reklama
reklama
4. 3. 2019 10:19 − 3014× − 1 0

Takamoto Katsuta usednul za volant Toyoty Yaris WRC

Japonská značka by ráda ve svém továrním týmu viděla jezdce narozeného právě v této asijské zemi.

Ve spolupráci s Tommi Mäkinen Racing se Toyota už před několika lety pustila do výchovy dvou jezdců s tímto rodištěm, Hirokiho Araie a Takamota Katsuty. Oba strávili dva roky v kokpitech Fordů Fiesta R5 nejprve na finských tratích a následně ve WRC2. Na konci loňského roku se muselo rozhodnout, kdo bude v projektu určenému dále už jen jedinému jezdci pokračovat. Arai měl smůlu a vysněný kokpit Yarisu WRC tak čekal na Katsutu. Ten letos bude kombinovat účast ve WRC2 právě se starty s vozem nejvyšší kategorie. Ten první se o tomto víkendu odehrál na zasněžených cestách třetí soutěže finského mistrovství. Ve Švédsku se s Katsutou střetnul v boji o body do WRC2 Emil Lindholm a musel kvůli tomu vynechat druhý díl domácího šampionátu. Teď se se svým Volkswagenem Polo GTI R5 domů vrátil, aby získal body, které by jej vynesly zpátky do čela průběžné klasifikace. Vedoucí pozici mu po vítězství v SM O.K. Auto-Ralli uzmul Teemu Asunmaa. Jezdce VW přeskočil v pořadí šampionátu i další pilot Škody Fabia R5 Juha Salo, který v okolí Kuovoly skončil na druhém místě.

I když už letos finské mistrovství nepřipomíná pohár Fabií R5 tak silně jako vloni, těchto vozů se stále na startu schází hodně početná skupina. Henrik Pietarinen by jistě rád navázal na loňské senzační tažení šampionátem v podání mladšího bratra Eerika. Zatím se mu ale moc nedaří a ani v jedné ze dvou úvodních rally se nevešel na pódium. Tentokrát jeho cestu za dobrým výsledkem překazila už ve třetím testu technická závada. Jindy spolehlivá škodovka zazlobila i v případě třetího nejrychlejšího jezdce předcházející soutěže. Kristian Kiviniemi nepojízdný vůz odstavil již po druhé zkoušce. Úvodní rychlostní zkouška nepřinesla žádné překvapení, když ji s náskokem více než minuty na kilometr opanoval Katsuta. V rámci finského mistrovství začal nejrychleji také favorit, Lindholm. Salo za ním ale zaostal jen o sedm desetin a ve třetím testu jej pak dokázal porazit. Pilot Pola GTI R5 si ale vedení s náskokem 3,3 sekundy udržel. Katsuta vyhrál druhý i třetí test, ale jeho dominance z úvodu už se neopakovala. Svou roli zřejmě sehrálo husté sněžení, za kterého pozice čističe trati zbyla právě na japonského jezdce WRC. Ten v RZ 3 navíc chyboval a přetočil se.

Třetí zkouška se moc nepovedla ani vedoucímu muži šampionátu, který přestřelil jedno odbočení a zadkem vozu skončil ve sněhu. Naštěstí ztráta nebyla veliká a Asunmaa si udržel čtvrtou příčku. Hned záhy si však pilot škodovky připsal další ztrátu a v předposledním testu soutěže se propadnul na páté místo. Na tom už Asunmaa vydržel až do cíle, ale vedení v šampionátu si i tak udržel. Jari Ketomaa se letos do šampionátu vrátil s Fordem Fiesta R5. V předposlední zkoušce byl právě on tím šťastlivcem, který se posunul na čtvrtou příčku. Salo po třetí zkoušce držel s minimálním odstupem třetí místo hned za Lindholmem. V RZ 4 si ale od něho nechal nadělit rovných čtyřicet vteřin a na boj o nejvyšší bodovanou pozici musel zapomenout. Do závěrečného testu Salo nastupoval jako třetí a k dobru měl jen 1,3 sekundy náskoku na Ketomův Ford. I když se jednalo o krátkou superspeciálku, stále měla hodně co nabídnout. Těsno bylo i v boji o vítězství. Katsuta na čtvrtém testu nechal dvacet sekund poté, co zajel až čtvrtý čas. Novým lídrem se stal Lindholm, který dokázal pilota tovární Toyoty porazit i v předposlední zkoušce. Japonec za domácím pilotem zaostával o 2,5 sekundy, ale do závěru dal vše a vyplatilo se. Ostuda se nakonec nekonala, Katsuta přečkal debut ve WRC vítězně, ovšem jen o osm desetin. Salo a Ketomaa si to v závěru rozdali o třetí příčku. Jelikož zajeli takřka identický čas s rozdílem pouhé desetiny, vítězem tohoto minisouboje se nakonec stal pilot škodovky.

Stav šampionátu: 1. Asunmaa 62, 2. Lindholm 59, 3. Salo 56, 4. Ketomaa 27, 5. Pietarinen 26, 6. Kiviniemi 24

Komentářů celkem: 1
5. 3. 2019 15:27
00
Ach, ty jednotky: "Úvodní rychlostní zkouška nepřinesla žádné překvapení, když ji s náskokem více než minuty na kilometr ..." smajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama reklama