Jiří Šteg - eWRC.cz
20. 12. 2018 17:19 − 7254× − 12

Ne moc veselá inventura WRX 2018

Kristoffersson dominoval, WRX se proměňuje.

Automobilový průmysl spěje nepochybně k zásadním proměnám. Blízká budoucnost ukáže, jak dále ovlivní soustředěný tlak na snížení emisí produktovou skladbu automobilek a používaná ústrojí pohonu. Otázek je dost, rozhodně více než (prozatím) odpovědí. Elektřina? Vodík? Autonomní hybridy? Něco jiného? Ať už bude budoucnost jakákoliv ovlivní zásadně nejedno odvětví. Automobilový sport ušetřen nebude. Již dnes jsou hybridy standardem ve F1, jakýs takýs šampionát má i čistě elektrická Formule E, absolutní rekord na Pikes Peak drží elektrické monstrum VW atd.

Rally prozatím elektrifikaci vzdoruje. Její formát čistou elektrifikaci prakticky vylučuje, v úvahu by za jistých podmínek přicházelo pouze nasazení hybridů. Zároveň je ovšem její formát z hlediska mediálního pokrytí poněkud kostrbatý a v dnešním vizualizovaném a zrychleném světě ji handicapuje. Možná proto FIA povýšila od roku 2014 tehdejší mistrovství Evropy v rallycrossu na mistrovství světa, možná i se záměrem vytvořit jistou mediální i sportovní alternativu k WRC. Zprvu se zdálo, že to je trefa do černého. Atraktivní souboje 600 koňových bestií v kompaktním formátu vhodným pro televizní přenosy získávaly stále více příznivců. Za volanty seděli nejen specialisté, ale objevovali se i přeběhlíci z jiných disciplín včetně světových šampionů rally. Stoupal zájem i přímá angažovanost automobilek a svět rallycrossu se do letošního roku zdál být v pořádku.

Do letošní sezóny se přihlásilo šest týmů, z nichž tři byly ať už deklarovaně nebo de facto týmy továrními (Peugeot, VW, AUDI), jeden továrnou podporovaný (GRX Taneco/Hyundai), jeden výrazně těžící ze zkušeností z rally (Olsbergs MSE/Ford) a jeden nováčkovský (GC Kompetition se speciálem na bázi Renaultu Mégane postaveným v Prodrivu). Startovní pole doplňovala plejáda více či méně pravidelných účastníků v soukromých vozech. Šampionát sestával ze dvanácti podniků, poprvé se jelo také v USA. Před sezónou se rýsovalo několik základních otázek. Dokončí Sébastien Loeb adaptaci na přímé souboje tělo na tělo a stane se mistrem? Vypořádá se Petter Solberg s dlouhodobým plíživým onemocněním a bude bojovat o titul? Jak se vydaří Andreasi Bakkerudovi přechod z Fordu na AUDI? Přivede agresivní jízdní styl Mattiase Ekströma zpět na vrchol? Obhájí Johan Kristoffersson titul?

Průběh sezóny byl nakonec jednoznačný. Kristoffersson s VW dominoval, vyhrál jedenáct podniků, získal 341 boů ze 360 možných a stal se mistrem světa. Druhé místo obsadil Ekström a na třetí se prokousal bývalý pilot bývalého amerického Ford týmu Hoonigan Racing Andreas Bakkerud, oba s AUDI. Čtvrtý byl vítěz z Belgie Loeb na Peugeotu před Solbergem. V klasifikaci teamů vyhrálo VW (PSRX Volkswagen Sweden) před AUDI (EKS Audi Sport) a Peugeotem (Team Peugeot Total).

Sezóna přinesla vynikající sport, ale za kulisami to vřelo a zdánlivě nezadržitelný vzestup WRX dostal trhliny. FIA totiž již delší dobu přemítala o elektrifikaci šampionátu. Zprvu uvažovala o zavedení oddělené klasifikace spalovacích motorů a elektromobilů nebo hybridizaci vozů. V polovině sezóny nakonec rozhodla Světová rada motorsportu, že WRX bude od sezóny 2020 plně elektrické. Výrobci měli vyvinout vlastní elektromotory, karosérie měly být usazené na jednotná šasi od Orecy a akumulátory měly být od Williamsu, rovněž jednotné. Podle některých zákulisních zpráv bylo toto rozhodnutí učiněno pod tlakem výrobců, podle jiných bylo výsledkem tlaku FIA na elektrifikaci. V každém případě se hromadily komplikace, aby o dva měsíce později oznámil šéf promotéra IMG, že přechod na elektromobily se posouvá o rok na sezónu 2021 protože čas na stavbu a přípravu elektrických vozů je příliš krátký. Od srpna pak přicházela jedna Jobova zvěst za druhou. S první přišlo AUDI, které oznámilo ukončení svého továrního angažmá ve WRX. V říjnu ohlásil odchod Peugeot následovaný týmem Olsbergs. V prosinci se přidal i mistrovský tým PSRX Volkswagen Sweden.

Odchod výrobců přirozeně zvýší zájem i význam soukromých týmů, z těch současných podle všeho zůstanou GRX Taneco a GC Kompetition. Je více než pravděpodobné, že cestu do „nového“ WRX najde tým třináctinásobného mistra Evropy Kennetha Hansena, zvláště pokud se dohodne s Peugeotem na převzetí aktuálních vozů, které ostatně do značné míry vyvinul. Vzhledem ke svým zkušenostem by byl jednoznačným favoritem. Pikantní otázkou bude eventuální účast týmu Sébastien Loeb Racing, který se zúčastnil všech letošních podniků a jehož pilot Grégoir Demoustier skončil poslední v klasifikaci jezdců. Jak se k nabízené šanci postaví týmy jako STARD (dosud Ford Fiesta), Münnich Motorsport (SEAT Ibiza), Marklund Motorsport (VW Polo) dosud není známo. Signály o úplně novém týmu přichází z Lotyšska, kde má ES Motorsport připravenou Fabii, na jejíchž testech se podíleli i Nasser Al-Attiyah a Kevin Abbring a kterou tento týden testoval i Mads Ostberg.

Nejasná je situace v jezdeckém poli. Definitivní oznámení přišlo pouze od Pettera Solberga, příští sezónu ho ve WRX neuvidíme. Matias Ekström letos ještě před odchodem AUDI signalizoval, že by se v příští sezóně objevoval jen sporadicky a možná taky skončí. Nejzajímavější otazník je u Sébastiena Loeba, jehož angažmá u Hyundai ve WRC přirozeně vede k úvahám o startech ve WRX s touto značkou. U všech ostatních si budeme muset počkat, jak se vyvinou všechna nepochybně komplikovaná jednání.

Nastalá nejistota a změny vrátily WRX do poměrů z počátků jeho existence a vyvolaly i zásahy do kalendáře příští sezóny. Překvapivě byl, možná v rámci boje proti spalovacím motorům, vyškrtnut podnik v Německu a z logistických a nákladových důvodů podnik v USA, pojede se tedy jen deset podniků. Možná neprávem kritizovaný promotér IMG bude mít co dělat, aby překlenul období do roku 2021 a udržel WRX „v kursu“. Bojuje navíc na více frontách, od letošního roku totiž převzal v USA tamní sérii Red Bull Global Rallycross a nahradil ji svou Americas Rallycross Championship, která měla být doplňkovou sérií k „skutečnému“ rallycrossu. Američané, známí svou téměř ostentativní nechutí až ignorancí FIA, však po odpadnutí jejich podniku WRX asi nebudou právě nakloněni spolupráci s takovým promotérem. Objevila se i evropská konkurence. Trojnásobný RX mistr Rakouska Max Pucher spouští od příští sezóny sérii Global Rallycross Europe. Pojede se šest podniků s identickými speciály Pantera RX6, jež vzhledem evokují Fiestu, mají být rychlejší než aktuální supercars a všechny podniky budou přenášeny přímo EUROSPORTem.

Nazývat vzniklou situaci krizí je možná nadnesené, v každém případě se nedá hovořit o vynikající formě tohoto bratrance (a soupeře) rally. Doufejme, že letošní překotné události ve WRX nezažijeme někdy také v rally a budeme si moci ještě dlouho užívat pod heslem vypůjčeným od nové série Maxe Puchera: BE LOUD, BE WILD, BE REAL!

Komentářů celkem: 12
20. 12. 2018 21:201
0 0
A zase ta FIA.Tohle je konec WRX a přitom to byl tak krásný sport.smajlíksmajlíksmajlík
20. 12. 2018 23:442
0 0
Už jsme zase u nadávání na FIA? Vždyť ty automobilky šly pryč kvůli tomu, že se nástup elektro aut posunul, ne kvůli tomu, že se zavedla elektroauta...
21. 12. 2018 00:353
0 0
Původně napsal kuře
Už jsme zase u nadávání na FIA? Vždyť ty automobilky šly pryč kvůli tomu, že se nástup elektro aut posunul, ne kvůli tomu, že se zavedla elektroauta...
Říká kdo? FIA?
21. 12. 2018 01:514
0 0
Původně napsal Jan1000
Původně napsal kuře
Už jsme zase u nadávání na FIA? Vždyť ty automobilky šly pryč kvůli tomu, že se nástup elektro aut posunul, ne kvůli tomu, že se zavedla elektroauta...
Říká kdo? FIA?
Říkají hlavne automobilky.
21. 12. 2018 08:005
0 0
Toto je ukázkový případ toho, jak něco s obrovským potenciálem naprosto doj.bat. Předpokládám, že letošní ročník bude jedna velká bída, co se týče účasti v MS. Do evropských podniků se pravděpodobně přihlásí více aut, mimo Evropu ale nikdo nepojede, tam bude startovat pár lidí, co na to bude mít...Z klasických okruhů se dneska všechno hrne na okruhy F1. Jsem zvědaví, jak bude vypadat trať ve Spa. A jinak k Německu, to si účast v seriálu MS WRX po tom, co předvedli letos, naprosto nezaslouží!!! To byla úroveň okresního přeboru, co předvedli pořadatelé...
21. 12. 2018 08:396
0 0
Já si nemyslím, že automobilky odešly kvůli odsunutí, to bylo přeci odsunuto proto, že do toho nikdo v podstatě nechtěl jít.
21. 12. 2018 09:067
0 0
Původně napsal Shacki
Já si nemyslím, že automobilky odešly kvůli odsunutí, to bylo přeci odsunuto proto, že do toho nikdo v podstatě nechtěl jít.
Někde jsem četl,že o tu slavnou elektriku byl doteď zájem pouze od tří automobilek. Na to,jak s tím teď každý blbne,to je celkem slabota smajlíksmajlík. ...prozatím
21. 12. 2018 09:308
0 0
Nemůžu se zbavit dojmu, že FIA je sdružení prolezlé civilizovanými lobbistickými gangstery. Takový malý smajlík nadstát, kde stojí loajalita vysoko nad kompetencí a podle toho to taky vypadá. Jednotné podvozky (aby měla Oreca kšeft?). Jednotné "náhodně" vyměňované akumulátory (aby vítězil či prohrával ten správný)? Komplikace v pravidlech, aby se v nich málokdo vyznal (viz např. teď Massa i jiní v Rijádu). Pokud se nahradí či vytěsní přirozený soutěživý duch sportu balíkem nepřehledných pravidel, ve kterém se jen vyznat vyžaduje armádu specialistů, pak to sice jde, ale jen se spoustou prachů. Příkladem budiž F1, ostatně tak jako tak devalvovaná rolí pneumatik. Když vidím, jak továrny se stamilionovými rozpočty vyrábějí kosmickou technologií supervozy, aby pak jezdci "hospodařili" s něčím tak primitivním jako je kus gumy a ještě jim někdo předepisuje, jaké obují, tak je mi smutno. Nebo cenový limit na R5? Kdo a jak ho může reálně změřit? Proč musí být auta i v nižších kategoriích homologovaná pouze výrobci? Koneckonců jak je možné, že můj oblíbený M-Sport jede jako výrobce ve WRC? Za mě naštěstí, ale je to de facto mimo pravidla. Jenom nějaká rada moudrých rozhodla, že porušení pravidel je správné a žádoucí. Jaktože vypadlo z WRC Polsko a Portugalsko tam zůstalo? Nemám nic pro Polsko a nic proti Portugalsku, jen jsem chtěl poukázat na roli oněch moudrých a jejich nepřehlednou motivaci. Jaktože se v půlce roku rozhodne o přechodu na elektriku ve WRX a o dva měsíce později se to posouvá? Jak s těmi výrobci komunikovali? Jak jim vycházeli vstříc? Kdo to celé zvoral? Srdcaři Hansenovi by do toho jistě dali všechno, ale nejsou to milionáři, jen závodníci z podstaty a tak mají stejně problém. Co pak ti ostatní, takový Münnich? Jenom soutěživost soukromníků může zachránit WRX, ale jak jim FIA pomůže třeba podporou televizních přenosů a všelikou marketingovou podporou, když je potřebuje? Takhle by se dalo pokračovat. Zdravý rozum je holt nedostatkové zboží. Nějak se v tom necítím komfortně. A ke všemu mám telefon Huawei smajlík
21. 12. 2018 10:429
0 0
Jirka ST
... dodávám jen ámen včetně toho Huawei přístrojesmajlíksmajlíksmajlík
21. 12. 2018 11:3010
0 0
Mám Huawei Mate 10 Pro a neměnil bych smajlík Jako že Číňany nemusím, tak tady je to jednoznačně obchodní válka. smajlík
21. 12. 2018 12:2411
0 0
Původně napsal Shacki
Mám Huawei Mate 10 Pro a neměnil bych smajlík Jako že Číňany nemusím, tak tady je to jednoznačně obchodní válka. smajlík
To určitě...Apple v Německu taky dostane na prdel za VW.
23. 12. 2018 15:1512
0 0
A už se ví, kde je dneska ta elektřina, co má pohánět všechna auta? To je ta co zbyla EU z vysavačů?
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!