25. 3. 2019 08:25 − 2401× − 0

Italský šampionát drží laťku hodně vysoko

Italský šampionát i letos naváže na sportovně hodně kvalitní ročníky nedávné minulosti.

Speciály R5 na italské tratě přivezly napínavou podívanou, jejich počet každoročně stoupal a stoupala i pestrost jejich pole. Celých pět uplynulých let se odehrávalo hlavně pod taktovkou trojice značek. Peugeot celou dobu reprezentoval italský multišampión Paolo Andreucci a z pěti sezón dokázal vytěžit neskutečné čtyři tituly. Všechny pohádky ale někdy končí a to platí i o té o nezlomném Andreuccim. Francouzský koncern PSA každopádně zůstává italské půdě věrný, místo Peugeotu 208 T16 R5 však jejich oficiální posádka nově dostala k dispozici Citroën C3 R5. Za jeho volant bude letos usedat Luca Rossetti. Italský mistr z roku 2008 se do domácího šampionátu vrací po sedmileté pauze. Jako další stáj ukončila působení italská škodovka, jejíž barvy od roku 2012 hájil Umberto Scandola a v roce 2013 ještě v době minimální konkurence získal svůj jediný titul. Česká značka na náročných italských tratích ale rozhodně nebude chybět ani letos. Jednu ze soukromých Fabií R5 bude pilotovat i mistr z roku 2016 Giandomenico Basso, který poslední dva roky strávil na mezinárodní půdě. Startům v italském šampionátu pro vozy WRC se věnoval poslední dva roky Stefano Albertini a s Fordem Fiesta WRC obě sezóny ovládnul. Teď jej čeká úplně jiná skladba konkurentů, jiné tratě a nová technika v podobě Škody Fabia R5.

Do kokpitu Škody Fabia R5 bude ve vybraných soutěžích usedat i další velký favorit. Craig Breen po konci v továrním Citroënu už odjel dvě soutěže irského mistrovství a k tomu jej teď čekají i starty na horké italské půdě. Rossettiho Citroën není jedinou novinkou, která se v Itálii objevila. Do zbrusu nového Volkswagenu Polo GTI R5 přesedlal Andrea Crugnola, který byl vloni i za volantem starší Fiesty R5 schopen bojovat o titul a nakonec skončil na třetím místě. Druhý speciál R5 wolfsburgské značky bude po italských cestách vodit další bývalý jezdec Fordu Antonio Rusce. Americké značce přes zimu zůstal věrný jeden jediný jezdec a jako bonus dostal tovární podporu. Simone Campedelli tak už nebude řídit Fiestu R5 stáje BRC, ale nově exemplář přímo z polské základny M-Sportu. V létě se pak může Campedelli těšit na zbrusu novou Fiestu R5 druhé generace. První sezónu ve čtyřkolce vloni strávil Kevin Gilardoni a v šampionátu dosáhnul maximálně na desáté místo v Rally Sanremo. Pro letošek přesedlal z Fordu na Hyundai i20 R5 a míří do top ten. S druhým exemplářem stáje HMi se v úvodní Rally Il Ciocco ukázal lídr finského mistrovství Emil Lindholm, který v italském Hyundai už odjel několik loňských rally.

Soutěž odstartovala v pátek večer diváckou superspeciálkou Forte dei Marmi, se kterou se nejlépe dokázal vypořádat Campedelli. Druhý nejrychlejší čas vybojoval mezi obrubníky a betonovými zábranami Albertini. Překvapivě rychlý čas zaznamenal v úvodu čtvrtý Lindholm, který je z domova přeci jen zvyklý na trochu širší a rychlejší tratě. V sobotu ráno na klasických přírodních úsecích se už Fin propadnul na konec první desítky a rozjel zajímavý souboj se značkovým kolegou Gilardonim a také Ruscem v Polu o poslední tři místa top ten. Pořadí této trojice se neustále přelévalo a jako první ze souboje vypadnul Gilardoni, který v RZ 11 kvůli technickým problémům nechal půl minuty. I finální devátá příčka se však stala jeho dosavadním nejlepším výsledkem v italském šampionátu. Lindholm dál pokračoval v boji o sedmé místo, které s náskokem 1,7 vteřiny ještě před poslední zkouškou držel. Rusce však ze svého Volkswagenu v závěru vydoloval maximum a mladého Fina dokázal nakonec porazit.

Albertini platí v šampionátu za jednoho z největších favoritů, ale na tu úplně nejrychlejší skupinku ještě něco ztrácí. Konkurence v hlavním italském mistrovství je přeci jen větší než v šampionátu pro vozy WRC, který v posledních dvou letech vyhrál. Pilot Fabie R5 ale i tak podal solidní výkon a až páté místo je v takto našlapaném mistrovství hodně dobré. Do soboty, během které se odjela takřka celá rally, se nejlépe probudil Crugnola, který dost těžil ze své startovní pozice. Jako první na trati neřešil vytahané nečistoty a hned z rána vyhrál tři zkoušky po sobě. Od třetího testu se pilot Volkswagenu vyhříval na vedoucí pozici, o kterou jej připravil až těsně před servisní přestávkou Basso. O nesmírné vyrovnanosti této dvojice ale nejlépe svědčí jejich rozdíl, který činil jen půl vteřiny.

Crugnola v servisu změnil nastavení svého Pola a hned následující osmou zkoušku vyhrál a vrátil se na první místo. Basso mu teď už tolik nestíhal a po třech zkouškách jeho odstup vzrostl na 7,2 sekundy. V následujícím testu se však u vedoucího VW vyskytnul problém, který trápil tyto vozy i na Azorských ostrovech. Smutný Crugnola jej musel s poruchou řízení odstavit. Do vedení se tak vrátil Basso, tentokrát následovaný Campedellim, který během RZ 11 atakoval jeden z balíků vytyčujících retardér. Pilot Fordu, který ráno hodně ztratil kvůli špatnému nastavení, chtěl v závěru ještě zabojovat o vítězství, ostatně na Bassa neztrácel ani deset vteřin. Zrušení RZ 12 kvůli požáru nedaleko tratě mu ovšem vůbec nehrálo do not. V následující dvojici zkoušek dokázal Campedelli snížit svůj odstup na 5,6 sekundy a průběh soutěže na poslední chvíli ještě pořádně zdramatizoval. Parádní finále se očekávalo i v boji o nejnižší pódiový stupínek. Rossetti debutující za volantem C3 R5 si stěžoval na startovní pozici a vytahané nečistoty, ale přesto byl před poslední zkouškou právě on třetí. Breen měl pro změnu velkou krizi v jednom vracáku, pak jednu zkoušku vyhrál a teď za bednou zaostával o 1,4 sekundy. Pilot Citroënu ale závěrečný test vyhrál a třetí místo si udržel. Basso sice zajel pomalejší čas než jeho hlavní soupeř Campedelli, nicméně do nové sezóny i tak nakonec vstoupil vítězstvím.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!