Startuje Rally Akropolis 2006

Závěrečné dějství první poloviny letošního šampionátu Rally Akropolis se rozeběhne již za pár hodin.

Závěrečné dějství první poloviny letošního šampionátu Rally Akropolis se rozeběhne již za pár hodin. Pohlédněme na to, jak jsou rozdány karty mezi soutěžícími.

Letošní ročník přináší v řecké soutěži mnoho změn. Po letech se soutěž přemístí na staronové tratě které pamatují jen Ti, kteří v šampionátu již patří mezi „veterány“ a ani Marcus Grönholm už si všechny úseky nedokáže vybavit. Dá se tedy říci, že posádky startují v podstatě do neznáma. Tato skutečnost znamená jediné, ten kdo bude mít precizní rozpis, bude ve výhodě a že tento fakt nahrává zkušenějším matadorům, není třeba zdůrazňovat.


Řecko bude stejně jako předchozí soutěž na Sardinii šotolinovou rally i když s tvrdším podkladem trati a tudíž i rychlejší. Posádky musí znovu počítat s velmi teplým podnebím. Pořádný záběr bude znamenat Akropolis Rally také pro techniku a vzhledem k tomu, že řecká soutěž se jede v páru s italskou, bude osmý podnik MS skutečně tvrdou prověrkou kvalit používané techniky.

Již dnes večer čeká posádky první rychlostní zkouška, kterou je 1,83 kilometrů dlouhá superspeciálka na olympijském stadionu. Stejný test také v neděli celou soutěž uzavře. Mezitím se však budou muset posádky vypořádat také s dalšími šestnácti měřenými úseky. Celková délka rally je 1279,29 kilometrů, z nichž 355,62 je měřených. Testy jsou pak tradičně rozděleny do tří etap v poměru 7 – 6 – 5. Nejdelší zkouškou soutěže je 37,33 kilometrů dlouhá rychlostka Kineta, která posádky čeká v sobotu a jede se jako devátá a dvanáctá v pořadí.

Favoritem č.1 je bezesporu loňský vítěz, pilot který na žádné letošní šotolinové soutěži nepoznal porážku a z možných třiceti bodů má všechny – Sébastien Loeb. Cíle které si Alsasan klade jsou jasné. Plný počet bodů a vyrovnání historického rekordu v počtu vyhraných rally.


Hlavním protihráčem a mužem který bude čekat na sebemenší chybu jedničky týmu Kronos bude Marcus Grönholm. Ten ač je na šotolině více doma, než na zpevněných tratích si v letošním roce z tohoto povrchu přivezl pouze jediný bod a to z Mexika. Marcus začíná soutěže ve zdrcujícím tempu, pak však selže technika, nebo jezdec. Hlavní otázkou tedy je, zda tentokrát již bude smůla prolomena? Marcus skončil loni v Řecku čtvrtý.
Petter Solberg je třetím z „velké trojky“. Rychlý, ale v poslední době poměrně nevyrovnaně jezdící. Kolikrát letos chyboval již v úvodním testu? Kolikrát dokázal být ďábelsky rychlý, aby pak v průběhu soutěže vyrobil školáckou chybu? Kolikrát jej nepodržely pneumatiky Pirelli? Ale kolikrát také byl jediný, který dokázal s Loebem držet krok. Jakou má Petter připravenou taktiku lze asi stěží tušit. Cíl je ovšem naprosto jasný – vytěžit z řecké soutěže maximum bodů nejen pro sebe, ale také pro tým Subaru. Letošní Petterova šotolinová bilance je 16 bodů. Na Sardinii jej v posledním měřeném testu po stíhací jízdě zradilo řízení, v loňském roce skončil Petter v Řecku těsně za bodovanými pozicemi.


Stejně jako Petter měl na Sardinii potíže s řízením Chris Atkinson a ve spojení s chybou v posledním testu jej tyto potíže stály pátou a možná i lepší pozici. Chris se bude snažit tento výpadek napravit. Stejně jako jeho stájový kolega dokáže být mladý Australan neskutečně rychlý, ale jeho rychlost je nezřídka zaplacená množstvím tenisovou terminologií řečeno „nevynucených chyb“.
Ty dělá minimálně Daniel Sordó. Mladý Španěl dokáže jet nejen rychle, ale také maximálně účelně. Jelikož neboduje do hodnocení týmů, může se maximálně soustředit na jízdu za sebe sama a možná i tento relativní klid a skutečnost, že není svazován týmovou zodpovědností hrají nemalou roli v tom, že nováček mezi „velkými kluky“ má na svém kontě ze šotolinových rally 15 bodů a ve spojení s dalším ohodnocením ze zbývajících podniků si poměrně pohodlně hoví na třetí pozici průběžného hodnocení šampionátu na které s prakticky stoprocentní jistotou také po první polovině letošního mistrovství zůstane..
To druhý muž týmu Kronos a Danielův krajan Xavier Pons až tak spokojený být nemůže. Na Sardinii sice vybojoval pět bodů, což je jeho letošní nejlepší výsledek, ale přesto se v šampionátu drží až na osmé pozici a přestože přispívá svou částí na bodové konto týmu, v hodnocení jezdců se s ním počítalo výše. Kde bude Xevi v hodnocení po víkendu je těžké spekulovat. Pokud se ovšem Xsara ukáže znovu tak spolehlivou jako doposud, mohlo by to zvláště ve druhé soutěži z páru vyjít vysoko.


Za to aby jej znovu podržel vůz jako na Sardinii se v těchto chvílích jistě modlí Mikko Hirvonen. Před dvěma týdny vše konečně klaplo, nástrahy soutěže vydrželi vůz i jezdec a stříbro je pro finského mladíka jistě zaslouženou satisfakcí za prožité potíže z dosavadní sezóny. Mikko dokáže jezdit hodně vepředu a tam jej s velkou pravděpodobností uvidíme i v Řecku. Jak dlouho, bude záležet na Focusu a jezdci samotném. A pokud vše vyjde tak jako před dvěma týdny, bylo by to pro jezdce i tým před letní přestávkou jistě velmi povzbuzující.
Dva mušketýři z OMV Peugeot Norway Manfred Stohl i Henning Solberg budou chtít pochopitelně znovu prohánět špičku. Henning na Sardinii ukázal, že vepředu jezdit umí. Manfred sice „utrpěl“ bod do hodnocení jednotlivců, ale Sardinie byla po delší době skutečně slabší chvilkou rakouského jezdce a budiž mu za ní vzhledem k jeho dosavadním výkonům odpuštěno. 307 WRC prošla kompletní prohlídkou a na další start je jistě připravena v plné kondici.
Mladíci Matthew Wilson a Kosti Katajamäki jedou hlavně pro další poznatky ze světových tratí, nicméně alespoň finský mladík by určité šance na pobyt v popředí mít mohl. Na Sardinii ukázal, že má schopnosti na TOP 8, vzhledem ke stále chybějícím zkušenostem se ale na výsluní bodovaných pozic dlouho neohřál. Ještěže vůz po Compancovi zůstal ve stavu, kdy je použitelný pro další soutěž. O Kostiho Focusu se před 14 dny takto hovořit nedalo.
Andreas Aigner letos sbírá světové zkušenosti a nedá se předpokládat, že by měl v Řecku promlouvat do pořadí na špici. Na to jich stále má ještě poněkud málo a tak může snad jen příjemně překvapit, případně (vzhledem k tomu, že dokáže vůz dovézt v pořádku do cíle) pomýšlet na nějaký ten bod pro tým. To Harri Rovanperä před Sardinii hovořil o TOP 5. Nakonec to nebylo ani TOP 10 a vedení týmu Red Bull Škoda může znovu přemýšlet, kde se stala chyba. S jejich vozy to letos prostě nikomu příliš nejede. Ať se za volant posadí kdokoli ze zkušených a kvalitních pilotů což se o Harrim i Gillesovi bezesporu tvrdit dá na trvale dobré výkony to prostě není. Proč? Nejde najít to správné nastavení.


To ale stále častěji dokáží najít v CRT Škoda Kopecký a Honza to potvrdil i v posledním testu, potažmo třetí etapě sardinské rally. Doufejme, že český tým nepotká na Akropolis podobná smůla jako v úvodu italské soutěže a že to klukům pojede alespoň tak jako v závěru posledního podniku.
Francois Duval už se dokáže znovu poměrně dobře udržet na trati a neublížit vozu po kosmetické stránce. Jen ty problémy technického rázu nedávají lidem z First Motorsport spát. Tak snad tentokrát by to mohlo konečně vyjít.
V Řecku sice neuvidíme Gigi Galliho a jeho kanárkově žlutou 307 WRC, ale o kvalitní náhradu nepřijdeme. Po roce se na místo činu vrací Toni Gardemeister, který zde loni dokázal vybojovat druhou pozici. Letos zazářil v Monte Carlu, ale pak už jsme jej na světové soutěži neviděli. Takže v této sezóně podruhé, tentokrát s Xsarou namísto 307 a na šotolině. Soukromá 307 WRC by však na startu chybět přesto neměla. Je s ní přihlášen Alex Bengué. Na asfaltu se letos prezentoval znamenitě. Na nezpevněném povrchu jsou však jeho výkony velkou neznámou.
Naopak velmi pěkně se před dvěma týdny prezentoval v Itálii Jussi Välimäki a pokud by dokázal svůj výkon o víkendu zopakovat, nebylo by to již překvapením. Zdatným soupeřem mu v Itálii byl Kristian Sohlberg, jeho místo však v Impreze týmu Atolye Kazaz pro tuto rally obsadí zkušený domácí matador Aris Vovos a nelze, než očekávat, že za svého týmového kolegu bude na své domácí soutěži platnou alternativou.

Mezi piloty produkčních vozů nelze, než očekávat útok z Argentiny zklamaného Toshi Araie. Ve velké pohodě jedoucí Nasser Al-Attiyah však bude jednoznačně velmi těžkým soupeřem. Když si do toho připočteme ještě argentinskou letku Pozzo – Beltrán – Ligato, Baldacciho s Latvalou a Davida Higginse, lze očekávat poměrně velmi vyrovnanou bitvu. A to jsem ve výčtu neuvedl Aki Teiskonena, který body soupeřům rozhodně nerozdává, ale poměrně často bere a druhého muže z Cordóby Leszka Kuzaje.
Světové zkušenosti měl na Akropolis Rally sbírat v barvách OMV CEE Teamu také Rumun Bogdan Marisca. V sídle rumunské federace to však vypadá nejspíše jako v ulici Opletalově a tak namísto rumunského pilota se do vozu posadí zkušený Andrej Jereb.

V každém případě bude na Akropolis rally co sledovat. Soutěž začíná v 18 hodin a současně s ní také naše tradiční online zpravodajství. Na místě je znovu se svým nádobíčkem přítomen náš redakční kolega Petr Lusk což znamená, že se můžete těšit na spousty povedených záběrů. Přejeme příjemnou zábavu.

Komentářů celkem: 7
1. 6. 2006 07:14
0 0
"Hlavním protihráčem a mužem který bude čekat na sebemenší chybu jedničky týmu Kronos bude Marcus Grönholm."
Tak s tím se mi nechce moc soulasit. Myslím, že to bude právě Loeb, kdo bude doufat, aby Marcusovi nevydržela technika, jinak na něj asi mít nebude (podobně jako první den na Sardinii). Pokud bude držet technika, bude tempo udávat Marcus a Loeb bude čekat na chyby. Tak to vidím já ... smajlík
1. 6. 2006 07:40
0 0
tak tak a Solberg a všichni od subaru doufat že auto vydrži
Anonym IP:81.90.161.161
1. 6. 2006 08:36
0 0
Ale Loeb čistil první den na Sardinii trať. Takže to nelze úplně srovnávat.
Anonym IP:80.188.105.213
1. 6. 2006 08:43
0 0
mnoo ono kdyz jedou hned po sobe tak toho moc nevycisti ze... srovnavat to jde... Marcus ma letos rychlejsi auto, ale ta spolehlivost chybi
1. 6. 2006 08:58
0 0
To je pravda, ale myslím, že jedno auto trať úplně tak nevyčistí. Marcus jel hned za ním.
Stepec
1. 6. 2006 11:59
0 0
Už by mohly být nějaké výsledky ze shaku ne??
1. 6. 2006 12:11
0 0
Výsledky už jsou. Viz fórum.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!