Zulu Rally
1. podnik IRC, 4. podnik jihoafrického mistrovství, 25. – 26. května, Durban, šotolina, 12 RZ – 233 km, posádky (start/cíl) – 60/49
Posledním podnikem uspořádaným na půdě afrického kontinentu byla v roce 2002 světoznámá Safari Rally. Nyní se tomuto kontinentu dostává možnosti návratu do nejprestižnějšího soutěžního kolotoče. O velmi atraktivní post však oficiálně neusiluje Keňa, domov Safari Rally, ale přeci jen vyspělejší Jihoafrická republika. Místní rallysport dnes hodně těží z kategorie Super 2000, jejíž zástupci se jako první na světě objevily právě zde. A hlavně tyto vozy zařadily soutěž do nově vypsaného poháru IRC pořádaného velikánem mezi sportovními kanály Eurosportem. Dvoudenní klání se odehrálo na šesti šotolinových úsecích, z nichž každý byl jednou opakován. Dohromady se jednalo o 233 ostrých kilometrů. Opravdovou perlou rally byl úsek Greenhill o délce 43 kilometrů, jehož dva průjezdy byly zařazeny na samotný závěr celého podniku.
Tématem číslo jedna před startem bylo porovnání továrního vozu Super 2000 s místními. Za Fiat byl do JAR poslán mladík Umberto Scandola. Potrápit místní borce Serge Damseauxe a Ettienna Lourense s Toyotami a Jana Habiga, Enzo Kuuna a Hergena Fekkena za volanty Punt z Evropy přijel Alister McRae a John Lloyd s produkčními Lancery EVO VIII, Robbie Head s „devítkou“, James Whyte se „šestkou“ a pravidelný africký účastník Patrick Emontspool se Subaru. Na startu McRae a Lloyda pak bylo zajímavé, že jejich vozy byly vypraveny z novozélandského Aucklandu.
V první zkoušce celou plejádu vozů Super 2000 překonal Alister McRae. Ve druhé nejrychlejší čas zajel Enzo Kuun a přiblížil se Britovi na rozdíl osmi sekund. Ten však vítězstvím v RZ 3 situaci kontroloval a do servisu přijel s náskokem devíti sekund na Kuuna. Na toho se zezadu tlačil nejrychlejší zástupce konkurenční Toyoty Ettienne Lourens, ztrácející jen 7 sekund. Na dalších dvou testech ukázal rychlost vozu nové kategorie Kuun a šel do těsného sekundového vedení před McRae. Závěrečnou sekci první etapy tvořenou opět dvěma úseky druhým a prvním časem nejrychleji zvládl McRae a vrátil se do čela. Na vině však byla ztráta výkonu u Pola Super 2000 jihoafrického jezdce, který se tak propadl až na třetí příčku. Nejlepší výchozí pozici pro boj s evropským „návštěvníkem“ měl po první etapě Serge Damseaux. Na druhé pozici zaostával jen o 11 sekund. Ve velké zklamání a hodně drahý výlet se proměnila účast v rally pro tým Fiat. K očekávanému srovnání rychlosti evropských a afrických vozů Super 2000 tedy nakonec ani pořádně nedošlo. Nejprve na RZ 4 Scandola najel na kámen a poškodil rameno. To nejhorší ale přišlo ve druhém servisu, kdy musel po poruše motoru odstoupit. Přesto se dá o rychlosti ledacos z výsledků vyčíst. Nejlepší čas Ital zajel na čtvrtém testu, osmý.
Druhý den se Damseaux rozhodl za každou cenu McRae porazit a na prvním testu byl o sekundu rychlejší. Hned poté však osm inkasoval a trochu se tak od rivala vzdálil. Před prvním servisem dokázal ještě dvě sekundy svého manka umazat. Rozhodovat se tak muselo na závěrečných dvou zkouškách Greenhill. Jejich průjezdy však bohužel byly o 12 kilometrů z důvodu špatného povrchu tratě zkráceny. I tak ale byla jejich délka největší v soutěži. Rozhodující vliv na konečný výsledek měl hned první průjezd. Damseaux zde vylétl z trati a šance na první místo vzala za své. Stejná věc se poté přihodila i Fekkenovi, jenž první průjezd dokázal vyhrát. Druhou příčku tedy s takřka minutovým odstupem získal Kuun. Největší šance na vítězství byly před startem dávány moderním vozům Super 2000, ale nakonec zvítězila osvědčená technika produkčních aut, která měla navrch zejména v rychlých pasážích.
Hned po soutěži se uskutečnil test Alistera McRae za volantem jedné z Toyot. Otázkou zůstává, zdali je to počátek nové spolupráce, která by mohla hodně zamíchat kartami v IRC, jenž se nyní přesouvá do Evropy. Tam už budou k soutěžím připraveny i plánované televizní reportáže. První je 22. června evropská Ypres Westhoek Rally v Belgii.
Pořadí v cíli | ||
---|---|---|
1. Alister McRae – Gordon Noble (GB) | Mitsubishi Lancer Evo VIII | |
2. Enzo Kuun – Guy Hodgson (ZA) | Volkswagen Polo Playa S2000 | +56 |
3. Etienne Lourens – Andre Vermeulen (ZA) | Toyota RunX RSi S2000 | +5:28 |
4. Robbie Head – Robin Houghton (GB/ZA) | Mitsubishi Lancer Evo IX | +6:10 |
5. Hergen Fekken – Pierre Arries (ZA) | Volkswagen Polo Playa S2000 | +6:31 |
6. Fernando Rueda – Martin Botha (ZA) | Mitsubishi Lancer Evo IX | +6:48 |
7. Nicholas Ryan – Schalk van Heerden (ZA) | Subaru Impreza WRX Sti N12 | +8:43 |
8. Jean-Pierre Damseaux – Cobus Vrey (ZA) | Toyota RunX RSi | +9:02 |
9. Serge Damseaux – Robert Paisley (ZA) | Toyota RunX RSi S2000 | +10.24 |
10. Jon Williams – Douglas Williams (ZA) | Volkswagen Polo | +10:45 |
Stav šampionátu JAR:
1. Kuun 71, 2. Lourens 59, 3. Ryan 50, 4. J.-P. Damseaux 47, 5. Habig 41