Jak silný bude Ford v Jižní Americe?
Na konci minulého roku se zdálo, že velký příběh M-Sportu si bude muset vzít bez Sébastiena Ogiera jistý oddechový čas, aby nabral síly na novou dynamiku. Nebylo by to v jeho historii poprvé. A není divu. Nejedná se totiž o skutečný tovární tým, ale o rodinnou společnost vlastněnou a řízenou rodinou Wilsonů. Malcolm Wilson jako většinový vlastník a duše celého podniku každoročně kličkuje mezi řadou zdánlivě neslučitelných požadavků. Musí řídit firmu s více než 300 zaměstnanci, zajistit alespoň základní financování vývoje a provozu týmu nejen ze strany „mateřského“ Fordu, najít jezdce, kteří jsou schopni podávat důstojné výkony i přinést nějaké finance. K tomu vyrábět nejrozšířenější vůz R5, zabezpečovat WRC 3 jednotnými vozy, vyrábět sportovní doplňky pro užitkové Fordy a ještě mnoho dalšího. To vše v silně konkurenčním a v poslední době velmi turbulentním prostředí. Společnosti M-Sport se přesto daří, což je samo o sobě důkazem mimořádných schopností vedení. Mezi roky 2013 až 2017 se její hodnota zvýšila o přibližně 40% na bezmála 41 milionů liber šterlinků neboli téměř 1,2 miliardy korun…
Foto: M-Sport
V letošním roce předal Malcolm Wilson řízení sportovních aktivit týmu WRC Richardu Millenerovi. Přes nesrovnatelně skromnější podmínky, než mají konkurenti, drží tým na vysoké úrovni. Průběžné 4. místo Elfyna Evanse v klasifikaci a jeho vynikající výkon na Tour de Corse jsou toho důkazem. Jenom matné výkony zbylých dvou jezdců brání lepšímu umístění i v klasifikaci týmů. Nyní čeká M-Sport „jihoamerický“ šotolinový double – 39. XION Rally Argentina a 1. Copec Rally Chile, který naznačí mnohé pro zbytek sezóny.
„Musím souhlasit s tím, že jsme v roce 2018 neprožili v Argentině nejlepší rally, od té doby jsme ale investovali hodně práce a času, abychom to napravili.“ komentuje Richard Millener nastávající rally. „Naši technici a manažeři pracují prakticky bez přestávky. V minulém týdnu jsme v Greystokských lesích absolvovali dvoudenní vývojový test. Ne vše, co jsme při něm zkoušeli, bude k vidění v Argentině. Ale využili jsme testování také k tomu, abychom nastavili vozy na Argentinu a dostali Elfyna (Evanse) a Teemu (Suninena) do správného šotolinového rytmu.“ Millener si uvědomuje i neobvyklé výzvy, které před tým staví čtrnáctidenní odstup mezi Rally Argentina a Rally Chile. „Dva jihoamerické podniky od nás vyžadují speciální přípravu, protože se mezi nimi nebudeme vracet do Evropy. To je nové a musíme být připraveni na všechny eventuality, které mohou nastat. Myslím, že jsme se naladili na nejrůznější scénáře. Ale nemohu vyloučit, že budeme muset zvládnout i nečekané výzvy.“ Jako správný šéf týmu nestanoví žádné malé cíle. „Poté, co jsme při prvních čtyřech podnicích WRC dostatečně prokázali rychlost naší Fiesty, díváme se s očekáváním na Rally Argentina. Po dvou umístěních na stupních vítězů v řadě, chceme být pochopitelně zase mezi prvními třemi.“
A Elfyn na špičku patří, jen je potřeba jet poslední rzty ve stejném rozpoložení, jako ty první.