--> -->
8. 2. 2019 10:17 − 18243× − 33 0

Michal Hrabánek: Letos se zaměříme na zákazníky a WRC 2 Pro

Michal Hrabánek je na pozici ředitele týmu Škoda Motorsport od roku 2007.

› ŠKODA Motorsport soutěží v kategorii WRC 2 Pro mistrovství světa 2019 s vozem ŠKODA FABIA R5
› Šéf ŠKODA Motorsport Michal Hrabánek: „V roce 2019 se zaměříme na naše zákazníky, ale s Kallem Rovanperou chceme být úspěšní také v kategorii WRC 2 Pro.“
› ŠKODA do konce roku 2018 svým zákazníkům prodala 252 vozů ŠKODA FABIA R5

Mladá Boleslav, 8. února 2019 – Michal Hrabánek je na pozici ředitele týmu ŠKODA Motorsport ve ŠKODA AUTO a.s. od roku 2007. V rozhovoru hovoří o účasti ŠKODA Motorsport v kategorii WRC 2 Pro, zákaznickém programu v roce 2019 a modernizovaném voze ŠKODA FABIA R5.

Pane Hrabánku, ŠKODA FABIA R5 je aktuálně nejúspěšnějším rallyovým vozem své kategorie. V čem je její síla?

Michal Hrabánek: ŠKODA Motorsport neustále pracuje na zlepšování konkurenceschopnosti svého vozu R5. V minulosti se naše práce na voze ŠKODA FABIA R5 zaměřovala na zlepšení spolehlivosti. Výsledkem je, že v roce 2018 neodstoupil žádný z továrních vozů kvůli technickému problému. Zásluhou účasti továrního týmu v mistrovství světa máme mnoho poznatků pro postupný vývoj našeho vozu, který z něj udělal nejlepší stroj ve své kategorii. Jedním z důležitých aspektů úspěchu je také intenzivní a těsná spolupráce mezi vývojovým oddělením ŠKODA AUTO a ŠKODA Motorsport a rovněž skutečnost, že pracujeme se stejnými a velmi striktními kontrolními a kvalitativními procesy.

Proč se ŠKODA účastní s továrním týmem kategorie WRC 2 Pro?

Michal Hrabánek: Naší přímou účastí v mistrovství světa prostřednictvím továrního týmu jsme blíže našim zákazníkům, od nichž máme přímou zpětnou vazbu a můžeme od nich sbírat zkušenosti pro další vývoj našeho vozu, který udrží speciál FABIA R5 na vrcholu své kategorie.

Jaký je program ŠKODA Motorsport pro sezónu 2019?

Michal Hrabánek: Pro rok 2019 ŠKODA Motorsport pozměnila svoji strategii. Do konce roku 2018 jsme prodali 252 vozů našim zákazníkům, což je značná odpovědnost v tom, abychom jim poskytovali nejlepší možné služby. To je také důvod, proč v roce 2019 bude mít u nás prioritu právě zákaznický program. Kromě toho nasadíme do vybraných soutěží v rámci mistrovství světa dvojici vozů. Kalle Rovanperä a Jonne Halttunen skončili ve svém prvním roce, kdy jeli pod hlavičkou továrního týmu, na třetím místě kategorie WRC 2. V sezóně 2019 pojedou v kategorii WRC 2 Pro. Na několika podnicích mistrovství světa uvidíme také úřadující mistry světa WRC 2 Jana Kopeckého a Pavla Dreslera, kteří se pokusí obhájit domácí titul v mistrovství České republiky.

Na Švédskou rallye jste za ŠKODA Motorsport do WRC 2 Pro nominovali Eerika Pietarinena, uvidíme pod hlavičkou továrního týmu v roce 2019 soutěžit více privátních pilotů?

Michal Hrabánek: Eerika Pietarinena podporuje finský importér automobilky ŠKODA a svým vítězstvím na Finské rallye v kategorii WRC 2 v roce 2018 ukázal svoji mimořádnou rychlost a talent. Intenzivně sledujeme vývoj dalších rychlých a talentovaných zákazníků ŠKODA, kteří se pro vybrané soutěže mistrovství světa mohou stát součástí našeho továrního týmu. Toto je dobrý příklad naší nové strategie ještě větší podpory zákaznických týmů.

Jak vidíte budoucnost WRC 2 a její nové kategorie Pro?

Michal Hrabánek: WRC 2 je a i v budoucnu bude velmi atraktivní platformou, což je ostatně zřejmé z působivého zájmu médií po celém světě. Úroveň konkurence je zde velmi vysoká, protože kromě značky ŠKODA své soutěžní vozy R5 prodávají také značky Ford, Citroën, Peugeot a Hyundai. V předposledním kole loňského mistrovství světa navíc se svým vozem Polo R5 debutoval rovněž Volkswagen. Proslýchá se, že do této kategorie hodlá vstoupit také Toyota. Nová kategorie WRC 2 Pro, určená pro tovární týmy a jezdce, se poprvé představila během Rallye Monte-Carlo. Na Švédské rallye uvidíme souboj značek ŠKODA, Ford a Citroën o body do mistrovství světa. Podporujeme všechny nápady a plány, které posunou rallyový sport kupředu. Nová série ale potřebuje nějaký čas, aby se dále vyvinula.

Odkdy budou moci zákazníci objednávat novou generaci vozu ŠKODA FABIA R5 a kdy ji uvidíme poprvé v závodním nasazení?

Michal Hrabánek: Termín ještě není pevně určen. Pro nás je zcela zásadní, že si musíme být 100procentně jisti zcela dokončeným vývojem a dokonalou připraveností pro závodní nasazení bez jakýchkoliv kompromisů. Důsledný vývoj našeho nového vozu je pro nás absolutní prioritou. Z důvodu plánované homologace v polovině roku 2019 bude možné vůz uvést na trh a zahájit objednávky a dodávky ve třetím a čtvrtém čtvrtletí letošního roku. Již nyní máme seznam zákazníků, kteří mají o novou generaci našeho vozu R5 zájem. Klienti se již teď mohou pro novou specifikaci modelu FABIA R5 registrovat. Tato registrace však není závazná a nevytváří povinnost koupě a odběru vozu. Jakmile budeme mít více informací o konečných technických specifikacích a termínech dodávky, budeme o nich naše zákazníky informovat.

Komentářů celkem: 33
9. 2. 2019 16:07
00
Zadne interni info ze SM nemam, tak me opravte, kdo je ma... Ucast JK v MCR je sice hezka, ale pro nej nema zadnou hodnotu, protoze je o uroven nad ostatnimi. Bude vyvijet novou R5 a za to se parkrat sveze v MS. Je skoda, ze mu neumozni obhajit titul v MS, protoze vloni jel skvele, mozna zivotni sezonasmajlík
9. 2. 2019 22:54
10
druhá fotka mluví za vše...
9. 2. 2019 23:49
00
Ok, proto jsem jen laik ( fanda ) , který sleduje posledích skoro 40 let rally jako divák u televize, případně poslední roky u super vynálezu jménem e-WRC. Neřeším Janovy priority, asi je u Škody v pohodě.Jen mě udivuje, že Jan nedostane jako obhájce titulu právo startovat na RMC, která je ikonou reklamy na jakoukoliv vítěznou značku. Je to politika VW, nebo neschopnost ŠM. Jan sice není ten mladý a perspektivní zelenáč, ale pro Škodu to byla sezona a reklama jako hrom. Tak proč ne? Pak ať v době zámořských nebo jinak nákladných nebo marketingově nezajímavých soutěží ať testuje pro Škodu třeba traktory za, pro něj, odpovídající honorář. Ale děkuji za osvětlení pozadí, které mě asi nedošlo v rámci rozhořčení při pohledu na startovní listinu RMC.

A teď z jiného soudku. Poslední soutěž, kde jsem kdysi trochu jako amatér fotil byla Barumka asi v roce 1977. Letos jsem pořídil amatérské vybavení a zkusil něco na Jaener Rallye. Jako jihočech letos nevynechám možnost se něco doučit z fotografování rychlých předmětů na Krumlově a Šumavě. Ale v žívotě jsem nebyl na MS. Proto hledám někoho, s kým se ( při rovnocenném podílu na nákladech ) podívám třeba na Německou soutěž MS. Auto není problém, finance asi také ne, jazyk něměcký vcelku plynně, pouze znalosti organizace velkých soutěží chybí. Pokud někdo bude ochoten mě přizvat, nebo se přidat ke mně, ozvěte se. Dík Sekar
10. 2. 2019 10:10
00
Pan Hrabánek zapomněl dodat, že když se letos zaměří na zákazníky, tak výhradně na bohaté zákazníky. On totiž ne každý má těch 6 mega na R5 plus provoz, možná by taky škodovka mohla něco homologovat a vyrobit pro omladinu či zákazníky , co by takové jednodušší a ne tak nákladné na provoz a údržbu uvítali, když už má na tento účel tak pěknou skoro továrnu. Je to fakt takový problém něco rozumného s atmosférou a jednoduchým podvozkem třeba z nové scaly vyrobit ? Ano, asi to nebude tak moc ziskové, ale podpora pro rozvoj rallysportu by to byla určitě.
10. 2. 2019 14:25
00
Vrátníček: Myslím, že aktuálně už se s atmosférou nabízí snad jen Citigo.....
10. 2. 2019 14:29
00
Původně napsal MPI
Vrátníček: Myslím, že aktuálně už se s atmosférou nabízí snad jen Citigo.....
Základní fabka má taky tříválec litr atmo.
10. 2. 2019 15:38
10
Škoda motorsport ztratila svými kroky na domácí půdě dost fanoušků. Jen tak dál smajlík
Jinak ten "rozhovor" o šesti otázkách je veliká bída, pod kterou se raději ani nikdo nepodepsal. smajlík
10. 2. 2019 16:31
01
"....Je to fakt takový problém něco rozumného s atmosférou a jednoduchým podvozkem třeba z nové scaly vyrobit ? Ano, asi to nebude tak moc ziskové, ale podpora pro rozvoj rallysportu by to byla určitě."...
Proč by škodovka měla něco dělat pro rozvoj rallysportu ? Té jde o kšeft, o nic jiného.
Navíc tady všichni ti znalci chroptí blahem nad současnými vozy, nejlépe jen WRC, všechno ostatní přeci nestojí za to, počkat kvůli tomu u tratě RZ...
Tenhle sport se dostal na konec slepé uličky, v podstatě požírá sám sebe. No ještě že nás čekají světlé zítřky s elektromobily....
10. 2. 2019 18:20
00
MPI: Myslím, že nějaká atmosféra 1.6 16V se dodává /dodávala?/ do Ruska, motor 1.8, použitý jako základ v R5 se snad dělá v Číně, ale tady si nejsem jistý , zda to původně není turbo, případně určitě jsou náhradní díly na motor 2.0 FSI, který byl základ pro S 2000, koncernové možnosti, pokud by se chtělo, jsou podle mne skoro bezbřehé....
10. 2. 2019 19:59
00
Možnosti bezbřehé určitě jsou ale jsou i bezbřehé snahy a hlavně ochoty? fabrik nějak pomoci mladým levným vozem?Myslím že určitě NE.
10. 2. 2019 21:20
00
Jestli spis "atmosfera" neni mrtva podobne jako manualní prevodovky... Z civilnich aut mizi oboje a uz i soutezni malorazky jsou oturbeny - viz. treba nova Fiesta. Takze i kdyby chtela Škoda udelat auto do nižší třídy, cekal bych spis "turbo" nez "atmosferu".
14. 2. 2019 08:29
00
Medved: Nemyslím si, že turbo je dobrá cest hned na začátku,těch pár zástupců, R3T,Fiesta a Citroen mají své problémy při přenosu a regulaci výkonu a potřebují kontrolu trakce, zejména mimo asfalt, provozně možná atmosféta i levnější.Ale jde o učení, pilot boeingu taky začíná na větroni a nikdo se tomu nediví.Proto podle mne je důležitá i ta manuální převodovka . Ale jak říká hujer, ochota není a nebude tedy nic, raději podpoříme hokej nebo kola.....
18. 2. 2019 18:43
00
Původně napsal Pepan A1
Původně napsal MPI
Sekar: Tvoje teorie má vážné trhliny.... 1)Hrabánek nemůže postavit mistra světa proti VW jedině proto, protože VW jako tovární team není přihlášený do WRC Pro, narozdíl od Škody. 2)Honzovi nikdo odejít nebrání, ostatně na konci roku mu končila smlouva, stačilo novou nepodepsat. Brání mu v tom leda racionální uvažování a to je, že radši bude placeným továrním jezdcem s programem na celou sezonu (byť jen s pár starty ve světě), než být platícím soukromníkem (byť v továrním týmu, třeba jako Tidemand) na několik epizodních startů, které by byly dost možná to poslední, co by Honza předvedl. Zcela střízlivě je nutno přiznat, že i přes jeho kvality by těžko zazářil tak, aby po něm někdo skočil třeba na příští sezonu. Takže by se párkrát svezl s WRC a co dál? U Škodovky má slušnou šanci, že bude mít pracovní uplatnění i po (snad to ještě nějakou dobu nepřijde) ukončení aktivní kariéry, což je pro něj jistě taky podstatné - ono už mu taky není 20....
Ještě pragmatický dodatek. Kopeckému je letos 37 let. Určitě není stejný level jako Sebové. Jeho poslední zkušenosti s WRC jsou z roku 2007, kdy se nedá říct, že by zrovna válcoval konkurenci. Navíc nemá kontakty, aby si sehnal dostatečný balík peněz na provozování celé sezóny v mistrovství světa. Takže u něj rozum zvítězil nad nějakými vzdušnými zámky.
Tak tak, lepší být placený pilot MČR než platící pilot ve WRC, a to Jan moc dobře ví. A je hezké vidět kvalitního pilota na domácí trati a je ostudné demonstrovat sílu rozpočtu proti soukromým teamům :-(smajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama reklama
-->