5. 11. 2018 21:12 − 3186× − 0

Rally Světlá rozhodl retardér v poslední erzetě

Dramatický čtvrtý závod ČMPR 2018

Českomoravský pohár rallye (ČMPR) sice už svého celkového vítěze znal, na Světlé se ale závodilo o další místa na stupních vítězů, o pořadí ve třídách a taky samozřejmě o vítězství v závodě. Těsný souboj nakonec rozhodl nesprávně projetý retardér v poslední rychlostní zkoušce závodu.

Rallye Světlá se jezdí v okolí města Světlá nad Sázavou. Poprvé se pod tímto názvem závodilo v roce 2002. V posledních třech sezónách je Rallye Světlá součástí kalendáře Českomoravského poháru rallye. Uspořádat letošní ročník bylo náročnější než kdy jindy. Spousta důležitých cest na Vysočině se opravuje, opravu nutně vyžaduje, nebo po nich vedou objízdné trasy. „Díky zastupitelům města Světlá nad Sázavou se nám podařilo dát dohromady dvě rychlostní zkoušky,“ přibližuje ředitel rallye Zdeněk Secký. „Po jedné z nich bohužel vedla objízdná trasa, a odbor dopravy nám ji zamítl. Vybrali jsme tedy novou rychlostní zkoušku, i když byla kratší. Do závodu nakonec odstartovalo 57 závodních vozů a čtyři předjezdci,“ doplňuje Secký.

Rychlostní zkoušky se jely dvakrát v jednom, a dvakrát v opačném směru. Dohromady osm průjezdů znamenalo necelých 44 závodních kilometrů. Erzety byly ve všech variantách rychlé, přesto se na nich odehrálo jen 11 odstoupení a větší nehoda se stala pouze jedna. Radek Škvára s Romanem Šedíkem začali pátým časem, ale hned na druhé vložce poslali svou krásnou Lancii Delta HF Integrale kotrmelcem přes svodidla. Posádce se nic nestalo, škoda na autě je ale zřejmě velká.

Nejtěsnější souboj

Mezi největší favority patřila polská posádka Janusz Lelek, Slawomir Bolek (Mitsubishi Lancer Evo IX). Měli už jistý titul vítězů ČMPR 2018, a tak se nikam nemuseli hnát. Po celý závod si s přehledem udržovali třetí místo. O vítězství si to rozdávaly posádky posádky lancerů páté a šesté evoluce ve složení Pavel Gajar, Václav Martínek a Milan Gregor, Vladimír Štindl. Nejprve byla třikrát nejrychlejší Gajarova evo pětka, pak třikrát Gregorova evo šestka. Sedmou rychlostku vyhrál Gajar a před hlavním sokem si držel náskok 6,9 vteřiny. Rozuzlení měla přinést poslední, osmá rychlostní zkouška. Gregor na ní Gajarovi vrátil přesně 6,9 vteřiny a v cíli to chvíli vypadalo, že se kvůli shodnému času bude vítěz určovat podle pomocných kritérií. Vzápětí se ale ukázalo, že se Gajarovi nepovedl průjezd retardérem a následná desetivteřinová penalizace rozhodla o tom, že se z vítězství v Rallye Sudety budou radovat Gregor se Štindlem. Pro oba to byla veliká satisfakce. S rally teprve začínají, Světlá byla čtvrtým závodem v jejich kariéře. Všechny tři předchozí závody, mimochodem podniky ČMPR 2018, měli rozjeté na vynikající výsledek, ale cíl ani jednou nespatřili.

Retardér na poslední rychlostní zkoušce zdaleka nepřinesl vteřiny navíc k času jen Gajarovi. Chybovalo v něm hned 25 posádek, a pořadí se měnilo také například na čtvrtém a pátém místě celkové klasifikace. Piotr Grochocki s Maciejem Rajcou (Subaru Impreza STi) zde obdrželi dvacetivteřinou penalizaci a v celkovém pořadí je přeskočili Zdeněk Němec s Michalem Petrželkou na Škodě Fabii Kit car, zároveň nejrychlejší dvojice mezi dvoukolkami. Němec patří mezi rekordmany historie Rallye Světlá, startoval na 14 ze 17 ročníků, a jednou absolutně zvítězil.

Soudobé automobily

Třídu A1 v rámci Rallye Světlá i celého ČMPR vyhráli Jan Nejezchleba s Lucií Kadlecovou na Suzuki Swift GTi. Obdobná situace mohla nastat ve třídě A2. Karlu a Lucii Zenklovým na Toyotě Corolle ale k vítězství v celém poháru chyběly dva body, o které se museli sklonit před Davidem Kuličkou a Danem Matějkou s Citroënem C2. Naopak se triumf v závodě i v poháru v rámci A3 povedl Němcovi s Petrželkou a kitovou fabií. Třída A4 kopírovala stupně vítězů absolutního pořadí, zvítězili Gregor se

Štindlem na lanceru šesté evoluce. Celkově patřila třída i celý ČMPR obhájcům Lelkovi s Bolkem na lanceru evo IX. Jaroslav Šobr a Jakub Bodlák závodili s BMW E36 a vyhráli A5, celkově ale byli lepší Michal Novák s Michaelou Kacsenyákovou, i když se svou Škodou Octavií na Světlé nestartovali. Třída A6 patřila Adamu Wolfovi a Nikole Hauerové, a to jak na Světlé, tak v rámci celého ČMPR.

Historické automobily

Třída H1 nebyla na Rallye Světlé obsazena. Celkově v ní zvítězil Jiří Dohnal se střídajícími se spolujezdci Lubošem Brabcem a Oldřichem Jurkou a Trabantem P601. Kategorii H2 na Světlé ovládli Pavel Dušek s Tomášem Novákem na Ladě 1600 MTX, v poháru ale nejvíc bodů nasbírali Jiří Formánek a Jiří Melich s Trabantem P800. Další rekordman Rallye Světlá se 14 starty na kontě závodil v H3. Byl jím Jaromír Doubrava, který s Karlem Baťou dovezl Škodu 130 RS na prvním místě. Byl to ale jejich jediný závod v sezóně. Celkově třídu H3 vyhrál Martin Kdér s Radkem Sladkovským a Škodou 130 LR. Vítězstvím na Světlé si titul ve třídě H4 zajistil Filip Hebr. Na sedačce spolujezdce se v Nissanu Sunny GTi v sezóně vystřídali Petr Bubrle a Tereza Hosprová. Světlou i celý pohár v rámci hodnocení třídy H5 vyhráli Luboš Tůma a Pavel Viktora se Škodou Favorit. Výborné výkony v celé sezóně vynesly Ondřeje Plechatého s Evou Ryšánkovou a Mazdou 323 GT-R k vítězství ve třídě H6. Na Rallye Světlá byli ale rychlejší Pavel Omelka a Vojtěch Valný na voze Ford Escort RS Cosworth. Ve třídě pravidelnosti na Rallye Světlá nikdo nestartoval, v ostatních závodech bodovala pouze dvojice Miloslav Zavřel, Martin Vtípil na Škodě 130 GL.

Výsledky Rallye Světlá 2018:

1. Milan Gregor – Vladimír Štindl, Mitsubishi Lancer Evo VI, 20:50,5,
2. Pavel Gajar – Václav Martínek, Mitsubishi Lancer Evo V, +10,0,
3. Janusz Lelek – Sławomir Bolek, Mitsubishi Lancer Evo IX, +50,3,
4. Zdeněk Němec – Michal Petrželka, Škoda Fabia Kit Car, +1:22,3,
5. Piotr Grochocki – Maciej Rajca, Subaru Impreza STi N12B, +1:24,8,
6. Michal Savruk – Štěpán Palivec, Subaru Impreza STi, +1:49,4,
7. Piotr Kaczmarek – Monika Grochocka, Subaru Impreza WRX STi, +1:53,5,
8. Pavel Omelka – Vojtěch Valný, Ford Escort RS Cosworth, +1:57,7,
9. Jiří Grim – Natálie Míčová, Mitsubishi Lancer Evo IX, +2:12,0,
10. Lukáš Korynta – Dušan Sýkora, Subaru Impreza, +2:29,8.

Vítězové tříd Rallye Světlá 2018:

A1 Jan Nejezchleba – Lucie Kadlecová, Suzuki Swift GTi
A2 Karel Zenkl – Lucie Zenklová, Toyota Corolla
A3 Zdeněk Němec – Michal Petrželka, Škoda Fabia Kit car
A4 Milan Gregor – Vladimír Štindl, Mitsubishi Lancer Evo VI
A5 Jaroslav Šobr – Jakub Bodlák, BMW E36
A6 Adam Wolf – Nikola Hauerová, Škoda Fabia RS
H2 Pavel Dušek – Tomáš Novák, Lada 1600 MTX
H3 Jaromír Doubrava – Karel Baťa, Škoda 130 RS
H4 Filip Hebr – Petr Bubrle, Nissan Sunny GTi
H5 Luboš Tůma – Pavel Viktora, Škoda Favorit
H6 Ondřej Plechatý – Eva Ryšánková, Mazda 323 GT-R

Absolutní pořadí ČMPR 2018:

1. Janusz Lelek – Sławomir Bolek, Mitsubishi Lancer EVO IX, 2024,5 bodů,
2. Piotr Grochocki – Maciej Rajca, Subaru Impreza Sti, 1076,6,
3. Ondřej Plechatý – Eva Ryšánková, Mazda 323 GT-R, 960,
4. Zdeněk Němec – Michal Petrželka, Škoda Fabia Kit Car, 904,2,
5. Michal Savruk – Štěpán Palivec, Subaru Impreza Sti, 837,7,
6. Václav Liška – Lenka Kumbárová, Mitsubishi Lancer Evo VI, 836,
7. Adam Wolf – Nikola Hauerová, Škoda Fabia, 798,
8. Ondřej Šimek – Petr Vilímek/Jindřich Horáček, Mitsubishi Lancer EVO IX, 750,
9. David Kulička – Dan Matějka, Citroën C2 VTS, 618,
10. Radek Škvára – Michal Bušek/Roman Šedík, Lancia Delta HF Integrale, 571,2.

Vítězové tříd ČMPR 2018:

A1 Jan Nejezchleba – Lucie Kadlecová, Suzuki Swift GTi
A2 David Kulička – Dan Matějka, Citroën C2
A3 Zdeněk Němec – Michal Petrželka, Škoda Fabia Kit car
A4 Janusz Lelek – Slawomir Bolek, Mitsubishi Lancer Evo IX
A5 Michal Novák – Michaela Kacsenyáková, Škoda Octavia
A6 Adam Wolf – Nikola Hauerová, Škoda Fabia RS
H1 Jiří Dohnal – Luboš Brabec/Oldřich Jurka, Trabant P601
H2 Jiří Formánek – Jiří Melich, Trabant P800
H3 Martin Kdér – Radek Sladkovský, Škoda 130 LR
H4 Filip Hebr – Petr Bubrle/Tereza Hosprová, Nissan Sunny GTi
H5 Luboš Tůma – Pavel Viktora, Škoda Favorit
H6 Ondřej Plechatý – Eva Ryšánková, Mazda 323 GT-R
P Miloslav Zavřel – Martin Vtípil, Škoda 130 GL

Videa, fotogalerie, články a magazíny hledejte také na www.msrevue.cz. Máme rádi motorsport!

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!