Ott Tänak ví, na čem zapracovat, aby se stal šampionem
Po čtyřech odjetých rally ze čtrnácti se začíná formovat souboj tří jezdců tří různých značek o titul. Čtyřnásobný vicemistr světa Thierry Neuville má k dispozici pravděpodobně nejkomplexnější vůz, ale není během sezóny zdaleka tak psychicky silný jako Ogier, jak už nejednou ukázal. Sébatien Ogier v léta marodícím Citroenu a rekonstruovaném týmu přes výpadek ve Švédsku potvrzuje názor mnohých expertů, že rozdílovým faktorem v rally jsou jezdci, nikoliv vozy. Ott Tänak v mistrovské Toyotě, jednom z nejošklivějších aut historie rally, ukazuje mimořádnou rychlost, ale občas zaplatí drobnou daň svému neuvěřitelně rychlému stylu či startovní pozici.
V letošním roce má k dispozici vše potřebné, aby dosáhl na kýžený titul, především rychlost, dostatek zkušeností, robustní vůz a neotřesitelné postavení jedničky týmu. Uvědomuje si však, že ke konečnému úspěchu potřebuje ještě něco: konstantní výsledky a minimum chyb. „Budu si trochu více hlídat všechny faktory úspěchu. V tomto roce už nechceme zažít žádné maléry a musíme si řádně promyslet, kde se rýsuje vysoké riziko, do kterého bychom museli jít. To je teď náš přístup k celému šampionátu. Na Korsice se ukázalo, že Ogier je schopen i po těžkém dnu získat hodně bodů. On je v tomhle hrozně chytrý. Něco takového jsem prožil vloni v Turecku. Tam jsem byl úplně mimo, na začátku jsem byl pomalý a neměl žádnou šanci na vítězství, ale přesto jsme vyhráli.“ Bylo to třetí Tänakovo vítězství v řadě a vypadalo to, že ho nic nezastaví na cestě ke koruně šampiona. Ale zbývaly ještě tři rally.
Ani v jedné z nich se nepostavil ani na stupně vítězů a skončil s poměrně velkým odstupem třetí. „Mohu se ještě rozvíjet v mnoha oblastech. Vím, že mohu být lepší a chci jít tak daleko, jak jen to bude možné. Až ucítím, že jsem dosáhl vlastního limitu, nepůjdu přes něj. Tak mohu jet rychleji a vyrovnaněji. Ale ještě na svém limitu nejsem. Mohu ze sebe vymáčknout víc.“ Hojně byly diskutovány defekty, které Tänaka připravily o spoustu bodů vloni i letos. Do této diskuse přispěl nečekaně i sám šéf týmu Tommi Mäkinen. Již po Monte Carlu přiznal, že chyba byla v použití příliš měkkých ráfků, které neodpovídaly zátěži na trati a jejich deformace přivodily defekt. Nyní ale překvapil, když před Argentinou, kterou mimochodem vloni vyhrál právě Ott Tänak, prohlásil po korsickém defektu podobného charakteru „Je to na set-upu. Musíme přijít na to, jak upravit zavěšení, aby nebyly ráfky tak namáhané. Není moc správné to, co se děje, označovat jako defekt, protože nám vzduch z pneumatiky uniká velmi zvláštním způsobem.“ Jihoamerické turné (Argentina + Chile) naznačí pro další vývoj šampionátu mnohé a za necelé tři týdny budeme vědět, jak se Tänakův nový komplexní přístup i úpravy na voze osvědčily.
Jeho fanoušci se mezitím mohou těšit na to, že se snad i v našich kinech objeví nový film o tomto jezdci, který měl premiéru počátkem dubna v Estonsku.
Ja souhlasim. Ostatne S4 taky nebyla zadna kraska, ale ten vyjezd z vinglu je primo motoporno
Naprostý souhlas! Ošklivosti Toyoty dosahuje už snad jen MG Metro, to bylo obludné