Jiří Šteg - eWRC.cz
4. 4. 2019 07:27 − 15587× − 24

Koncernový souboj se roztáčí

Polo je tak trochu v provazech a Fabia vrátí úder již na konci května.

Renomé, které VW Motorsport získal ve WRC se odrazilo na objednávkách jeho nového nářadí pro R5. VW Polo R5 se prodávalo jako po másle a přes drobné počáteční problémy se důvěra v něj, zdá se, udržuje na vysoké úrovni. Zájem o něj neklesá. To může být do jisté míry problém i pro Škodu Motorsport. Ta si za několik let zvykla na výsledkovou dominanci v mnoha národních a kontinentálních šampionátech, o WRC 2 ani nemluvě.

Začátek sezony ovšem ukázal, že Polo R5, které je postavené na nejnovější koncernové platformě určené pro tuto třídu, má slabé místo a tim je řízení, které řada jezdců z hlediska odezvy přirovnávala k přeposilovanému elektrořízení, které se dnes montuje do řady civilních vozů. Tento díl nakupuje VW Motorsport od italské firmy Sportech. Sportech není jen tak ledajaká firma, koneckonců je jejím majitelem Mario Fornaris, který se podílel na vývoji Peugeotu 206 WRC a Mitsubishi Lancer WRC a zanechal nesmazatelnou stopu také ve vývoji Škody S2000. Přesto se právě díl Sportechu jeví jako problematický a to hned ve dvou směrech. O matné až nijaké odezvě jsme se již zmínili. Horší je, že se statisticky významně množí poruchy tohoto dílu, které vedou až k odstupování z rally. Výčet problémů není malý. Marian Griebel, kterého při testech zlobilo řízení tak, že je musel předčasně ukončit. Na Azorech donutila porucha řízení odstoupit Norberta Herciga. Na italské Rally Il Ciocco musel Andrea Crugnola odstoupit z prvního místa. A na Korsice odstoupil kvůli servořízení Nicola Ciamin a porucha serva potrápila Kajetana Kajetanowicze výpadkem na 11. RZ. V zákulisí WRC se navíc nesou zvěsti, že za požárem vozu Erica Camilliho bylo prasklé gufero servořízení a následné vznícení unikajícího oleje.

Jan-Gerard de Jongh, odpovědný ve VW Motorsport za program R5 si je vědom tohoto problému: „Musíme teď podrobně analyzovat, kde je příčina. Zdali se jedná o hlubší problém nebo o jednu chybnou dodávku dílů. Abychom porozuměli tomu, co se stalo a odstranili chybu, pracujeme na nejvyšší obrátky. Pokud to bude nutné, nasadíme k odstranění problému i homologačního žolíka.“ Poslední věta může nasvědčovat tomu, že problém může mít hlubší příčinu. Servořízení Pola R5 je prakticky totožné se servořízením Škody Fabie R5. Ta je ovšem postavena na starší platformě, která je o něco menší. Zátěžové poměry z tyčí řízení jsou proto poněkud jiné.

Škoda, nikoliv neprávem fanoušky kritizovaná za poněkud nepřehlednou politiku v nasazování vozů a jezdců do Mistrovství světa, mezitím připravila novou homologaci Fabie R5. Ta by měla zahrnovat kompletní přestavbu hnacího ústrojí, optimalizaci motoru a přepracované zavěšení, které umožní větší zdvihy kol. Řada dílů je navíc totožná s koncernovým bratrancem Polo R5. Fabia R5 Evo měla být původně nasazena až ve Finsku. Možná pod tlakem vývoje na trhu rally vozů a prodejních úspěchů Polo R5, možná pod tlakem rizika ztráty podílu na trhu (dosud bylo prodáno 282 Fabií R5) a možná pro lepší výměnu informací mezi technickými týmy její nasazení urychluje. Měli bychom ji vidět již v Portugalsku na konci května. A za volanty? Úřadující mistr světa WRC 2 Jan Kopecký a Kalle Rovanperä.

Komentářů celkem: 24
5. 4. 2019 07:01
0 0
Původně napsal Martin Knizek
Díky za zajímavej článek, super informace zasazené do kontextu. Jen trochu pochybuju o souvislosti problému s platformou auta. Polo jsem sice viděl jenom na fotce, ale tak nějak z toho, jak vypadají ostatní R5 - třeba škodovka tady: https://skoda-ms.s3.amazonaws.com/2017/06/2017-skoda-fabia-r5-drivetrain-01.jpg - usuzuju, že z té platformy v oblasti nápravy moc nezbylo. Jestli je to řízení strmější i přesto, že hřeben je stejný s Fabií, pak to spíš bude jinak řešená těhlice a kratší rejdová páka na těhlici.
Jinak k diskuzím ohledně absence Honzy Kopeckého na začátku roku - myslím, že Škoda nemá moc zájem o přímou konfrontaci špičkových jezdců s Fabií a Polem před tím, než bude homologované Evo.
Tady je to popsáno poměrně přesně:
https://forum.autosport.cz/viewtopic.php?f=18&t=742&start=860#p91763
5. 4. 2019 09:55
1 0
To,jak je to popsáno na autosportu, je zcela chybné, poloha předních tlumičů, tedy u fábie šikmo dozadu, u pola šikmo dopředu , nemá žádný vliv na závlek kola, ten určuje poloha několika bodů, laicky tedy spojnice horního ložiska předního tlumiče v podběhu, spodního čepu na rameni a průměr kola, poloha tlumiče na tuto hodnotu nemá vliv.
8. 4. 2019 22:59
0 0
VW se k tomu postavil ještě relativně čelem. Šéf VW Motorsport Sven Smeets dnes: "Abychom se vyhnuli problémům s aktuálními komponenty, zkrátili jsme interval údržby na polovinu a budeme provádět dodatečné revize řízení. Našim zákazníkům tím nevzniknou žádné vícenáklady."
21. 5. 2019 11:38
0 0
tak Kopecký nakonec jede včera se stal otcem smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!