Knock-knock-knockin' on hybrids's door (?)
Podle nejnovějších informací severu autosport.com by se od sezóny 2022 mohly do MS dostat hybridní či přímo elektrické vozy. Na tomto datu se shodují jak zástupci FIA, tak zástupci automobilek a rokování na toto téma probíhá od začátku loňského roku, přičemž aktuální vývoj směřuje spíše k hybridům. "Je pro mě velkým zklamáním, že v rallysportu zatím nevidíme snahy o implementaci alespoň hybridů či nových technologií," říká k tématu nových regulí prezident FIA Jean Todt a pokračuje, "ti, co o MS rozhodují mi říkají, že to kvůli automobilkám, že o změny a úpravy pravidel nemají zájem. Tohle ale neberu. Když se vydám na autosalony do Frankfurtu, Paříže, Číny, Japonska nebo Ženevy, tak jsou všude vidět nové technologie. Je proto zklamáním nevidět nové technologie v MS pod FIA. Ale nyní konečně sami výrobci otáčejí a říkají, že je potřeba přijít s hybridizací. Takže ve FIA se teď na základě podnětů automobilek chystá její implementace k roku 2022," dodává nejvyšší muž světového automobilismu.
… je tomu již nějaký pátek, co Citroen představil hybridní C4 WRC
Jaké konkrétně změny přijdou se dozvíme relativně brzy, podle předběžných plánů by pravidla pro rok 2022 a dál měla světlo světa spatřit koncem letošního roku, aby všechny automobilky měly dost času na přípravu speciálů. "Moc dobře známe náš časový harmonogram, v roce 2019 zveřejníme pravidla a tím dopřejeme automobilkám dost času na přípravu," říká k časovému hledisku FIA Rally Director Yves Matton. Jak to však vypadá z pohledu týmů? Za M-Sport říká svou pozici Rich Millener, který od letoška nově vede tým ve WRC. "V roce 2022 bude nějaká forma hybridizace. To je bez debat. Je to jediný způsob, jak udržet některé ze stávajících značek v MS a jak současně přilákat nějaké nové. Je taktéž důležité, aby regule byly zveřejněny už letos. Když by to bylo v půlce roku, tak máme druhou polovinu k tomu, aby případní zájemci o vstup do MS měli čas si regule prostudovat a zhodnotit zda se jim líbí," dodává za M-Sport Rich Millener.
Pokud jde o dobu, kdy by měly dle plánů hybridy přijít, myslí si Rich Millener z M-Sportu, že jejich nástup je připravován na pozdější dobu, než to mohlo být. "Všichni hybridizaci chceme, ale neumíme se shodnout na její podobě. Každý má své nápady, které považuje za nejlepší ze svého pohledu, ale to je pochopitelné. FIA se od tohoto musí odprostit a říct nám, co máme dělat. Potřebujeme například vědět, jestli budou nějaké společné díly dodávané FIA a pokud ano, tak o které se bude jednat. Největší rozpory se zdají být mezi nízko a vysoko napěťovými hybridními systémy, ale jak budou do auta zapracovány? Bude nějaký stupeň standardizace mezi auty? Teď jsme v nejistotě a potřebuje udat nějaký směr, potřebujeme vědět, zda budeme třeba u nás v M-Sportu potřebovat externího partnera?" uzavírá Rich Millener.
martin.blader: Co nám na hybridech vadí? Hmotnost. Alfa a omega veškerého pohybu. Kdo někdy najel s hybridním autem do jediné zatáčky, ví, o čem píšu. A kdo neví, ať si to zkusí.
nejsou sponzoři a bez peněz je konec soukromníků, ale to všichni víme. Ve FIA asi ne.
Buď rally půjde cestou větší a větší "elektrifikace", bude se potýkat s problémy z hlediska sportovní hodnoty a hodnoty pro fanoušky rally jako takové, až z ní zůstanou pouze "vzpomínky" ve formě výstav, akcí a soutěží typu Historic/Legend.
Nebo naopak, rally zůstane plně "benzínová", ze strany automobilek zájem opadne (nulová možnost propagace aktuálních modelů), co hůř i zájem ze strany FIA a jezdit bude pár srdcařů. Smutné.
Tak či tak, vyhlídky nejsou extra pozitivní.
Současná WRC jsou už tak drahá, že zrovna Ford nevěděl zda zvládne finančně sezónu. A soukromníci na ně můžou rovnou zapomenout. Viz Mads Ostberg. Co s tím asi tak provede zavedení hybridů.
Tato hysterie (nebo spíše lobby určitých zájmových skupin) vycházející z EU už způsobuje zhoršení spolehlivosti a zvýšení ceny silničních vozidel a pravděpodobně povede k likvidaci motorsportu. Zůstane pouze to, co lze pohánět čistě elektromotorem, protože je to levné na vývoj a výrobu (viz Formule E). Otázka je zda to bude někdo sledovat.
martin.blader: Co nám na hybridech vadí? Hmotnost. Alfa a omega veškerého pohybu. Kdo někdy najel s hybridním autem do jediné zatáčky, ví, o čem píšu. A kdo neví, ať si to zkusí.
Jinak jak už jsem popsal, je to jen aplikace stávající techniky v osobních autech. Když se vymyslí nějaká inovace u spalovacího motoru, která zvyšuje jeho efektivitu a rozšíří se v osobní dopravě, lze očekávat, že se to promítne i do motorsportu, přestože se tam spotřeba neřeší. Stejně tak lze očekávat, že se adoptuje i jiný zlepšovák, který holt zrovna obsahuje elektromotor.
A nie je taktiež lobby určitých záujmových skupín zachovať spaľovacie motory, ktoré spaľujú napr. benzín. Prečo nie iné alternatívne palivá? Treba brať to, že takúto analógiu je možné použiť aj na stávajúci systém. Nakoniec, v automobilovom priemysle použitá bola napr. v rámci propagácie naftového motora za posledných 20 rokov. Veru, to sa už tak dobre nepočúva, čo?
VasekK: Ale prosím, koľko F1 tímov zaniklo začiatkom a počas 90. rokov. Nech niekto skúsi pár vymenovať. Určite si na pólku nikto nespomenie a skončili v prepadlisku dejín (prípadne plnú kopu transformácii na iné mená...).
A nie je taktiež lobby určitých záujmových skupín zachovať spaľovacie motory, ktoré spaľujú napr. benzín. Prečo nie iné alternatívne palivá? Treba brať to, že takúto analógiu je možné použiť aj na stávajúci systém. Nakoniec, v automobilovom priemysle použitá bola napr. v rámci propagácie naftového motora za posledných 20 rokov. Veru, to sa už tak dobre nepočúva, čo?
2. Již před několika roky jsem zaznamenal varování, že v Evropě bude tlak na elektrifikaci dopravy způsobený minimem Evropských ropných společností (v OPEC není jediný Evropský stát), ale silnou pozicí elektrárenských společností. A současný stav, kdy pod záminkou snížení CO2 (lidská činnost může za 3,5% a z toho osobní doprava za 5,5%, což je celkem 0,2%) jsou cíleně zdražována auta se spalovacími motory a propagovány elektromobily, mě přesvědčuje, že toto varování není tak úplně zcestné.
VasekK: Ty si jako myslis, ze EU normy jdou proti zajmum VW, potazmo ostatnich evropskejch konglomeratu? Nebejt tech norem, tak uz tu pulka lidi kupuje auta na aliexpresu...
VasekK: Ty si jako myslis, ze EU normy jdou proti zajmum VW, potazmo ostatnich evropskejch konglomeratu? Nebejt tech norem, tak uz tu pulka lidi kupuje auta na aliexpresu...
Samozřejmě se pak nabízí otázka, proč proti těmto restrikcím automobilky nebojují. Zpočátku byla situace taková, že Italům a Francouzům normy Euro vyhovovaly v konkurenčním boji proti Němcům, protože vyrábějí malá auta na rozdíl od automobilek Audi, MB, BMW. A všichni dohromady je do Euro 5 stejně v pohodě splnily díky fixlování. Provalení Dieselgate, nové normy a metodika měření jim to už dost komplikuje a sám jsem zvědav co s tím budou dělat.
A mimochodem, pokud nastane rozmach elektromobility, tak se i těch Čínských aut dočkáme. Jednak je už vyrábějí ve velkém a jednak jim patří většina zdrojů v Africe a Latinské Americe.
Tady si dal někdo práci
VasekK: Ale prosím, koľko F1 tímov zaniklo začiatkom a počas 90. rokov. Nech niekto skúsi pár vymenovať. Určite si na pólku nikto nespomenie a skončili v prepadlisku dejín (prípadne plnú kopu transformácii na iné mená...).
A nie je taktiež lobby určitých záujmových skupín zachovať spaľovacie motory, ktoré spaľujú napr. benzín. Prečo nie iné alternatívne palivá? Treba brať to, že takúto analógiu je možné použiť aj na stávajúci systém. Nakoniec, v automobilovom priemysle použitá bola napr. v rámci propagácie naftového motora za posledných 20 rokov. Veru, to sa už tak dobre nepočúva, čo?
2. Již před několika roky jsem zaznamenal varování, že v Evropě bude tlak na elektrifikaci dopravy způsobený minimem Evropských ropných společností (v OPEC není jediný Evropský stát), ale silnou pozicí elektrárenských společností. A současný stav, kdy pod záminkou snížení CO2 (lidská činnost může za 3,5% a z toho osobní doprava za 5,5%, což je celkem 0,2%) jsou cíleně zdražována auta se spalovacími motory a propagovány elektromobily, mě přesvědčuje, že toto varování není tak úplně zcestné.
K druhému bodu. Viesť diskusiu na emisie sa mi taktiež úprimne nechce ( lebo to skončí ako nedávno uvedenom dokumente nemeckej TV https://auto.pravda.sk/doprava/clanok/500264-dieselove-sprisahanie-polovacka-na-naftove-auta-je-ohlupovanie-tvrdi-nemecky-dokument/, že vraj oxidy dusíka sú také neškodné plyny, ktorých ďalšie zlúčeniny, ktoré dokážu tvoriť nie sú nič atď...atď... a to točenie okolo CO2 bez akceptácie, že systém jeho kolobehu v prírode je vážne narušený, lebo fakt som zástancom toho, okej...tak je tu veľa CO2, tak spravme všetko preto, aby z neho vyprodukovalo čo najviac kyslíka a fungovala správne fotosyntéza, veď nakoniec, dýchame to my a potrebuje to aj naša zmes motorov, aby pálila benzín či palivo). Sám môžem povedať, že vzhľadom na to, že sa pohybujem v oblasti verejnej dopravy vznikajú také situácie, kedy si samotné elektrické trakcie idú po krku (lebo elektrobusy patria pod autobusy a trolejbusy sú samostatnou, príkladom je napr. ako to funguje v takej Moskve http://www.cs-dopravak.cz/search?q=Moskva a zámerne udávam tých, pretože tí môžu mať európske spoločnosti u riti s ohľadom na vlastné prírodné zdroje a možnosti...a hľa, sú rovnako v prdeli ako my). Problém je inde. Systému to vyhovuje, vyhovuje to hlavne výrobcom. Tí tvoria miesta, zamestnávajú ľudí a krmí to štát (skutočne bez regulácie by bol výrobca schopní čokoľvek...) Je to poznať na zmene prístupu VW predovšetkým. Mnohí nechápu, že im vlastne dieselgate pomohla, naštartuje to znova ich podnikanie a podporu modernizácie a vývoja, ktoré bolo trvalo neudržateľné (pri základných výkazov sa zdalo, že sa VAGu darilo, generoval aký-taký zisk, len nemal možnosti na vytváranie miest a podpory...). Inak povedané, výrobca povie a zabezpečí čiastočné výhody, že nafta je skvelá, tak je nafta skvelá 15 rokov. Teraz na to využije mrchu elektriku a o 20-30 rokov to zas bude potrebovať reštart, tak použije niečo iné. Taký je svet...
Záverom by som skutočne chcel povedať, že myslím si, že pri predstave, že by boli autá väčšie kvôli hybridu a spadli by znova do vozidiel segmentu C či ako sa dnes volajú sedany a hatchbacky ako je Octavia, Corolla, Mondeo a neviem čo... mali by dnešné 1,6l motory, vzadu v kufri batérie a elektromotor, určite by lietali na skúškach tak ako lietal Lancer, Octavia WRC (asi sa nájdu takí, ktorým to bude vadiť...vraj nebudú také mrštné...ale určite takí si nedokázali predstaviť ani dnešné WRCčka v 2011. Aj taká je druhá strana ľudskej povahy...) pred 20 rokmi. Áno, bude to iné, ale o tom život, prežívať nové veci a tak SAKRA, tiež to budú super autá svojej generácie.