Účast M-Sportu ve WRC na vlásku…
Ve světě rally je jen málo lidí, kteří by nechovali přinejmenším úctu k Malcolmu Wilsonovi a jeho M-Sportu. Naděje že Sébastien I. zasedne do Fordu vzaly za své minulý týden a od té doby se nejeden fanoušek obával o budoucnost M-Sportu. Malcolm Wilson poskytl portálu autosport.com rozhovor, který nemůže potěšit nikoho z rally komunity.
„Nemyslím, že by lidé opravdu věděli, na jaké hraně se pohybujeme. Kontaktoval jsem FIA a vysvětlil jim, že v této chvíli se prostě nemohu zavázat k účasti v roce 2019. Nemáme dostatek zdrojů a nevidím, že by se to do pátku změnilo. Je jasné, že na tom pracujeme s plným nasazením a na něčem pracujeme, ale jsem v tomhle sportu dosti dlouho, abych věděl, že věc není hotová, dokud nejsou peníze v bance. Nechápejte mě špatně, nic bych nezměnil a udělal bych to (angažmá Ogiho) znovu. Vyhrát tři ze čtyř titulů, pět ze šesti včetně spolujezdeckého pro Juliana (Ingrasiu) byl absolutně mimořádný úspěch pro tým jako jsme my. To, co absolutně nejsem připraven udělat, je riskovat budoucnost firmy. Chodím tady kolem továrny a vidím 300 tváří, které spoléhají na M-Sport, na to že jim zajistí budoucnost. Tito lidé jsou pro mě důležitější než účast v další sezóně WRC. Jak jsem řekl, pracujeme na tom a pracujeme i s FIA. Strašně chci být při tom a udělám všechno, co je možné, abychom se zúčastnili. Ale nechci riskovat všechno."
Wauu efekt je super nápad, ale je vidět, že ani M-sport kterej léta jezdil bez podpory fabriky tyhle auta neutáhne narozdíl od starších specifikací. Mimochodem ty dokázali provozovat i soukromníci jako Prokop. A teď, nikdo.se
R5 by byla dobrá alternativa, ale je jasné, že i tahle kategorie by se postupně zdražila výrazněji než je teď.
Prostě jakákoliv technická disciplína v profi podobě se postupně víc a víc zdražuje. A mohou si za to výrobci sami, protože chtí uvolňovat technické předpisy, aby trumfly konkurenty a pak chtí šetřit jinde!
Já vím, že už jsem jako kolovrátek, ale tohle je přesně důsledek toho, na co stále upozorňuji. Nesmyslná třída WRC, potažmo i R5, šroubující náklady na stavbu a provoz vozů neuvěřitelně vysoko, nemající s vozy, se kterými mají shodné jen typové označení a tvar karosérie plus pár základních dílů nic společného - pořád to nikomu nedochází ?
Vždyť už na to nemají ani automobilky, navíc ta Malcolmova zmínka o šetření na kvalitě hotelů byla většině dost srozumitelná (financování výletů přisírkám z FIA a jejich rodinám na každé soutěži taky něco stojí).
Kdyby šlo o sport a ne o prestiž a prebendy, jak by se panečku tenhle sport probral z komatu, do kterého upadá, kdyby bylo mistrovství vypsáno pro auta, která se skutečně vyrábí, a ne jen pro jejich steroidové makety. Skupiny N a A, čili sériová a rozumně upravená auta by otevřela dveře pro obrovské množství teamů, potažmo automobilek. Provoz takových vozů by se dal uhradit z částky, která by byla mnohem menší, než vydá solidní automobilka na reklamu.
A než začne někdo tvrdit, že by takové složení startovního pole bylo nezajímavé, že bez vozů WRC by nebyla sledovanost, mám takový dojem, že opak by byl pravdou. Místo pár kousků "speciálů" by plné pole různých značek rozhodně stálo za pozornost.
Jenže to si neomylní a nabubřelí pánové z Paříže nepřipustí, takže zbývá jen říci: Bravo, FIA, díky za pohřeb další disciplíny motorsportu.
Motorsport byl vždy drahý a vždy drahý bude. Pokud na to někdo nemá peníze tak prostě nemůže jet.
Řešení které by se zamlouvalo všem nebo alespoň většině, jednoduše neexistuje.
Drahý a šílené dráhy je rozdíl. Používá kompozity na úrovni F1 v rally kde vydrží pul RZ je úplná kravina. Stačí zakázat drahé materiály, a nahradit je o půlku levnějšími. Na autě to stejně nikdo vizuálně nepozná. Zrovna Toyota začala blbnout právě s drahým body.
1 mil euro na sezónu je nesmysl když 200tis euro stojí pár soutěži s R2 v JWRC. Toyota má rozpočet 70 mil euro na rok.
Motorsport byl vždy drahý a vždy drahý bude. Pokud na to někdo nemá peníze tak prostě nemůže jet.
Řešení které by se zamlouvalo všem nebo alespoň většině, jednoduše neexistuje.
Víš, Foxi popsal jsi to naprosto presne a víme,že todle je konec. Vypadá to jako znovuzrození wrc letos,ale je to pohřeb.A nasazení vozů za pár kaček jako za dob Mcrae či Makinnena by to opravilo.
Osobně si ale myslím, že návrat N4 a A8 je nereálný z několika důvodů:
1. fascinace technikou a dokonalostí, která zde byla od počátku kapitalismu do jeho vrcholné podoby na přelomu 80. a 90. let 20. století, je nenávratnou minulostí. V kapitalismu již evidentně nežijeme. Dnes se o kosmický výzkum, technický pokrok nebo vědecké objevy zajímá jen pár jednotlivců. Většina lidstva je zaneprázdněna něčím jiným. Kdybychom v dnešní době zaznamenali výskyt mimozemské civilizace, většině lidí by to asi bylo úplně jedno.
2. o prodeji auta dnes rozhoduje mnohem víc připojení ke konkrétnímu mobilu zákazníka nebo couvací systém, zatímco zavěšení kol, odpružení nebo brzdy nikoho nezajímají do té míry, aby rozhodovaly o nákupu auta (nejlevněší auto s čtyřpístky Brembo prodává Fiat/Alfa Romeo - jaké jsou jejich prodeje?). Není tedy třeba propagovat něco, co zákazníky nezajímá.
3. ad cena: opravdu jste přesvědčen, že postavit 1 auto + 19 sad dílů je dražší, než vyrobit v sériové výrobě 2500 (nebo předtím nedej Bože 5000) kusů nějaké homologační série? Podle mě je tomu naopak. Takové věci většina dnešních automobilek, z nichž dobrá polovina se potácí na hranici bytí a nebytí, těžko riskne.
4. všeobecné šílenství vzniklé kombinací různých pochybných ideologií, obrovské míry přerozdělování a obyčené lidské hlouposti je příčinou nejistoty, jak bude vypadat doprava za 5–10 let. Nikdo neví, jak dlouho bude věc jako osobní automobil politicky akceptovatelná, takže očekávat, že ty zbytky konstruktérů, které automobilkám ještě zbývají, a které jsou přetíženy implementací rekordního množství legislativních nesmyslů, budou mít čas a prostředky vyvíjet nějaké dokonalé, ale s legislativou neslučitelné "klasické" automobily, je podle mého naivní.
5. v době, kdy jsou zákazníci násilím (legislativou) tlačení do nákupu prostředků individuální dopravy na základě zcestných parametrů (kupte hybrid nebo křáp na baterky a máte naději, že občas i zaparkujete, zatímco se sportovním autem jste nežádoucí), je celkem jedno, jaká konkrétní technická řešení jsou kde použita, protože poptávku a nabídku určuje centralistická legislativa a nikoli volný trh a požadavky zákazníků.
6. podívejte se, jak dopadly automobilky, které se soustředily na technický vývoj. Od počátku automobilismu jsou pokrokáři zároveň bankrotáři – kdo dnes zná DeDion Bouton nebo Jensen? Pokud se podíváme na lídry "áčkové" doby, tak legendární a neporazitelná Lancia dnes již v podstatě neexistue, PSA se potácí nad bankrotem, Mitsubishi jdoucí ve stopách Lancie taky už nemá co prodávat, Toyota těží z velikosti a hlavně hybridů, nikoli z prestiže motorsportu či techníckých řešení... vypadá to, že účast v rally je pro automobilky spíš hřebíčkem do rakve než požehnáním.
Osobně bych spíše doporučoval vrátit se ke kořenům, tedy vykašlat se na nějaké homologace a udělat jednoduchá pravidla, jak tomu bývalo dříve, která přesně určují, co se na sériovém autě smí změnit a ostatní musí zůstat zachováno. Tím dostaneme ceny dolů a souvislost se sériovou produkcí bude jasná.
Ale nejpodstatněší je právě ta otázka politicko–ideologická, protože je možné, že individuální motorismus ve své dnešní podobě se ocitl na konci své existence. Možná budeme rádi, pokud uhájíme jen tatínka a maminku, takže auta třeba budeme muset obětovat.