reklama
reklama
19. 2. 2019 07:47 − 1493× − 0 0

Portugalsko: výkladní skříň kategorie R5

Kategorie R5 se opravdu povedla a soutěžní svět už zaplnila stovkami atraktivních speciálů různých značek.

Ve většině zemí se šampionátu účastní úctyhodné počty těchto vozů, ale málokde jde v boji o titul sledovat smečku tvořenou různorodou směsicí značek. Ve Finsku nebo Belgii si to vloni mezi sebou rozdávali skoro výhradně piloti škodovek, Norsko a Irsko pak patřilo hlavně jezdcům Fordů. U nás kategorie R5 patřila oběma těmto značkám, ale R5 žádné jiné značky si zde posádky nevybraly. Portugalsko je v tomto ohledu jiné a paleta favoritů na zisk titulu bude i letos velmi pestrá. Tamní šampionát procházel ještě před nějakými sedmi lety krizí a o nejvyšší příčky tam bojovali jezdci starých produkčních Mitsubishi. Příchod nové kategorie ale úroveň šampionátu výrazně zvednul a od roku 2015 se konkurence rok od roku přiostřuje. Rostoucí atraktivita mistrovství na start přilákala nové sponzory a nové tváře. V soutěžích se pravidelně začal objevovat Miguel Barbosa nebo předloňský šampión Carlos Vieira. Vloni usednul za volant soutěžního vozu delší dobu pauzírující čtyřnásobný šampión Armindo Araújo a letos se domů vrací třetí nejlepší muž ME 2018 Bruno Magalhaes. Právě tito dva borci se letos spolu sešli v mistrovské stáji Team Hyundai Portugal. Do šampionátu vstupuje silná dvojka v roli hlavních favoritů, ale mít to jednoduché rozhodně nebude.

Korejská značka letos portugalským divákům ale nabídne ještě něco navíc. Exkluzivním hostem na tratích úvodní Rallye Serras de Fafe, která se odehraje už o nadcházejícím víkendu, bude Daní Sordo. Továrního jezdce vstup do letošní sezóny MS teprve čeká a portugalský start bude pěkným rozjezdem. Třetí sezónu za volantem korejského speciálu stráví Manuel Castro, ale ten bude mít jako hlavní cíl se vůbec dostat do top ten. V loňské sezóně obsadil až dvanáctou příčku. Do druhé i20 R5 usedne ve Fafe Paulo Meireles, ale ten čeká jen na to, až do Portugalska dorazí druhý Volkswagen Polo GTI R5. Zatím do novinky z Hannoveru bude usedat jeho bratr Pedro Meireles, který získal svůj první a dosud jediný titul v roce 2014 ještě za volantem Škody Fabia Super 2000. S novější Fabií R5 se mu to v dalších letech už nepovedlo, ale v sezónách 2016 a 2017 se alespoň stal vicemistrem. Teď se Meireles vrací za volant VW Polo, se kterým ve verzi Super 1600 startoval už před čtrnácti lety, a rozhodně bude platit za jednoho z velkých favoritů na zisk titulu.

Česká značka sice přišla o jedno ze svých portugalských es, ale ani tak nezůstává mimo hru. S Fabií R5 bude totiž pokračovat Ricardo Teodósio, který hned v loňské premiérové sezóně v kategorii R5 dokázal jeden z podniků opanovat a až do konce roku bojoval o titul. Čtvrtá sezóna v českém voze čeká rychlého Miguela Barbosu. Vloni skončil v šampionátu čtvrtý a letos by se jistě chtěl minimálně vrátit na bednu. Sezóny 2016 a 2017 Barbosa zakončil jako třetí nejrychlejší muž šampionátu. Za volant Fabie R5 přesedá jeden z nadějných portugalských juniorů Pedro Almeida. Ten vloni debutoval v kategorii R5 a s Fiestou hned šampionát zakončil na solidním šestém místě. Obhajovat loňský triumf v Rallye Serras de Fafe bude s další škodovkou Ricardo Moura. To ale rozhodně neslibuje nic do zbytku sezóny. Trojnásobný portugalský šampión se takhle úvodní soutěže sezóny zúčastnil i v předešlých třech letech a pak už se věnoval jen domácím azorským podnikům. Pokud by se ale letos do celonárodního mistrovství vrátil, rozhodně bude platit za jednoho z velkých favoritů. Výčet favoritů na portugalský trůn jmenováním jezdců tří značek ale stále nekončí. Navázat na veleúspěšné sezóny 2015 a 2016, ve kterých se stal mistrem, bude chtít José Pedro Fontes. Už pátým rokem zůstává věrný francouzské značce Citroën, na jejichž novinku C3 R5 si vloni zvykal a vyhrál s ní jednu soutěž. Teď už bude chtít zamířit na mistrovský hattrick. Bez potenciálně mistrovské posádky se letos bude muset obejít značka Ford. Za volant Fiest R5 se posadí nezkušení jezdci přesedající ze slabší techniky jako Miguel Correia nebo Nuno Madeira.

Letošní portugalský šampionát nabídne hodně zajímavou podívanou, kterou kromě výše zmíněného potvrzuje ještě jedno číslo. 26. Tolik speciálů R5 sjede v pátek ze startovní rampy ve Fafe.

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama reklama