy nám rozpis seděl, ale upřímně jsem nebyl až tak odhodlaný do toho jít, jak tady bylo potřeba. Závodilo se na jiném charakteru zkoušek, na rychlých a zrádných tratích, po hezkých asfaltech, ale i na šotolině. V pátek nás poškodila hodně přísná třicetivteřinová penalizace. Ač si toho nejsme vědomi, prý jsme ve večerní speciálce šťouchli do retardéru. Pak nám nehrálo do karet ani zrušení dvou zkoušek ve druhé etapě, včetně té nejdelší. Nám však stačilo v Německu jen dojet, což se podařilo. Zdárně jsme tedy dokončili všechny závody. Pohárová obhajoba je výsledkem celého našeho týmu.“

Tomáš Arnošt: „Jelikož stále bojuji s rozpisem, bylo docela těžké se na místní tratě v tréninku připravit. Bylo pár míst, kde jsem nedokázal odhadnout, zda se dají nebo nedají podržet. Soutěž jsme zvládli bez zásadní krize, opět jsme dokázali zrychlovat, což vnímáme pozitivně. Věřím, že to je i důsledek práce mimo závody, kdy se koukám na videa, on-boardy a snažím se hledat, kde dělám chyby a kde bych mohl zrychlit.“

Martin Baďura: „Byla to hezká soutěž, na tratích, které se mi líbily. Každopádně jsme si vše zkomplikovali sami, když jsme v RZ6, ve čtvrté zatáčce vyletěli z trati. Myslel jsem, že mám krizi pod kontrolou, ale skončili jsme v břehu a trefili patník, o který ohnuli zadní kolo. Auto potom bylo neřiditelné. V náš prospěch byly zrušeny další dvě zkoušky, takže jsme nenabrali větší ztrátu. Mechanici pak auto opravili, ale já se už nedokázal dostat do potřebného tempa a propadli jsme se pořadím. Na můj vkus jsme tady zažili docela hodně krizí…“

Adam Lahola: „Soutěž byla hodně rychlá, v tom pro nás těžká. Bylo to tady o maximálních rychlostech. Závodilo se však po krásném rovném asfaltu, nikoli na dírách a uskákaném, jak to známe z Česka. Bohužel na šesté zkoušce, asi tři kilometry po startu se střihla poloosa. Stalo se tak ve sjezdu, při plných brzdách, před odbočkou do lesa. Tím pádem jsme se ani moc nesvezli na šotolině, která byla více v druhé etapě.“

3-Städte-Rallye – XTG ADAM Cup (12 RZ):

1. Štefan – Král (Opel Adam Cup) 1:20:54,8
2. Brtníček – Šmíd (Opel Adam Cup) 1:21:38,7
3. Vopatřil – Voltner (Opel Adam Cup) 1:21:47,2
4. Arnošt – Jerie (Opel Adam Cup) 1:22:37,6
5. Baďura – Nešpor (Opel Adam Cup) 1:23:01,2

Konečné pořadí XTG ADAM Cupu 2018 (zápočet šest výsledků ze sedmi):

1. Vopatřil 140, 2. Štefan 113, 3. Baďura 100, 4. Arnošt (Neužil) 92, 5. Brtníček 90, 6. Lahola 64.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!