10. 2. 2019 08:47 − 5434× − 2

Oliver Solberg na vítězné vlně

Syn Pettera Solberga se v týdnu zúčastnil slavnostní premiéry dokumentárního filmu o něm samotném, Born2Drive.

Aby takové filmy mohly vůbec vznikat, je třeba pořádné dřiny nejen za volantem soutěžního vozu, ale i při přípravě vozu a servisním zázemí. A takové dřiny má před sebou sedmnáctiletý Nor ještě spoustu. Do letošní sezóny každopádně vstoupil výtečně, když úvodní dějství lotyšského a estonského mistrovství dokázal vyhrát. Na druhý podnik se ale i tak svědomitě připravil, když při testování změnil nastavení svého Volkswagenu Polo GTI R5 a se spolujezdcem Aaronem Johnstonem také zapracovali na rozpisu. Na startu Rallijs Sarma se objevil hodně atraktivní soupeř a další nadějný mladík, se kterým se Solberg jistě velmi rád poměřil. Nejde o nikoho jiného než Nikolaye Gryazina připravujícího se za volantem Škody Fabia R5 na přestup do WRC2. Po jezdecké stránce nebylo pochyb, kteří dva jezdci jsou favorité. Po té technické však drželi eso v rukávu jiní dva. Valeriy Gorban s Mini WRC pořádně prohnal mladého Solberga už před třemi týdny na Rally Alüksne. Teď ale mohl být po havárii při testech vůbec rád, že se objevil na startu. Georg Gross si vloni na podzim pořídil opravdovou raketu, Ford Fiesta aktuální generace WRC, a teď ji poprvé vyvezl na sníh.

Nejrychlejším Estoncem ale na začátku soutěže nebyl Gross, nýbrž Roland Murakas pilotující Ford Fiesta Proto. Mladému pilotovi se dařilo, byť si trochu stěžoval na hledání ideální stopy. Po pátém testu se však vyhoupnul na skvělé druhé místo, na kterém odstartoval i do poslední zkoušky. Stejný vůz pilotoval i další Estonec Egon Kaur, ale hned na první zkoušce se přetočil a ztratil půl minuty. I přes tento problém se postupem času probojoval na čtvrté místo. Do cíle předposlední zkoušky však dojížděl s vážným problémem s transmisemi a jeho vůz už místo obou poháněných náprav jel jako dvoukolka. Zdolat závěrečný test se Kaurovi už nepovedlo. A kvůli technické závadě tam musel zastavit i skvěle jedoucí Murakas, který tím přišel o své parádní druhé místo. Inu garážové výtvory tohoto typu těžko mohou spolehlivostí konkurovat továrně postaveným vozům R5 a WRC. Rychlost obou jezdců však byla obdivuhodná a bylo by zajímavé vidět jejich časy s kvalitnější technikou.

Prvním lídrem rally se stal Gryazin, kterého ani moc nebrzdilo čištění trati. Zato jeho hlavní soupeř Solberg od začátku dost bojoval s technikou, když mu zlobilo řízení a zároveň Volkswagen trochu ztrácel výkon. Na koncentraci mladého Nora se podepsal i zápach linoucí se do kabiny, takže není divu, že se v druhé zkoušce neubránil piruetě. Na servis po třetí zkoušce se jistě Solberg hodně těšil a tou dobou na druhém místě zaostával o necelých 40 vteřin. Pěkně jel v úvodu Polák Filip Nivette, který do prvního servisu přijel s odstupem 50 sekund jako třetí nejrychlejší. V páté zkoušce ale bohužel sněhem ucpal chladič své Škody Fabia R5 a musel následně odstoupit. V druhém testu se velké chyby dopustil Gorban, když na dlouhých patnáct minut své Mini zaparkoval do závěje. Podobný incident si zopakoval ještě na předposlední zkoušce a do cíle dojel až v páté desítce.

Do problémů se sněhem se už ve třetí zkoušce dostal Gryazin, když jej po doskoku nabral do přední masky. Tuto zkoušku stejně jako tu následující ale Rus vyhrál a znovu zvětšil svůj náskok. V pátém testu ale narazil do sněhové bariéry a přetočil se. To by nebylo tak hrozné, kdyby přitom neucpal sněhem prostor chladiče. Posádka následně musela zastavit, sníh dát pryč a tento incident je stál skoro tři minuty. Šance na vítězství tím vzaly za své. Ruská dvojice si ale připsala další dva nejrychlejší časy a nakonec do cíle dorazila na třetím místě. Druhá příčka spadla v závěrečné zkoušce do klína nejrychlejšímu Estonci Grossovi, který byl jistě rád, že silný speciál WRC dovezl bez poškození až do cíle. Solberg s opraveným vozem po incidentu svého největšího soupeře získal první příčku a tu si dokázal s přehledem pohlídat a ještě k tomu přidal nejrychlejší čas na předposlední zkoušce. Druhý start s Polem a druhé vítězství, pěkná statistika.

Stav lotyšského šampionátu: 1. Solberg 33, 2. Gryazin, Rostilov a Blūms 14, 5. Gorban 12, 6. Habaj 11

Stav estonského šampionátu: 1. Solberg 200, 2. Rostilov a Blūms 115, 4. Shaymiev 100, 5. Torn 80, 6. Gorban a Gross 79

Komentářů celkem: 2
10. 2. 2019 13:52
0 0
neřekl bych, že má Mini WRC technickou převahu, vždyt se už skoro 6 let nevyvíjí, ty nejnovější R5 jsou podle mě dál, ale i tak to Gorban vodí moc pěkně a vyjezdil se s tím
10. 2. 2019 14:20 Upraveno 14:21
0 0
Že tam jede starý subaru s motorem z bmw..? Slyšíte to taky někdo?

To druhý video, poslední záběr například.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!