Přání je otcem myšlenky aneb Loeb 2019?
Před pár lety se zdálo, že rallycross je na nezadržitelném vzestupu a měl nakročeno k tomu, aby se v popularitě stal přinejmenším vážným soupeřem rally. Snadné TV pokrytí, kompaktní formát závodů a dramatické souboje přemotorovaných monster v kabátě obyčejných aut, to vše přineslo rychlý růst popularity. V roce 2014 povýšil rallycross na mistrovství světa (WRX) a začalo období vzestupu. Různou formou se přímo či nepřímo angažovat výrobci AUDI, VW, Peugeot i Ford. Mimořádně populární „Mr. Hollywood“ se stal dvojnásobným mistrem světa a jediným jezdcem, který získal titul mistra světa ve dvou různých disciplínách. Budoucnost rallycrossu vypadala velmi slibně. Všeobecný tlak FIA na elektrifikaci závodění a finanční náročnost účasti v šampionátu však začaly v posledních dvou letech přinášet hořké ovoce. Šampionát měl být podle plánů nejvyšší sportovní autority v roce 2020 vypsán pouze pro elektromobily, po tahanicích s výrobci byla plná elektrizace posunuta na rok 2021 a i tento rok „nového začátku“ zůstává nejistý. Jako reakci na plány FIA oznámil letos rakouský jezdec a majitel stáje Max Pucher, že od příštího roku spouští s podporou Eurosportu jinou sérii pro vozy se spalovacími motory – Global Rallycross Europe. Její motto hovoří za vše: „dělej rámus, buď divoký, buď opravdový“
To vše může mít dopad i na světovou rally, který v tuto chvíli vypadá jako poměrně konsolidovaná, jakkoliv si člověk nemůže být nikdy úplně jistý. Minulý týden totiž Peugeot oznámil, že pro příští rok se jeho tovární tým stahuje z WRX. A jeho největší hvězdou není nikdo jiný než Sébastien Loeb, jehož účast na právě probíhající RACC Rally měla být posledním plánováním hostováním ve WRC… I pro něj bylo rozhodnutí Peugeotu překvapením a neskrývá své rozčarování: „Neměl jsem nejmenší tušení, že by se něco takového mělo stát. Ještě před týdnem jsem si byl jistý, že v příštím roce pojedu plnou sezónu ve WRX. Teď nemám v ruce vůbec nic… O své budoucnosti budu přemýšlet příští týden.“ K záležitosti se vyjádřil i nejvyšší boss Peugeotu Jean Philippe Imparato: „Je ještě velmi brzy říci něco k budoucnosti Sébastiena Loeba. Ale zůstane jezdcem PSA Motorsport.“
Z obou vyjádření může vyplývat několik závěrů. Loeb zřejmě chuť do závodění neztratil. PSA pravděpodobně může blokovat přestup Loeba k jakékoliv jiné značce. Že by Loeb jezdil v Citroënu R5 je prakticky nepředstavitelné. Tým Hansen, který byl základem továrního týmu Peugeot a chce ve WRX pokračovat, by mohl Loebovi nabídnout, aby jezdil WRX, pokud bude koncern PSA ochoten převzít část jeho gáže. Loeb se může „vzbouřit“, zpřetrhat své dlouholeté vazby s koncernem a přestoupit k jiné značce. A nakonec spekulace nejkrásnější – Loeb se „vrátí k rally“. Nový šéf Citroën Racing Pierre Budar již v květnu rezolutně odmítl úvahy o Loebových občasných startech v roce 2019: „Mít Seba na plnou sezónu je dobrý nápad, ale nemyslím, že je dobré mít nějaké piloty jenom pro vybrané podniky. Něco, co bych nechtěl opakovat, je mít ho jen na jednu rally.“
Sám Loeb dosud návrat na celou sezónu odmítal, ale na otázku, jestli si dokáže představit, že by příští rok ještě zasedl do kokpitu WRC odpověděl nyní jen krátce: „Snad.“
Vzal bych ho do škodovky na českej mistrák.
Vzal bych ho do škodovky na českej mistrák.
Nechci malovat čerta na zeď, ale Budař bude rád pokud ho nebude v květnu Ogier držet pod krkem, že s tím krámem se nedá nic pořádného zajet. Lappi napodobí Meeka a bude. Třeba se pletu, ale ikdyž se nesázím tak bych si na ně opravdu nevsadil.
Nechci malovat čerta na zeď, ale Budař bude rád pokud ho nebude v květnu Ogier držet pod krkem, že s tím krámem se nedá nic pořádného zajet. Lappi napodobí Meeka a bude. Třeba se pletu, ale ikdyž se nesázím tak bych si na ně opravdu nevsadil.