--> -->
13. 1. 2019 18:30 − 4365× − 0 0

Písečné dobrodružství v polovině

Stoprocentně peruánský Dakar nemá s nikým slitování a i přes kratší kilometráž dává všem účastníkům pořádně zabrat.

Aby všichni zbylí účastníci mohli načerpat při dnu odpočinku aspoň trochu nové energie, museli se ve čtvrtek a pátek vypořádat s náročnou maratónskou etapou. Ta je zavedla do Tacny, kde se posádky musely při opravě svých speciálů spolehnout výhradně na své ruce a materiál, který si den předtím zabalily na cestu. U favorizované Toyoty ještě před dnem odpočinku začali sčítat ztráty a jejich skóre nevypadalo vůbec dobře. Giniel de Villiers sice závodu po druhé etapě vévodil, ale byla to bohužel trochu labutí píseň. Jihoafričan jel třetí den pomaleji v prachu za jedním quadistou a po skoku dopadnul na kámen, který by při vyšší rychlosti v klidu přelétnul. Takto mu náraz způsobil poškození chladiče a k tomu se musela posádka vypořádat s poklesem tlaku oleje. Vlastními silami se problém vyřešit nepodařilo a čekání na pomoc posádku stálo přes čtyři hodiny.

Netrvalo však dlouho a ze hry o vítězství vypadnula druhá posádka Toyota Gazoo Racing. Bernhard ten Brinke v první části maratónské etapy narazil do kamene a už po osmnácti kilometrech musel měnit kolo. O pár desítek kilometrů dál pak musel zastavit s poškozeným zavěšením. De Villiers po předchozích nesnázích pokračoval coby rychlá asistence a Holanďanovi na trati pomáhal s opravou. I tak ten Brinke ztratil skoro tři hodiny a večer jej ještě čekala výměna spojky, což kvůli maratónské etapě musel zvládnout vlastními silami. Do bivaku při dnu volna Holanďan dorazil s čtyřhodinovým odstupem jako čtrnáctý. Úspěch favorizované japonské značky tak závisí už jen na jediném muži, Nasseru Al-Attiyahovi. Tomu se ale zatím naštěstí dařilo, vyhrál dvě etapy a po té poslední vede Dakar s náskokem čtyřiadvaceti minut.

U konkurenčního Mini zatím v rukou drží více trumfů, momentálně tři. I zde se ale najde pár smolařů. Orlando Terranova musel svou čtyřkolku All4 Racing ve třetím dnu odstavit a vyhledat lékařskou pomoc. Yazeed Al-Rajhi se stejným vozem kvůli velké ztrátě v maratónské etapě spadnul na konec top ten. Carlos Sainz do soutěže vstoupil v roli obhájce vítězství, ale už na třetí etapě pozbyl veškeré naděje na obhajobu. Španěl tam vlétnul do díry, poškodil přední kolo a dlouhé hodiny čekal na pomoc. Stalo se tak v etapě, kde vítěz druhého dne Sébastien Loeb několikrát sjel z trati, musel se vracet a hledat správnou trasu. Jeho spolujezdec Daniel Elena se tak přidal ke Carlosu Sainzovi v kritice roadbooku, ve kterém měly být špatně vyznačeny nebezpečné body a i odchylka ve vedení tratě. Tvůrce roadbooku Xavi Colome se hájil tím, že vše bylo zaznamenáno dobře a na vině byla elektrická věž. Podle té se hodně posádek orientovalo, přiřadilo si ji však ke špatnému orientačnímu bodu v roadbooku a z toho pramenilo jejich zmatení.

Elena byl ze situace natolik frustrovaný, že ani nechtěl nastoupit do maratónské etapy. V její první části se kvůli třem defektům posádce Peugeotu moc nedařilo, ale v její druhé půlce nastolili tempo, na jaké jsme zvyklí z jejich kralování ve WRC, a všechny soupeře deklasovali minimálně o 10 minut. Elenu tak alespoň tento úspěch trochu psychicky nakopnul, vždyť se jim rýsuje možnost vyskočit až na bednu. Momentálně jim patří pátá příčka, ale na nejrychlejšího z trojice Mini před sebou ztrácí jen čtvrt hodiny. Loeb s Elenou tak budou v Dakaru pokračovat, byť se monacký spolujezdec hodně bojí, že na start Rallye Monte Carlo dorazí zcela vyčerpaní a nepřipravení. Rekordman Dakaru Stéphane Peterhansel osedlal letos buggy Mini stejně jako Sainz a Despres a první půlka závodu se mu celkem podařila. Za jeho čtyřiadvacetiminutovou ztrátou na vedoucího Al-Attiyaha stojí hlavně dvě chyby, při kterých Peterhansel své buggy zahrabal do písku. Že v závodu pokračuje, tak za to musí být vděčný momentálně šestému týmovému kolegovi Despresovi. Na bedně se drží i Nani Roma, který zatím z Mini All4 Racing nezačal ždímat úplné maximum. To si nechává až na druhou půlku soutěže stejně jako o 4 minuty pomalejší Jakub Przygonski pilotující identickou techniku stáje X-Raid.

Hodně problémů si během dosavadních pěti dnů prožil Polákův velký konkurent z loňského ročníku MS v maratónských soutěžích Martin Prokop. Už v první etapě se jeho Ford zastavil s problémem na elektronice, později se musel popasovat s defekty, poškozenou poloosou, navigačními obtížemi nebo jízdou v prachu za pomalejším soupeřem. I přesto do dne volna dorazil jako osmý se ztrátou dvou a čtvrt hodiny a stále může pomýšlet na vylepšení loňského výsledku. Jako prvního bude mít na mušce sedmého Harryho Hunta, který už si se svým Peugeotem vyzkoušel i kolostřešní kombinaci.

Jiní zástupci Česka jsou na tom daleko hůře. Martin Kolomý musel svou Tatru stáje Buggyra odstavit s poškozeným kardanem už ve třetím dnu a teď jej čeká absolvování druhé poloviny Dakaru v rámci nově vypsaného půlmaratónu. Toho se bohužel bude muset zúčastnit i Martin Macík, který si až do osudného pátého dnu počínal parádně. Čtvrtou etapu pilot Liazu dokázal málem vyhrát a v průběžných výsledcích zůstával jediným, kdo znamenal reálnou hrozbu vedoucím Kamazům, za kterými zaostával o necelou půlhodinu. Pak ale přišla pátá etapa a v ní smolný skok, po kterém se u Liazu vylomilo pravé přední kolo. Konec nadějí. Nejlepším z českých pilotů se tak v klasifikaci kamiónů stal Aleš Loprais, jemuž se technické problémy nevyhnuly hned na začátku závodu. I přes tříhodinovou ztrátu mu však teď patří pátá příčka těsně před nejrychlejším MAZem s Vishneuskim za volantem. Hlavními vyzyvateli favorizovaných Kamazů měli být piloti vozů Iveco stáje Gerarda de Rooye. V jejich čtyřčlenné sestavě bychom však těžko hledali někoho, kdo se nevyhnul všelijakým problémům s technikou. Šéf stáje musel bojovat třeba s hořícím kolem, poškozeným volantem, zapadnutím nebo nárazem do jiného zapadnutého vozu. I tak se drží těsně před týmovým kolegou Tomem van Genugtenem se ztrátou dvou hodin na třetím místě. Kamazy by ovládly celé provizorní pódium nebýt incidentu vítěze dvou etap Andreje Karginova. Ten v páté etapě najel do skupiny diváků a jednomu z nich přejel nohu. Na místě incidentu však nezastavil a pořadatelé jej vyloučili. Lídrem závodu každopádně zůstává obhájce vítězství Eduard Nikolaev s náskokem dvanácti minut na Dmitrije Sotnikova.

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama reklama
-->