Rozhovor s Janem Kopeckým

Sedmatřicetiletý závodník Jan Kopecký korunoval svoji dlouhou a úspěšnou kariéru ziskem titulu mistra světa v kategorii WRC 2.

Autor knihy "Pozlacená Fabia" Petr Dufek udělal rozhovor s Janem Kopeckým. Rozhovor vyšel v Cars&Stories www.carsandstories.cz a vy si jej nyní můžete přečíst také.

Sedmatřicetiletý závodník Jan Kopecký korunoval svoji dlouhou a úspěšnou kariéru ziskem titulu mistra světa v automobilových soutěžích v kategorii WRC 2. Navázal tak na triumfy v evropském i asijsko-pacifickém šampionátu, na šest titulů domácího mistra a osm prvenství v prestižní Barum Rally. Tovární jezdec týmu Škoda Motorsport je dnes už nejúspěšnějším českým soutěžním jezdcem v historii. Proto jsme ho po další úspěšné sezoně požádali o krátký rozhovor .

Čtyři roky vás na domácích tratích nikdo neporazil. Baví vás ještě jezdit domácí rallye? Nepřipadá vám to už nudné?

Nemohu mít menší ambice. Jsem jezdcem továrního týmu Škoda, hlavním úkolem je ovládnout domácí mistrovství. Při pohledu na konečné výsledky to možná vypadá jako příliš snadný cíl, ale znamená to plnou koncentraci a jízdu bez chyb. Někdy mě i domácí soupeři pěkně proženou.

Nejpopulárnější domácí rallye jste vyhrál už osmkrát. Kolem tratě máte desetitisíce fanoušků. Jak se při soutěži ve Zlíně cítíte?

Barum Rally je velmi náročná a plně srovnatelná se světovými podniky. Letos byla obzvlášť náročná. První den pršelo, strašně to klouzalo, byla tam spousta vytahaného bláta. Celý český rallyový národ čekal na souboj Kopecký – Lukjaňuk. Rus je letošním mistrem Evropy, já jsem vyhrál mistrovství světa WRC 2. Byl to těžký souboj, ale vyhráli jsme o čtyři vteřiny.

Dosáhl jste už mnoha mezinárodních úspěchů, můžete tedy srovnávat. Jak těžká byla letos konkurence? Jak kvalitní obsazení měl šampionát WRC 2?

Konkurence ve WRC 2 byla letos opravdu solidní. Ve třinácti soutěžích mistrovství světa bylo klasifikováno celkem 43 jezdců ve vozech sedmi značek. Z jezdců byli určitě nejlepší týmový kolega Tidemand ze Švédska, Rovanperä z Finska, Greensmith z Velké Británie nebo syn bývalého evropského šampiona Loubet z Francie. A ještě mnoho dalších, třeba Kajetanowicz z Polska. Splnil jste svůj cíl, stal jste se mistrem světa v kategorii World Rally Championship 2.

Asi je zbytečné se ptát, jak jste s uplynulou sezonou spokojený…

Byla to perfektní sezona. Ze šesti startů jsme pětkrát vyhráli, jednou skončili druzí. Veliké poděkování patří celé Škodovce, týmu Škoda Motorsport. A zejména panu Michalu Hrabánkovi, který v nás začal věřit v polovině sezony a dal nám možnost, abychom bojovali o titul. Táta se na všech závodech nervuje, dělá mi u vozu hlavního technika. Musím říci, že šťastnějšího člověka jsem v poslední době neviděl!

Jste mistrem České republiky, Evropy, Asie i Pacifiku a od letoška i mistrem světa. Jak se cítíte jako šampion?

Titul je pro mě krásná věc, ale není to to nejdůležitější. Alespoň vzhledem k tomu, kam teď ve svém životě směřuji. Jsem za něj hrozně rád, protože si myslím, že letos jsme měli s Pavlem i s celým týmem skutečně skvělé výsledky. Ale že bych se cítil jako mistr světa, to ne. Je tu spousta věcí, které teď musí běžet a fungovat. Člověk přemýšlí nad tím, co bude dělat v budoucnu. Už nejsem nejmladší.

Od roku 2012 sedí vedle vás na horkém sedadle Pavel Dresler. Našel jste tím ideálního partnera?

Díky zkušenostem, které během působení v týmu Škoda Motorsport získal, je ze všech mých dosavadních spolujezdců nejlepší. Odjeli jsme spolu nejvíc závodů, objeli jsme celý svět, takže teď můžu říct, že lepší spolujezdec v České republice v současnosti není. Museli jsme si nejdříve sednout, doladit detaily. Ale hlavně jsme kamarádi, scházíme se i mimo závody. Má bezvadnou rodinu. Trávíme spolu hodně času, společnou dovolenou ale neplánujeme…

Továrním jezdcem automobilky Škoda jste od roku 2008 a pokračovat budete i v následující sezoně. Jaké jsou vaše představy o vzdálenější budoucnosti?

Spojení Škoda – Kopecký je nějakým způsobem zažité a patří k sobě. Proto bych i budoucnost rád spojil se značkou Škoda. Spolupráce s českou značkou mě baví, protože díky Škodovce tady máme nádherná auta, která patří k nejlepším na světě. Když dostanu nabídku spolupracovat i po skončení aktivní kariéry, budu jedině rád.

Komentářů celkem: 18
3. 2. 2019 18:501
1 0
Nemohu mít menší ambice. Jsem jezdcem továrního týmu Škoda, hlavním úkolem je ovládnout domácí mistrovství.
Tohle se mi moc dobře nečte.Já myslel že si Škoda uvědomí výši titulu WRC2 a dá mu možnost obhajoby.Ale podle tohoto vyjádření a kalendáře MČR a souběhu s MS to vypadá nedobře.Moc bych mu přál možnost obhajoby.Ale kdo ví?Možná mu ji dají až s novou EVO.Tak uvidíme(řekl slepý a beznohý ho kopl do "pozadí").smajlík
3. 2. 2019 23:122
0 1
Setrvat ve Škodě je asi volba rozumu, ale pro mě je to smutné čtení. Kopecký, asi nejlepší jezdec, kterého jsme kdy měli, v životní formě, se vpodstatě už jen chystá na závodnický důchod. S tím že si dá ještě nějaký ten titul v MMČR. Nechápu, kde na tohle bere motivaci.
Hanninen na stará kolena díru do světa WRC neudělal, ale aspoň to zkusil a nyní je testovacím jezdcem Toyoty. Meeke měl taky cestu po IRC trnitou, ale stihl už v nejvyšší lize něco vyhrát a teď má před sebou parádní šanci.
Bohužel je Kopecký asi moc inteligentní a racionální, aby místo vrabce v hrsti honil holuby na střeše.
3. 2. 2019 23:483
0 0
Původně napsal Zajda
Setrvat ve Škodě je asi volba rozumu, ale pro mě je to smutné čtení. Kopecký, asi nejlepší jezdec, kterého jsme kdy měli, v životní formě, se vpodstatě už jen chystá na závodnický důchod. S tím že si dá ještě nějaký ten titul v MMČR. Nechápu, kde na tohle bere motivaci.
Hanninen na stará kolena díru do světa WRC neudělal, ale aspoň to zkusil a nyní je testovacím jezdcem Toyoty. Meeke měl taky cestu po IRC trnitou, ale stihl už v nejvyšší lize něco vyhrát a teď má před sebou parádní šanci.
Bohužel je Kopecký asi moc inteligentní a racionální, aby místo vrabce v hrsti honil holuby na střeše.
Ona je to asi i otázka kontaktů. Kris i Juho se pohybovali v prostředí WRC a určitě si tam vybudovali určité kontakty. Kopejda se pohyboval v tom malém českém rybníčku a pokud jezdil venku, určitě se mu Škodovka postarala o dost nabitý program. Na budování nějakých mimofiremních kontaktů asi moc možností neměl, na druhé straně je otázka, jak by se zachovala fabrika, kdyby zjistila, že se poohlíží jinde. Kromě toho, Juho i Kris byli v jiné pozici než Kopecký. Juho přešel od Škodovky k VW a teprve až ten bleskově v mistráku skončil, odešel k Hyundai. Krise zase vyhodili z Citroenu. Čili oba byli jistou dobu bez smlouvy. Kopecký pořád smlouvu měl, takže to vyhodnotil tak, že pořád lepší smlouva s fabrikou, než nejistá budoucnost ve WRC, což zejména s ohledem na jeho věk může být jenom nerealizovatelná vidina.
4. 2. 2019 09:164
2 0
Původně napsal Zajda
Setrvat ve Škodě je asi volba rozumu, ale pro mě je to smutné čtení. Kopecký, asi nejlepší jezdec, kterého jsme kdy měli, v životní formě, se vpodstatě už jen chystá na závodnický důchod. S tím že si dá ještě nějaký ten titul v MMČR. Nechápu, kde na tohle bere motivaci.
Hanninen na stará kolena díru do světa WRC neudělal, ale aspoň to zkusil a nyní je testovacím jezdcem Toyoty. Meeke měl taky cestu po IRC trnitou, ale stihl už v nejvyšší lize něco vyhrát a teď má před sebou parádní šanci.
Bohužel je Kopecký asi moc inteligentní a racionální, aby místo vrabce v hrsti honil holuby na střeše.
Někdy by ste mohli jít a zkusit zajistit budget na start nějakého závodu v česku a pak sa budete divit jak bude složité ufinancovat start s vozem wrc ve světě. Jaká je motivace? Půjčte si závodní auto a pak uvidíte jakou motivacu budete mět aby ste mohli trávit co nejvíc km za volantem, je to droga čím víc vtom ste, tím víc to potřebujete.
4. 2. 2019 10:325
0 0
Juho přešel od Škodovky k VW a teprve až ten bleskově v mistráku skončil, odešel k Hyundai.

--
tohle je blbost dle mě
4. 2. 2019 11:016
0 0
Původně napsal ombre
Juho přešel od Škodovky k VW a teprve až ten bleskově v mistráku skončil, odešel k Hyundai.

--
tohle je blbost dle mě
Sorry, máte pravdu. Pomotal jsem Juha a Mikkelsena. Díky za upozornění.
4. 2. 2019 18:237
1 1
No moc sebechvály škodí a rovněž názor ,že lepší spolujezdec tady nebyl.
Roman Kresta byl minimálně stejně dobrý,ale ovšem rozhodují peníze a tím i podmínky.Co se týče spolujezdců
bude jen jmenovat:JanTománek,Petr Gross,Miloš Hůlka a další...
Ve VRC2 zase tak vynikající konkurence nebyla.
Samozřejmě uznávám,že je Honza velice dobrý jezdec.
Ašín je taky špička!!
4. 2. 2019 19:398
0 0
žě by v posledním odstavci Honza něco na míle daleko naznačil????že by pro Honzu stavěly něco nového tedy ten nejvyšší level?no nechme se překvapit...smajlíksmajlíksmajlík
4. 2. 2019 19:399
2 0
Za Kopeckym nikdy nestali dost silny sponzori a na placeny misto mu chybela jeste trocha rychlosti, predevsim na nezpevnenym povrchu, kterej je v MS dominantni. Nejbliz k tovarnimu angazma byl v letech 2006-2007, ale v tu dobu se z nizsich lig do WRC nepostupovalo a i kdyby v roce 2008 nekde zazaril, tak dalsi roky uz bylo jen 5-6 placenejch mist. Mistecko ve Skodovce tak bylo velmi dobry, tam ho prerost Juho, zatimco Mikes a Thierry se ukazali bejt vetsim prislibem do budoucna. A ze by mel sanci dnes? To je dost usmevny, kdyz se tu Mikes kritizuje horem dolem a Mads nesehnal flek ani se svejma financnima moznostma. Pricemz neverim tomu, ze by Kopec mel po sezone vic bodu nez oni.
5. 2. 2019 05:3910
0 0
Původně napsal Bobinracing
žě by v posledním odstavci Honza něco na míle daleko naznačil????že by pro Honzu stavěly něco nového tedy ten nejvyšší level?no nechme se překvapit...smajlíksmajlíksmajlík
Jestli myslíte, že Škodovka půjde do WRC, tak na to zapomeňte. WRC2 je maximum. Jedná se o projekt, když Škoda vyprodukovala více než stovku aut, která se prodala, přinesla Škodovce nemalý zisk a nad to slušnou reklamu. WRC by továrna musela silně dotovat. Musela by sehnat silné sponzory, zajistit si špičkové jezdce na úrovni Ogiera nebo Tänaka, aby mohla úspěšně bojovat o titul v nejvyšší kategorii. Potácet se na pátém místě by byl pro ni propadák. Navíc, pochybuji, že by VW povolil své dceřince to, co sám musel díky akcionářům odtroubit. Kopecký v posledním odstavci naznačuje, že by rád i po skončení závodní kariéry u soutěžního týmu pokračoval v roli nějakého manažera. Ostatně, to samo se nabízí. Organizační schopnosti má, znalost prostředí soutěží má výbornou, takže si ho klidně dokážu představit jako šéfa soutěžního týmu.
5. 2. 2019 07:4911
0 0
Tož... řekl toho hodně, ale zas tak moc jsme se nedozvěděli... smajlík
5. 2. 2019 10:3312
0 0
Jen malé dovysvětlení - ten rozhovor vznikl už před dvěma měsíci. Než se vše zpracovalo do Cars&Stories, do toho Vánoce, kluci to pak dostali se zpožděním ... Pokud by se Petr Dufek ptal před týdnem, možná bychom se toho dozvědělli víc smajlík
6. 2. 2019 00:1513
0 0
uz nekolikrat jsem se chtel prihlasit, ale rikal jsem si ,je to tu samy odbornik na rally, ale nedalo mi to a jelikoz rally sleduju od detstvi a auta me zajimaji jen ty zavodni, tak jsem to riskl,ze me tady setrete,,ikdyz fandim vsem nadejim naseho rally sportu i v zahranici
jse presvedcen , ze ted nemame lepsiho jezdce nez je Honza Kopecky a to je fakt ,ikdyz se to nekomu nelibi, ze je jednim z nejlepsich jezdcu v nasi historii lze asi taky rict,dalsi super jezdci Triner, Sibera, kteri dokazali s favoritem a felinu take zazarit a Roman Kresta, ktereho jsem obdivoval od nastupu do tovarny az do konce jeho aktivni kariery,Vasek Pech taky vyborny jezdec a jeste dalsi spousta jezdcu
stve me taky, ze Honza nema moznost aspon na asfaltovych rally ve WRC to zkusit a ukazat, ze umi jet stejne jak nekteri co si tu sedacku plati,
vzdyt se podivejme zpet, kdyz ERC bylo zajimavejsi jak WRC a vetsina jsme fandili skodovakum proti peugeotum, fiatum , protonum a fordum,
kam tim mirim, vzpomenem si kdo vsechno v te dobe ty auta ridil, kdo jim ty auta pripravoval , ze to nebyli zadne male soukrome tymy ,byly to nynejsi jezdci WRC, ktere tak vyzdvihujete a porovnavate s Kopeckym, ale on je dokazal porazit,
vim , ze ti ostatni v tom maji odjeto dve sezony, ale i tak si myslim, ze by se bylo na asfaltu na co divat a zaslouzil by si to, ikdyby mel jet 6 flek
ted vec druha,, ma najeto behom roku v aute nejvic z nasich jezdcu, ale proc je tak rychly staci jedna zatacka z jednoho zavodu, kde on jede jak po kolejich bez zadne nejake krize , pak dalsi jedec rozevlaty a na vyjezdu pomalejsi, je puvodem okruhar a tu stopu ma najetou nejlip, T Kostka je toho dukazem, nejezdi pravidelne rally , ale jede ciste , rychle a hle vysledky na barumkach
pak dalsi omylana otazka v nasem sampionatu, ma nej auto, ale i tak si troufnu rict, ze by to nebyl problem jet na nej post na bedne s jinym dobre pripravenym vozem R5
letos predvedl pokud se nepletu v Nemecku jak to jde jeste vic, kdyz musel dohanet po defektu, nebo souboj s Lukyanukem 2016 , kde jeli svuj zavod a byli oba nekde o level jinde a nikdo se jim nepriblizil
proste jsem velmi rad , ze mame kvalitniho jezdce svetovehu formatu a ucastni se domaciho sampionatu
to je muj nazor , ikdyz se nekomu nemusi libit , ale bud me realni je to fakt borec


6. 2. 2019 08:3514
0 0
tocvolante, sakriš, ty ses tu dvakrát omluvil a neřekl jsi ani jednu kacířskou, či spornou myšlenku, či názor. Musíš to dělat jinak. Nejdřív se omluvíš a pak třeba řekneš "Ášín je salát" smajlík ...máš se ještě co učit.
6. 2. 2019 09:0815
0 0
liposh, omluvil jsem mozna ,ze nekomu nesednu do nazoru, ale tak je to, mame demokracii ne a ted jeste jedno jak nema jet Kopecky cesky mistrak se divim , ze to nerekli Ogierum at se na to vyserou , ze chteji taky druzi vyhravat , kdyz jeden mel seri s citronem a druhy vw, tak se mejte panovesmajlíksmajlík
6. 2. 2019 11:3916
0 0
Původně napsal tocvolant
liposh, omluvil jsem mozna ,ze nekomu nesednu do nazoru, ale tak je to, mame demokracii ne a ted jeste jedno jak nema jet Kopecky cesky mistrak se divim , ze to nerekli Ogierum at se na to vyserou , ze chteji taky druzi vyhravat , kdyz jeden mel seri s citronem a druhy vw, tak se mejte panovesmajlíksmajlík
Za jiný názor se člověk nemusí omlouvat. Od toho tady ta diskuse je. Horší by bylo, kdybychom všichni měli stejný názor. To by se nedalo číst a stejně by diskuse jako taková neprobíhala. Jeden by něco napsal, ostatní by si řekli, že s tím souhlasí a bylo by tu mrtvo. Takže zaplaťpánbůh za názorovou pluralitu. Přeji hezký den.smajlík
6. 2. 2019 11:5717
0 0
Původně napsal tocvolant
liposh, omluvil jsem mozna ,ze nekomu nesednu do nazoru, ale tak je to, mame demokracii ne a ted jeste jedno jak nema jet Kopecky cesky mistrak se divim , ze to nerekli Ogierum at se na to vyserou , ze chteji taky druzi vyhravat , kdyz jeden mel seri s citronem a druhy vw, tak se mejte panovesmajlíksmajlík
naprosto souhlasím se vším,co jsi zde napsal. Někteří by měli zvednout oči od noťasu a přejít sem tam k salátovému vydání,prostě si přečíst knížku (třeba výše zmiňovanou nebo jinou z historie).A taky zvednout prdel od noťasu a na rally se jet podívat.Chápu fandovství (i to od počálu),ale nechápu,jak může někdo tvrdit,že Honza není náš nejlepší rally jezdec.smajlík
Fox
6. 2. 2019 20:0318
0 0
Omlouvat se netřeba, ani ti nechci brát tvé nadšení, jen bych rád upozornil, že v motorsportu se těžko hodnotí, který jezdec je ten nejlepší. U skoku do dálky nebo běhu je to snadné. Ale tady se na výsledku podílí nejen výkon jezdce, ale i techniky a netroufnu si odhadnout, kolika % jeden či druhý faktor. Bavit se o domácím mistráku je trochu mimo mísu, Honza je, pokud vím, jediný jezdec, který je u nás za závodění placen, (jak bývá u továrních jezdců dobrým zvykem),a samozřejmě používá tu nejlepší možnou techniku včetně setupů, na rozdíl od soupeřů, kteří si na závody musí vydělat (sehnat sponzory, ev vlastnit bohatého tatínka), brát si na ně dovolenou a podobně. Ale to samozřejmě nesnižuje jeho výkony, bezesporu do té nejužší špičky už dlouho patří. Co mně osobně trochu vadí je nedocenění jeho role při vývoji tak úspěšného prodejního artiklu, jako je Fabia R5. Tady by továrna měla zohlednit jeho zásluhy a posílat ho na tolik mezinárodních podniků, na kolik by jen šlo.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!