29. 5. 2006 00:00 − 3316× − 2

Zulu Rally

O šanci pořádat závod MS usiluje Jihoafrická republika. Zulu Rally se tedy jelo jako kandidátský podnik.

1. podnik IRC, 4. podnik jihoafrického mistrovství, 25. – 26. května, Durban, šotolina, 12 RZ – 233 km, posádky (start/cíl) – 60/49


Posledním podnikem uspořádaným na půdě afrického kontinentu byla v roce 2002 světoznámá Safari Rally. Nyní se tomuto kontinentu dostává možnosti návratu do nejprestižnějšího soutěžního kolotoče. O velmi atraktivní post však oficiálně neusiluje Keňa, domov Safari Rally, ale přeci jen vyspělejší Jihoafrická republika. Místní rallysport dnes hodně těží z kategorie Super 2000, jejíž zástupci se jako první na světě objevily právě zde. A hlavně tyto vozy zařadily soutěž do nově vypsaného poháru IRC pořádaného velikánem mezi sportovními kanály Eurosportem. Dvoudenní klání se odehrálo na šesti šotolinových úsecích, z nichž každý byl jednou opakován. Dohromady se jednalo o 233 ostrých kilometrů. Opravdovou perlou rally byl úsek Greenhill o délce 43 kilometrů, jehož dva průjezdy byly zařazeny na samotný závěr celého podniku.

Tématem číslo jedna před startem bylo porovnání továrního vozu Super 2000 s místními. Za Fiat byl do JAR poslán mladík Umberto Scandola. Potrápit místní borce Serge Damseauxe a Ettienna Lourense s Toyotami a Jana Habiga, Enzo Kuuna a Hergena Fekkena za volanty Punt z Evropy přijel Alister McRae a John Lloyd s produkčními Lancery EVO VIII, Robbie Head s „devítkou“, James Whyte se „šestkou“ a pravidelný africký účastník Patrick Emontspool se Subaru. Na startu McRae a Lloyda pak bylo zajímavé, že jejich vozy byly vypraveny z novozélandského Aucklandu.

V první zkoušce celou plejádu vozů Super 2000 překonal Alister McRae. Ve druhé nejrychlejší čas zajel Enzo Kuun a přiblížil se Britovi na rozdíl osmi sekund. Ten však vítězstvím v RZ 3 situaci kontroloval a do servisu přijel s náskokem devíti sekund na Kuuna. Na toho se zezadu tlačil nejrychlejší zástupce konkurenční Toyoty Ettienne Lourens, ztrácející jen 7 sekund. Na dalších dvou testech ukázal rychlost vozu nové kategorie Kuun a šel do těsného sekundového vedení před McRae. Závěrečnou sekci první etapy tvořenou opět dvěma úseky druhým a prvním časem nejrychleji zvládl McRae a vrátil se do čela. Na vině však byla ztráta výkonu u Pola Super 2000 jihoafrického jezdce, který se tak propadl až na třetí příčku. Nejlepší výchozí pozici pro boj s evropským „návštěvníkem“ měl po první etapě Serge Damseaux. Na druhé pozici zaostával jen o 11 sekund. Ve velké zklamání a hodně drahý výlet se proměnila účast v rally pro tým Fiat. K očekávanému srovnání rychlosti evropských a afrických vozů Super 2000 tedy nakonec ani pořádně nedošlo. Nejprve na RZ 4 Scandola najel na kámen a poškodil rameno. To nejhorší ale přišlo ve druhém servisu, kdy musel po poruše motoru odstoupit. Přesto se dá o rychlosti ledacos z výsledků vyčíst. Nejlepší čas Ital zajel na čtvrtém testu, osmý.

Druhý den se Damseaux rozhodl za každou cenu McRae porazit a na prvním testu byl o sekundu rychlejší. Hned poté však osm inkasoval a trochu se tak od rivala vzdálil. Před prvním servisem dokázal ještě dvě sekundy svého manka umazat. Rozhodovat se tak muselo na závěrečných dvou zkouškách Greenhill. Jejich průjezdy však bohužel byly o 12 kilometrů z důvodu špatného povrchu tratě zkráceny. I tak ale byla jejich délka největší v soutěži. Rozhodující vliv na konečný výsledek měl hned první průjezd. Damseaux zde vylétl z trati a šance na první místo vzala za své. Stejná věc se poté přihodila i Fekkenovi, jenž první průjezd dokázal vyhrát. Druhou příčku tedy s takřka minutovým odstupem získal Kuun. Největší šance na vítězství byly před startem dávány moderním vozům Super 2000, ale nakonec zvítězila osvědčená technika produkčních aut, která měla navrch zejména v rychlých pasážích.

Hned po soutěži se uskutečnil test Alistera McRae za volantem jedné z Toyot. Otázkou zůstává, zdali je to počátek nové spolupráce, která by mohla hodně zamíchat kartami v IRC, jenž se nyní přesouvá do Evropy. Tam už budou k soutěžím připraveny i plánované televizní reportáže. První je 22. června evropská Ypres Westhoek Rally v Belgii.

Pořadí v cíli
1. Alister McRae – Gordon Noble (GB) Mitsubishi Lancer Evo VIII
2. Enzo Kuun – Guy Hodgson (ZA) Volkswagen Polo Playa S2000 +56
3. Etienne Lourens – Andre Vermeulen (ZA)Toyota RunX RSi S2000 +5:28
4. Robbie Head – Robin Houghton (GB/ZA)Mitsubishi Lancer Evo IX +6:10
5. Hergen Fekken – Pierre Arries (ZA)Volkswagen Polo Playa S2000 +6:31
6. Fernando Rueda – Martin Botha (ZA)Mitsubishi Lancer Evo IX +6:48
7. Nicholas Ryan – Schalk van Heerden (ZA)Subaru Impreza WRX Sti N12 +8:43
8. Jean-Pierre Damseaux – Cobus Vrey (ZA)Toyota RunX RSi +9:02
9. Serge Damseaux – Robert Paisley (ZA)Toyota RunX RSi S2000 +10.24
10. Jon Williams – Douglas Williams (ZA)Volkswagen Polo +10:45

Stav šampionátu JAR:
1. Kuun 71, 2. Lourens 59, 3. Ryan 50, 4. J.-P. Damseaux 47, 5. Habig 41

Komentářů celkem: 2
Anonym IP:84.47.123.162
29. 5. 2006 13:03
0 0
Drobná chyba: ...Enzo Kuuna a Hergena Fekkena za volanty Punt... Mil
29. 5. 2006 22:27
0 0
To se nam S2000 moc nepredvedly, spis to vypada, ze v JAR neni zrovna kdovijaka jezdecka konkurence, Alister McRae zas takova extratrida neni, aby porazel rychlejsi auta na cizi trati... Tady v Evrope jsou Punta temer vzdy rychlejsi nez PV... No, uvidime priste.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!