Jiří Hejčl - eWRC.cz
9. 4. 2004 00:00 − 2376× − 0

Tradice nic neznamená!!!!

Po týdnu, který jsem si dal na uklidnění, jsem se odhodlal publikovat své pocity z letošní Rallye Mogul Šumava 2004. Již druhým rokem za sebou se automobilová Mogul Šumava Rallye velmi nepovedla. Loni

Po týdnu, který jsem si dal na uklidnění, jsem se odhodlal publikovat své pocity z letošní Rallye Mogul Šumava 2004. Děkujeme za diváky, sponzory i samotné jezdce. Již druhým rokem za sebou se automobilová Mogul Šumava Rallye velmi nepovedla. Loni se všechny nedostatky jednoduše svedly na přírodu a šlo se dál. Ale ani mocná příroda se nedá podvádět, a tak se pořadatelům opět připomněla. Může za vše jenom příroda?


Foto: Dan Porazil

Jistě pořadatelé se museli ještě před startem vyrovnat se sněhovou kalamitou ( kdo by čekal, že bude v březnu sněžit?!? ), a tudíž improvizovat v tréninku. Všechna čest všem, kdo se podíleli na odklízení stromů spadlých přes cestu či protahovali silnice zasypané velkým přídělem čerstvého sněhu, ale to je vše kladné, co na letošní soutěži můžeme najít. Povolený trénink i v protisměru nás měl asi všechny předem varovat, co na nás pořadatelé připravují.

Nesmyslné trvání na „Evropském“ statutu přineslo do soutěže velké množství novinek, ze kterými se nedokázali pořadatelé vůbec vyrovnat. Evropský koeficient „přilákal“ na start několik posádek ze Slovenska, Chorvatska či Ruska. Představme si jen, že by se soutěž nejela jako mistrovství České republiky, ale jen jako „Mistrovství Evropy“. Na startu by se pořadatelům sešlo možná pět zahraničních posádek a deset našich posádek. Byl by to vůbec závod? Evropa již dlouhá léta nikoho neláká. Přes výrazné změny pánů z FIA pro letošní rok, žádné oživení nenastalo a nedělejme si přílišné iluze, ani letošní Barum rallye nebude výjimkou. Sportovní kvalitu dělaly a budou dělat jen a jen domácí posádky a ať se to vedení FAS či všem pořadatelům líbí či nikoliv především posádky na výkonných strojích WRC.

Pro tyto posádky připravili pořadatelé v čele s panem Pospíšilem vlastní soutěž, která startovala o hodinu před „zbylými“ účastníky. Páteční problémy se ještě týkaly jen a jen diváků, protože docházelo k ucpávání příjezdových cest po odjetí všech vozů skupiny A8. Pokud si někdo myslel, že většina diváků bude čekat na celé startovní pole, mohl se snadno přesvědčit o svém velkém omylu. Zahraniční účast byla výrazná, ale bohužel nikoli mezi posádkami, ale mezi diváky. Opět velké množství diváků z Německa, Polska, Slovenska či Maďarska se přijelo podívat na kvalitní České mistrovství.

To, co ovšem pořadatelé předvedli v sobotu ráno, nemá obdoby. V rallye sportu se pohybuji již řadu let, a tak se dostávám i k důležitým informacím. Mezi ně patřila i ta, která spatřila světlo světa v lednu před rakouskou Janner rallye. Pořadatelé Šumavy dostali od státních institucí výjimku pro použití pneumatik s hroty pro případ podobného počasí jako loni. Mnohé posádky tedy nakoupily za nemalé peníze tyto pneumatiky. Tato informace platila ještě v pátek odpoledne, aby se večer změnila na zákaz. Je to stejné jako, kdyby hokejové lize mohli nastoupit profesionálové z Kanadsko – americké NHL, ale nesměli by použít brusle. Při posledním pátečním servisu bylo stroze oznámeno, že pneumatiky s hroty nejsou pro sobotní etapu povoleny, protože určitě nebude sněžit, a proto nejsou potřeba. Ředitel klatovské soutěže ale své rozhodnutí stále hájí: "Výjimku jsme sice měli, ale platila jen pro tratě rychlostních zkoušek. Na přejezdech neplatila. To byl jeden důvod, proč jsem jejich nasazení nedovolil. A pak měl jsem zprávy, že trať je sjízdná. Bylo na ní v pátek odpoledne několik našich vozů a rychlostní zkoušky projely. Jezdci měli zvolit tempo takové, aby trať projeli…," podotkl ředitel Mogul Šumava Rallye pan Pospíšil. Dělá si tento pán z nás všech srandu či tomu, a to je ještě horší, sám věří. Nedokážu si představit, co by se dělo, kdyby takto reagovali rozhodčí například v letech na lyžích a rozhodovali o tom, zda se bude skákat či nikoli den předem! Toto vysvětlení mohlo uspokojit snad jen členy ředitelství soutěže. S tím, že soutěžní vozidla absolvují kromě úseků rychlostních zkoušek také přejezdy mezi RZ ví i rallye-sportový elév, natož mnohaletý zkušený ředitel soutěže. Věřím, že řešení se mohlo najít, třeba posunutí sobotního startu, ….


Foto: Martin Mlejnek

Sobotní ráno se tak pro posádky skupiny A8 stalo zlým snem. Zajet konkurenceschopné časy na vozovce pokryté sněhem či ledem na neadekvátních pneumatikách bylo hazardování s milionovými skvosty, zdravím posádek a hlavně mnoha přihlížejících diváků. Výsledkem bylo pořadí, nad kterým kroutil hlavou nemnohý divák, a to jen proto, že hodinová přestávka změnila tratě k nepoznání. Každý ví, že „neupravené“ vozy, a tím se nechci dotknout všech kvalitních posádek, nemohou za normálních okolností porážet rallyeové speciály WRC na 20km o dvě minuty, takže problém byl v nerovných podmínkách. Není na pořadateli zajistit všem srovnatelné podmínky? Podobně na tom byli diváci. Absolutní neinformovanost o změnách tratě v sobotní etapě. Prostě z pořadatelů nikdo nic nevěděl.

V podobném stylu by se měla jet na přelomu dubna a května „Evropská“ Matador Tatry Rallye v Púchově. Pořadatelé budou mít svou pozici o něco ulehčenou v tom, že již nehrozí přívaly sněhu a hlavně mohou se poučit z chyb.

Příští rok by se Rallye Šumava měla uskutečnit v polovině února 2005. Pořadatelé by chtěli vytvořit jakýsi „Zimní pohár“, který by měl obsahovat tři podniky ( Janner rallye, Šumava, a třetí se hledá ). No uvidíme… Pokud by se do „dvoudenních“ rallye ( Otevřené mistrovství České republiky ) řadilo sedm nejlepších podniků včetně sprintů, určitě by zde Šumava rallye nefigurovala. Nejen já bych byl pro jeho vyškrtnutí. Dva hrubě nevydařené ročníky hovoří samy za sebe. A…. na přírodu to již nesvádějte, ta za to nemůže!!!!!

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!