26. 11. 2018 14:26 − 2561× − 0

Parádní konkurence na Rallye du Var

Sezónu francouzského asfaltového mistrovství jako obvykle uzavřela tradiční soutěž v Sainte-Maxime.

Ta se každoročně honosí jednou z nejlepších startovních listin z celé sezóny, což letos dokreslují dvě hodně zajímavá čísla. 190 startujících posádek, z toho 30 ve vozech kategorie R5. A na rozdíl od Finska nebo Belgie nešlo o samé škodovky, nýbrž o pestrou sestavu speciálů čtyř značek. Rekordní byl hlavně počet „cé-trojek“, tolik se jich za jejich krátkou existenci zatím v žádné soutěži nesešlo. Za volantem jedné z těchto sedmi se dost překvapivě objevil švédský mladík Mattias Adielsson, který většinu sezóny strávil za volantem Fabie R5 a na domácích kolbištích vyválčil třetí místo. Ve Francii na svém méně oblíbeném povrchu hájil barvy stáje Saintéloc a proti domácím borcům neměl moc šancí. Začínal ve třetí desítce a do té druhé se probojoval až v pátém testu. Hned v tom dalším ale Adielsson chyboval, vylomil levé zadní kolo a musel do Rally 2.

Bez pravidla umožňujícího restart odstoupivších posádek se obešel jiný zahraniční pilot C3 R5 Guillaume de Mevius. Ani Belgičan ale nestačil tempu domácích a teprve na začátku třetí etapy se posunul do top ten. O konečné deváté místo nepřišel ani přes přetočení v závěrečné zkoušce. Zatímco celou polovinu startů s předcházející technikou, Peugeotem 208 T16 R5 de Mevius ukončil havárií, s C3 R5 se mu zatím daří stoprocentně a dokončil všechny tři odjeté rally. Rallye du Var byla svědkem zajímavého belgického duelu. William Wagner však měl proti de Meviusovi menší výhodu, s vozem R5 ve Francii startuje už druhým rokem. Svého krajana tak držel celou rally za zády a cíl jeho Fiesta R5 spatřila jako sedmý nejrychlejší vůz. Pozornost na sebe během rally strhávali i dva domácí mladíci. Dvaadvacetiletý Anthony Fotia debutoval ve čtyřkolce teprve vloni a hned první start na nižší národní rally přetavil v triumf. Ten obhájil i letos a teď jej čekal první start s R5 ve velké rally. Za volantem Citroënu C3 R5 si vůbec nepočínal zle a v těžké konkurenci se na konci sobotní etapy vyhoupnul na osmé místo. V neděli ale začala stávkovat technika a Fotia se propadnul na jedenáctou příčku. Druhý mladík, třiadvacetiletý Adrien Fourmaux na Rallye du Var teprve debutoval za volantem R5. S Fiestou se však sžil velmi rychle a v sobotu ráno se posunul na skvělé čtvrté místo. FFSA očividně nešáhla vedle a podpora tohoto jezdce při startech v rámci WRC2 2019 nemusí být vyhozenými financemi. První start s Fiestou R5 každopádně Fourmaux kvůli havárii nedokončil.

Dějiště soutěže postihly před startem přívalové deště s následnými záplavami, které se na poslední chvíli zasloužily i o změnu trasy. Počasí zlobilo i během konání podniku, vyplavilo servisní zónu a během kratší páteční etapy posádkám přichystalo déšť a mlhu. S tou se v prvních dvou zkouškách nejlépe popasoval novopečený šotolinový mistr Francie Sylvain Michel. To, že všem doslova ulétl, mu ale nakonec k ničemu nebylo, když v RZ 3 svou Fabii R5 zahodil mimo trať. Vedení se následně ujal taktéž novopečený francouzský mistr, ale asfaltových soutěží, Yoann Bonato. Za volant soutěžního vozu se po pauze trvající od Rallye Monte Carlo vrátil Stéphane Sarrazin a s Hyundaiem i20 R5 první etapu zakončil jako druhý nejrychlejší. V sobotu si svou příčku udržel, ale Bonatovi se přiblížit nedokázal. Jeho odstup naopak vzrostl na skoro třičtvrtě minuty. Podobný čas Sarrazina dělil od značkového kolegy Bryana Bouffiera. Ten letošní skvěle rozjetou sezónu v titul nepřetavil a teď ještě musel bojovat o post vicemistra.

V sobotu Bouffiera naháněl junior PSA, který barvy skupiny hájil v evropském šampionátu, Laurent Pellier. Tentokrát už ale neseděl ve starším modelu Peugeot 208 T16 R5, nýbrž v modernějším Citroënu C3 R5. S tím uháněl jako o život, zajel tři třetí časy za sebou a v předposlední sobotní zkoušce se posunul pouhou vteřinku za Bouffiera. Ta závěrečná musela být kvůli neukázněným divákům zrušena. Zálusk na pódium si však dělal i nejrychlejší zahraniční jezdec Nikolay Gryazin, který ožil teprve, když trať začala osychat. Vyhrál poslední dvě odjeté sobotní zkoušky a od třetí příčky jej dělilo jen 11,8 sekundy. V neděli ráno Rus za volantem Škody Fabia R5 vyhrál první test, ale ty poslední dva už tak rychle nezvládnul, v tom posledním se ještě přetočil a soutěž dojel jako čtvrtý. Na šesté místo v samém závěru rally spadnul Sarrazin, když do cíle závěrečného testu dojel na defektu. Bouffier se svým Hyundaiem v neděli vedl dva boje a oba vyhrál. S Pellierem bojoval o druhé místo v soutěži a s Pierrem Roché o druhé místo v šampionátu. Pilot Fabie R5 tempu nejrychlejších nestíhal a držel se na desátém místě, o které navíc kvůli defektu v posledním testu přišel. Bouffier tedy nakonec vybojoval alespoň post vicemistra. Jeho největší sok Bonato zvládnul perfektně i poslední letošní rally a nikomu nedal ani šanci pomýšlet na jeho skalp.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!