27. 1. 2019 08:36 − 4905× − 2

Valtteri Bottas se za polárním kruhem neztratil

Letošní čtyřiapadesátý ročník slavné Arctic Lapland Rally na startu přivítal hodně vzácného hosta.

Stal se jím jezdec stáje Mercedes ve Formuli 1 Valtteri Bottas, který si jako správný Fin vyzkoušel tamní nejoblíbenější motoristický sport. Náročnou soutěž odehrávající se na zasněžených tratích, tedy povrchu jaký je v F1 nemyslitelný, okruhový jezdec zvládnul bez větších potíží. Když už hozen do vody, tak pořádně studené. Debut v rally je náročný sám o sobě. Pokud navíc pilotujete vůz nejsilnější momentálně dostupné kategorie WRC, veškerá náročnost se násobí. Bottas si na diktát velezkušeného dvojnásobného mistra světa Tima Rautiainena zvyknul rychle a během rally se vyhnul i všem uvíznutím ve sněhové bariéře. Po důkladných testech, při kterých se mu takový incident přihodil, byl připraven i na to. Ve druhé etapě už bylo patrné, že si pilot na vůz zvyknul a dokázal zrychlit.

Na konkurenci v podobě špičky finského mistrovství v kokpitech slabších vozů R5 sice nestačil, ale připsal si alespoň jedno dílčí vítězství. Do cíle Bottas dorazil na pátém místě. Kimi Raikkönen debutující na stejné soutěži v roce 2009 skončil s Fiatem Punto Super 2000 až třináctý. Šéf Mercedesu Totto Wolf, sám zkušený soutěžák, aby se začal bát o setrvání svého jezdce. Kdo jednou vyzkouší rally, a u Fina to platí dvojnásob, do nudné Formule 1 se mu zpátky moc nechce. Jeden příklad za všechny Kimi Raikkönen, který totálně znuděný z F1 v soutěžích strávil několik let. Nepotřebovat stabilní vysoký plat, kdoví, jestli by se do sterilního kolotoče rádoby královské disciplíny vůbec vrátil. V okolí Rovaniemi se na tratích ale neobjevil jen jeden pilot F1. Za volant Škody Fabia R5 se posadil Mika Salo, který musel celý zbytek rally smazávat ztrátu z úvodní zkoušky. Do cíle dorazil těsně za branami top ten, o desáté místo jej připravil rovněž stahující ztrátu, v tomto případě z RZ 3, Kristian Kiviniemi s další škodovkou. Než se podíváme na pravidelné účastníky finského šampionátu, zmiňme ještě jednoho zajímavého hosta. Syn slavného Marcuse Grönholma Niclas v Rovaniemi absolvoval svou druhou rally v životě. Stopku mu však jeho Fabia R5 vystavila už na první zkoušce. Druhý den se Grönholm vrátil díky Rally2 a zajížděl většinou časy na konci elitní desítky.

Úřadující finský šampión Eerik Pietarinen se přesouvá i se svou Fabií R5 do šampionátu WRC2, ale tato rodina nebude postrádat zastoupení ani ve finské první lize SM1. Z Mitsubishi, s kterým vloni opanoval šampionát SM2, přesedá za volant škodovky jeho mladší bratr Henrik Pietarinen. Soutěž rozjel na pátém místě, ale už na konci pátku byl čtvrtý a měl na svém kontě první nejrychlejší čas. Druhý den pak přidal další dva dílčí triumfy a stal se dokonce etapovým vítězem. Na jeho čtvrtém místě to už ale nic nezměnilo, na bednu mu chybělo 13,7 vteřiny. Naprosto famózně do rally vstoupil jiný mladík, syn Sebastiena Lindholma Emil. Debutant ve Volkswagenu Polo GTI R5 vyhrál čtyři úvodní zkoušky a vytvořil si na čele minutový náskok. V závěrečném pátečním testu ale mladý Fin chyboval a ze sněhové bariéry jej museli dostat až diváci. I tak si Lindholm před sobotou udržel půlminutový náskok.

O druhé místo spolu celý den hodně intenzivně bojovali někdejší mistři Teemu Asunmaa a Juha Salo, oba v této sezóně usedající do Fabií R5. Před druhým dnem vedl o 8 vteřin první jmenovaný. Do bojů o umístění mezi trojicí nejrychlejších a v budoucnu potažmo o titul by se jistě rád zapojil další mistr z minula, Jari Ketomaa. Loňská dvě neúspěšná vystoupení s Hyundaiem odvál čas a letos se Ketomaa vrátil s Fordem Fiesta R5. Ten jej však vyřadil ze hry už ve čtvrtém testu. V sobotu ráno zaútočil Salo a vyskočil na druhé místo. Asunmaa mu ale porážku okamžitě vrátil. Před závěrečnou mamutí zkouškou o délce padesáti kilometrů však Salo zaostával jen o 4,9 sekundy a vše zůstávalo otevřené. Asunmaa ovšem nechyboval ani nepostrádal rychlost a druhou příčku si udržel. Lindholma v první sobotní sekci pozlobil posilovač řízení a jeho páteční dominance byla ta tam. Pilot VW si však i nadále udržoval náskok přes půl minuty a s opraveným vozem už v závěru nezaváhal. Po čtyřiadvaceti letech se v Rovaniemi znovu z vítězství radoval člen rodiny Lindholmů, který navíc právem platí za hlavního favorita na letošní titul.

Komentářů celkem: 2
27. 1. 2019 14:271
0 0
Je fajn že to dojel, je fajn že to nikde nezahodil do příkopu a ten výsledek na to, že jel první soutěž a hned na sněhu, není zase tak špatný. Moc se mi líbí kritické názory na jednom fóru, kde z něho udělali losera nejhoršího řádu. Mimochodem, byli to jedinci, kteří by s tím wéercéčkem nebyli ani schopni vyjet z garáže.smajlík
haq
27. 1. 2019 19:102
0 0
První soutěž hned fakt silným WRC, za mě dost dobrý. Chtěl bych vidět co by předvedl někde na asfaltu smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!