22. 1. 2019 10:14 − 7840× − 9

Kdo letos bude bojovat o titul ve WRC2?

Ve čtvrtek budou na slavnostním startu Rallye Automobile Monte-Carlo hrát hlavní roli atraktivní speciály WRC.

Z rampy v Gapu ale sjede i 31 speciálů neméně zajímavé kategorie R5, což bude na tratích slavné soutěže tamní rekord. Tři posádky těchto vozů budou sbírat body do nově vypsaného seriálu WRC2 Pro. Yoann Bonato v něm bude reprezentovat francouzskou stáj Citroën a ve Švédsku se za volant C3 R5 posadí i Mads Ostberg. Český Škoda Motorsport bude mít v Monaku také jednoho zástupce, a to v osobě Kalleho Rovanperä. Ten má společně s úřadujícím mistrem WRC2 Janem Kopeckým tvořit hlavní tandem české stáje. Kdy se však poprvé za volantem Fabie R5 objeví Kopecký, to je zatím nejisté. Ve Švédsku bude totiž s druhou Fabií R5 v kategorii WRC2 Pro startovat finský šampión Eerik Pietarinen. Nejvíce informací zatím o své účasti ve WRC2 Pro prozradil M-Sport Ford WRT. V deseti soutěžích by se měli za volanty Fiest R5 ukázat Gus Greensmith a Lukasz Pienaziek. Polák si debut odbude až v únoru ve Švédsku, zato Brit pojede už ve Francii.

Tovární posádky tedy vyklidily pole a původní šampionát WRC2 zůstává volným ringem pro soukromníky za volanty speciálů R5. Pojďme si teď trochu zmapovat, o kom už v souvislosti s programem v tomto mistrovství padla řeč. Za volant Citroënu C3 R5 ve Švédsku usedne Tamara Molinaro, ale o dalších jejích startech v šampionátu není nic známo. Aby to nakonec nedopadlo jako vloni, kdy s Fordem Fiesta R5 v MS odjela pouze Švédsko. Jeden pilot francouzského vozu však kompletní program představil a je jím belgický mladík Guillaume de Mevius. Ten sice v minulosti nepatřil zrovna k nejspolehlivějším jezdcům, ale přezbrojením z Peugeotu 208 T16 R5 na Citroën C3 R5 si tuto statistiku výrazně vylepšil a zatím s novou technikou dojel vše. V Monaku bude navazovat na loňskou čtvrtou příčku. Do stejného šampionátu, ale na menší počet soutěží, jej následuje s Fabií R5 i krajan a další syn slavného otce Gregoire Munster. A do třetice belgický junior, Sébastien Bedoret s podporou Freddyho Loixe a za volantem škodovky.

Volkswagen Polo GTI R5 už při svém katalánském debutu prokázal velký potenciál a není divu, že se pro tento vůz rozhodlo i několik účastníků WRC2. Ole Christian Veiby se napřed nechal vyhodit ze Škody, pak odjel dvě soutěže s továrním Citroënem C3 R5, ale žádný zázrak se nekonal. Teď tak Veiby pro jistotu znovu změní techniku a volba padla na VW. Zatím jsou jisté dva starty, v Monte Carlo a Švédsku za volantem speciálu z dílen rakouské stáje BRR, ale dá se očekávat, že to nebude vše. Nejistota ohledně dalších startů vyjma úvodní soutěže zatím panuje i u Nicolase Ciamina. Juniorský vicemistr světa 2017 vloni pilotoval Hyundai i20 R5 a nevedl si zrovna špatně, když třeba na Sardinii ve WRC2 skončil třetí. Letos si dělal zálusk na pokračování s korejskou značkou v programu podpory juniorů jako vloni Jari Huttunen, ale ten byl pozastaven. Volba tak padla na Polo R5 belgické stáje THX. Dva atraktivní hosté nastoupí s VW v rámci WRC2 ve Švédsku. U Johana Kristofferssona i Emila Lindholma však nad dalším pokračováním visí spousta otazníků, u Fina se však dá očekávat start v domácí Neste Rally. Obdobně by mohla vypadat i sezóna Larse Stugema, který usedne do druhého Pola GTI R5 finské stáje Printsport.

Do vod šampionátu pro vozy R5 se po roční pauze vyplněné ziskem světového juniorského titulu se vrací Emil Bergkvist. Švéd usedne sedmkrát do Fordu Fiesta R5 belgické stáje J-Motorsport, se kterou už spolupracuje delší dobu. Z Francie pochází další talentovaný junior, mistr této kategorie ve své domovině, Adrien Fourmaux. Služeb Fiesty R5 z M-Sportu Francouz využije během sedmi podniků letošního WRC2. Širší program ve WRC2 za volantem ozkoušeného Fordu čeká i Japonce Takamota Katsutu, kterému ve stáji Toyoty dali přednost před Hirokim Araiem. Kromě startů s R5 jej ale čekají i starty se čtvrtým továrním Yarisem WRC. Jelikož zatím u Hyundaie nemají jasno o budoucnosti jejich programu na podporu jezdců ve WRC2, Jari Huttunen odstartuje ve Švédsku svou sezónu za volantem Škody Fabia R5. V prvních dvou soutěžích se tak s i20 R5 ukáže v rámci WRC2 jen Pedro, který po Monte Carlu teprve bude řešit další starty. Ke stejné generaci jezdců patří i brzy padesátiletý Manuel Villa, kterého ve WRC2 čeká vícero podniků, zatím je jisté Monaco se škodovkou.

V šampionátu samozřejmě nebude chybět početná skupina škodovek. Jeden z největších favoritů Eerik Pietarinen ale přešel minimálně co se startu v Rally Sweden týká do WRC2 Pro a je otázkou, jak to bude s jeho dalšími starty. Hodně zajímavou osobou bude další pilot Fabie R5 Nikolay Gryazin, který ve svých startech v rámci juniorského mistrovství Evropy předvedl hodně velkou rychlost. Jezdcem budoucnosti je také Bolivijec Marco Bulacia Wilkinson, který vloni oslavil osmnácté narozeniny. Čtyřikrát už se ve WRC2 představil a letos bude s Fabií R5 startovat sedmkrát. Větší program v tomto šampionátu čeká i Brita Rhyse Yatese, který s ním občasně koketoval už v minulých letech. Teď se mu s Fabií R5 bude věnovat naplno a odjede devět podniků s vozem stáje Wevers Sport. WRC2 se očividně stane útočištěm i pro bratra mistra světa z roku 2003. Henning Solberg si Škodu Fabia R5 vyzkoušel už vloni a v Turecku s ní svou kategorii opanoval. Uvidíme, zda ke Švédsku přidá ještě další podniky. Další starty s největší pravděpodobností nepřidají domácí Švédové, kteří si pro svůj podnik vybrali zařazení do WRC2, jako Patrik Flodin nebo Martin Berglund.

Níže uvedený seznam určitě není finální a dost možná se v něm ještě ani nevyskytuje budoucí mistr. Jen doufejme, že se celá skupina během roku rozroste a bude na co koukat. Posádkám stačí odjet sedm soutěží a započítat si z nich šest nejlepších výsledků, takže jisto bude až tak za půl roku.

Výběr oznámených účastníků WRC2 2019
CitroënTamara Molinaro SWE
CitroënGuillaume de Mevius MC, FRA, POR, ITA, DEU, GB, ESP
CitroënYoann BonatoMC, FRA
VolkswagenKajetan KajetanowiczFRA, ?, ?, ?, ?, ?, ?
VolkswagenOle Christian VeibyMC, SWE
VolkswagenNicolas CiaminMC
VolkswagenJohan KristofferssonSWE
VolkswagenEmil LindholmSWE, FIN
VolkswagenLars StugemoSWE, FIN
FordEmil BergkvistSWE, POR, ITA, FIN, DEU, ESP, GB
FordAdrien FourmauxMC, FRA, ITA, FIN, DEU, GB, ESP
FordNil SolansFRA, POR, ITA, DEU, TUR, (GB ?), ESP
FordTakamoto KatsutaSWE
Hyundai, FordPedroMC, FRA, POR, DEU, TUR, ESP
HyundaiSimone TempestiniFRA, POR, ITA, ?, ?, ?
ŠkodaJari HuttunenSWE
ŠkodaNikolay GryazinSWE, FRA, POR, ITA, FIN, DEU, TUR, GB, ESP
ŠkodaMarco Bulacia WilkinsonMEX, ARG, CHIL, ITA, GB, AUS
ŠkodaRhys YatesMC, SWE, ?, ?, ?, ?, ?, ?, ?
ŠkodaHenning SolbergSWE
ŠkodaGregoire MunsterMC
ŠkodaSébastien Bedoret FRA, DEU, ESP
ŠkodaManuel VillaMC, ITA
ŠkodaPierre Louis LoubetFRA, POR, ITA, FIN, DEU, GB, ESP
Komentářů celkem: 9
22. 1. 2019 10:45
1 0
Podle mě získá titul Gryazin, je fakt rychlý, a to na všech površích smajlík
22. 1. 2019 11:23
0 0
Původně napsal michal9
Podle mě získá titul Gryazin, je fakt rychlý, a to na všech površích smajlík
souhlas
22. 1. 2019 17:31
0 0
Gryazin je sice rychlý na všech površích a daří se mu skvěle, nicméně ve "světě" ještě nic neodjel, s tratěmi MS nemá zkušenosti. Já tipuju Kalleho.
22. 1. 2019 17:58
0 0
Původně napsal Vojtech.Elias
Gryazin je sice rychlý na všech površích a daří se mu skvěle, nicméně ve "světě" ještě nic neodjel, s tratěmi MS nemá zkušenosti. Já tipuju Kalleho.
jenže tady jde o soukromníky ve WRC2, Kalle pojede WRC2 Pro
22. 1. 2019 19:47
0 0
podle mě může hodně překvapit Ciamin smajlík
22. 1. 2019 21:15
0 0
Taky Veiby, Huttunen, cernej kun je Kristoffersson. Zalezi, co kdo pojede.
22. 1. 2019 21:18
0 0
Někde jsem četl, že Kalle sice jede za ŠM, ale s vozem od soukromé stáje (?)
Ví někdo, jestli je tomu skutečně tak, a pokud ano, proč ?
Továrna nemá vlastní vůz ?
22. 1. 2019 21:30
0 0
Aha, už jsem si přečetl diskusi pod tiskovkou ŠM, takže jsem o něco chytřejší...
Sama zpráva ŠM má asi stejnou vypovídací hodnotu, jako výplody jednoho směšného tiskového mluvčího na Twiteru...
22. 1. 2019 22:13
0 0
...společně s úřadujícím mistrem WRC2 Janem Kopeckým tvořit hlavní tandem české stáje. Kdy se však poprvé za volantem Fabie R5 objeví Kopecký, to je zatím nejisté.

Mistr světa zatím objíždí pouťáky v Rakousku. A při pohledu na kalendář MČR a MS jsem velmi zvědav, kde bude mistrovi světě umožněno ve světě startovat smajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama