reklama
reklama
6. 1. 2019 00:29 − 4709× − 16 0

Sněhem se na Jänneru nešetřilo

Novou soutěžní sezónu takřka každoročně zahajuje tradiční zimní rally s centrem v severorakouském městě Freistadt.

Pro přesnost je třeba uvést, že si Jänner Rallye dala v roce 2016 a 2017 pauzu, aby se vloni vrátila zpátky do rakouského mistrovství. Pořadatelé se rozhodli dát vale evropskému šampionátu a doufali, že výjimečnost jejich zimní soutěže přiláká na start kromě účastníků domácího mistrovství i početnou zahraniční skupinu. Bohužel krátce po svátcích se moc posádek do kokpitů svých vozů vrátit ještě nechtělo a na startu se tak objevilo jen 51 dvojic. Ze zahraničí přicestovalo do Mühlviertelu šest českých, čtyři německé, jedna maďarská a jedna italská dvojice. O co chudší nadílkou se mohla pochlubit startovní listina, o to bohatší nadílku sněhovou přichystalo počasí.

Sníh kompletně zakryl tratě už před startem rally. V pátek po poledni však začalo znovu hustě sněžit, krajina se změnila v pohádkovou, ale posádkám hustý sníh spíše přichystal spoustu dramat. A jelikož sněžení neustávalo ani v sobotu, začaly krušné časy i pořadatelům. Ti se museli postarat o zprůjezdnění úseků, na které popadaly stromy a odklidit obří nánosy sněhu. Nakonec to naštěstí odnesla zrušením pouze jediná rychlostní zkouška. Pro posádky však bylo mnohdy náročnější se vůbec na start jednotlivých testů dostat a příjezdové cesty zdobila spousta zapadaných speciálů. Do cíle nakonec dorazilo 31 dvojic, z toho šest díky využití Rally2. I přes tyto problémy je jasné, že zimní soutěž má vypadat právě takhle.

Prim v soutěži měly samozřejmě hrát speciály kategorie R5, kterých se na startu objevilo devět. Simon Wagner vloni přišel o jisté vítězství odstoupením pro technickou závadu na závěrečném přejezdu. Historické Mazdě 323 GT-R tak dal vale a přestoupil do Škody Fabia R5. Se stejným speciálem bude letos o rakouský titul bojovat jeho bratr Julian a první cesta za body ho čekala právě teď v okolí Freistadtu. Hlavním soupeřem mladého Wagnera bude celý rok Hermann Neubauer. Mistr Rakouska z roku 2016 se po evropské anabázi vrací s Fordem Fiesta R5 na domácí tratě. V těžké konkurenci se chtěl prosadit obhájce loňského vítězství Johannes Keferböck vybavený Fabií R5. Se stejným vozem se představil i Gerhard Aigner, který v loňské sezóně s Keferböckem neúspěšně bojoval o post vicemistra. Premiéru za volantem R5 si odbyl na své domácí soutěž místní pekař Ernst Haneder a nechyběl ani rychlý Gerald Rigler s druhou Fiestou R5 ZM Racing Teamu.

I přes přezbrojení Simona Wagnera na modernější techniku, na startu nechyběla početná skupina vozů Mazda. Místní prodejce japonské značky Markus Stockinger začal časem ve třetí desítce, ale už ve třetím testu dosáhnul pěkného devátého nejrychlejšího času. Bohužel nastolené tempo technika nevydržela. Devátý čas zajel hned v první zkoušce další pilot Mazdy Steven Schierlinger, ale ani on se nedočkal cíle první etapy. Na druhém průjezdu Pierbachu uvíznul mimo trať. Nejrychlejším jezdcem jedné ze starších čtyřkolek, se kterou se držel hned za vozy R5, se už v první etapě stal Martin Fischerlehner. Místo loňského Fordu Fiesta R5 se v soutěži objevil za volantem Mitsubishi Lancer EVO 6.5. Nezbývalo mnoho a mohl se radovat z parádního čtvrtého místa, ale po chybě v předposlední zkoušce se propadnul o jednu příčku. Čtvrté místo absolutně a vítězství v rámci třídy 7.1 Fischerlehnerovi sebral Michael Lengauer za volantem o skoro dvě desítky let mladšího Subaru WRX Sti. Zajímavé výsledky přichystala kategorie vozů s jednou poháněnou nápravou, když se na startu neobjevil nikdo z premiantů loňského mistrovství. Vítězství při účasti jediného vozu kategorie R2 vybojoval Martin Ritt za volantem historického Volva 740 GL. Skalp Enrica Windische v Citroënu C2 R2 Max si připsal i třetí nejrychlejší muž kategorie Marek Štuksa za volantem Škody Felicia. Zajímavou techniku pilotoval i vítěz juniorské kategorie Alexander Baumgartner, který předváděl atraktivní jízdu za volantem Brouka. S tímto historickým klenotem si zároveň dojel pro triumf mezi historiky, kde skončil na druhém místě Jiří Petrášek s Opelem Ascona B.

Na Jänner 2019 nebude vůbec v dobrém vzpomínat Neubauer, který hned v první zkoušce nechal s poškozenou poloosou dvě minuty. Na start druhé zkoušky už bohužel nedorazil, když jej na přejezdu sestřelil civilní vůz. Jeho největší soupeř o titul Julian Wagner mezitím soutěž po první zkoušce vedl o skoro třičtvrtě minuty. Celá etapa se nesla v duchu dominance bratrů Wagnerových. Druhý Simon však ještě před poslední páteční zkouškou za svým o dva roky mladším sourozencem zaostával o dvě minuty. Juliana však v závěrečné zkoušce první etapy potrápila převodovka a jeho náskok se ztenčil na dvacet vteřin. Ve druhé etapě sice bylo zaděláno na duel dvou bratrů pocházejících z Lince, ale Simon znovu zajížděl pomalejší časy a pak jej zradila jeho Fabie R5. Už ze servisu kvůli problémům s motorem vyjížděl pozdě a inkasoval minutovou penalizaci, následně technika přestala sloužit úplně.

O třetí místo spolu v pátek bojovali Aigner a Keferböck. Druhý jmenovaný po odstoupení Neubauera musel čistit trať a jistě si představoval daleko lepší časy. Na konci dne spadnul o 6 sekund na čtvrté místo. Loňský vítěz se v sobotu hned ráno probojoval zpátky na třetí místo, ale nadále pokračoval jeho intenzivní souboj s Aignerem, který jej po dvanáctém testu znovu předstihnul. Keferböck ve snaze vrátit se zpět trochu přehnal tempo a v RZ 13 nechal deset minut v závěji. Do cíle dorazil jako šestý. Náročná třináctka nepřinesla štěstí ani Aignerovi, který na trati zaostal o tři minuty a v cíli se musel smířit s bronzem. Simonem Wagnerem uvolněné druhé místo totiž převzal Rigler s Fordem a udržel si jej až do cíle. Lépe pro něho příprava na Rally Sweden ani dopadnout nemohla. Do boje o bednu v chaotickém závěru mohl zasáhnout ještě Haneder, ale férové gesto uvolnění cesty rychlejšímu Riglerovi se mu v třinácté zkoušce stalo osudným. Vyjel mimo trať, poškodil chlazení a následně musel odstoupit. Pro jasné vítězství si do cíle extrémně náročné rally dojel debutant za volantem R5 Julian Wagner. Ač rakouský mladík vyhrál s náskokem přesahujícím osm minut, nemuselo se vítězství vůbec konat. V závěru vypadnul z trati a musel se spolehnout na pomoc obětavých diváků.

Komentářů celkem: 16
6. 1. 2019 09:28
00
Soutěže na sněhu = nádherné soutěže pro jezdce i diváky. Škoda, že u nás se zcela vytratily...
6. 1. 2019 10:35
00
Původně napsal Shacki
Soutěže na sněhu = nádherné soutěže pro jezdce i diváky. Škoda, že u nás se zcela vytratily...
Je to velká škoda. Pamatuji si rally Vysočina, když jsme jeli mezi sněhovýma barierama jak ve Švédsku. Bohužel, je to pryč a dnes už si nikdo nechce na jednu nebo dvě soutěže pořizovat hroty. Je to veliká škoda a myslím, že když jsou sponzoři, kteří utáhnou provoz soutěžního vozu, tak ty gumy už by je zruinovat neměly.
Náčelníku, chtěl jsem se zeptat, nenašel bys ve svém archivu mapy Barumky 1979?

6. 1. 2019 10:38
00
drdaj - podvozek na sníh je úplně jiný, nejde jen o hřebíky, jestli tedy nemyslíte seriovou felicii
6. 1. 2019 10:46
00
Původně napsal pistt
drdaj - podvozek na sníh je úplně jiný, nejde jen o hřebíky, jestli tedy nemyslíte seriovou felicii
Myslím, že R5 v Česku je stejná jak v Rakousku a přenastavit ji na sníh je taky nepoloží.
6. 1. 2019 10:48
10
jak píše pistt, nejde jenom o gumy (mimochodem, hroty u nás nejsou a nikdy nebyly povolený, bejvaly ministerský výjimky, ale jenom na souvislým sněhovým, nebo ledovým povrchu a jenom na RZ, takže by před RZ i za RZ musely bejt přezouvací zony), ale o kola, brzdy, pérování, to jsou vcelku stovky tisíc, v českejch, samozřejmě...
6. 1. 2019 11:22
00
Nádherná soutěž, jedny z nejhezčích RZ , nestálé podmínky a to složení aut - R5, skoro všechny generace lancerů, Quattra, Mazdy, Subaru, BMW, Lancia... Všichni u trati se baví do průjezdu posledního auta. Je škoda, že už to není součást ERC. Tahle soutěž tam patří a schází mi podobná soutěž v tomhle šampionátu. Za dob ERC to byla, po závodech MS, jedna z nejhezčích rallye vůbec. smajlík
6. 1. 2019 11:38
00
Ale prosím Vás nehledejte v tom problémy. Když zasněží na Mikuláše nebo v Praze tak všichni najednou vytáhnou odněkud zimní kola (bez hřebů) a v klidu to odjedou.
6. 1. 2019 12:11
00
vaca.p: No třeba za sebe musím říct, že jsem zasněženou Prahu (jednou hodně - když se ještě jela Chuchle) zažil tuším dvakrát na vlastní bulvy a popravdě - na fotky asi zajímavé, ale jinak mě to vlastně ani nebavilo, bez těch hřebíků to bylo hrozně pomalé, auta neodjíždí, jen hrabou na místě....
6. 1. 2019 12:41
00
Ono je něco jiného závodit na exhibici v Praze, než závod v horách co má přes 200 ostrých km !!!!
6. 1. 2019 13:04
00
Ale tady se nebavíme jestli tě to jako diváka baví. Tady se bavíme o tom, jestli by byli čeští jezdci schopni odjet zimní soutěž. A já tvrdím že byli.
6. 1. 2019 13:10
00
Mimochodem vzpomínám na Mikuláše 2010. Kdy dvě hodiny před startem z ničeho nic nasněžilo 30cm sněhu. Na okruhu myslím byly povolené hroty, ale na RZ Kopná se muselo jet bez hřebů (jestli je to jinak tak mě opravte). A z Kopné je toto video, které mě nepřipadá vůbec nudné. https://www.youtube.com/watch?v=w5aOk0BAa7k
6. 1. 2019 13:13
Upraveno 13:16
00
Problém asi ani tak nebudou náklady pro jezdce, ale to, že v našich zeměpisných šířkách v současnosti nemůžete nikde zaručit, že bude sníh, a to ani v lednu. Natož v takovém místě najít 80km silnic vhodných pro RZty. Jak už bylo zmíněno - pro povolení hrotů je potřeba souvislá vrsta sněhu a ledu. Dřív, když se Šumava jezdila na začátku února, tak byly právě s tímhle problémy - sníh byl třeba na 80% trati, ale na nějakém úseku to bylo shrnuté, jinde zase starostka nechala posolit výjezd do vesnice atd. Jezdci pak nadávali, že nemůžou jet na hrotech, pořadatelé s tím na druhou stranu nemohli nic dělat a celé to byl spíš takový chaos. Tak se šumava šoupla na konec dubna a je klid. Ono na tom Janneru to poslední dobou vyjde taky tak jednou za 4 roky, že je to opravdu sněhová soutěž. Takže kdyby u nás taková soutěž byla, tak by se to jednou za 4 roky povedlo, zbylé 3 roky by půlka lidí nadávala pořadateli, že to není podle jejich představ, protože tam je sněhu moc nebo naopak málo. A kdo by chtěl tohle pořádat? Koneckonců stačí si vzpomenout na loňské slušovice (vlastně už předloňské - 2017), a to to byl jen sranda závod.
6. 1. 2019 14:56
20
Problém nebudou náklady pro jezdce. Být tady dvě až tři sněhové soutěže, určitě by špičkové teamy sněhové vybavení pořídily (dnes je to v podstatě šotolinový podvozek, který většina teamů stejně vlastní). Ono kdyby si ve Freistadtu nechali konečně říct a termín zvolili alespoň o týden déle, měli by také soutěž s vyjímečným obsazením...
Zorganizovat sněhovou soutěž v ČR je dnes opravdu utopie. Když vidím, jak se v Rakousku podílí na zajištění RZ celá vesnice a každý je nadšený, že může dělat pořadatele. Pořadatelé stojící mnohdy po pás ve sněhu, místní hasiči organizující parkoviště, nebo statkáři dobrovolně odhrnující divácká místa a své louky na parkoviště. To opravdu v Čechách už fungovat nebude. U nás je problém sehnat pořadatele na RZ v letních měsících, nedovedu si představit, že bych měl někoho přemnlouvat, aby stál na RZ ve sněhu. Od místních obyvatel jsme tady rádi, že nás vůbec na danou RZ pustí a u statkářů pokládáme za úspěch, když nám jen nadávájí že okolo nich jedeme a jinak neškodí. Freistadt je jen 30 km od našich hranic, ale je to úplně jiný svět smajlík Navíc v ČR už nikdo žádnou vyjímku na povolení hrotů nevydá, takže nám nezbývá, než každý rok jezdit na Jänner a doufat, že alespoň jednou za ty čtyři roky bude sníh.
6. 1. 2019 16:17
00
Původně napsal vaca.p
Ale tady se nebavíme jestli tě to jako diváka baví. Tady se bavíme o tom, jestli by byli čeští jezdci schopni odjet zimní soutěž. A já tvrdím že byli.
A já netvrdím, že by nebyli schopni, ale jakou sportovní hodnotu taková soutěž má, když je to místo závodu spíš boj o udržení auta mimo škarpu.....Dává mi to asi stejný smysl jako chtít odjet asfaltovou soutěž na seriových barumkách... Ale sto lidí, sto názorů.... Nicméně i mezi jezdci, co si tak vzpomínám, nějak nepanovalo nadšení, když měli třeba toho Mikuláše odjet na sněhu bez hřebíků...
6. 1. 2019 17:57
00
wimmer
6. 1. 2019 14:56
Naprosto přesně jsi to vystihl, k tomu není co dodat...
8. 1. 2019 00:59
00
wimmer:
Jo, pristup mistnich SDH i civilu hral u srdicka. Asistence pri parkovani nebo garazova diskoteka (byt takovy veci vubec nemusim) vecer v Langfirlingu rozhodne prispely k dobry nalade a drzely moralku pri marnym boji s prirodou. Jen bych oponoval, ze velka cast trataku byla z Krumlova, tak bych nad Cehunama jeste uplne hul nelamal.
Kazdopadne bomba soutez, jen kdyby konkurence jeste trochu povyrostla, idealne o ceskej mistrak.

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama reklama