29. 5. 2006 00:00 − 3515× − 2

Zulu Rally

O šanci pořádat závod MS usiluje Jihoafrická republika. Zulu Rally se tedy jelo jako kandidátský podnik.

1. podnik IRC, 4. podnik jihoafrického mistrovství, 25. – 26. května, Durban, šotolina, 12 RZ – 233 km, posádky (start/cíl) – 60/49


Posledním podnikem uspořádaným na půdě afrického kontinentu byla v roce 2002 světoznámá Safari Rally. Nyní se tomuto kontinentu dostává možnosti návratu do nejprestižnějšího soutěžního kolotoče. O velmi atraktivní post však oficiálně neusiluje Keňa, domov Safari Rally, ale přeci jen vyspělejší Jihoafrická republika. Místní rallysport dnes hodně těží z kategorie Super 2000, jejíž zástupci se jako první na světě objevily právě zde. A hlavně tyto vozy zařadily soutěž do nově vypsaného poháru IRC pořádaného velikánem mezi sportovními kanály Eurosportem. Dvoudenní klání se odehrálo na šesti šotolinových úsecích, z nichž každý byl jednou opakován. Dohromady se jednalo o 233 ostrých kilometrů. Opravdovou perlou rally byl úsek Greenhill o délce 43 kilometrů, jehož dva průjezdy byly zařazeny na samotný závěr celého podniku.

Tématem číslo jedna před startem bylo porovnání továrního vozu Super 2000 s místními. Za Fiat byl do JAR poslán mladík Umberto Scandola. Potrápit místní borce Serge Damseauxe a Ettienna Lourense s Toyotami a Jana Habiga, Enzo Kuuna a Hergena Fekkena za volanty Punt z Evropy přijel Alister McRae a John Lloyd s produkčními Lancery EVO VIII, Robbie Head s „devítkou“, James Whyte se „šestkou“ a pravidelný africký účastník Patrick Emontspool se Subaru. Na startu McRae a Lloyda pak bylo zajímavé, že jejich vozy byly vypraveny z novozélandského Aucklandu.

V první zkoušce celou plejádu vozů Super 2000 překonal Alister McRae. Ve druhé nejrychlejší čas zajel Enzo Kuun a přiblížil se Britovi na rozdíl osmi sekund. Ten však vítězstvím v RZ 3 situaci kontroloval a do servisu přijel s náskokem devíti sekund na Kuuna. Na toho se zezadu tlačil nejrychlejší zástupce konkurenční Toyoty Ettienne Lourens, ztrácející jen 7 sekund. Na dalších dvou testech ukázal rychlost vozu nové kategorie Kuun a šel do těsného sekundového vedení před McRae. Závěrečnou sekci první etapy tvořenou opět dvěma úseky druhým a prvním časem nejrychleji zvládl McRae a vrátil se do čela. Na vině však byla ztráta výkonu u Pola Super 2000 jihoafrického jezdce, který se tak propadl až na třetí příčku. Nejlepší výchozí pozici pro boj s evropským „návštěvníkem“ měl po první etapě Serge Damseaux. Na druhé pozici zaostával jen o 11 sekund. Ve velké zklamání a hodně drahý výlet se proměnila účast v rally pro tým Fiat. K očekávanému srovnání rychlosti evropských a afrických vozů Super 2000 tedy nakonec ani pořádně nedošlo. Nejprve na RZ 4 Scandola najel na kámen a poškodil rameno. To nejhorší ale přišlo ve druhém servisu, kdy musel po poruše motoru odstoupit. Přesto se dá o rychlosti ledacos z výsledků vyčíst. Nejlepší čas Ital zajel na čtvrtém testu, osmý.

Druhý den se Damseaux rozhodl za každou cenu McRae porazit a na prvním testu byl o sekundu rychlejší. Hned poté však osm inkasoval a trochu se tak od rivala vzdálil. Před prvním servisem dokázal ještě dvě sekundy svého manka umazat. Rozhodovat se tak muselo na závěrečných dvou zkouškách Greenhill. Jejich průjezdy však bohužel byly o 12 kilometrů z důvodu špatného povrchu tratě zkráceny. I tak ale byla jejich délka největší v soutěži. Rozhodující vliv na konečný výsledek měl hned první průjezd. Damseaux zde vylétl z trati a šance na první místo vzala za své. Stejná věc se poté přihodila i Fekkenovi, jenž první průjezd dokázal vyhrát. Druhou příčku tedy s takřka minutovým odstupem získal Kuun. Největší šance na vítězství byly před startem dávány moderním vozům Super 2000, ale nakonec zvítězila osvědčená technika produkčních aut, která měla navrch zejména v rychlých pasážích.

Hned po soutěži se uskutečnil test Alistera McRae za volantem jedné z Toyot. Otázkou zůstává, zdali je to počátek nové spolupráce, která by mohla hodně zamíchat kartami v IRC, jenž se nyní přesouvá do Evropy. Tam už budou k soutěžím připraveny i plánované televizní reportáže. První je 22. června evropská Ypres Westhoek Rally v Belgii.

Pořadí v cíli
1. Alister McRae – Gordon Noble (GB) Mitsubishi Lancer Evo VIII
2. Enzo Kuun – Guy Hodgson (ZA) Volkswagen Polo Playa S2000 +56
3. Etienne Lourens – Andre Vermeulen (ZA)Toyota RunX RSi S2000 +5:28
4. Robbie Head – Robin Houghton (GB/ZA)Mitsubishi Lancer Evo IX +6:10
5. Hergen Fekken – Pierre Arries (ZA)Volkswagen Polo Playa S2000 +6:31
6. Fernando Rueda – Martin Botha (ZA)Mitsubishi Lancer Evo IX +6:48
7. Nicholas Ryan – Schalk van Heerden (ZA)Subaru Impreza WRX Sti N12 +8:43
8. Jean-Pierre Damseaux – Cobus Vrey (ZA)Toyota RunX RSi +9:02
9. Serge Damseaux – Robert Paisley (ZA)Toyota RunX RSi S2000 +10.24
10. Jon Williams – Douglas Williams (ZA)Volkswagen Polo +10:45

Stav šampionátu JAR:
1. Kuun 71, 2. Lourens 59, 3. Ryan 50, 4. J.-P. Damseaux 47, 5. Habig 41

Komentářů celkem: 2
Anonym IP:84.47.123.162
29. 5. 2006 13:031
0 0
Drobná chyba: ...Enzo Kuuna a Hergena Fekkena za volanty Punt... Mil
29. 5. 2006 22:272
0 0
To se nam S2000 moc nepredvedly, spis to vypada, ze v JAR neni zrovna kdovijaka jezdecka konkurence, Alister McRae zas takova extratrida neni, aby porazel rychlejsi auta na cizi trati... Tady v Evrope jsou Punta temer vzdy rychlejsi nez PV... No, uvidime priste.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!