reklama reklama reklama reklama
7. 1. 2019 12:36 − 1630× − 0 0

Sezóna byla dobrá, ale ta další bude ještě lepší

Vlastimil Neumann a otrokovický tým KIT Racing mají za sebou další úspěšnou sezónu.

Šéf týmu získal stříbro ve třídě 5 a tým spoustu dílčích úspěchů. Mezi vánočními svátky jsme si s Vlastimilem sedli a bavili se o mnoha věcech. Třeba i o tom, zda je Ford Escort Cosworth volný k pronájmu.

Po sezóně 2017, kdy jsi soutěžní vůz vyvezl pouze třikrát, byl loňský rok v kategorii historik kompletní. Jaká dle tvého hodnocení sezóna byla?

„Loňská sezóna podle mne vůbec nebyla špatná. Naší snahou bylo pochopitelně se dostat ještě o kousek dál, ale rally je sport nevyzpytatelný. Jezdec, který závodí se staršími vozy, musí řešit věci, jež souvisí s historickými vozy. Navíc některé dodané komponenty od našich dodavatelů nezafungovaly, takže konečné zlato se nám nepodařilo získat. Sezóna tedy byla dobrá, ale já věřím, že ta další bude ještě lepší.“

Pokud ford fungoval, nenašel jsi přemožitele. Nemrzí tě tak trochu, že podobných aut není u nás více?

„Je potřeba se na věc dívat z více hledisek. Já jsem si v průběhu roku občas zadělal na problém, který nebyl ovlivněný soupeři nebo rychlostí vozu. Tady bych hlavně zmínil špatnou volbu pneumatik. Potom se stávalo, že jsem se silným autem najednou závodil s kluky, kteří jezdili ve škodovkách. Na jednu stranu to není špatné pro oko diváka. Pokud ovšem všechno vycházelo, nebylo u nás s kým závodit. Jednu výjimku sezóna měla, a to při Historic Vltava rally, kde jsem závodil s jezdci z Evropy. Tady se doopravdy závodilo. Když se zpětně ohlédnu, tak možná bychom měli i na tyto soupeře, neboť… Vozidla do roku výroby 1990 mají jiné technické předpisy v Evropě a jiné u nás. Venku jezdí s velkým restriktorem, kdežto náš restriktor je omezen novějšími předpisy a těch rozdílů, kde jsme hendikepováni, je u nás více. Tímto si ale nestěžuji, pouze uvádím fakta na pravou míru. Náš ford je stále ve stavu, v jakém sjel z výrobní linky a stejně tak používáme náhradní díly té doby. Na Vltavě startovaly posádky s auty s novějšími díly, a tím snese jejich vůz daleko tvrdší zacházení. Po sezóně 2017 jsem předpokládal, že se na našich soutěžích opět objeví kluci se subaru, mercedesem a několika cosworthy a těšil jsem se na společné souboje. To by bylo jistě velice lákavé i pro diváky. Ale trošku jsem byl po této stránce zklamaný, že tito jezdci nedosahovali lepších časů. Ale já ve fordu nemohu zvolnit, neboť v pozadí jsou dravci se škodovkami. Známý příklad je třeba z Barum rally, kde mne Tomáš Enge přinutil hodně závodit.“

Který závod z letošní sezóny v tobě zanechal nejvíce vzpomínek a zážitků? Je to evropská Historic Vltava Rally?

„V průběhu roku jsme prožili spoustu krásných momentů. Buď se ty zážitky vztahovaly k vyhraným soutěžím, nebo naopak k nezdarům. Jedním z těch smutných je například Rally Bohemia, kde jsme vedli o minutu a museli jsme odstoupit pro poruchu diferenciálu. To byl jediný komponent, který jsme svěřili polotovárnímu týmu a požadovali jsme kvalitu diferenciálu. To se bohužel nepodařilo. Na to pak člověk více vzpomíná v tom negativním smyslu. Bohemka byla letos těžká a my měli závod dobře rozjetý. Navíc to byla rally, kde historici jedou stejnou porci erzet a kilometrů jako soudobá auta. O to víc mě toto odstoupení mrzelo. Pro dobrý výsledek udělal celý tým maximum, ale odstoupení nám v podstatě zhatilo celou sezónu. Ale nedá se nic dělat. Takový je prostě motosport. Pokud bych měl vypíchnout nějakou soutěž, tak pecka byla Rally Vltava, kde bylo opravdu velmi krásné svezení. Další super soutěž byla Barum rally, kde se měnilo počasí. Náročná soutěž, kde jsme se netrefili do pneumatik. Dramatická soutěž se šťastným koncem. Tomáš Enge neskutečně tlačil a klobouk dolů před jeho výkonem. Pro nás při špatné volbě pneu byla velkou nevýhodou oproti škodovce váha vozu a kolikrát bylo velké umění udržet auto na cestě. Velký zážitek byla například erzeta Rajnochovice, což byl doslova očistec.“

Ještě se na skok vrátím k Historic Vltava rally, kde jsi obsadil třetí místo. Měl jsi před soutěží plány dostat se na bednu?

„Každý jezdec vstupuje do závodu s cíli a většinou se jedná o hodně vysoké mety. Každý z nás se chce prostě ukázat v co nejlepším světle. Já vůbec neměl představu, jak silní jsou soupeři v Klatovech. Rozhodně jsem nepředpokládal, že bych mohl zajet výsledek do třetího místa v Evropě a mezi domácími jezdci být nejrychlejší. Dlouhou dobu jsem nezávodil a rok 2017 byl pro mne opravdu jen o svezení, nikoli o závodění. Po zimní přestávce jsem najednou seděl v závodním autě a čekal mě dlouhý a náročný závod. Do karet mi nenahrával ani věk. Vše bylo o tom neudělat chybu. Jako tým jsme byli dobře připraveni a na mě bylo jen plně se soustředit na závod.“

Při slavnostním zakončení sezóny sis došel pro pohár za druhé místo ve třídě 5, ale i během sezóny jsi posbíral spoustu pohárů, máš je ještě kam dávat?

„V České republice je nastavený systém bodování v kategorii historik poněkud zvláštně, ale já jej neovlivním. Podle mě je tento systém překombinovaný. Já chtěl závodit, a tak jsem se neohlížel na to, kolik aut ve které kategorii nebo třídě startovalo. V loňském roce se z celkového počtu započítávalo pět nejlepších výsledků. Z logiky vyplývá, že pokud vyhraji pět soutěží, měl bych být vítězem třídy respektive kategorie. Jenže u nás je to tak, že pokud ve třídě startují méně než tři vozy, tak vítěz má méně bodů oproti jezdci, kterému startovalo ve třídě mnohem víc soupeřů. Právě tyto bonusové body nás bohužel převálcovaly. Být druhý tedy může znamenat i vítězství, ale oficiálně jsme stříbrní. Když se na tento výsledek podívám se zdravým rozumem, tak vím, kolikrát jsem mohl mít během roku například ulomené kolo a nemuselo z toho být ani to druhé místo. Soutěží se se vším. Rally je o různorodosti povrchů, nevyzpytatelnosti počasí, háklivé technice i silných soupeřích. Všichni by chtěli být pochopitelně první, ale to nejde. Druhé místo mne nemrzí a beru je. Upřímně ale přiznám, že se mi nelíbí, když mne ve finále porazil soupeř, jenž mě na jednotlivých závodech ani jednou neporazil. Je to zavádějící a matematika tady jaksi chybí. Co se týká přírůstků pohárů, tak z tohoto důvodu jsme postavili v loňském roce novou halu i s kancelářemi. Proto si myslím, že pokud se budeme rally ještě dlouho věnovat, tak místo pro poháry je.“

Naznačuješ tedy, že ještě dlouho budeš jezdit rally a trápit soupeře?

„(smích) Je to legrační pomyšlení. Zatím neuvažujeme, že bychom se rally nechtěli věnovat. Rád bych se tomuto krásnému sportu věnoval dlouho. Samozřejmě přicházejí roky a s nimi i starosti spojené s podnikáním, takže občas to není jednoduché vše skloubit dohromady. Ale forda a jiná další auta jsme rozhodně nepořizovali proto, abychom se na ně chodili dívat do garáže. Už dříve jsem avizoval, že bych se rád věnoval starším autům, a to se děje. Divákům i partnerům je dobré ukazovat takové hezké krasavce, kteří jsou něčím zajímaví. Je to něco jiného, než když v závodě jede za sebou deset aut stejné značky a typu. Je to jistá atraktivnost v rally a podle mě by těchto aut u nás mělo být více.“

Posádka se skládá z jezdce a spolujezdce a ty jsi je letos vystřídal hned čtyři…

„K tomuto střídání jsem byl víceméně donucen, neboť Otta měl občas pracovní zaneprázdnění a mně nezbylo nic jiného, než sáhnout po jiném spolujezdci. S Petrem Starým jsme se svezli po mnoha letech a měli tak možnost zavzpomínat. Petr se mnou tehdy začínal v novodobé éře rally. Martin Hlavatý se ke mně dostal přes týmového parťáka Radima Vavříka. Opět se jednalo o absenci Otty a Radim mi „Hlavu“ doporučil. Také s tímto klukem byla v autě pohoda a sranda. A čtvrtý do party spolujezdců je Ruda Kouřil, se kterým se znám léta letoucí. Jsme kamarádi a přátelé. Při Českém Krumlově jsme se moc nesvezli. Ovšem tréninky byly skvělé, neboť Ruda je obrovská kniha zážitků.“

Ještě malý okruh dotazů na techniku. Tvým nářadím byl až na jednu výjimku Ford Escort RS Cosworth. Jednou jsi usedl do Toyoty Celica Turbo 4WD, ale tento start moc nevyšel…

„Na start s celicou jsme se všichni strašně moc těšili. Toyota, kterou máme, patří mezi pár kousků na světě dochovaných v originálním stavu. Léta stál tento vůz v muzeu. Bylo by nesmyslem ničit tohoto krasavce na rychlostních zkouškách, neboť mezi historiky se zase tak pomalu nejezdí. Pro historickou hodnotu tedy celicu občas ukážeme fanouškům rally, ale další velké závodění s ní neplánujeme.“

Před sezónou jsi avizoval starty s Mitsubishi Lancer EVO III. Z tohoto plánu sešlo, respektive v jakém stavu je tento skvost?

„Z tohoto projektu rozhodně nesešlo a dále se na něm pracuje. V průběhu roku jsme ale měli mnoho práce okolo závodních a klientských vozů, a tak EVO III šla lehce stranou. Tým KIT Racing má omezený počet špičkových mechaniků a bylo by nesmyslem, aby přeskakovali z jednoho auta na druhé a tím trpěla kvalita jejich práce. Pevně ale věřím, že v letošním roce na mitsubishi zapracujeme a v průběhu sezóny tento krasavec opustí naše dílny.“

Logicky musí přijít i dotaz na novou sezónu. To, že chceš jet, je jasné, ale nyní odtajni s čím a s kým…

„Pokud se nic mimořádného nestane, tak i letos bych měl startovat s fordem. Jakmile se nám podaří dostavět mitsubishi, které bude konkurenceschopné a fungující, tak je předpoklad, že přestoupím do EVO trojky. Co se týká závodů, tak nevidím logiku v ojedinělých startech. Člověk, pokud usedá do auta jednou za tři měsíce, tak pořádně nefunguje. V závodním autě by měl podle mě jezdec sedět pravidelně, což se odrazí na jeho výkonu. A pokud chce člověk jet nějaké závody, tak by to mělo mít hlavu i patu, proto jsem zastáncem kompletní sezóny. Z toho vyplývá, že se opět zaměříme na závody spadající do kategorie historik a k tomu si přibalíme Barum rally v sekci Star. Pozici spolujezdce obsadí opět Otto Slezák. Pouze v případě jeho zaneprázdněnosti přichází do úvahy spolupráce s kluky, se kterými jsem startoval vloni.“

Neuvažuješ o startech v „legendách“ v zahraničí?

„Nebudu zatajovat, že nám chodí nabídky ze zahraničí právě na tyto starty. Je to odrazem toho, že ford funguje a zahraniční pořadatelé hledají pro své soutěže atraktivní vozy. Zde ale všechny zklamu, protože na tyto starty nemáme prostě čas. V průběhu loňského roku jsme se pustili do stavby nového servisního zázemí, do toho připravujeme klientské a závodní vozy. Jako každý jezdec bych i já chtěl sedět v závodním autě co nejvíce, ale možnosti máme omezené. Přesto do budoucna start v zahraničí nijak nezavrhuji.“

Musím se zeptat i na to, jak jsi spokojený s týmem KIT Racing v sezóně 2018. Kolik jsi pronajímal aut a s jakými výsledky se „tvé ovečky“ měly možnost pochlubit?

„V loňské sezóně jsme připravovali tři vozy Mitsubishi Lancer EVO IX. Tady bych tyto vozy rozdělil do dvou skupin. Jedna skupina jsou vozy, které jsme postavili a následně si je klienti zakoupili a my je na soutěžích servisujeme. Sem spadají Lukáš Matěna a Marek Vlček. Pak máme své vlastní soutěžní vozy, jednu EVO devítku a dva Peugeoty 208 R2, které pronajímáme. Právě Marek Vlček, i když vlastní lancera, musel pro dosažení licence na čtyřkolku startovat s naším peugeotem. V tomto případě došlo ke kombinaci sepisování jeho vozu a pronájmu našeho auta. Marek se rozhodl ve dvaapadesáti letech začít jezdit rally. Smekám před ním. Přeji mu hodně krásných chvil za soutěžním volantem. Na Markovi je vidět, že věk nehraje až tak velkou roli, důležitá je chuť závodit a odvaha. Když se vrátím k Lukáši Matěnovi, který jel kompletní český mistrák dvoudenních soutěží, tak mu doslova o zlomek uniklo vítězství v jeho třídě. Hradečák udělal pár jezdeckých chyb a motosport toto jednoduše neodpouští. S jeho konečným výsledkem jsme spokojeni. S naším lancerem v loňské sezóně párkrát startoval Radim Vavřík. Co se týká peugeotu, tak v úvodu sezóny jsme tyto vozy připravovali pro mladého Petra Semeráda a pro Lukáše Krupičku. Po přestávce v rally se chtěl vrátit zpět Josef Pátl a tady jsme se domluvili na startech s 208. Dvakrát startoval s naším vozem a jednou se výsostně svezl s autem specifikace R5, čímž jsme mu umožnili rozjet se do sezóny. Do celého výčtu jezdců, kteří v loňské sezóně startovali s našimi vozy, zbývá doplnit Radka Jatela. Zde se jednalo o jeden start, kdy jsme po dohodě nechali tohoto jezdce okusit, jaké to je závodit s R2. On i my bychom chtěli v této spolupráci pokračovat, ale vše je závislé na financích. Finance v rally hrají dnes bohužel hlavní roli.“

Už máš jasno ohledně roku 2019? Zaplňuje se ti kalendář s pronájmy vozů?

„Variant nabídek na spolupráci je více. Se zájemcem jsme se domluvili, že v průběhu ledna a února se pokusíme doladit veškeré potřebné věci. Rozhodně máme zájem, aby si klient pronajal auto na celou sezónu. Zapůjčit auto na pár závodů je samozřejmě reálné, ale je potřeba si uvědomit, že co jezdec, to jiný styl zacházení s vozem. A představa, že se v autě vystřídá více jezdců, není moc veselá. Jednotlivé díly pak trpí a vývoj jezdce není žádný. Proto je ideální, aby jezdec měl možnost jet celou sezónu. Na to se nabalují testy, seznamování jezdce s vozem na dílně a další pozitiva, která jezdce posouvají dopředu. Peugeoty jsou v tuto chvíli zamluvené, ale jak jsem již avizoval, vše se bude ještě řešit. S naším mitsubishi vloni startoval Radim Vavřík a v tomto případě došlo na dohodu i pro rok 2019.“

A co ford, pustil bys i tady někoho cizího za volant?

„Pokud by přišel zájemce, který by byl ochotný zaplatit pronájem tohoto vozidla, tak i tato varianta je možná. Předešlu ale, že budeme trvat na složení určité garance, abychom předešli potížím. Náš tým se zabývá pronájmy vozů. V současné době se jedná hlavně o soudobá auta, ale do budoucna plánujeme i vozy z kategorie historických. Takže možnost svezení ve fordu je.“

V minulosti pod tvými „křídly“ sbírali zkušenosti mladí talenti, například Petr Semerád nebo Janko Kundlák. Tým jistě potěší fakt, že stojí na začátku cesty dobrých jezdců…

„Mladý jezdec, který přijde do rally a chtěl by závodit, by měl umět naslouchat a mít pokoru. Ne každý kluk toto dokáže pochopit. Nikdo mu nedává rady z důvodu, aby se nad ním povyšoval nebo jinak shazoval jeho jezdecké vlohy. Naopak, radami se snažíme tohoto jezdce posunout a vyvarovat ho chyb a havárií, které mohou zbrzdit jezdecký růst. A právě takový, kdo poslouchal a učil se, byl i Janko Kundlák. S tímto mladým slovenským jezdcem jsem najezdil po večerech spousty kilometrů a učil jsem ho mnoha věcem ohledně auta a tvoření rozpisu. Tato práce byla odměněna vítězstvím na dvou frontách, kdy v roce 2016 ovládl třídu 6 na Slovensku i v Česku v rallysprintech. Navíc v RSS byl třetí absolutně. Na jeho adresu musím říct, že Janko je zkušený pilot, má to v hlavě srovnané a ví, jak s autem pracovat. Tady bych problém zapůjčení vozu neviděl.“

Uvažuješ o rozšíření týmové techniky, ať už o vozy mitsubishi, respektive R5?

„Na toto téma jsme v týmu již několikrát hovořili. Do budoucna plánujeme rozšíření našeho vozového parku. To vše ale až v polovině roku, někdy okolo Barum rally. Nyní máme stále rozdělané projekty pro naše klienty, které postupně doděláváme. Letos nás tedy čekají přírůstky a já se nebráním nové technice v našich dílnách. Nevylučuji tedy vozy specifikace R5.“

Co bys vzkázal příznivcům rally?

„Já bych jim chtěl spíše přát… Přál bych jim, aby pořadatelé jednotlivých soutěží vypakovávali místa u erzet rozumněji. Já, stejně jako řada dalších lidí, razím heslo „Bezpečnost především“. Ale kolikrát jsou místa, kde vidím diváky, vzdálené od tratě více než daleko. A ani při sebelepším scifi filmu si nedokážu představit, že do některých míst dopadne část auta. Taky jsou místa, kde pořadatel tlačí lidi, kam bych si já nestoupl, protože jsou podle mě nebezpečná. Proto bych přál všem fanouškům rally, aby se mohli dívat na soutěžní vozy z míst, kde je to reálné a měli ze soutěží správný zážitek. Stát mezi veverkami hluboko v lese je podle mne nesmysl. Je na pořadatelích, aby citlivěji volili vzdálenost mlíka od trati. Z tohoto úhlu pohledu jim přeji spoustu krásných sportovních momentů, mnoho závodních vozů a spokojených jezdců.“

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama