Rally Sardinia 2006 – Ohlédnutí

Už jen jediné vítězství chybí Sébastienu Loebovi k vyrovnání rekordní bilance Carlose Sainze. Pětadvacítku si Séb připsal o na Sardinii.

Už jen jediné vítězství chybí Sébastienu Loebovi k vyrovnání rekordní bilance Carlose Sainze. Pětadvacítku si Séb připsal o uplynulém víkendu na Sardinii. Co však cestě Alsasana na nejvyšší stupínek předcházelo?

1.ETAPA

Skoro tradičně se do soutěže opřel s největší vervou Marcus Grönholm. Focus šlapal jako hodinky a finský pilot si na první trojici testů nenechal vítězství uniknout. Největším konkurentem v boji o vedení mu byl jeho stájový kolega Mikko Hirvonen, jenž už ovšem ztrácel více než čtyřicítku vteřin. Dvojce Fordu pak intenzivně šlapal na paty Sébastien Loeb, který neměl vstup do soutěže nejšťastnější. Na první vložce totiž ztratil 18 sekund, na druhé 11,5. a úvodní trojici uzavřel s mankem 10,9 s. Alsasan se však nevzdával a sliboval na následujících průjezdech zvýšení tempa.
O nic lépe se nevedlo ani Petteru Solbergovi, jenž měl na čtvrté pozici bezmála padesátivteřinové manko a do cíle sekce přijížděl s vyvráceným zadním kolem. Pět vteřin za ním pak čekal na svou šanci jeho starší bratr Henning následován se ztrátou sedmi desetin dvojkou Subaru Chrisem Atkinsonem, jenž si sice velmi slušně počínal na úvodním testu (2.), ale postupně ztrácel a propadal se pořadím. Poměrně svižné tempo držel také navrátilec Jussi Välimäki, jenž okupoval sedmou pozici, následován třetím mužem argentinské soutěže Gallim a překvapením sezóny Danielem Sordó.
Nepoměrně hůře začala soutěž pro Jana Kopeckého, který Fabii odstavil hned na úvodním testu po potížích s elektronikou a také pro dalšího juniora Matthewa Wilsona. Ten na úvodním testu chyboval, poškodil zavěšení a Focuse doslova dovlekl do cíle s devítiminutovou ztrátou. Nedařilo se ani třináctému Duvalovi a při premiéře na šotolině se s Fabií trápil také Rovanperä, jenž stál v pořadí až na šestnácté pozici.

V cíli úvodní etapy se tak nejvíce radoval Marcus Grönholm. Ten k trojici vítězství přidal triumf také na závěrečném testu a ke spánku se ukládal s více než pětatřicetivteřinovým náskokem. Jenže za sebou již neměl stájového kolegu Hirvonena, který v tuto chvíli držel s více než minutovým odstupem bronz, ale Sébastiena Loeba. Francouz ve druhé sekci zatáhl a svůj odstup stáhl na 35,4 s. Dopomohly mu k tomu také nejlepší časy na čtvrtém a pátém testu.
Čtvrtá pozice patřila Henningu Solbergovi, jenž ztrácel 1:45 minuty a s dvacetivteřinovým náskokem se stále bránil nástupu Daniela Sordó. Mladý Španěl stačil v odpoledních průjezdech přeskočit ve výsledcích Gigi Galliho a společně překonali s pneumatikami se trápícího Chrise Atkinsona. Zbývající bod držel Xavier Pons, před Valimäkim a Sohlbergem. Poslední test se naopak vůbec nevyvedl Petteru Solbergovi. Nor sice do zkoušky odstartoval, ale na dvou defektech se dostal pouze do jejich dvou třetin a dál to nešlo. Pneumatiky ovšem trápily i další piloty, Galliho, či Stohla nevyjímaje. Ti ale se štěstím své vozy do cíle etapy dovezli. To se však nepodařilo Harrimu Rovanperä, který již na start šestky kvůli potížím s diferenciálem nenastoupil.

2.ETAPA

Úvodní sobotní test patřil znovu Marcusi Grönholmovi, ale to bylo ze strany finského matadora na Sardinii vše. Náraz na kámen na 24. kilometru následující zkoušky poškodil olejovou vanu Marcusova speciálu. Fin ujel ještě 800 metrů a poté Focus definitivně odstavil.
V tu chvíli měl s padesátivteřinovým náskokem druhý Séb Loeb volnou cestu na čelo soutěže. Francouz si připsal vítězství nejen v osmé, ale také v následující rychlostní zkoušce a v polovině druhé etapy držel vedení v soutěži s bez pěti vteřin dvouminutovým náskokem. Druhá pozice patřila Mikko Hirvonenovi, jenž měl 36 vteřin za sebou Gigi Galliho. Ital se na bronzovou příčku dostal také díky smůle Henninga Solberga. Starší bratr exmistra světa totiž zastavil 300 m před cílem devátého testu po potížích s únikem oleje. Šest vteřin za Gallim čekal na svou příležitost Daniel Sordó následován s 21 vteřinovým odstupem Chrisem Atkinsonem. Prakticky stejná vzdálenost dělila Australana od šestého Xaviera Ponse. Za Španělem se na poslední dvě bodované pozice vešli navrátilci Välimäki a Sohlberg. Manfred Stohl byl aktuálně devátý, Francois Duval držel jedenáctou pozici, dvě desetiny před Petterem Solbergem.

Piloti si dali ještě jednou dokola stejné tratě a rázem bylo vše úplně jinak. Na nejvyšší pozici, si sice nadále pohodlně užíval vítězných pocitů Sébastien Loeb, který ke svému náskoku na Hirvonena přidal dalších 22 vteřin, ale za nejrychlejší dvojicí se děly věci. Třetí post již patřil 39 vteřin za Hirvonenem Danielu Sordó, jenž si držel poměrně slušný náskok 1:31 minuty na svého krajana Xaviera Ponse. Obrovská smůla totiž potkala na přejezdu po dvanácté RZ Gigi Galliho. Motor jeho 307 WRC se rozhodl, že si zakouří a to bylo vše co hodlal na domácím podniku svého pilota ještě udělat. Ital byl ze hry venku.
Jednu a půl minuty na Ponse ztrácel Chris Atkinson, jenž stejně jako v Argentině trpěl na penalizace. Po druhé etapě měl na kontě 2:20 minuty a to za pozdní výjezd ze servisu. Australan totiž ještě na poslední chvíli měnil komponenty řízení svého speciálu. Pět vteřin za Chrisem držel šestou pozici Jussi Välimäki, za ním v přibližně půlminutových odstupech následovali Kristian Sohlberg a na body se navrátivší Petter Solberg. Čtvrt minuty ztráty pak dělilo od bodů Manfreda Stohla. Francois Duval byl po druhé etapě jedenáctý, Rovanperä čtrnáctý a Andreas Aigner patnáctý. Jan Kopecký absolvoval druhou etapu v rámci Superally a po jejím skončení mu patřila dvaatřicátá pozice.

3.ETAPA

Šestice testů závěrečné etapy již žádné významné změny v pořadí nepřinesla. Petter Solberg se sice dokázal posunout po čtrnáctém testu na sedmou příčku před Sohlberga, ale to bylo ze strany Subaru vše. Poslední rychlostní zkouška znovu zhatila úsilí „modrých“ o jakoukoli změnu letošního stavu. Petter totiž v posledním testu ztratil 3:20 minuty vinou povoleného řízení a veškerá snaha z posledních dvou dní přišla vniveč. Porucha znamenala pád jedničky týmu na devátou pozici s více než půlminutovou ztrátou na Francoise Duvala. Šanci na změnu mohl mít ještě Chris Atkinson, ale tomu nejspíše na posledních kilometrech svázala ruce nervozita. Chris opustil trať, poškodil kolo svého speciálu a jelikož pozice vozu neumožnila jeho výměnu, připsal si mladý Australan 5 minut penalizace za Superally. Škoda, páté místo by byl výsledek, který by jistě mladá modrá krev brala všemi deseti.
Pokud závěrečný test přinesl smutek modrým, radost naopak panovala v servisním stanu CRT Škoda Kopecký a určitě i mezi českými fanoušky. Jan Kopecký si totiž v závěrečné zkoušce připsal premiérové vítězství a korunoval tak velmi dobré výsledky jichž v poslední etapě dosahoval. Na celkovém postavení posádky sice tento výsledek vzhledem k pátečním technickým potížím příliš změnit nemohl, Honza však svým výkonem nejlépe odpověděl na mnohdy nevhodné komentáře některých „takyfanoušků“ rally.

Séb Loeb si již popáté v řadě v letošním roce připsal plný počet bodů a šampionát tak začíná nabývat loňských obrysů. Kam Séb od Švédska zavítal, tam mohli pořadatelé již hodnou dobu před koncem soutěže zadávat objednávku rytcům na štítky s jeho jménem na pohár pro vítěze. Daniel Elena navíc překonal dosavadní spolujezdeckou rekordní bilanci Luise Moyi a stal se tak nejúspěšnějším spolujezdcem historie světového šampionátu. Také Sébastienovi chybí jen jediné vítězství k vyrovnání rekordu Carlose Sainze a dá se s vysokou pravděpodobností předpokládat, že ještě před letní přestávkou, která bude následovat po Acropolis Rally se Alsasan může reálně pyšnit vyrovnanou bilancí s legendárním El Matadore.
Mikko Hirvonen prolomil letošní smůlu a stanul na podiu. Pro mladého Fina je jeho nejlepší výsledek kariéry zcela jistě satisfakcí za zklamání z dosavadního vývoje šampionátu. O nic menší radost jistě neměl ani Daniel Sordó, jenž znovu potvrdil, že kráčí ve stopách svého učitele, již výše zmíněného Carlose Sainze a doba kdy bude stávat na nejvyšším stupínku není tak vzdálená. Jeho krajan Xavier Pons přispěl také svou troškou do mlýna nejen Kronosu v bodování týmů a čtvrté místo v individuální klasifikaci určitě bere. Radost zavládla také mezi navrátilci do první ligy. Pátý Jussi Välimäki a šestý Kristian Sohlberg si své body bezesporu zaslouží. Práci odvedli dobrou. Dva body pro Manfreda Stohla a jeden Francoisi Duvalovi. Ani jeden z této dvojice pilotů během soutěže nijak významně neoslnil a tak bodový příděl patří oběma pilotům hlavně za snahu a vytrvalost.

Již za týden odstartuje v Řecku závěrečná soutěž první poloviny letošní sezóny. My jí budeme sledovat společně s vámi a tradičně se budeme snažit přinášet vám co jak možno nejaktuálnější informace z jejího průběhu. Startovní listina slibuje znovu kvalitní úroveň a tak před začátkem soutěže bude ve vzduchu viset snad jen jediná otázka: „Kdo zastaví Loeba?“

Komentářů celkem: 14
26. 5. 2006 02:43
0 0
Ted jsem koukal na vsechny tri dny z eurosportu.. Honza byl v zaberu jen kdyz mu to prestalo jet..posledni rz nic :o/ Ale Atkinsonuv skok byl neuveritelnej!
26. 5. 2006 06:26
0 0
Taky jsem cekal do posledni minuty,kdy se tam Jenda objevi,ze by rekli treba neco ve smyslu ze poslední zkousku vyhral prekvapive J.Kopekíííí (jsem zvedav jestli to nekdy budou umet vyslovit spravne) a ono nic...
Anonym IP:194.228.222.50
26. 5. 2006 07:35
0 0
Budou. Teda, urcite by to vyslovit dokázali. Ale to by jim to nekdo musel vysvetlit. Nebo by stacilo jim ukazat foneticky prepis, nejspise "Kopetsky". Ale co, ja uz jsem si na to jejich "Kopeky" zvykl. Cestina neni evidentne silnou strankou chlapcu a devcat na Eurosportu. Heh, pamatujete se na zaznam z posledni etapy Nemecka minulou sezonu? Jak to Honza poslal do pole a uplne v zaveru hodil klasickou ceskou hlasku, kterou nevypipli? Jeste dneska se u toho mlatim smichy. Bravo Jan Kopeky! J.
26. 5. 2006 07:53
0 0
Když chtějí, tak se to naučí. Ta ženská na WRC rádiu už to zvládá vyslovovat docela slušně.
26. 5. 2006 07:55
0 0
To jist: Myslím, že se Kopeckého Fabka mihla jeste v jednom záběru (nebo spíš jen dolní půlka auta:o)). To nic nemění na tom, že je to málo:o(
Anonym IP:194.228.222.50
26. 5. 2006 08:07
0 0
Wolf:WRC radio neposloucham, ale jestli je to ta sama, co komentuje zaznamy, tak ho asi ani poslouchat nechci. Ne, nic spatneho, jsem rad, ze tam je a ze obcas slysime v rally i zensky hlas, ale myslim, ze na pozici hlavniho komentatora se nemuze merit s tema, kteri tam byli pred ni. No, otazka osobniho vkusu a asi i zvyku, ale jak jsem se koukal na Monte Carlo, tak jsem mel za zacatku sto chuti vypnout zvuksmajlík Jinak bych taky cekal, ze Honzu aspon trosku ukazou a treba s nim i prohodi par pindu. Ale jestli to pujde s jeho vykony nahoru tajak dovcil, tak to je jen otazka casu. J.
26. 5. 2006 08:59
0 0
"...nejlépe odpověděl na mnohdy nevhodné komentáře některých „takyfanoušků“ rally."
Vždyť oni si vždycky něco najdou, stačí se kouknout do diskuze.
26. 5. 2006 11:45
0 0
To Anonym IP:194.228.222.50:
Přesně tak! Taky se mně záznam z Monte Carla po zvukové stránce vůbec nelíbíl... Ta ženská má ten hlas takovej moc chladnej, nepříjemnej... :-/ Ale celkem jsem si už zvykl smajlík A navíc se mi nelíbí při sestřizích na Eurosportu ani ta letošní hudba, ta loňská byla taková víc dynamičtější a k rallye se podle mě hodila víc ;o)
Anonym IP:195.39.4.106
26. 5. 2006 11:49
0 0
Sice trosku "out of topic", ale tohle me rozsekalo smajlík http://www.autobazar.eu/sk/card.php?id=104607
Anonym IP:213.168.181.6
26. 5. 2006 11:53
0 0
Atkinson ten skok vůbec nezvládl. Dopad na čumák a poškodil auto. Daleko lepší, delší a vyšší měl jump Gigi!
Anonym IP:194.228.222.50
26. 5. 2006 12:41
0 0
ANKARA: na hudbu jsem si uz celkem zvykl a je dobre, ze to cas od casu obmeni. Ale komentar oproti lonsku stoji za prd. Presne jak rikas, chladny, nezucastneny hlas, jeste navic neni zrovna ukecana(coz je na druhou stranu mozna i dobresmajlík a prilis informaci od ni behem zaznamu clovek nepochyti. S tema borcema, co misty nevedeli, kdy zavrit zobak se to absolutne neda srovnavatsmajlík Ale nechci do ni zbytecne rypat, myslim, ze se celkem snazi a ja ji fandim. Doufam, ze se jeji vykon casem priblizi k obrazu memu. Jinak nevim, jestli ostatni mate taky ten dojem, ze letosni sestrihy jsou dost nekompaktni, jakoby rozsekane na male kousky, ktere na sebe moc nenavazuji. Loni to meli zmaknute trochu lip. Mozna clovek nevidel tolik aut v jedne zatacce, ale napriklad onboardy byly mnohem delsi (viz treba cca 2minutovy od Märtina ze Sardinie) a tak celkove se mi zda, ze neskakali z jednoho tematu na druhe. Kurnik to jsem se rozkecal a jeste k tomu dost off topicove. Snad me nesmaznousmajlík J.
26. 5. 2006 14:30
0 0
Díky Petře za pěkné shrnutí, dobře se to čte...
26. 5. 2006 17:59
0 0
Tome, díky za povzbuzení. Uvidíme se příští víkend?
Anonym IP:84.242.95.134
27. 5. 2006 09:00
0 0
jak kdyby to nebylo jedno.Resite blbosti.Jestli se rika Honzovi tak ci tak.To je snad normalni ze cizinec vyslovi jmeno nepresne.Me spis zarazi kdyz uslysim v nasi ceske tv namisto kopecky kopeček...to je pak teprve k zamysleni
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!