Rozhovor se Štěpánem Vojtěchem
„Bohužel jsme velmi dlouho čekali na díl, který byl zaslán na repasi. Něco tam odešlo po Šumavě, ale dostali jsme ho až minulý pátek. To způsobilo problémy, které se vyskytly na Catalunyi a my jsme nemohli riskovat, že vyrazíme na Krumlov a budeme přesvědčeni, že to bude fungovat, ačkoliv motor je po repasi, je nová karoserie, auto si myslím že je dokonale zrepasované. Teď se zdá, že auto funguje, potřebujeme ho doladit a nastavit na tyto nové komponenty. Je třeba často měřit tyto hodnoty a podle toho auto zkalibrovat, aby fungovalo úplně precizně. Zdá se ale, že jsme na dobré cestě.“
Která součástka vlastně způsobila Tvé problémy ve Španělsku?
„Byl to ventil „wastegate“, který je součástí turbosystému. Jsou tam dva mechanické ventily, které obsluhují turbodmychadlo. Jeden, když je auto na plynu, druhý ventil který ho obhospodařuje bez plynu, aby turbo bylo neustále v permanenci. Ve Španělsku jsme měli trochu tento problém a k tomu se přidal problém s elektroventily, takže auto nejelo, když na to nebylo připravené, natlakované. A když se poté dal plyn, tak elektroventily dávaly špatné pokyny a auto nejelo. Ten problém byl velký až katastrofický.“
Jaké máš cíle pro Krumlov? Asi nebereš nic jiného než vítězství.
„Určitě. Těžko tam můžeme jet s jiným cílem. Ale je to rally a tam je spousta neznámých. K vítězství musí souhlasit několik věcí. My odjíždíme na Krumlov, na který se vracíme rádi. Myslíme si, že to je specifická soutěž, která u nás svým charakterem nemá obdoby. Zařazení této soutěže, prostředí, počasí, to všechno z toho dělá jedinečnou soutěž. Na Krumlov se těším, je to pěkná a náročná soutěž, člověku něco dá. Je to extrém toho, co se asi na asfaltu může dít, musíme tak útočit na vítězství. K tomu tam musíme fungovat my, musí k tomu fungovat auto. Nemám moc rád závody, kde je papírový favorit, musí jenom jet a de fakto když nebude mít problém, tak by měl vyhrát. Nám vždy spíš vyhovovalo být pod tlakem, ale toho si v letošní sezóně můžeme užívat jenom v mistrovství světa, u nás to bude složité.“
Berete Krumlov také jako přípravu na další Tvou světovou soutěž, Německou rally?
„Svým způsobem ano. Ale máme v plánu startovat i na Bohemce, která by svým charakterem měla být Německu bližší, Krumlov je specifický. První den by mohl být podobný, ale druhý den jsou zkoušky jako Malonty, Kohout a to s Německem nemá tolik společného. Je to ale asfalt, naposledy jsme jeli s produkčním vozem, nyní si musíme zase zvyknout na „wrco“ a na asfalt. Jednak to je ohromná zábava, člověk přesedne z „enka“, které mě velmi příjemně překvapilo, ale tohle je o něčem jiném.
Seděl jsi již po Argentinské rally ve voze WRC? Nebo to je nyní poprvé?
„Teď je to poprvé. Od Španělska tohle auto nejelo, čekali jsme na ty ventily než dorazí.“
Jaký to je pocit přesednout z produkčního Mitsubishi do Peugeotu 206 WRC?
„Tady mám pohodlnější sedačku (smích). Také to auto rychleji jede, je to něco úplně odlišného. Není to moc o tom, jaké má člověk pocity, přistupuješ k tomu jako k práci. Každý závod je výzva a neřeším, v jakém sedím voze. Ale když to mám objektivně posoudit, tak to co nabízí vůz WRC za zážitky je někde úplně jinde. Ačkoliv Nko na šotolině je pro nás velká výzva, tolik nových věcí, že tam si to také užíváme. Argentina nebyla až taková, je velmi náročná a není to až tak o svezení, Mexiko bylo v tomhle ohledu lepší. Nejsme ale turisté, aby se nám závody líbily.“
Nevadí Ti, že na Krumlově pojedou jenom dva vozy WRC?
„Vadí mi to, určitě, ale zase nejsem soudce, abych to hodnotil. Myslím si, že propad, co zde rally zažilo, je zbytečný, když se koukneme na okolní šampionáty. U nás rally vzkvétalo a dnes je z toho tak trošku pohřebiště. Je to vidět podle toho, co se dělo v národním mistrovství. Sleduji ho, chodí mi výsledky, asi k tomu není co dodat. Chápu diváky a všechny ostatní, že jsou znechuceni. Ztrácí se sportovní úroveň a rally prožívá propad jako před šesti, sedmi lety, kdy začínaly skomírat okruhy.
Nechystáte pro fanoušky nějaké podobné překvapení, jakým bylo Mexiko? Nebo jsou závody již dané a ve světě tak pojedete ještě Německo a Nový Zéland?
„Měli bychom jet Krumlov a Bohemku, ve světě Německo a Nový Zéland. K tomu pak ještě Waldviertelrallye v Rakousku. Po Mexiku, které nás velmi překvapilo, přišla ještě nečekaně Argentina. Samozřejmě bych rád, aby nějaké překvapení bylo, ale to nezáleží jenom na mě. Myslím si ale že něco takového nebude, není na to prostor.“