--> -->
9. 1. 2019 22:10 − 1926× − 0 0

Proklaté peruánské duny

Jeden na ně nedá dopustit, druhý je proklíná, ale všichni se shodnou na tom, že jim toto velké pískoviště dává zabrat.

Letošní ryze peruánský Dakar se odehrává v převážné většině svých tratí na písku. Ač se zatím odjely pouhé tři etapy z deseti, už se začíná plnit seznam posádek, které si šanci na úspěch můžou ze svých diářů smutně škrtnout. Úvodní etapa sice na rozjezd obsahovala jen 84 měřených kilometrů, ale ty okamžitě posádky zavedly do těžkých dunových polí. Pořádnou porci smůly si tam vybral hlavní český zástupce v kategorii automobilů Martin Prokop, který musel několikrát restartovat svůj Ford. Malá levná součástka v elektronice vůz později zcela znehybnila a posádka se musela dát do oprav. To se jim naštěstí podařilo, ale do cíle dorazili s dvacetiminutovou ztrátou až v páté desítce. Naštěstí mohl Prokop pro další etapu využít regule umožňující zažádat o lepší startovní pozici. I tak se ale pilot Fordu musel prodírat skupinami pomalejších vozů a nejvíce ho zbrzdil Litevec Benediktas Vanagas. V etapových výsledcích český pilot nakonec obsadil solidní dvanácté místo a polepšil si i ve středu. To jej sice potrápily defekty, ale letos poprvé se vešel do top ten. V průběžných výsledcích se Prokop drží na jedenáctém místě se ztrátou necelé hodiny.

V první etapě předvedli parádní show dva velcí favorité Nasser Al-Attiyah v Toyotě a úřadující vítěz Carlos Sainz v buggy Mini. Katařan startující jako druhý španělského soupeře dojel a dramatickým způsobem jej pak předjel a dojel si o skoro dvě minuty pro etapové vítězství. V úterý, kdy navíc automobily trať otevíraly, se zmíněné dvojici už tolik nedařilo. Do větších potíží se ale nedostali, a ztráta čtyř, respektive sedmi minut na Dakaru zas tak velkou roli nehraje. Ve třetím dnu se však Sainz dostal do daleko větších problémů, když poškodil zavěšení levého předního kola. Španělská posádka následně zůstala stát více jak tři hodiny v dunách a šance na obhajobu vítězství se rozplynula jako pára nad hrncem. Mimo hru se už den předtím ocitnul jeden z pilotů Mini All4Racing Orlando Terranova, který si musel během etapy dokonce vyžádat lékařskou pomoc. Ještě v úterý to vypadalo, že přijdou u stáje X-Raid také o Stéphana Peterhansela, který zapadl v písku. Naštěstí mu včas přispěchal na pomoc třetí pilot buggy Mini Cyril Despres a francouzský šampión pak mohl se ztrátou čtvrt hodiny pokračovat. Ve středu už Peterhansel předvedl svou opravdovou sílu, když etapu s tříminutovým náskokem dokázal vyhrát. V průběžných výsledcích se Francouz posunul už na třetí příčku těsně za Yazeeda Al-Rajhiho, který zatím předvádí za volantem čtyřkolky Mini hodně stabilní výkony.

Smíšené pocity po středeční dramatické etapě zavládly u favorizované Toyoty. Al-Attiyah dojel do cíle s druhým nejrychlejším časem a vrátil se do čela závodu. Bernhard ten Brinke, který byl po úterku druhý, naopak ztratil půl hodiny a propadnul se na sedmé místo. Lídr po druhé etapě Giniel de Villiers se třetím Hiluxem však dopadnul daleko hůře. Technické problémy jej zastavily na dlouhé čtyři hodiny zhruba v půlce etapy a Jihoafričanovi sebraly veškeré naděje na úspěch. S velkou ztrátou dokončili středeční etapu i dva rychlí jezdci s Peugeoty. Sébastien Loeb po pomalejším začátku dokázal zvítězit v druhém dnu, ale ten třetí dokončil se ztrátou skoro třičtvrtě hodiny a spadnul na osmé místo. Harry Huntovi patřila po úterku sedmá příčka s odstupem dvou a půl minuty, po středečním trápení už je s hodinovou ztrátou dvanáctý. Kromě Al-Rajhiho si s dalšími klasickými čtyřkolkami Mini výtečně počínají Nani Roma a Jakub Przygonski, když jim s odstupem dvanáct a čtrnáct minut patří čtvrtá a pátá příčka.

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama reklama
-->